Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-20, 18:27   #1
skrelet
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 4
Tillbaka till träning igen. Lite frågor.

Tja! (ber om ursäkt om detta är i fel forums del)

Ska gå rätt in på sak så det inte blir WOT, tänkte ta upp träningen igen (inte tränat på 10 år) Och då körde jag 3split schema, men nu när jag tänkte börja igen har jag läst in lite ny information angående helkropps pass, kollat sökfunktionen men hittar inget som liknade mitt nya schema.

Pass A

Knäböj med hantlar: 3 set x 8-10 reps
Hantelpress: 3 set x 8-10 reps
Hantelrodd: 3 set x 8-10 reps
Hantelcurls: 3 set 8-10 reps

Vila 1-2 minuter mellan varje set.

Pass B

Marklyft med Hantlar: 3 set x 8-10 reps
Chin-ups eller (hantelrodd med en arm): 3 set x 8-10 reps
Militärpress med Hantlar (stående/sittande axelpress): 3 set x 8-10 reps

Kör alltså A B A ena veckan och andra veckan B A B med en dag i vila i mellan.

Mån: A Ons: B Fre: A osv.

Tänkte starta hemma då jag har hantlar, innan man kör vidare till gym. Tänkte köra ca 2 - 3 månader, innan jag byter program.

Ser schemat hyfsat okej ut att börja med? Kommer köra lätt i början, borde la ta ca 3 - 4 månader och få tillbaka sina nybörjar gains så att säga? Så vad tycker ni?
skrelet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 19:41   #2
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av skrelet Visa inlägg
Ser schemat hyfsat okej ut att börja med?
Ser jättebra ut.


Citat:
borde la ta ca 3 - 4 månader och få tillbaka sina nybörjar gains så att säga?
Nä. Om det är 10 år sedan du tränade så kommer det att ta betydligt längre än 3-4 månader.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 22:47   #3
skrelet
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Ser jättebra ut.



Nä. Om det är 10 år sedan du tränade så kommer det att ta betydligt längre än 3-4 månader.

Okej härligt! Då kör jag med detta i några månader.

Hur lång tid tror du det kan ta?

Det går bra o köra hantelpress utan bänk, på golvet?
skrelet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 23:46   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall du kör hantelpressen utan bänk så kommer ju inte armarna kunna komma lika långt nedåt/bakåt som ifall du låg på en bänk. Det kan vara en komplementsövning ifall man är svag i utlåsningen, men du kommer ju inte träna botten av rörelsen. Jag skulle iaf säga att det inte blir en lika bra övning (i grundträningssyfte) om du kör så.

Men du kan ju komplettera och köra armhävningar också. Ifall du orkar fler än 15-20 armhävningar kan du ju ha en rygga med lite vikt i på dig. Fyll en ICA-påse med 1-2 liter grus/sand och knyt åt och lägg i ryggan. Bättre att fylla ryggan med flera sådana påsar än att fylla tio liter i en påse.

Det finns ingen möjlighet att någon kan gissa sig till hur lång tid det kommer ta för just dig att komma tillbaka till din gamla storform efter tio år av icketräning.

Det kommer dock vara lättare för dig att nå just den formen nu än om du aldrig tidigare tränat och nått den formen (pga muskelminne, satellitceller, jada, jada).

Men det är inte säkert att du öht kan nå den formen igen. Du kanske är för gammal, fet och nersupen. Vem vet?

Men det kommer också vara lättare för dig att nå hälften av din gamla storform. Så även om du passerat bäst före datum, så har du nytta av din forna träning.

Ju längre sedan det var du tränade, ju mindre nytta har du troligen av din forna träning, eftersom kroppen hinner "glömma" mer ju längre det går.

Om du för tio år sedan hade väldigt mycket muskelmassa som du tränat dig till under flera års tid, och du sedan dessa tappat 5kg muskler och lagt på dig 5kg fett, så kan du säkert på ett halvår bli av med fläsket och få tillbaka ett eller ett par kilo muskler om du tränar bra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 09:30   #5
skrelet
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du kör hantelpressen utan bänk så kommer ju inte armarna kunna komma lika långt nedåt/bakåt som ifall du låg på en bänk. Det kan vara en komplementsövning ifall man är svag i utlåsningen, men du kommer ju inte träna botten av rörelsen. Jag skulle iaf säga att det inte blir en lika bra övning (i grundträningssyfte) om du kör så.

Men du kan ju komplettera och köra armhävningar också. Ifall du orkar fler än 15-20 armhävningar kan du ju ha en rygga med lite vikt i på dig. Fyll en ICA-påse med 1-2 liter grus/sand och knyt åt och lägg i ryggan. Bättre att fylla ryggan med flera sådana påsar än att fylla tio liter i en påse.

Det finns ingen möjlighet att någon kan gissa sig till hur lång tid det kommer ta för just dig att komma tillbaka till din gamla storform efter tio år av icketräning.

Det kommer dock vara lättare för dig att nå just den formen nu än om du aldrig tidigare tränat och nått den formen (pga muskelminne, satellitceller, jada, jada).

Men det är inte säkert att du öht kan nå den formen igen. Du kanske är för gammal, fet och nersupen. Vem vet?

Men det kommer också vara lättare för dig att nå hälften av din gamla storform. Så även om du passerat bäst före datum, så har du nytta av din forna träning.

Ju längre sedan det var du tränade, ju mindre nytta har du troligen av din forna träning, eftersom kroppen hinner "glömma" mer ju längre det går.

Om du för tio år sedan hade väldigt mycket muskelmassa som du tränat dig till under flera års tid, och du sedan dessa tappat 5kg muskler och lagt på dig 5kg fett, så kan du säkert på ett halvår bli av med fläsket och få tillbaka ett eller ett par kilo muskler om du tränar bra.
Tack så mycket för infon! Skall se om jag kan hitta något som liknar en bänk så att säga, annars får man bygga en av stolar.

Men riktigt gammal är man ju inte ännu iaf, 28 år, snart 29. så när jag var runt 18-19 tränade jag sist, så antar att mitt muskelminne har nog försvunnit drastiskt. Men gör nog inte så mycket då man inte var jätte seriös på den tiden, men eftersom man ska börja igen så tänkte jag gå mer in i det så att säga.
skrelet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 09:38   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
"Muskelminne" tappar man nog aldrig. Det handlar mycket om att styrketräning skapar mer nuklei inne i muskelfibrerna, och dessa verkar inte försvinna om man slutar. Dom kan omedelbart börja syntetisera nytt muskelprotein om man börjar träna igen, effektivare än om man aldrig hade tränat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)