Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-24, 07:59   #76
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
2)

Styret sitter väl mest där det sitter, höjdmässigt?
Du kan alltid flytta distanserna som sitter under styrstamen till ovanför styrstammen. Hence: Slam the stem!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 08:04   #77
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
2) Bra förklarat, ska experimentera vidare ikväll.

3) Jag tror att jag, baserat på vad du och Kurash har skrivit, har sadeln något för högt. Får korrigera detta!

Styret sitter väl mest där det sitter, höjdmässigt?
Styrets höjd och vinkel går att ändra om man nu skulle känna att man har komfortmässigt spelrum. Skulle du vilja det så kan du börja med att vända upp-och-ned på styrstammen (alltså den "tapp" som styret är fäst i). Vidare, under styrstammen (alltså den "tapp" som styret är fäst i) sitter det distansringar. Lossar du styrstammen och lyfter av den från styrröret så kan du plocka väck valfritt antal distansringar och sätta tillbaka styrstammen.
Men det är såklart föga värt om man inte står ut med att cykla på den efteråt eller får problem med nacke/rygg med tiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!

Senast redigerad av Dissector den 2018-05-24 klockan 08:07.
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 08:05   #78
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Du kan alltid flytta distanserna som sitter under styrstamen till ovanför styrstammen. Hence: Slam the stem!
Det är så de är tänkta att fungera alltså, misstänkte det igår när jag skruvade ihop skiten!

Nu ska jag under idag och imorgon samla ihop fem mil så jag håller mil-schemat, sen blir det sex mil bakfull på söndag. Uppdaterar efter den rundan
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 08:14   #79
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Här kan du ta del av allt du behöver veta för att bli cyklist.
#5 är såklart viktigast.
The Rules
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:20   #80
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
4 (bonus): Du kommer få höra saker som "slam the stem!" och att du ser ut som fantomen eftersom du har underkläderna utanpå (ingen cykeltröja?!?!). Men oroa dig inte, häng av dom på platten så tystnar dom.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
4) Hahaha. Bibsen ska alltså vara INNANFÖR det hela? Tack för att du nämnde det, det ska jag ordna till nästa tillfälle. Äger ingen cykeltröja, lär väl varva mellan det jag har i funktionsmaterialsväg: linne och T-shirt.
Hahaha jag skrattade för mig själv länge åt detta! Att du har byxhängslena över tröjan!

Var har du telefon och nycklar, om du inte har cykeltröja med ryggficka? Jag har i mina tre ryggfickor: Nycklar, telefon, extraslang, däckborttagare (2 st). Pump fastsatt i underröret(?) (ramen). (Innan hade jag punkteringskitet i sadelväska, men sadelväskor är så otroligt fula!)


Denna guide hjälpte mig avsevärt med rätt sadelposition:



Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Du ska ha bibs, alltså med hängslen. Resår över magen är oerhört obekvämt. Kolla om du hittar billiga castelli, craft, assos, Pearl izumi eller liknande på wiggle eller mantel.
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Går imo alldeles utmärkt med cykelbyxor med resår över magen, aldrig haft obehag av det.
Jag har provat cykla utan bibs mina senaste rundor, för jag såg dessa inlägg. Har använt vanliga kompressionshorts utan blöja och hängslen - funkar utmärkt! Tycker inte jag får mer ont i rumpan utan blöjan ens. Dock är mina bibs nedsuttna, slitna, tror jag (850 mils användning och väger 100 kg med kraftig rövsvettning).

Senast redigerad av 1x0 den 2018-05-24 klockan 12:28.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:26   #81
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg

Var har du telefon och nycklar, om du inte har cykeltröja med ryggficka? Jag har i mina tre ryggfickor: Nycklar, telefon, extraslang, däckborttagare (2 st). Pump fastsatt i underröret(?) (ramen). (Innan hade jag punkteringskitet i sadelväska, men sadelväskor är så otroligt fula!)


