Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 09:55   #61
Ademius
Registered User
 
Ademiuss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Berlin, Tyskland
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Håller med, det stör mig nästan mer än när bilister ser mig i sista stund i rondeller. Det finns inget snällt med att i onödan släppa fram cyklister. Bilister bör också vara medvetna om att det är betydligt svårare för cyklisten att se vad bilisten tänker än vice versa, på grund av att det inte alltid går att se bilisten innanför framrutan. Det gör att en bilist som sakta kör mot cykelbanan är väldigt svårtolkad.
Bilister har stannat för mig i korsningar, i rondeller, på huvudleder utan övergångsställen, ställen där de blockerar övrig trafik och liknande

Det värsta som finns är ju samma idioter som stannar mitt i vägen och sen ivrigt börjar vinka fram en. Om du har bråttom, varför stannar du ens? Att vinka minskar ju också säkerheten eftersom det manar en att gå över utan att först kolla att kusten är klar. Dumsnälla personer i trafiken är fan livsfarliga.
__________________
1 RM [450] 104 Bänk - 149 Böj - 197 Mark -Kv 72,1 kg
Inte tillräckligt opti - bulkjournalen!
Ademius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 09:59   #62
Degpekka
Absolutist
 
Degpekkas avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: HBG
Inlägg: 1 102
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Hur resonerar personer som inte blinkar vänster i en liten rondell? Det är ju upplagt för krock direkt!
Ofta kör dessa mycket långsamt iaf så man kan nästan förutse att de kommer svänga, men man blir ju lite angelägen ändå!
Är cirkulationsplatsen utmärkt med cirkulationsplats-skylten finns det ju ingen skyldighet att blinka vänster. Däremot brukar polisen vilja att man blinkar när man svänger ut ur cirkulationsplatsen. Däremot är det många bilister som verkar ha väldigt brottom in i cirkulationsplatser.

Senast redigerad av Degpekka den 2011-08-30 klockan 10:04.
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:17   #63
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Degpekka Visa inlägg
Är cirkulationsplatsen utmärkt med cirkulationsplats-skylten finns det ju ingen skyldighet att blinka vänster. Däremot brukar polisen vilja att man blinkar när man svänger ut ur cirkulationsplatsen. Däremot är det många bilister som verkar ha väldigt brottom in i cirkulationsplatser.
Nej det har jag hört med, men om man kör bil överhuvudtaget vet man ju vilka regler som är nyttiga för att förhindra olyckor. Att blinka vänster när man ska vänster i en rondell är lika givet som när man ska göra en vänstersväng så att inte mötande trafik behöver tvärnita

Men detta gäller givetvis små rondeller, de gamla stora rondellerna som 40talisterna är vana vid ( och antagligen lärde sig i början) är svåra att applicera på små samt tvärtom
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:31   #64
BigSpawn
Chest&CO
 
BigSpawns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 326
Det mesta jag retar mig på har redan tagits upp, men finns en ytterligare som jag har råkat ut för och det är de som lägger sig i höger fil i en rondell och sen svänger vänster
Nu pratar jag inte om de fåtal rondeller där det är markerat att man får göra så, utan de där man ska ligga i högerfil om man ska rakt fram eller till höger.

Har vart relativt nära på att smälla i ett sånt senario dock så började personen blinka vänster trots att han låg i högerfil så jag anade oråd.

Sen de som trots massiva köer på en väg som pendlar mellan 1 och 2 filer absolut ska köra om så långt det bara går för att försöka ta sig tillbaka in i filen i absolut sista sekund(tänk E18 från Norrtälje på söndagar under sommaren) vilket medför att hela bilkön avstannar totalt. Detta ger att då det är enfiligt så flyter trafiken på fint men sen då det blir tvåfiligt så går det långsammare.

Alltid lika kul då jag sett långtradare som lessnat på detta och såfort det blir 2filigt lägger sig mitt i vägbanan så att ingen tar sig förbi.
__________________
Sälform här kommer jag
Aktuell vikt: 108kg
BigSpawn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:32   #65
Hardrocker
Registered User
 
Hardrockers avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Östersund och Jämtlands urskog.
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Nej det har jag hört med, men om man kör bil överhuvudtaget vet man ju vilka regler som är nyttiga för att förhindra olyckor. Att blinka vänster när man ska vänster i en rondell är lika givet som när man ska göra en vänstersväng så att inte mötande trafik behöver tvärnita

