Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)
Ja, båda doserna 104 36.49%
Ja, dos 1, kommer ta dos 2 60 21.05%
Ja, dos 1, kommer ej ta dos 2 2 0.70%
Nej, men kommer vaccinera mig när det blir min tur 31 10.88%
Nej, kommer inte vaccinera mig 80 28.07%
Albatruuse! 8 2.81%
Antal röster: 285. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-23, 19:45   #571
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Hade vaccinet varit fulltestat och visat sig säkert så hade det varit godkänt och inte bara nödgodkänt.
Jo, fast ett fullständigt godkännande tar mycket längre tid. För att inte en massa människor skulle dö i onödan medan man väntade på byråkratins kvarnar så blev det nödgodkänt under tiden.

Nu har ju både Pfizer och Moderna lämnat in dokument till FDA om fullt godkännande. Och enligt bedömare så kommer detta processas av FDA i cirka 6 månader. Så kring årsskiftet bör vi veta ifall dessa vaccin ges status som fullt godkända, istället för det tidsbegränsade godkännande som finns idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Dessutom har det använts på grupper där det inte var testat, eg gravida och unga.
I USA så gavs ingen rekommendation att gravida skulle ta eller inte ta vaccinet. Däremot sa FDA att ingen som var gravid skulle hindras att ta vaccinet. Detta eftersom det redan då var känt att en covid-19 infektion kraftigt ökade risken för missfall, dödfödda barn, och för tidigt födda barn. Dessutom verkade graviditet vara en riskfaktor för att utveckla allvarlig covid.

Eftersom det möjligheten fanns att ta vaccin för gravida så kunde man göra uppföljande studier på hur det gått för de mRNA-vaccinerade mammorna (35000 individer). Den studien presenterades i April och visar inte på några skadliga effekter av vaccinet. Vid vaccinationstillfället så får de blivande mammorna lite mer ont i armen än befolkningen i övrigt, men färre andra biverkningar. (Dock noterar studien behovet av att följa upp dessa individer över längre tidsperioder):
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2104983

Andra studier visar på att mamman får ett bättre immunsvar emot covid-19 efter en vaccination än efter en genomgången infektion:
http://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33910220/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33910219/

Även det burna barnet verkar födas med starkare antikroppar ifall mamman vaccinerats, kontra att mamman varit sjuk i covid-19:
http://www.ajog.org/article/S0002-9378(21)00187-3/pdf
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 06:20   #572
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Wrs Visa inlägg
Varför skulle man få cancer?

Det är inte min idé. Det är Wains.
Mata in en liten mängd vid två tillfällen eller en gång per år. Ett ämne som kroppen känner igen och vet hur man bryter ned. Det är liksom hela hela tanken.
Att nedbrytningsprodukterna också är kända, gör det inte svårare att utvärdera ev biverkningar.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 12:43   #573
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Wow, jag har Covid-19, fick just provsvar.

En dos vaccin innebar inte immunitet kan jag ju bekräfta då.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 15:17   #574
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Wow, jag har Covid-19, fick just provsvar.

En dos vaccin innebar inte immunitet kan jag ju bekräfta då.
Liknande skydd som mot Delta med full dos. Problemet kommer att vara att folk inte vet hur de undviker långvarig exponering.

Skulle sluta med reklamen som proklamerar hur man kan göra allt om man bara vaccinerar sig. Och istället informera vad man bör undvika. Tror jag sett reklamen hundra gånger vid det här laget.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 15:49   #575
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Wow, jag har Covid-19, fick just provsvar.

En dos vaccin innebar inte immunitet kan jag ju bekräfta då.
Har du svårare symtom nu eller är det fortfarande som en kraftig förkylning som du skrev tidigare?
Du kanske hade fått ännu kraftigare sjukdomsbild om du inte tagit dos 1.
Men surt att du åkte på den! Jag hade blivit skitarg på mig själv då jag är noga med att hålla avstånd, hålla andan när jag går förbi folk mm.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 15:57   #576
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Har du svårare symtom nu eller är det fortfarande som en kraftig förkylning som du skrev tidigare?
Du kanske hade fått ännu kraftigare sjukdomsbild om du inte tagit dos 1.
Men surt att du åkte på den! Jag hade blivit skitarg på mig själv då jag är noga med att hålla avstånd, hålla andan när jag går förbi folk mm.
Hade kraftigt ont i halsen i två dar, hade tänkt gå och träna i morgon innan jag fick svaret. Så väldigt milt. Troligen gav första dosen en viss motståndskraft.

