Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-22, 15:44   #31
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Startgrupp 10 1400 här, kommer försöka hålla 4:30 - 4:50 så länge det går ! Första Lidingöloppet ser fram emot det sjukt mycket
Varför seedade du inte upp dig om du springer så fort? Lär ju bli trångt där bak...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 15:53   #32
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hm, på Göteborgsvarvet ställde jag mig längst bak i min startgrupp, promenerade fram till startlinjen och hade öppen gata 50 meter framåt typ. Var klockrent. Inte samma sak i Lidingö alltså? Börjar tiden räkna vid startskottet eller när man passerar en markering? Isf borde man väl kunna låta klungan sticka iväg och starta precis innan grupp 3 drar iväg?
Räknar väl fortfarande enligt starttröskeln. Forna deltagare får informera, men visst har man väl ett tidschip på sig? Förra året vill jag minnas vi följde MackeJuve och Speedy83. Var det en tredje med där också?

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-22 klockan 15:55.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 17:27   #33
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Man kan ju också tänka sig att det inte spelar så stor roll att det är trångt ifall de som är i närheten håller samma tempo som man själv. Ifall man startar i startgrupp 2 så lär det ju inte vara jättemånga som håller 6min/km tempo i alla fall, så det borde inte vara nån katastrof tycker jag.

Då jag sprang för en miljon år sedan så startade jag i sista startgruppen, och då var det sardinburk och bara att gilla läget. Då gick första milen på ganska precis en timme.

Jag plockade upp tempot ungefär efter en timme och då var jag tvungen att springa nere i diket och inne i skogen en hel del för att ta mig om folk. Som jag minns det var det ganska trångt hela mittenmilen, och jag sprang i skogen uppför abborbacken. Sista milen har jag dock inte för mig det var särskilt mycket folk ivägen.

Om det spelar nån roll så höll jag typ 4:15-4:30 tempo efter den första milen som inte gick att springa snabbare än 6:00-tempo. Har för mig att det var c:a 10000 deltagare då (jag hade i alla fall startnummer på niotusen), så det kanske är ännu trängre nu?

EDIT: Detta var innan tidtagningschippens era, så jag antar att tiden då började räknas vid respektive starttid.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-08-22 klockan 17:29.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 21:03   #34
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Lidingöloppet var min säsongsfinal 2012-2014 och tränade rätt målinriktat mot specifikt det loppet. Skador och sedan maratonlopp på hösten har gjort att det egentligen är alldeles för länge sen för LL som jag ju gillar skarpt. Blev riktigt sugen då jag ändå ska jobba i Stockholm veckan innan loppet och jag trots en mindre träningsmängd är så nära mina PR. Att förhandla hemmavid om en löparresa tre veckor efter jag åkt iväg och sprungit Stockholm Halvmaraton blir liksom enklare om resan är gratis och man bara ska "stanna kvar lite längre"
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 15:42   #35
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Varför seedade du inte upp dig om du springer så fort? Lär ju bli trångt där bak...
Drog ett seeding lopp igår har grupp 2 nu, tack för du nämnde det om seeding visste inte att det fanns något sådant ens, lär bli fritt fram då dom i grupp 1a 1b 1c lär va sjukt snabba
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 17:39   #36
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Målsättningen är densamma som jag haft sedan snart 2 år. Slå brorsans pb på drygt på 2:26. Förra året misslyckades jag med det. Nytt försök i år och jag är så jävla taggad på uppgiften. (Bror har sprungit maran på 3:13 vilket gav honom plats i grupp 1C)

Mackejuve, du startade i grupp 2 förra året. Precis som jag gjorde. Du sprang ju om mig efter 15 km som du säkert minns...

Lidingöloppet har ingen startlinje som registrerar ens chip. Så det går absolut inte att låta gruppen springa iväg som man kan göra i exempelvis Göteborgsvarvet. Allas tid går igång vid startskottet. Sen vid mellantider och mållinje har man chippet.

Ganska exakt vid 1 km så blir det en 90 graders vänstersväng till en betydligt smalare grusväg. Det är nog detta som många vill slippa trängseln vid. Därav tokrusning första km. Men vette fan om man förlorar något på att ha lite is i magen. Men visst, det går ändå lätt snabbt första km.

Är en liten flaskhals nån km senare oxå som jag märkte av förra året.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2019-08-28 klockan 17:44.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 18:57   #37
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Så människor som ska springa, vad är er nutritionsplan ? Beställde precis en låda gels från umarasports, tänker efter första timmen en gel var 20 onde minut, hur har ni rutinerade rävar gjort i tidigare lopp ?

