Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-30, 18:27   #1621
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Genotoxiska bekämpningsmedel.

https://www.testfakta.se/sv/odlad-la...el-i-odlad-lax
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 19:27   #1622
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 653
Vad är en rimlig vikt att sikta mot på 184cm i ''bra'' form (10-15% kroppsfett), dvs inte stenhård men fortfarande i grym form enligt medelsvensson? Har rätt grova leder (handleder över 19cm t.ex.) men naturligt smal midja. Normala/Bra muskelinfästningar.

Vad är en rimlig uppgångstakt om man kommit förbi nybörjargains men inte ännu är avancerad?
Ligger just nu på 82kg och har gått otroligt bra med ca 0.5kg upp i månaden, även om det med en sådan takt konstant känns som att vikten ligger stilla.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 20:31   #1623
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man kan öka ungefär 1-1.5 gram muskelprotein per dygn, med bra gener och om man gör allting rätt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 21:04   #1624
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Finns det (vad du/någon vet) någon potentiell nackdel med konserverad makrill som primär källa till n-3, förutom mängden salt, förutsatt att en är ordentligt värmebehandlad? Känns som ett relativt säkert kort, så klämmer 3-4 burkar i veckan.
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 15:19   #1625
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Finns det (vad du/någon vet) någon potentiell nackdel med konserverad makrill som primär källa till n-3, förutom mängden salt, förutsatt att en är ordentligt värmebehandlad? Känns som ett relativt säkert kort, så klämmer 3-4 burkar i veckan.
Beläggningen innehåller i regel potentiellt farliga ämnen, som i oklar grad vandrar över till maten.

Sen bör du använda vanligt sunt förnuft, se https://www.livsmedelsverket.se/livs.../konservburkar
Du kan skära fingrarna på kanterna (de är faktiskt vassa, jag har testat).

Makrillen i sig är oftast fångad långt borta och ganska bra ur miljögiftssynpunkt.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 22:37   #1626
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Beläggningen innehåller i regel potentiellt farliga ämnen, som i oklar grad vandrar över till maten.

Sen bör du använda vanligt sunt förnuft, se https://www.livsmedelsverket.se/livs.../konservburkar
Du kan skära fingrarna på kanterna (de är faktiskt vassa, jag har testat).

Makrillen i sig är oftast fångad långt borta och ganska bra ur miljögiftssynpunkt.
Beläggningen? Förpackningen? Äter själv en burk makrill varje dag så är också intresserad.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 10:34   #1627
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
För ett par veckor sen åt jag massa pizza till lunch istället för min vanliga lätta lunch bestående av kött och sallad, och den dagen gick träningen som på räls, så jag tänkte börja äta lite mellanmål innan jag ska till gymmet för att se om jag får samma energi under passet, eller om det bara var tillräckligt

Som det är nu drar jag en proteinshake vid 9:00, lunch vid 13:00, proteinshake vid 16:30.

Hur långt i förväg måste jag äta mitt mellanmål för att jag ska kunna tillgodogöra mig energin under mitt träningspass som oftast börjar runt 19:00

Antar att det är bra om man håller hyfsat lågt med fett, och mycket kolhydrater.

Hur mycket kolhydrater bör man dra i sig, och hur långt i förväg? Samt vilka livsmedel är att rekommendera?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 11:17   #1628
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du drar inte en sån prestationsmässig nytta av måltid precis innan passet, annat än mentalt välbefinnande över en mätt mage.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 12:25   #1629
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
För ett par veckor sen åt jag massa pizza till lunch istället för min vanliga lätta lunch bestående av kött och sallad, och den dagen gick träningen som på räls, så jag tänkte börja äta lite mellanmål innan jag ska till gymmet för att se om jag får samma energi under passet, eller om det bara var tillräckligt

Som det är nu drar jag en proteinshake vid 9:00, lunch vid 13:00, proteinshake vid 16:30.

Hur långt i förväg måste jag äta mitt mellanmål för att jag ska kunna tillgodogöra mig energin under mitt träningspass som oftast börjar runt 19:00

Antar att det är bra om man håller hyfsat lågt med fett, och mycket kolhydrater.

Hur mycket kolhydrater bör man dra i sig, och hur långt i förväg? Samt vilka livsmedel är att rekommendera?
Jag skulle säga fokusera på lunchen. Mycket kolhydrater, begränsa fett. Tränar efter skolan runt 16 i cirkus 2 timmar och märker väldigt stor prestationsförsämring om jag inte ätit en rejäl skollunch runt 11. Jag brukar äta rätt lite efter passet och innan läggdags så det är den enda möjligheten jag har att fylla på med kolhydrater.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 18:27   #1630
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Låt säga att man äter kaloribalans, gör flera insulinpåslag att man lagrar mer fett? Hör ibland folk prata om att insulintoppar gör så att kroppen lagrar mer fett?
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 18:29   #1631
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Låt säga att man äter kaloribalans, gör flera insulinpåslag att man lagrar mer fett? Hör ibland folk prata om att insulintoppar gör så att kroppen lagrar mer fett?
Mig veterligen lagrar du inte in mer kroppsfett på kaloribalans. Kroppen är ju principiellt i homeostas.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 18:36   #1632
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Tänker så jag med, upplever bara att folk generellt sätt pratar om insulinpåslag som något dåligt.
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 18:41   #1633
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Tänker så jag med, upplever bara att folk generellt sätt pratar om insulinpåslag som något dåligt.
Folk vet generellt inte att energi in - energi ut = viktförändring.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 18:44   #1634
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Tänker så jag med, upplever bara att folk generellt sätt pratar om insulinpåslag som något dåligt.
https://traningslara.se/pastaendet-a...stor-fet-logn/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 19:05   #1635
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Stort tack!
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)