Jag har jobbat hemifrån nästan uteslutande hela året, men blev kommenderad att vara på plats ett par veckor under sommaren med låg bemanning pga semestrar. Så jag hade inte mycket val, inte sur på mig själv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 18:12   #577
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hade kraftigt ont i halsen i två dar, hade tänkt gå och träna i morgon innan jag fick svaret. Så väldigt milt. Troligen gav första dosen en viss motståndskraft.

Jag har jobbat hemifrån nästan uteslutande hela året, men blev kommenderad att vara på plats ett par veckor under sommaren med låg bemanning pga semestrar. Så jag hade inte mycket val, inte sur på mig själv.
Menade inte att det var ditt fel.
Men ödets nyck är lagom rolig ibland.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 18:25   #578
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Menade inte att det var ditt fel.
Men ödets nyck är lagom rolig ibland.
Jag förstår vad du menar, det är ju lite ironiskt att man klarat sig så långt pga att man följer alla råd och till och med vaccinerar sig och så åker man på det till slut ändå.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 18:34   #579
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Återigen tårgas mot de som demonstrerar mot "hälsodiktaturen" i Frankrike.

https://www.dn.se/varlden/tusentals-...halsodiktatur/
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 19:00   #580
Pherall
Registered User
 
Pheralls avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 73
Helt sinnessjukt! Vad händer med Ivermectin förresten? Har det sopats under mattan?
Pherall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 20:03   #581
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Pherall Visa inlägg
Helt sinnessjukt! Vad händer med Ivermectin förresten? Har det sopats under mattan?

The countries of South Africa, Zimbabwe, Slovakia, the Czech Republic, Mexico, and India have all approved ivermectin’s use during the pandemic, according to the team.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 21:18   #582
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Återigen tårgas mot de som demonstrerar mot "hälsodiktaturen" i Frankrike.

https://www.dn.se/varlden/tusentals-...halsodiktatur/
Även om jag inte delar deras vaccinskepsis så är de bråkiga fransmännen ändå en frisk fläkt ur ett demokratiskt perspektiv.

Vaccinvägrarna kommer bli ett jätteproblem om staten fortsätter på sin auktoritära linje. Själva sakfrågan om huruvida massorna borde vaccinera sig är egentligen oväsentlig nu. Vi har övergått till den högst konkreta situationen att en stor minoritet vägrar; och vad i hela världen ska man då göra med dem? Vi talar om miljarder människor som är mer eller mindre skeptiska och inte vill vaccinera sig. I USA och Europa är det runt 25-30% av befolkningen. I Indien var det åtminstone för ett tag sedan en majoritet. Afrika är väl något liknande.

För att verkligen hälla bensin på brasan har de tondöva politikerna kokat ihop covid-passet - d.v.s statlig kontroll över individens rörelsefrihet. Man undrar om de skänkt minsta tanke till frågan om hur ett samhälle överhuvudtaget ska fungera om en tredjedel av befolkningen i praktiken inte kan röra sig, eller verka, i det? Och vad föreställer man sig att de enorma grupper bestående av tiotals miljoner människor att göra om de aktivt diskrimineras under semi-totalitära former? Sitta hemma och rulla tummarna?
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 21:30   #583
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Pherall Visa inlägg
Helt sinnessjukt! Vad händer med Ivermectin förresten? Har det sopats under mattan?
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
The countries of South Africa, Zimbabwe, Slovakia, the Czech Republic, Mexico, and India have all approved ivermectin’s use during the pandemic, according to the team.
Man har kunna visa in-vitro att Ivermectin kan hämma replikeringen av Covid-19 viruset, dock är den krävda dosen ungefär 10ggr högre än rekommenderad max-dos för människor:
https://www.sciencedirect.com/scienc...011?via%3Dihub

