Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-21, 08:32   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vansbrosimmet - rädda det som räddas kan!

Fick så otroligt många goda råd i min tråd om Vätternrundan att jag lika gärna kan göra en likadan om Vansbrosimmet. Det blir nog lite för mycket kaka på kaka att träna massa simning närmaste månaden när jag redan har löpning, cykling och styrketräning på agendan. Drar jag och badar kan jag dock slänga in lite längder. Den riktiga träningen kan dock endast utföras under följande veckor: v. 25, 26 och 27(veckan för loppet). Vi talar alltså om extremt lite tid.

I julas gick jag en crawl-kurs då min ursprungstanke var att crawla loppet. Sedan dess har jag dock inte crawlat ö.h.t. så jag gissar att det är en no-brainer att det blir bröstsim.

Jag bor nära sjöar så all träning skulle kunna bedrivas där. Skulle kunna få till tre pass/vecka under de där tre veckorna.

Mål: sub 60 min.

Hur bör jag lägga upp passen? Jag gissar att det är så tråkigt att distans fortsatt är kung. Distans känns lite svåruppmätt i vatten men tid fungerar väl lika bra som måttstock.

Tack på förhand!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 08:41   #2
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Är 60 min ett rimligt mål för bröstsim? 3 km på 60 min betyder 30 sek per 25 meter (en badhuslänga). Det är riktigt jävla snabbt bröstsim det.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 09:12   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Är 60 min ett rimligt mål för bröstsim? 3 km på 60 min betyder 30 sek per 25 meter (en badhuslänga). Det är riktigt jävla snabbt bröstsim det.
Det kan eventuellt vara lite amibitöst med tanke på den nästintill obefintliga träningen jag kommer att lägga ned, det har du nog rätt i. Jeppes farsa simmade sub 60 någon gång och han är ju inte direkt någon atlet så det bidrog väl till att jag känner att det är möjligt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 11:10   #4
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Intervaller och frekvens/volym är kung i simning.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 11:57   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Intervaller och frekvens/volym är kung i simning.
Har du exempel på intervaller? Och har du exempel på hur ett vanligt "distanspass" ser ut?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:30   #6
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har du exempel på intervaller? Och har du exempel på hur ett vanligt "distanspass" ser ut?
Simmare brukar ofta räkna t.ex. 50-metare och sedan ge sig av på en viss tid. Korta intervaller brukar vara bättre för tekniken och ha bättre utdelning än långa imo.

Jag kör mer på känn. Typiskt kort utomhuspass för mig är tex ca 10 min uppvärmning följt av 4x500m (distans beroende på vad som passar där man simmar) med lite flyt emellan varje, ev fartökning/sprint de sista 50-100m på varje intervall. Riktigt långsim ger inte så mycket, men kan kanske vara bra att pröva någon gång.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 14:16   #7
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Tror det är lite sent för mina råd... Teknik! Att simma i "lufstempo" är inte ansträngande alls om man kan simma ordentligt. Det är drygt 35 år sedan jag simmade Vansbrosimmet och vad jag minns tog det ca 39 minuter. Då tävlade jag på hyfsad nivå - SM-final för ungdomar.
Men kanske råd till Vansbro 2019? Lär dig att simma frisim ("crawl") ordentligt och även att simma bröstsim "avslappnat". Trots att det är så länge sedan jag var aktiv simmare så "badar" jag fortare än vanligt folk (normalsimmare som inte tävlingstränat) simmar när de tar i. Teknik, teknik och teknik. Du är ju vältränad så "flåset" behöver du knappast tänka på.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung

Senast redigerad av Illustrerade mannen den 2018-05-21 klockan 14:17.
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 19:32   #8
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Ha ha, du också.

Jag lyckades i ett svagt ögonblick anmäla mig och provsimmade första passet igår. 500m blev det men jag orkade bara cravla första 50. Grym mjölksyra i triceps och klarar inte av att få i mig tillräckligt med syre. Starka men klunsiga lågreppade gymmuskler helt utan uthållighet. 6 veckor kvar att träna på men jag kör redan 5-6 dagar med gym och löpning så simningen får inte plats...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 21:07   #9
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Ska du förresten simma i ett par minimala Speedos eller är du lika mesig som jag och har investerat i en Batmandräkt?
IMG_0131.jpg
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 21:33   #10
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ska du förresten simma i ett par minimala Speedos eller är du lika mesig som jag och har investerat i en Batmandräkt?
Bifogad fil 116170
Ser inte ut som en bröstsimdräkt, eller?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 21:37   #11
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ser inte ut som en bröstsimdräkt, eller?
Nej, jag var optimist och tänkte mig att i huvudsak crawla...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 06:52   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ha ha, du också.

Jag lyckades i ett svagt ögonblick anmäla mig och provsimmade första passet igår. 500m blev det men jag orkade bara cravla första 50. Grym mjölksyra i triceps och klarar inte av att få i mig tillräckligt med syre. Starka men klunsiga lågreppade gymmuskler helt utan uthållighet. 6 veckor kvar att träna på men jag kör redan 5-6 dagar med gym och löpning så simningen får inte plats...
Skyller på ett par svaga ögonblick under 2017 Jag lär väl testa att crawla lite jag med men jag är tyvärr inte tillräckligt bra för att kunna göra det under någon längre period.

Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ska du förresten simma i ett par minimala Speedos eller är du lika mesig som jag och har investerat i en Batmandräkt?
Bifogad fil 116170
Jag har inte bestämt mig ännu Får väl lite flytförmåga med våtdräkt vilket borde vara fördelaktigt?

Jag känner, efter att ha gjort den här tråden, att den kanske inte var lika relevant som Vättern-tråden. Jag kommer inte att hinna träna något alls knappt och jag hinner inte lära mig ett "nytt" simsätt. Det blir väl helt enkelt att bara simma så mycket man har tid för och hoppas på det bästa under loppet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 06:57   #13
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Simma i våtdräkt. Är man inte van simmare så kan det blir riktigt jobbigt i kallt vatten. Och jag räknar 20ish grader som kallt ifall man ska spendera timman i det blöta.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 09:22   #14
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Det är inte kul att simma bröstsim i en våtdräkt avsedd för crawl.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 20:27   #15
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Nordiska rekordet för 50 meter bröstsim (damer) är 30,5 sekunder.
Simmar du hälften så fort som det (vilket även det är snabbt) så gör du 25 meter på 30 sek.
Bara att hålla det tempot sen i 3 km.....
sen är det öppet vatten, vilket kommer sänka tempot rejält!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)