Denna guide hjälpte mig avsevärt med rätt sadelposition:

Ska lösa detta på något sätt, igår hade jag det i en ryggsäck. Vet att det inte är optimalt för längre sträckor.

Tack för länken, kikar ikväll!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 21:49   #82
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Första riktiga passet, typ i alla fall. Nu vet jag att det suger att cykla i stan. Var livrädd för alla ojämnheter, typ spårvagnsspår, och mycket riktigt så märkte jag att det var pyspunka på hojen när jag kom hem. Tror jag är lat och lämnar in den på cykelfirman precis bredvid mig. Jag behöver i och för sig lära mig hur man gör själv men har ett ganska hektiskt schema imorgon.

Annars så kändes det mycket speciellt att stå naken och smörja in diverse kroppsdelar med salva. Era tips hjälpte dock och pung och röv mådde ganska bra. Körde bara 21 km då jag kom ut så sent men det var lite småkul. Så länge jag var på landsvägar då, det var verkligen värdelöst att cykla i city.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 08:27   #83
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
För att byta slang rekommenderas denna:



Jag lärde mig massvis av att utföra bytet på egen hand då jag begick praktiskt taget varenda fel man kan göra. Lyckades tyvärr inte få in någon luft i slangen trots att jag testade allt tänkbart. Tar hjälp av en kompis ikväll, är det något knep som jag missat så delger jag er här. Är det bara jag som har varit hjärndöd så delges inget
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 08:35   #84
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Har du prestaventiler? Det kan vara lite knepigt beroende på vilken pump man har. Men det ska egentligen bara vara att skruva ut ventilen, tryck till lite på den så den öppnas. Jag brukar börja med att blåsa in luft med munnen för att få lite form på slangen och se så ventligen är hel.
Sen brukar det vara en pinne på pumpen som man måste låsa fast ventilen med när man ska pumpa. Jag lyckas fan aldrig använda andras pumpar utan instruktioner, så jag förstår om du upplever svårigheter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 08:43   #85
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Har du prestaventiler? Det kan vara lite knepigt beroende på vilken pump man har. Men det ska egentligen bara vara att skruva ut ventilen, tryck till lite på den så den öppnas. Jag brukar börja med att blåsa in luft med munnen för att få lite form på slangen och se så ventligen är hel.
Sen brukar det vara en pinne på pumpen som man måste låsa fast ventilen med när man ska pumpa. Jag lyckas fan aldrig använda andras pumpar utan instruktioner, så jag förstår om du upplever svårigheter.
Jag vet inte vad ventilen hette. Den där pinnen på pumpen klurade jag ut vad den var till för men det hjälpte föga då slangen förblev tom. Har resignerat och kommit fram till att jag skiter i det tills det att jag får hjälp, vilket är ikväll Min kompis har säkerligen massa andra tips att komma med så det blir nyttigt på flera andra sätt också.

Är efter helgen nio mil efter i schemat. Det positiva är att jag har insett att jag kan cykla mycket oftare än vad jag initialt trodde. Så går allt som det ska så tar jag igen det mesta av de nio milen i veckan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 08:47   #86
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Det är inte särskilt slitsamt att cykla, det tar bara massa tid. Du kan nog cykla en massa mil varje dag utan att det påverkar övrigt träning. Bara du inte tar i.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 09:17   #87
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Det är inte särskilt slitsamt att cykla, det tar bara massa tid. Du kan nog cykla en massa mil varje dag utan att det påverkar övrigt träning. Bara du inte tar i.
Exakt, har kommit till den insikten. Märkte i torsdags att det fungerade prima att jogga, styrketräna och cykla samma dag. Så finns tiden så är det bara att köra. Tre mil cykling de dagar som jag även springer varierat med längre pass helt dedikerat åt cykling, känns som ett framgångsrecept.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 10:07   #88
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vet inte vad ventilen hette.
Såg den ut som den gör på bilen eller din gamla pojkcykel så är det en Schrader och då är det bara att pumpa. Annars (vilket låter sannolikt) så är det en Presta och då behöver du följa Kurash tips och kolla så att du har en cykelpump som fixar Presta-ventiler (annars finns adapter).

