Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-26, 19:09   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Nanderöd Visa inlägg
Är man grisslybjörn är det inte mycket vintertid iaf...
Men dom har speciellt anpassade muskel- och nervsystem som inte atrofierar av inaktiviten.

http://jeb.biologists.org/content/215/12/2081.long

När människan gör detsamma börjar vi förtvina inom något dygn i sängläge.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 19:10   #32
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Precis och hur ofta sett över en hel dag är det?
Vad jag vet sover kattdjur upp till 20 timmar om dagen, och gorillor har ungefär samma sovvanor som människor, dock spenderar de större delen av sin vakna tid på att äta.

Vi ska vara gjorda för att vara aktiva en stund och vila en stund vad jag minns.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2016-07-26 klockan 19:12.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 19:16   #33
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Precis och hur ofta sett över en hel dag är det?
Eftersom Homo sapiens sapiens (Linnaeus 1758) är en, fysikt sett, utralooser av guds nåde... så det är ingalunda till ondo att arbeta tungt samt träna hårt...
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 19:24   #34
tht716
Registered User
 
tht716s avatar
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 1 499
Kan bara instämma i kören som har tunga jobb. Väldigt många som har/haft problem med ryggen på mitt jobb... har än så länge sluppit mer långvariga problem men känner definitivt att det påverkar mig stundtals.
__________________
Min träningsjournal
tht716 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 20:40   #35
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
När jag jobbar i skogen och handlastar traktorvagnen så visst påverkas träningen för stunden. Men ser det som en betydligt högre träningsvolym. Man kan ju inte räkna med att kunna prestera max på själva träningspassen då med så pass hög volym. Men oj va mycket bättre höft aktivitet jag har då. Sen får jag ut mer styrka på sikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 20:49   #36
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Jag tror inte någon här av oss behöver vara orolig för att ett rejält dagsverke skulle vara negativt för träningen. Precis som många skriver är det ett bra tillägg till styrketräningen för att utveckla eller bibehålla en funktionsduglig kropp. De enda som undviker jobb är professionella idrottsmän. Men det är inte för att jobbet sliter utan tvärtom för att de ska kunna hinna med att träna flera gånger om dagen och på så sätt få in ännu mer träningsmängd. Professionella idrottare får ju dessutom sin inkomst via att vara just idrottare. Styrketräning/muskelbygge får nog ses som tacksamt ur den aspekten, det går att bli väldigt stark och/eller musklös utan att leva som en professionell idrottare. Ingen/ytterst få styrkelyftare i västvärlden kan leva av sin idrott utan mer eller mindre alla har ett vanligt jobb.

Senast redigerad av Stefan J den 2016-07-26 klockan 20:54.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 20:58   #37
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Alla här inne som har haft fysiska jobb: "det gick sämre då"
Alla här inne som inte har haft fysiska jobb: "nej det går fan inte sämre"

__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:02   #38
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Alla här inne som har haft fysiska jobb: "det gick sämre då"
Alla här inne som inte har haft fysiska jobb: "nej det går fan inte sämre"

Jag har, även när jag inte är ute i skogen, ett fysikt jobb. Och träningen går bättre än då jag hade ett mer stillasittande arbete. Inte minst för att kroppen är smidigare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:08   #39
DudX
Registered User
 
DudXs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Gjøvik, Norge
Inlägg: 1 325
Den enda skillnaden jag ser för mig själv är när arbetsdagarna blir långa som fy..

När jag var stålmontör/svetsare så gjorde vi 45-60 timmar på 4 dagar. Ganska slitigt. Men när jag tog mig till gymmet så var styrkeökningarna bra.
__________________
Målvikt: ~95kg
Försöker bli stark
DudX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:17   #40
transparentburqa
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 19
Jag tog ett extraknäck med lättare lagerarbete på ett par månader just som ett roligt sätt få in aktiv återhämtning. Det kändes inte störande vid tillfället men det sammanföll med den sämsta träningsperiod jag haft vad gäller träningslust och återhämtning, och detta trots mindre total volym med en riktigt bra coach.

Sedan tror jag att det viktigaste, till sist och syvende, är att hålla ner total psykisk och fysisk stress så mycket man kan och där gör nog ett jobb man tycker är roligt stor skillnad.

Senast redigerad av transparentburqa den 2016-07-26 klockan 21:22.
transparentburqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:29   #41
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Alla här inne som har haft fysiska jobb: "det gick sämre då"
Alla här inne som inte har haft fysiska jobb: "nej det går fan inte sämre"

Det är också gott om folk här inne som säger att de har tunga jobb men i själva verket aldrig varit i närheten av något som skulle kunna anses slitigt.

Tyvärr blir det ju så när man frågar om en åsikt på nätet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:32   #42
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Kanske kan vara så enkelt att de som har mer krävande jobb fysiskt äter därefter och inte är lätta individer runt 60-80 kg utan snarare runt 100 kg och gillar att ta i.

Och äter man mer och väger mer än vad man gjort innan iom nytt fysiskt jobb så kan det ju helt enkelt vara så att man är lite mer stark och äter för att orka med jobb och träna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:38   #43
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Kanske kan vara så enkelt att de som har mer krävande jobb fysiskt äter därefter och inte är lätta individer runt 60-80 kg utan snarare runt 100 kg och gillar att ta i.

Och äter man mer och väger mer än vad man gjort innan iom nytt fysiskt jobb så kan det ju helt enkelt vara så att man är lite mer stark och äter för att orka med jobb och träna.
Äta mat hjälper inte mot skador tyvärr.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 21:57   #44
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Jobbar som ventilationsmontör, och tycker att det funkar bra. Man kan äta mer mat, och är mer på hugget när man väl kommer till gymmet om man är aktiv på dagen.
Däremot är det JOBBIGT med stora bokstäver att jobba över huvudet a om man har träningsvärk i axlarna.
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 22:11   #45
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Har haft många tunga jobb. Mina reflektioner... Lasta bagage på Arlanda funkar bra då det oftast bara är tungt kanske 3-4 timmar på en arbetsdag. Gick bra att styrketräna.

Jobba på plocklager är värre då man kanske lyfter 7 timmar om dagen. Jag klarade inte av att gymma efter jobbet men en del andra kollegor orkade. För mig gick det bra med löpträning. Ironiskt så fick jag superont i ryggen av alla lyft men det hjälpte mig att lära mig svanka då liksom hela ryggen tvärdog. Hade strechat och sånt som en galning men inget hjälpte. Blev av med både bananrygg och buttwink när jag började styrketräna sen.

Så länge man har ett fysiskt jobb med ordentliga raster tror jag det kan gå bra. Sedan tror jag det är värre många gånger att vara stillasittande en hel arbetsdag rent allmänt mående.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)