Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-05-25, 21:06   #46
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Håller med om att det är ett väldigt roligt träningsmål.

Jag undrar hur stor del av utmaningen som ligger i att benen måste tränas för två helt olika typer av prestationer. Hade det varit enklarare med 150kg i bänkpress och milen på under 40 min, trots att 150 i bänken är svårare än i böj?
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 07:18   #47
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Fast nu är det ju milen på 40 eller under som gäller och 150 i böj, oavsett kroppvikt. Ingen har ännu gett sig tillkänna som bevisligen klarar av det.
Med tanke på att du citerade samma inlägg som Börje gjorde och Börjes svar på det inlägget föranledde mitt svar så kanske du borde läsa det inlägget du citerade?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 07:24   #48
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Med tanke på att du citerade samma inlägg som Börje gjorde och Börjes svar på det inlägget föranledde mitt svar så kanske du borde läsa det inlägget du citerade?
Jo jag läste det. Vad jag förstod tycker du det är mer imponerande att en person vägandes 120 kg springer milen på 47 min än en person som väger 80 kg springer den på 40. Men hurvida det är en större prestation eller inte behövs ju inte diskuteras om i den här tråden.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 15:58   #49
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Nu har det börjat! första benpasset på vägen mot målet (och första benpasset på sisådär en 4-5 år) och det känns bra. Vågade inte lägga på för mycket utan tränade mest in teknik och mjukhet i böjarna. Kunde dock inte hålla mig från att testa 100 kg iaf. och det gick som på räls. Fick iofs ta i för kung och fosterland och känner att 100'ingen är ganska nära mitt max, men djupet var bra (strax under 90 grader) och överkroppen kändes rak och stabil. Hoppas på att kunna utvecklas mkt här nu

Nu är det bara 50 kg till första stora delmålet. Täntke sätta upp lite fler delmål fram till 150 kg, vad tror/tycker ni är rimligt att kunna böja efter sommarlovet, dvs 1 september? Antag att det blir 1-2 gånger knäböjsträning i veckan och lika mkt marklyft och bänk. 115-120 kg?

Hur mkt påverkas knäböjsträningen av ens kapacitet i marklyftet egentligen? och vice versa.

EDIT: 10 000 meter bana göres på 39:43 min för tillfället, får se om den tiden kommer försämras nu eller ej.
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 17:22   #50
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Min gode släkting Mats "Matti" Smulter gjorde idag totalt otränad i ATG knäböj (knäböjde aktivt för 2 år sen) 150 med en mersmak på 30-40kg dvs väldigt explosivt. Han sprang milen förra sommaren på 37 minuter och satsar mot 36 minuter denna sommar men helt säkert är att han idag skulle springa under 40 minuter.

Matti berättade även om elitorienteraren Mats Halldin som gör 160kg i knäböj och gör 10km nermot 31 minuter tror jag han sa...
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 17:30   #51
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Min gode släkting Mats "Matti" Smulter gjorde idag totalt otränad i ATG knäböj (knäböjde aktivt för 2 år sen) 150 med en mersmak på 30-40kg dvs väldigt explosivt. Han sprang milen förra sommaren på 37 minuter och satsar mot 36 minuter denna sommar men helt säkert är att han idag skulle springa under 40 minuter.

Matti berättade även om elitorienteraren Mats Halldin som gör 160kg i knäböj och gör 10km nermot 31 minuter tror jag han sa...
Jävlar, inte dåligt!
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 17:34   #52
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Finns nog massor av folk som böjer +120 och springer milen snabbt.Problemet blir väl sedan när man måste börja öka ordentligt i massa för att öka i böjen
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 17:59   #53
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Min gode släkting Mats "Matti" Smulter gjorde idag totalt otränad i ATG knäböj (knäböjde aktivt för 2 år sen) 150 med en mersmak på 30-40kg dvs väldigt explosivt. Han sprang milen förra sommaren på 37 minuter och satsar mot 36 minuter denna sommar men helt säkert är att han idag skulle springa under 40 minuter.

Matti berättade även om elitorienteraren Mats Halldin som gör 160kg i knäböj och gör 10km nermot 31 minuter tror jag han sa...
Grymt! Har du lust att fråga, eller om du redan vet, hur länge Mats tränat för att uppnå de resultaten? Hur mycket löp och styrka varje vecka innehåller? Hur har progressionen sett ut, finns det någon tydlig kurva i perstationsökning? Vikt och längd?
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 11:07   #54
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av secce Visa inlägg
Grymt! Har du lust att fråga, eller om du redan vet, hur länge Mats tränat för att uppnå de resultaten? Hur mycket löp och styrka varje vecka innehåller? Hur har progressionen sett ut, finns det någon tydlig kurva i perstationsökning? Vikt och längd?
Jag kan fråga. Matti som han kallats är 25 år tränat konditionindrotter som skidlöpning,löpning,fotboll,friidrott främst spjut sen han var barn. Styrketränat har han till och från gjort sen har var 14 år. Just nu är han 181cm och väger 85kg. Han styrketränar överkroppen en gång i veckan. Bänkar med rövlyft 4x140kg. Han är en fysisk talang och blir bra på det han vill.
Han har nog inte så mycket koll på hur han tränar utan kör mest på. Du kan googla hans namn för tävlingsresultat. Han finns även på facebook om du vill fråga han.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 12:13   #55
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jo jag läste det. Vad jag förstod tycker du det är mer imponerande att en person vägandes 120 kg springer milen på 47 min än en person som väger 80 kg springer den på 40. Men hurvida det är en större prestation eller inte behövs ju inte diskuteras om i den här tråden.
Jag antog att det framgick vad jag menade men det kan bero på att jag ser det med en annan kunskapsbakgrund. Självklart är det ur en fysiologisk synvinkel mer imponerade och det är också därför det är intressant för tråden. Om Mapa i den form han var då fått för sig att leka heroinchick och utan att ändra något i träningen gått ner till 96-98 kg så skulle den teorietiska tiden hamnat på under 40 min. Lägger man sen till en förändring av träningen mot de uppställda målen så skulle marginalen blivit större och ev felaktigheter i som blir om man endast räknar på det skulle utan problem täckas.
Nu är det inte vilken slumpvis utvald person som helst men det visar i alla fall på att en konditionsmotor som klarar av 40 min med en kropp som samtidigt kan böja 150 kg är fullt möjligt. Jag antar också det är det som Mapa syftar på när han nämner sin tid och kroppsvikt.