Presta återfinns i praktiken bara inom cykling och i synnerhet landsvägscykling. Den i mitt tycke enda uppenbara fördelen är att det är lättare att få i högre lufttryck manuellt. Sedan debatteras det flitigt om att den är smalare och snyggare på kolfiberhjulen...


Citat:
Det är inte särskilt slitsamt att cykla, det tar bara massa tid. Du kan nog cykla en massa mil varje dag utan att det påverkar övrigt träning. Bara du inte tar i.
Den sista meningen är nyckeln. Jag cykelpendlar till jobbet totalt 20-30 km/dag. Tar jag det lugnt så påverkar det inte övrig träning. Ska jag däremot försöka hänga av varje trimmad elcykel samt eventuella cyklister i klubbkläder blir jag ganska sliten i benen ju längre veckan lider. Det blir för mig stor skillnad på en timmes myscykling om dagen och 2*20-25 min HIIT, trots att sträckan är densamma...
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 10:19   #89
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Såg den ut som den gör på bilen eller din gamla pojkcykel så är det en Schrader och då är det bara att pumpa. Annars (vilket låter sannolikt) så är det en Presta och då behöver du följa Kurash tips och kolla så att du har en cykelpump som fixar Presta-ventiler (annars finns adapter).

Presta återfinns i praktiken bara inom cykling och i synnerhet landsvägscykling. Den i mitt tycke enda uppenbara fördelen är att det är lättare att få i högre lufttryck manuellt. Sedan debatteras det flitigt om att den är smalare och snyggare på kolfiberhjulen...




Den sista meningen är nyckeln. Jag cykelpendlar till jobbet totalt 20-30 km/dag. Tar jag det lugnt så påverkar det inte övrig träning. Ska jag däremot försöka hänga av varje trimmad elcykel samt eventuella cyklister i klubbkläder blir jag ganska sliten i benen ju längre veckan lider. Det blir för mig stor skillnad på en timmes myscykling om dagen och 2*20-25 min HIIT, trots att sträckan är densamma...
Okej, tack för info. Jag fick ett slangningskit levererat av Sporthyra där allt för ett slangbyte ingick, därav bl.a. slang och pump. Det får mig att tro att pumpen ska vara kompatibel med ventilen utan att jag ska behöva fixa någon sorts adapter. Vi får se ikväll, hoppas att jag blir idiotförklarad av min kompis

Yes. Jag har dessutom sedan förra veckan övergått till att fokusera på antal km per vecka i löpningen vilket gör att även den blir skonsam. Löpningen vill jag genomföra direkt efter jobbet för att få sol och cyklingen vill jag genomföra senare på kvällen för att få mindre trafik. Blir därmed en ganska naturlig indelning. Som en bonus så har jag blivit mer och mer ADHD:ig med åren så det känns bara kul att ha något mer att göra om kvällarna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 10:25   #90
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Som en bonus så har jag blivit mer och mer ADHD:ig med åren så det känns bara kul att ha något mer att göra om kvällarna.
Så länge du har en cykel hemma behöver du inte oroa dig för att INTE ha saker att göra. Ett annat husmorstips är att köpa wipes på Jula för att torka av cykeln med. Jäkligt smidigt, särskilt om man inte har tillgång till vattenslang och mek-ställ.
De funkar till och med att rengöra kedjan med dessa, håll en duk runt kedjan och trampa bakåt bara.

Wipes

Det är väldigt många som kör med baby-wipes. Visst, de är billiga, men luddar av sig och är inte tillräckliga hållbara för att tvätta kedja eller drev.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)