Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-20, 20:52   #181
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Status Quo Visa inlägg
Blir det nån hypertrofi då?
Rimligtvis ja, men den avtar nog kraftigt efter att kroppen anpassat sig till arbetet. Förutsatt att personen ens har möjlighet att anpassa sig. En totalt försoffad person som plötsligt blir ställningsbyggare på heltid riskerar att bara slita ut sig eller skada sig.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 08:27   #182
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Fysiskt arbete är bara bra om det är något man gör på fritiden. Fysiskt aktiva arbeten blir man sjuk och dör i förtid av.

http://bjsm.bmj.com/content/early/20...ts-2017-098540
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 16:04   #183
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fysiskt arbete är bara bra om det är något man gör på fritiden. Fysiskt aktiva arbeten blir man sjuk och dör i förtid av.

http://bjsm.bmj.com/content/early/20...ts-2017-098540
Äh, det handlar väl om att arbetarklassmänniskor lever mer osunt än andra, utanför arbetet.
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 18:13   #184
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Status Quo Visa inlägg
Om vi ändrar lite på frågan... Någon går från att vara mestadels stillasittande/liggande (ingen träning) till att ha ett fysiskt arbete, vad blir resultatet?
Har nu haft ett fysiskt jobb i 2 månader. Ser både smalare och mer muskulös ut.
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 11:28   #185
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Status Quo Visa inlägg
Har nu haft ett fysiskt jobb i 2 månader. Ser både smalare och mer muskulös ut.
2 månader är ingenting, det är efter flera år som det börjar ta ut sin rätt. Går du ifrån att ha gjort ingenting på ditt tidigare jobb till ett där du rör på dig så kommer det självklart kännas bättre i början men det är när livet kommer ikapp och det händer saker utanför jobbet i kombination med det tunga jobbet som du börjar bli sliten.

Och när du väl börjat bli sliten finns det ingen väg ut, ingen semester i världen kan hjälpa dig. Du kommer inte tillbaka med mer energi, du kommer tillbaka med mindre.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 15:12   #186
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
2 månader är ingenting, det är efter flera år som det börjar ta ut sin rätt. Går du ifrån att ha gjort ingenting på ditt tidigare jobb till ett där du rör på dig så kommer det självklart kännas bättre i början men det är när livet kommer ikapp och det händer saker utanför jobbet i kombination med det tunga jobbet som du börjar bli sliten.

Och när du väl börjat bli sliten finns det ingen väg ut, ingen semester i världen kan hjälpa dig. Du kommer inte tillbaka med mer energi, du kommer tillbaka med mindre.
Tack för dina antagligen högst personliga erfarenheter. Lägger in ett bokmärke.
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 19:03   #187
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
Har jobbat lager nu i 2,5 månader och mina muskler har växt som satan samtidigt som jag gått ner 3 kg. Fått socialt liv nu också. Så gött o slå 3 flugor i en smäll.
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 19:27   #188
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Haha, vad lustig du är.

Du säger "tack för dina högst personliga erfarenheter" efter du delgivit dina egna högst personliga erfarenheter.

Sen kanske dina muskler har vuxit litegrann om du var helt stillasittandes innan men eftersom du säger att du gått ned 3kg så är det mer sannolikt att fett har försvunnit och dina muskler har blivit mer synbara
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 21:43   #189
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av Status Quo Visa inlägg
Har jobbat lager nu i 2,5 månader och mina muskler har växt som satan samtidigt som jag gått ner 3 kg. Fått socialt liv nu också. Så gött o slå 3 flugor i en smäll.
Går bra när du är ung och ny men när kroppen inte hinner återhämta sig blir det värre och när du upptäcker det är det redan för sent och för varje dag blir det bara värre efter det.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 22:06   #190
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Allt är ju relativt. Men nog lär det vara mer positivt med ett arbete där man tvingas använda kroppen hyfsat mycket och röra på sig än att vara helt stillasittande i en kontorsstol hela dagen och sedan sitta still i soffan hela kvällen.

Ingendera lär vara optimal för träningsresultat om man elitsatsar, men är man bara motionär så borde det vara möjligt att hantera att träna vid sidan av ett fysiskt jobb.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 22:25   #191
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Nyckeln heter bra ergonomi, helt avgörande om jobbet är skadligt eller inte. Särskilt vid repetitiva jobb och jobb där man plötsligt hanterar tunga vikter.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 22:48   #192
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Har själv gått från att bara röra mig ner till kiosken (och gym ibland) till att börja arbeta som tidningsbud senaste 6 månaderna. Har definitivt märkt av gains på benen/vader, men benen var något jag nästan aldrig använde förr, inte ens på gymmet. Mindre ryggbesvär också.!
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 11:17   #193
Isanningensnamn
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Bytt fönster på tre hus förra veckan. Den som påstår dagen 3glas fönster är lätta ljuger. (Eller är strongman).

Jobbar även som ställningsbyggare.



Så lägg ner påhoppen och väx upp.
Byta fönster skulle jag kalla finjobb haha.

Tre lyft i veckan? Ja då kan man träna också hehe

Korrekt: Ja dina gains blir troligvis sämre av ett tungt fysiskt arbete.
Isanningensnamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 15:50   #194
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Haha, vad lustig du är.

Du säger "tack för dina högst personliga erfarenheter" efter du delgivit dina egna högst personliga erfarenheter.

Sen kanske dina muskler har vuxit litegrann om du var helt stillasittandes innan men eftersom du säger att du gått ned 3kg så är det mer sannolikt att fett har försvunnit och dina muskler har blivit mer synbara
Skillnaden är att jag inte försökt få något jag skrivit att framstå som allmängiltigt.
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 21:13   #195
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Jag tror att det går att kompensera ett tungt arbete med att lägga träningen på en rimlig nivå och försöka hålla passen korta och de dagar som kroppen känns sliten kör man antingen vila eller alternativ träning typ lätta kardiopass 30-35 minuter. Sömnen är viktig undvik att slarva med sömnen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)