Trådstartaren som redan gör tider under eller runt 40 min får istället för viktminskning fokusera på att bibehålla tiden och öka i böj. Om böjen kräver, för att det ska ske inom rimlig tid, en viktuppgång så kan det innebära att "konditionsmotorn" måste förstoras men eftersom ganska så få når 150 i böj utan att träna ett tag så gäller det bara att hålla konditionsträningen på en rimlig nivå och testa tiderna då och då. Det är inte ens någon katastrof om tiden blir "sämre" då de flesta löpare tjänar en del på att inför ett test köra mer fartträning vilket man inte behöver göra under tiden man "bygger motorn".
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 15:37   #56
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag antog att det framgick vad jag menade men det kan bero på att jag ser det med en annan kunskapsbakgrund. Självklart är det ur en fysiologisk synvinkel mer imponerade och det är också därför det är intressant för tråden. Om Mapa i den form han var då fått för sig att leka heroinchick och utan att ändra något i träningen gått ner till 96-98 kg så skulle den teorietiska tiden hamnat på under 40 min. Lägger man sen till en förändring av träningen mot de uppställda målen så skulle marginalen blivit större och ev felaktigheter i som blir om man endast räknar på det skulle utan problem täckas.
Nu är det inte vilken slumpvis utvald person som helst men det visar i alla fall på att en konditionsmotor som klarar av 40 min med en kropp som samtidigt kan böja 150 kg är fullt möjligt. Jag antar också det är det som Mapa syftar på när han nämner sin tid och kroppsvikt.

Trådstartaren som redan gör tider under eller runt 40 min får istället för viktminskning fokusera på att bibehålla tiden och öka i böj. Om böjen kräver, för att det ska ske inom rimlig tid, en viktuppgång så kan det innebära att "konditionsmotorn" måste förstoras men eftersom ganska så få når 150 i böj utan att träna ett tag så gäller det bara att hålla konditionsträningen på en rimlig nivå och testa tiderna då och då. Det är inte ens någon katastrof om tiden blir "sämre" då de flesta löpare tjänar en del på att inför ett test köra mer fartträning vilket man inte behöver göra under tiden man "bygger motorn".

Min mening var inte att klanka ner på Mapas resultat på milen. Jag kan dock se på mina föregående inlägg att det kanske uppfattades så.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 22:03   #57
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
OK. I'm back. Förra sommaren höll det 2 benpass, sedan sket det sig. Detvar helt enkelt för roligt att löpa mycket, så motivationen dog snabbt för knäböjen. Hursomhaver, nu den 1'a januari påbörjade jag ett nytt träningsschema för styrketräningen, och där ingår nu knäböjen! Det är ett SL-inspirerat schema med westside koncept (max effort dagar och "speeddagar").

Således, jag gick in på 3x90kg i knäböjen den första januari. Har kört schemat sedan dess och hade nyss deload period på 5 dagar och maxtest idag. Lyckades böja (fullt djup) 1x110, 1x115 samt 1x120! Kändes jävligt bra, känner dock att jag måste bli starkare i bålen inför tyngre lyft.

Så nu j*vlar, vägen mot 150 kg i böjen är startad på riktigt denna gång!

Löpningen är stabil, dock inga förbättringar där sedan slutet på december (39:40 min. senaste miltestet).

Nån mer som knäböjer och löper 5- och 10 km?
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 22:44   #58
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Jag springer milen på 42 och en halv (till sommaren är planen under 40) och böjde senast 3x12x25...

Jag begriper inte hur man får ihop styrka och löpträning i samma vecka, men skulle gärna vilja lära mig!
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 10:16   #59
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Jag springer milen på 42 och en halv (till sommaren är planen under 40) och böjde senast 3x12x25...

Jag begriper inte hur man får ihop styrka och löpträning i samma vecka, men skulle gärna vilja lära mig!
Så som min träning sett och fortfarande ser ut nu, är att dels köra i cykler om 9 dagar, 3 eller 4 varv sedan deload period. På 9 dagar blir det 4 styrkepass och 4-5 konditionspass. minst 2 dagar består av styrka på förmiddagen och löpning på eftermiddagen/kvällen. Har minst 2 hela vilodagar i varje cykel.

Nu vet jag ju inte om det är ett bra sätt, men änsålänge har det ju faktiskt ökat min styrka, inte bara i böjen, och ändå bibehållt nuvarande kondition. Jag ska göra nytt 10 km test efter nästa cykel och se om det går frammåt dock.

Har en kompis som kör lite annat upplägg, han periodiserar genom att köra styrka/löpning varannan vecka, alltså styrka 4-5 pass vecka 1 och sedan löpning 4-5 pass vecka 2, osv. Kanske också skulle kunna vara nått?
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 10:39   #60
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Haha! Vilka torra och bittra inlägg jag skrivit i den här tråden.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)