Men detta gäller givetvis små rondeller, de gamla stora rondellerna som 40talisterna är vana vid ( och antagligen lärde sig i början) är svåra att applicera på små samt tvärtom
Om det är riktigt lite rondell som egentligen knappt kan betecknas som rondell blinkar jag vänster men annars är det ju rätt uppenbart för alla att så länge man inte blinkar höger så kommer man att fortsätta i rondellen.
Därför är det spöstraff på alla som inte blinkar höger när de svänger ut från rondellen så att man har stått och väntat i onödan.
Det är även spöstraff på de som inte blinkar i en vanlig korsning eller tar med sig blinkersspaken när de vrider på ratten för att svänga i nämnda korsning.
Hardrocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:57   #66
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Kan störa mig på folk som ska ta ut svängar. Tänk att man kör rakt fram på en 50-väg och ska svänga höger in på någon mindre tvärgata. Förstår itne varför vissa envisas med att först ta ut svängen till vänster.

Drömmer ni om att köra f1? Tror ni att ni kör långtradare? Försöker ni spara däck?
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:35   #67
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
När jag parkerar bilen så brukar jag ibland ta upp registernr på grannbilarna ifall jag råkar se några märken på bilen när jag kommer tillbaka, då folk är idioter och inte klarar av ens att öppna en bildörr försiktigt i många fall
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:41   #68
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Kan störa mig på folk som ska ta ut svängar. Tänk att man kör rakt fram på en 50-väg och ska svänga höger in på någon mindre tvärgata. Förstår itne varför vissa envisas med att först ta ut svängen till vänster.

Drömmer ni om att köra f1? Tror ni att ni kör långtradare? Försöker ni spara däck?
Haha sicken grej!
Det har jag aldrig sett innan!

Mer udda saker ni sett folk göra i trafiken!
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:23   #69
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Kan störa mig på folk som ska ta ut svängar. Tänk att man kör rakt fram på en 50-väg och ska svänga höger in på någon mindre tvärgata. Förstår itne varför vissa envisas med att först ta ut svängen till vänster.

Drömmer ni om att köra f1?
Självklart. F1 rockar. Sen kan man hålla högre hastighet om man tar ut svängarna. Skulle dock inte svänga så om jag hindrade någon annan.
Herr Oberst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:56   #70
Gabriel Forslund
Registered User
 
Gabriel Forslunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 181
Stör mig inte på speciellt mycket förutom när någon kör extremt långsamt på enfiligt. Eller när två bilar kör precis lika långsamt på en tvåfilig väg så att man inte kan köra emellan och förbi.

Men det jag absolut stör mig på är personer som alltid snyltar skjuts överallt. Hoppas någon känner sig träffad.
Gabriel Forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:02   #71
Gabriel Forslund
Registered User
 
Gabriel Forslunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av mattepatte Visa inlägg
brukar inte bli så irriterad, ser nog bilarna som bilar och utan förare, så det är mer som ett datorspel, och jag kan inte ändra hur bilarna ska köra, så gör mitt bästa bara och är uppmärksam på allt som händer.
+1
Gabriel Forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:11   #72
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
jag som cyklar blir tokig på andra cyklister som inte håller högertrafik. Likaså de som plötsligt övergår till vänstertrafik när de ska svänga vänster, trots att de ser att det kommer mötande cyklister. Vart ska man ta vägen då då? Har många gånger fått tvärnita vid hörnor och svängar trots att jag håller mig på rätt sida.
Det finns en cykelkorsning som är rätt hårt trafikerad av cyklar, där blir det alltid kaos, oflyt och tvärnitar eftersom en del inte fattar var de ska cykla när de svänger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nodan Visa inlägg
Madame är awsome. Alltid. Hon behöver liksom inte göra något alls.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:21   #73
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Självklart. F1 rockar. Sen kan man hålla högre hastighet om man tar ut svängarna. Skulle dock inte svänga så om jag hindrade någon annan.
Är jag ensam på vägen så går jag allt ut lite i andra filen och tar ut svängen för att bibehålla hastighet och slippa växla ner och accelerera upp så väldans efteråt... känner mig miljösmart då
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:53   #74
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
+1 på 2+1-filgrejen med att folk ligger i vad som känns 30km/h och sedan 110 på 2-filigt. Om jag har min vanliga bil så gör det inte så herrans mycket, men om jag har pickupen blir jag helt vansinnig för då kan jag inte köra om dem när de kör 110...
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 16:13   #75
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
är jag ensam på vägen så går jag allt ut lite i andra filen och tar ut svängen för att bibehålla hastighet och slippa växla ner och accelerera upp så väldans efteråt... Känner mig miljösmart då
Så brukar jag tänka mig, hehe.
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)