Senast redigerad av Supertusingen den 2019-08-28 klockan 19:00.
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 07:43   #38
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg

Mackejuve, du startade i grupp 2 förra året. Precis som jag gjorde. Du sprang ju om mig efter 15 km som du säkert minns...

Ganska exakt vid 1 km så blir det en 90 graders vänstersväng till en betydligt smalare grusväg. Det är nog detta som många vill slippa trängseln vid. Därav tokrusning första km. Men vette fan om man förlorar något på att ha lite is i magen. Men visst, det går ändå lätt snabbt första km.

Är en liten flaskhals nån km senare oxå som jag märkte av förra året.
Då känner jag mig mindre irriterad. Jag tror också att flaskhalsgrejen inte är superviktig att undvika men det kan vara skönt om man som jag är en ganska orolig och nervös själ. Så jobbigt är faktiskt inte ett par km strax över 4-tempo, för egen del skulle det nästan kunna vara skönt att börja snabbt för att sedan falla in i måltempot.

Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Så människor som ska springa, vad är er nutritionsplan ? Beställde precis en låda gels från umarasports, tänker efter första timmen en gel var 20 onde minut, hur har ni rutinerade rävar gjort i tidigare lopp ?
Jag tar med lite gels i år. Sex st kanske. Tidigare år har jag enbart intagit energidryck vid vätskestationerna. Kanske blir en halvtimme utan och sedan en var tjugonde minut.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 11:20   #39
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Drog ett seeding lopp igår har grupp 2 nu, tack för du nämnde det om seeding visste inte att det fanns något sådant ens, lär bli fritt fram då dom i grupp 1a 1b 1c lär va sjukt snabba
Bra och snabbt agerat!

Lycka till!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 12:13   #40
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Måste fråga, hur tuff är "terrängen" då det går under bannern, , så mellan 1 till 10 vad ger ni Lidingöloppet i tuffhetsskala ?
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 12:44   #41
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Måste fråga, hur tuff är "terrängen" då det går under bannern, , så mellan 1 till 10 vad ger ni Lidingöloppet i tuffhetsskala ?
Om 1 är löparbana och 10 något av de jävligaste bergsloppen så kanske 3 är ett vanligt stadslopp och ett snällt motionsspår kanske 4? Då skulle jag säga att LL är 5-6 av 10 i tuffhet. 6/10 kan vi säga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 13:13   #42
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Är väl bara 500-550 höjdmeter över 30 km. Det är ju inte direkt mycket. Men kanske upplevs som tuffare?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 13:19   #43
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Måste fråga, hur tuff är "terrängen" då det går under bannern, , så mellan 1 till 10 vad ger ni Lidingöloppet i tuffhetsskala ?
svårt att gradera. Men underlaget är mycket lättsprunget. Har det regnat mycket kan det dock gå lite tyngre,
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 13:26   #44
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Är väl bara 500-550 höjdmeter över 30 km. Det är ju inte direkt mycket. Men kanske upplevs som tuffare?
Beror på vad man jämför med. Jag tror det är lite mindre än 500 h.m. men om vi säger att det är det så blir det nästan 170 h.m. per mil. Det är ändå ett ganska kuperat motionsmilspår som ska springas tre gånger. Men underlaget är ju kanon och det är absolut ingen extrem kupering på något sätt. Det som gör det jobbigt för de flesta är att det är både långt och har kupering, oavsett om den inte är extrem. För oss lite mer rutinerade blir det även jobbigt då vi ska försöka hålla ett bra tempo.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 14:41   #45
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Beror på vad man jämför med. Jag tror det är lite mindre än 500 h.m. men om vi säger att det är det så blir det nästan 170 h.m. per mil. Det är ändå ett ganska kuperat motionsmilspår som ska springas tre gånger. Men underlaget är ju kanon och det är absolut ingen extrem kupering på något sätt. Det som gör det jobbigt för de flesta är att det är både långt och har kupering, oavsett om den inte är extrem. För oss lite mer rutinerade blir det även jobbigt då vi ska försöka hålla ett bra tempo.

Jo. Kuperingen suger ju ut sin rätt tids nog. Och ska man hålla tempo kan jag absolut tänka mig att det är tufft.

Jag har mestadels sprungit på en 3km slinga i ett elljusspår, där det enligt strava är ca: 80 höjdmeter varje varv. Men upplever det inte som så fasligt mycket, nu är det ju dock en enda lång backe som just det spåret har, och inte upp och ner upp och ner.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)