Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-12, 12:54   #16
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Stämmer in med kören. Köp en bra cykel (ny eller beggad) istället för något skräp från biltema. Det är så jävla mycket skönare att cykla med en cykel som går lätt istället för att trampa fram med en bandvagn.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-12, 13:48   #17
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Bra tråd. Är precis inne på samma spår. Men har ingen aning vad som är bra och inte. Är egentligen inte beredd att lägga mer än 2000kr på en cykel, begagnad.
Just nu cyklar jag på tjejens damcykel fram och tillbaka till jobbet, sammanlagt 90min. Träsmak och ont i röven och gamla tanter cyklar om mig.
Eftersom lilltjejen snart blir tillräckligt gammal vill man ju ha pakethållare också så man kan montera barnstol.

Förslag? Hittar ju några cyklar på Blocket(Stockholmsområdet), men de kan ju lika gärna vara skräp för nån som noll koll.

http://www.blocket.se/stockholm/Herr....htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Helt....htm?ca=11&w=1

?!

Senast redigerad av Juxta den 2014-06-12 klockan 13:52.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-12, 14:47   #18
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Bra tråd. Är precis inne på samma spår. Men har ingen aning vad som är bra och inte. Är egentligen inte beredd att lägga mer än 2000kr på en cykel, begagnad.
Just nu cyklar jag på tjejens damcykel fram och tillbaka till jobbet, sammanlagt 90min. Träsmak och ont i röven och gamla tanter cyklar om mig.
Eftersom lilltjejen snart blir tillräckligt gammal vill man ju ha pakethållare också så man kan montera barnstol.

Förslag? Hittar ju några cyklar på Blocket(Stockholmsområdet), men de kan ju lika gärna vara skräp för nån som noll koll.

http://www.blocket.se/stockholm/Herr....htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Helt....htm?ca=11&w=1

?!

Fattar inte vad det är, varför står beggade cyklar så högt i kurs?
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-12, 14:47   #19
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Fattar inte vad det är, varför står beggade cyklar så högt i kurs?
Det är sommarsäsong kanske.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-12, 14:59   #20
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag köpte en Merida för någon månad sedan. Modellen hette "speed" eller något sånt. Det är smala däck, inga dämpare och rakt styre. Lätt-trampad som fan. Nu är det kul att cykla. Så jag röstar för en liknande cykel om du inte ska ut i skog och mark.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 13:20   #21
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Jag har för mig att det ska finnas en "vi som cyklar eller tänker börja göra det"-tråd men jag lyckas inte hitta den så jag bumpar denna istället.

Jag är less på att sitta på buss och tåg 30-90 minuter enkelväg till skola och jobb så jag tänker köpa en cykel. Inget jätteavancerat, tänkte mig max 2500kr, 3500 om det är något riktigt jävla kap. Någon pendlar/räsergrej.

- Vad ska man ha för storlek på ramen när man är 183cm lång?
- Sträckorna blir i vanliga fall 7-25km, hur viktigt är det att ha 21 växlar? Eller går det med 7? Förutom en mountainbike i åldern när det var coolt att cykla på bakhjulet har jag bara haft gamla tantcyklar så jag har ingen aning om hur växlarna är på sådana här pendlar/räsercyklar är och känns. Jag har en 2km lång, brant backe när jag ska till både skola och jobb så en riktigt lätt växel är ett måste i alla fall. Annars hyfsat plant, bara asfalt.
- Pedalerna. Bör man ha sådana där som kan haka fast pjuxen på eller är det skitsamma på mina distanser? Vill helst inte behöva de extra skorna att släpa runt på när man väl är framme men jag är inte helt emot, vill inte hata varenda minut på cykeln.

