Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-24, 08:40   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Styrketräning och depression

http://www.styrkelabbet.se/styrketra...ch-depression/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 08:55   #2
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Bra artikel! Tack för denna.

Citat:
Oavsett hur ofta deltagarna tränade, oavsett hur länge deras pass varade, oavsett träningens intensitet och oavsett om deltagarna ökade i styrka eller inte, resulterade styrketräning i en signifikant minskning av deras symptom.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 09:20   #3
Chares
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 41
Bra text, minns när jag pratade med en psykolog om detta och hon visste att konditionsträning hade positiva effekter medan hon var osäker på om styrketräning hjälpte öht.

Samt stark avslutning:
Citat:
Och till skillnad från medicinska behandlingar har styrketräning inte några speciella biverkningar. De biverkningar vi kan uppleva är starkare, snyggare och mer hälsosamma kroppar, och det är biverkningar vi brukar kunna lära oss att leva med.
Chares är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 09:41   #4
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jösses vad jag önskade att jag kunde träna.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 09:46   #5
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Intressant med tanke på vad man sett på konditionsträning tidigare. Har du någon uppfattning om storleken på effekten? Anders Hansen pratar ju om att konditionsträning har lika stor effekt som mediciner.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 10:35   #6
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Intressant med tanke på vad man sett på konditionsträning tidigare. Har du någon uppfattning om storleken på effekten? Anders Hansen pratar ju om att konditionsträning har lika stor effekt som mediciner.
Redan 2008 kom det en vetenskaplig artikel som visade att högintensiv styrketräning var lika effektivt mot depression som antidepressiv medicin. Den enda skillnaden var att medicinen hade biverkningar och träningens biverkning var att utövarna blev mindre trötta i vardagen. Mot bakgrund av detta borde mindre medicin förskrivas och fler borde få Fysisk Aktivitet på Recept (FAR) mot depression. Det blir mkt billigare för samhället och framstår som tydligt bättre för den sjuke.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 11:00   #7
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed
 
Hackenschmidts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Katrineholm
Inlägg: 341
Styrketräning är också högst kompatibelt med KBT. En av de förmodat mest verksamma mekanismerna i KBT för depression är beteendeaktivering (vilken med fördel kan vara fysisk). Spekulerar man så kan andra fördelar vara att gymmet bryter social isolering, kan förbättra sömnen, dessutom är man ofta mindful när man tar i fysiskt.
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:57   #8
Unsub
Registered User
 
Unsubs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Norr om sthlm
Inlägg: 680
Tack för den studien.

Bara börja träna hårdare.
__________________
In 2009, the CPVPV created and formalized a special "Anti-Witchcraft Unit"
Unsub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 13:35   #9
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Undrar hur stor del träningen har att göra med att jag aldrig i mitt liv stressat och eller mått dåligt (förutom vid självklara tillfällen som nära anhörigas sjukdom och relationer som tar slut)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 14:54   #10
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Undrar hur stor del träningen har att göra med att jag aldrig i mitt liv stressat och eller mått dåligt (förutom vid självklara tillfällen som nära anhörigas sjukdom och relationer som tar slut)
Indirekt väldigt stor. Men du kunde ju även mått bra och inte stressat utan att tränat heller.

Innan jag började träna konsekvent och mer seriöst så var jag även extremt lugn i alla möjliga dåliga situationer i livet osv. Man ryckte på axlarna åt stora ekonomiska belopp med mera. Istället för att gräva ner sig och börja kriga och härja så var det som det var och man lärde sig av misstagen och gick vidare bara.

Dock så har jag blivit ännu mer lugnare och tillfreds iom konsekvent träning har jag märkt. Har dock ingen ångest över att skippa något pass eller äta en extra cheeseburgare osv. Optinojan uppstod aldrig för mig även om jag har käkat ensidigt och räknat kcal på extrem nivå så har det även varit rätt chill och inga problem att frångå saker och ting för att jag vet att på det stora hela spelar det ingen roll och resultaten har jag varit nöjd med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 14:55   #11
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Undrar hur stor del träningen har att göra med att jag aldrig i mitt liv stressat och eller mått dåligt (förutom vid självklara tillfällen som nära anhörigas sjukdom och relationer som tar slut)
Jag tror dock att vissa yrkeskategorier har mer stress än andra. Jobbar du t ex som högstadielärare och aldrig har stressat, så då har styrketräningen bevisligen dunderhonungseffekt!
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 15:13   #12
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Intressant. Jag har fått höra av en läkare, att konditionsträning har effekt mot depression, men inte styrketräning. Jag visste redan då att han var full av skit- skönt att ha det bekräftat.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 15:43   #13
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Många har sagt det förr i tiden, och det var en orsak till att man tränade, inte bara hardcoremuskler, mest kända är Jack LaLanne, Steve Reeves, Arne Tammer mfl. Även de numera som delar med sig av sina långa erfarenheter och som är lite mer frispråkiga som Eliott Hulse...

Senast redigerad av Hemi den 2018-05-24 klockan 15:44.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 16:13   #14
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
De traditionella och vanligaste metoderna för behandling av depression är medicinering och psykoterapi. För individer som är diagnosticerade med lindrig till måttlig depression kan dock de här behandlingsformerna vara både kostsamma och ha en begränsad effektivitet. Många har fortsatt dokumenterade depressiva symptom även efter flera behandlingsomgångar.
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Redan 2008 kom det en vetenskaplig artikel som visade att högintensiv styrketräning var lika effektivt mot depression som antidepressiv medicin. Den enda skillnaden var att medicinen hade biverkningar och träningens biverkning var att utövarna blev mindre trötta i vardagen. Mot bakgrund av detta borde mindre medicin förskrivas och fler borde få Fysisk Aktivitet på Recept (FAR) mot depression. Det blir mkt billigare för samhället och framstår som tydligt bättre för den sjuke.


Jag får fan tårar i ögonen av att läsa det här.

Skönt att forskningen fortsätter att spegla vad jag länge har argumenterat för - är ju en hyfsad effect size de fann.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Intressant. Jag har fått höra av en läkare, att konditionsträning har effekt mot depression, men inte styrketräning. Jag visste redan då att han var full av skit- skönt att ha det bekräftat.
Vi har ju gånger flera konstaterat att läkare har en del luckor när det kommer till ersättning från träningsbolagen. Om Nike, Stadium justerade om sin marknadsföringsbudget hade läkare börjat förskriva fysisk aktivitet (de flesta vet nog inte hur man gör!).

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenschmidt Visa inlägg
Styrketräning är också högst kompatibelt med KBT. En av de förmodat mest verksamma mekanismerna i KBT för depression är beteendeaktivering (vilken med fördel kan vara fysisk). Spekulerar man så kan andra fördelar vara att gymmet bryter social isolering, kan förbättra sömnen, dessutom är man ofta mindful när man tar i fysiskt.
Det är (kan vara) väligt nära mindfullness också, Mindfullnessbaserad KBT är ju också ganska hett.

Senast redigerad av Aryt den 2018-05-24 klockan 16:18.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 16:18   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Chares Visa inlägg
Bra text, minns när jag pratade med en psykolog om detta och hon visste att konditionsträning hade positiva effekter medan hon var osäker på om styrketräning hjälpte öht.

Samt stark avslutning:
Tack! Det stycket skrev jag i huvudet i går morse, medan jag satt på muggen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)