Det vetenskapliga underlaget för Ivermectin som covid-behandling eller som covid-profylax är väldigt tunt och ganska spretigt. De flesta in-vivo studier är ganska små och har oftast bara några tiotal eller kanske som mest några hundra deltagare. Med så få deltagare är det svårt att säkert visa några effekter. Enligt en nyligen publicerad meta-analys så pekar författarna på en möjlig minskad dödlighet om man sätter in Ivermectin tidigt för patienter som kommer in på sjukhus. Man pratar om en average risk ratio (ARR) för mortalitet på 0.4 jämfört med gruppen som inte får Ivermectin.

Men man noterar dock i sin metastudie att dataunderlaget (dvs, de studier man baserar sig på) håller låg kvalitet. T.ex. får patienterna i många studier mer än ett preparat samtidigt, vilket gör det svårt att säga vad det är som får dem att må bättre/sämre:
https://journals.lww.com/americanthe...ment_of.7.aspx

Anledningen till det dåliga dataunderlaget går ju att spekulera i, men min gissning är att länderna i väst har gått all-in på vaccin, så där finns inte direkt något intresse av några större vetenskapliga studier av effekterna av Ivermectin. Och i utvecklingsländerna finns sannolikt inte resurserna att genomföra större studier.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-25, 08:59   #584
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Återigen tårgas mot de som demonstrerar mot "hälsodiktaturen" i Frankrike.

https://www.dn.se/varlden/tusentals-...halsodiktatur/
Vad tycker du att man ska göra mot våldsamma demosntranter som förstör offentlig egendom och det offentliga rummet?
Gissar att du gillar att lägga dig platt medan aktivisterna förstör samhället?
Citat:
Några timmar senare har vreden växt. Sammanstötningar äger rum med polis såväl i Paris som i Lyon.
... polisen satt in tårgas mot grupper av demonstranter som brutit sig igenom avspärrningar och tillfälligt stoppat trafiken i närheten av Triumfbågen. Kaotiska scener utspelar sig när demonstranterna rör sig ute bland bilarna, och polisen tvingas tillfälligt retirera.
De "kontroversiella" vaccinpassen som effektivt och säkert kommer minska smittan verkar ha större stöd än någon regering i modern tid
Citat:
Åtgärderna har stöd av mellan 60 och 70 procent av fransmännen

******************************

Citat:
Ursprungligen postat av Pherall Visa inlägg
Helt sinnessjukt! Vad händer med Ivermectin förresten? Har det sopats under mattan?

Jag hoppas att du menar skandalen med att många blev lurade av en fejkartikel har sopats under mattan - och inte läkemedelet självt.
Det diskuterades i tråden (Whine och Whin(e)ter kom med någon oväsentligen oneliner före de smet utan att våga säga något konkret)
Citat:
This study, drawn from a large cohort of patients and reporting a strong treatment effect, was popular: read over 100,000 times, cited by dozens of academic papers, and included in at least two meta-analytic models that showed ivermectin to be, as the authors claimed, a "wonder drug" for COVID-19.

It is no exaggeration to say that this one paper caused thousands if not millions of people to get ivermectin to treat and/or prevent COVID-19.

A few days ago, the study was retracted amid accusations of fraud and plagiarism. A masters student who had been assigned to read the paper as part of his degree noticed that the entire introduction appeared to be copied from earlier scientific papers, and further analysis revealed that the study's datasheet posted online by the authors contained obvious irregularities.
https://www.sciencealert.com/ivermec...vid-19-science

Anti-vaxxers borde läsa på lite mer innan de griper efter sina halmstrån, för den här historien blir mer och mer pinsammare.

Senast redigerad av Plasttiger den 2021-07-25 klockan 09:06.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-25, 09:14   #585
Pherall
Registered User
 
Pheralls avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 73
Vet inte vad du pratar om för artikel, men läkemedlet i sig verkar det inte vara något fel på. Tvärt om. https://journals.lww.com/americanthe...ment_of.7.aspx
Pherall är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)