Har kollat lite och de märkena i den prisklassen här i Australien är Reid, Condor, Osprey och CREATE. Specialized och Bianchi finns om man har tur. Något märke man för fokusera på och/eller undvika?
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2015-05-26 klockan 13:22.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 19:16   #22
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Vad är det absolut billigaste man kan få en ny herrcykel för? Finns det billigare än Biltema?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 10:08   #23
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Jag vill inte starta ny tråd så jag testar här. Hade tänkt köpa en mountainbike i tid tills att det blir lite varmt. Cykla ut någonstans och campa/klättra/grilla är väl planen.
Men hur hittar man en bra mountainbike? Vad är det man ska kolla på? Målet är att cykla i halvtuff terräng men ändå inte extrem terräng (bra och detaljerad förklaring, jag vet). Och hur mycket kan det kosta då? Jag tänker att jag är nybörjare och inte behöver någon överdrivet bra cykel men jag vill ändå ha en som passar och som är duglig.
Kanske finns någon sida med bra information?
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 11:19   #24
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Jag cyklar året runt, har en citymountainbike från Biltema som har några år på nacken. Tung som stryk och och växlar och bromsar strular, ska investera i en dyrare cykel snart. Cyklar man hela vintern som jag gör så är det definitivt värt det..
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 11:34   #25
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Köp cykel på polisen utförsäljning av stöldgods. Du får en hybridcykel för max 1000 SEK, praktiskt taget ny..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 22:34   #26
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Jag vill inte starta ny tråd så jag testar här. Hade tänkt köpa en mountainbike i tid tills att det blir lite varmt. Cykla ut någonstans och campa/klättra/grilla är väl planen.
Men hur hittar man en bra mountainbike? Vad är det man ska kolla på? Målet är att cykla i halvtuff terräng men ändå inte extrem terräng (bra och detaljerad förklaring, jag vet). Och hur mycket kan det kosta då? Jag tänker att jag är nybörjare och inte behöver någon överdrivet bra cykel men jag vill ändå ha en som passar och som är duglig.
Kanske finns någon sida med bra information?
Skulle kolla på tyska internetcyklar typ Canyon eller Radon. Mer kunskap hittar du på happyride forumet.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 22:58   #27
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vad hände med gamla svenska kvalitetsmärken som Skeppshult? Fortfarande bra? Jag minns att dessa cyklar höll i vått och torrt under hela barndomen och håller ännu ihop.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 23:19   #28
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Jag vill inte starta ny tråd så jag testar här. Hade tänkt köpa en mountainbike i tid tills att det blir lite varmt. Cykla ut någonstans och campa/klättra/grilla är väl planen.
Men hur hittar man en bra mountainbike? Vad är det man ska kolla på? Målet är att cykla i halvtuff terräng men ändå inte extrem terräng (bra och detaljerad förklaring, jag vet). Och hur mycket kan det kosta då? Jag tänker att jag är nybörjare och inte behöver någon överdrivet bra cykel men jag vill ändå ha en som passar och som är duglig.
Kanske finns någon sida med bra information?
Intersport, cykelhuset, annan butik och fråga. En cykel för 6500 kommer du långt med, speciellt som nybörjare. Du får ok grejer helt enkelt. Man får vad man betalar för.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 00:26   #29
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Många cykelbutiker har fjolårsmodellerna på rea. Sällan de lägger ut allt på nätet dessutom. Besök några butiker och det finns garanterat cyklar nedsatta till halva priset eller mer.

Cykelfolk är väldigt kåta på att ha senaste modell etc. Jag har själv köpt både utgående modell ny till vansinnigt bra pris samt en 6 månader gammal beggad cykel till mindre ön halva priset.
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-05, 09:36   #30
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jag har inte ägt en cykel på 10år men gillade att cykla när jag var yngre. Vad borde man skaffa för typ av cykel om man vill kunna pendla till jobbet men även kanske motionera lite på den? Är det värdelöst med en singlespeed isåfall eller vad skulle rekommenderas?

Funderar på att dra till någon cykelbutik o se om de har några begagnade, kan man få en helt ok begagnad för 2-4k?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)