Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur nöjd är du?
Helt jävla missnöjd, allt är skit. 6 7.89%
Det mesta kunde vara bättre. 16 21.05%
Helt ok, kunde vart värre, och bättre. 15 19.74%
Jag lever ett fullgott liv. 23 30.26%
Sjukt nöjd, det mesta är riktigt bra. 16 21.05%
Antal röster: 76. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-23, 16:04   #166
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är också viktigt att arbetsplatsen erbjuder redskap för att man som spindel i nätet snabbt och enkelt ska kunna prioritera. En vanlig mailbox är t.ex. helt värdelöst - ärendehanteringssystem (t.ex. Zendesk) är guld värt. Det krävs dessutom en stark ledning som vågar ta itu med de som genom tjat och bluff försöker snika sig före i kön (i syfte att själva framstå som jävligt duktiga och effektiva). Jag slutade faktiskt på förra jobbet just pga. av detta - det är väldigt påfrestande och nedbrytande att ständigt och jämnt få "påminnelser" trots att man varit väldigt tydlig med att uppgiften kommer utföras men inte just nu.
Mina kontaktytor är i princip uteslutande mot B2B kunder och vår egen produktion och leverantörer. Jag behöver som tur är nästan aldrig utföra uppgifter åt någon annan på företaget så den problematiken slipper jag. Däremot kan det ju vara jag som försöker få produktionen att prioritera mina projekt... så jag är väl en sån som du hatar antar jag.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-24, 08:44   #167
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja så är det ja, vad menar du då är fel med mitt påstående att man vanligtvis har mer pengar när man är äldre. Och alltså kan lägga mer på barnsaker, som är svindyrt om man köper nytt, och större boende etc.?
Problemet är just att man kan inte köpa bort hur krävande det är att ha barn, om man inte anställer en nanny då...
Till att börja med att det inte var det du skrev?
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Och gällande det ekonomiska, då har man att välja mellan att ta smällen när man är ung och inte har så mycket pengar och sen ha mycket pengar att göra precis vad man vill för i 40-årsåldern.
Eller, att ha lite pengar i 20 årsåldern och sen lägga alla pengar på ungarna när man är i 40 årsåldern…. Hmm vilket hade jag föredragit så här i efterhand?
För oss som frekventerar "börsen" tråden är det enkelt att förstå hur mycket "dyrare" den eknomiska smällen är vid 20.
På 20 år minst fyrdubblar du din insats (eller mer för dem som slår index).

För dig som verkar leva "ur handen i munnen" blir det inte samma sak (alla pengar som kommer in måste ut så att säga), så my bad så att säga.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 09:27   #168
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jo det är just det, mina föräldrar är båda över 70.

Det där med att man är omogen när man är i 20-årsåldern köper jag inte. INGEN är redo för barn innan man får dem, det är något man växer in i.

Och gällande det ekonomiska, då har man att välja mellan att ta smällen när man är ung och inte har så mycket pengar och sen ha mycket pengar att göra precis vad man vill för i 40-årsåldern.
Eller, att ha lite pengar i 20 årsåldern och sen lägga alla pengar på ungarna när man är i 40 årsåldern…. Hmm vilket hade jag föredragit så här i efterhand?

Men främst är nog argumentet att man är piggare och fräschare i 20 årsåldern. Det är inte mycket man kan köpa sig loss från så att säga. Man kan köpa en ny barnvagn istället för en begagnad, wow, det gör verkligen att man får sova bättre på nätterna
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja så är det ja, vad menar du då är fel med mitt påstående att man vanligtvis har mer pengar när man är äldre. Och alltså kan lägga mer på barnsaker, som är svindyrt om man köper nytt, och större boende etc.?
Problemet är just att man kan inte köpa bort hur krävande det är att ha barn, om man inte anställer en nanny då...
Det är ju klart en avvägning man får göra.
Sedan kan man fundera på hur aktivt valet är över tidpunkt för att skaffa barn. Det känns som att det finns en delmängd som skaffar direkt efter gymnasiet, för att alla andra i deras omgivning gör det. Och de är ju så klart unga (20-25) Sedan finns det en kohort som kommer på i sista minuten att, Fan, man skulle haft en unge eller två innan det är för sent (35-40+)

Och sedan den lite större gruppen kring 27-30 där det kommer naturligt när man stadgat sig med partner, klar med studier, botat värsta vandringslustan, bostad, karriär mm.

Men ja, barn tidigt innebär mer energi att ta hand om barnet. Och man har mera "liv" kvar att leva när barnen flyger ut.
Men ur ett mer egoistiskt(?) perspektiv. Åren 22-32 var klart de som formgett mitt liv, jag provade ett par olika karriärer, testade arbeta utomlands, studerade vid universitet, hade tre längre förhållanden (som lärde mig mycket om vad jag söker i en partner och vad jag kan bidra med) Jag flyttade runt i landet. Utveklade mina fritidsintressen, kurerade vänskaper, reste runt och upplevde världen.

Ponera att jag skaffat barn vid 25, med mitt andra längre förhållande och min första sambo, då hade jag vart skild vid 30 skulle jag tro. Och haft barnet/en som huvudfokus till ca 45-50? Frågan är om åren mellan säg 48-60 hade berikat mitt liv på samma sätt som 22-32 gjorde, eller om jag hade fått försaka mycket av min egen livskvalité för att ha barn "tidigt"?
Man lever ju bara en gång, och det är en rent filosofisk fundering, för livet blev ju vad det blev. Men intressant är det ju.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 13:06   #169
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Mycket nöjd. Fin flickvän, företaget går strålande. Rik, frisk och grov. Fina vänner. Har allt jag vill ha.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 13:16   #170
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Mycket nöjd. Fin flickvän, företaget går strålande. Rik, frisk och grov. Fina vänner. Har allt jag vill ha.
Sa fint! Har har vi ett prime exempel pa hur man ska se pa livet

Vara nojd, tacksam och uppskatta det man redan har an att sukta efter saker och ting man inte har och/eller kan fa
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 13:46   #171
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Sa fint! Har har vi ett prime exempel pa hur man ska se pa livet

Vara nojd, tacksam och uppskatta det man redan har an att sukta efter saker och ting man inte har och/eller kan fa
Exakt! Hellre rik, frisk och med fin flickvän än fattig sjuk och singel!
Orka va negativ!

__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 14:01   #172
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Sa fint! Har har vi ett prime exempel pa hur man ska se pa livet

Vara nojd, tacksam och uppskatta det man redan har an att sukta efter saker och ting man inte har och/eller kan fa
Fast snubben i fråga har ju redan allt? Rik, frisk, bra förhållande, stora biccar, eget företag, vad mer finns det att sukta över? Så himla imponerande
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 14:32   #173
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men till ämnet angående hur folk tänker, jag har sällan hört en man önska sig en till unge när man är mitt uppe i att byta bajsblöjor och sömnlösa nätter. Men kvinnor vill ofta ha en till så fort den första ställer sig upp typ. Och detta trots att de enligt dem själva blev i princip traumatiserade av att föda den första ungen och det var sååå jobbigt att vara gravid.
Så jag tror det kan vara biologiskt just i kombination med att man börjar skaffar barn senare i livet. Förr var det nog vanligare med ett sladdbarn när den biologiska klockan började ringa.
Jag har ett barn på 3,5 och är i skrivandets stund 0 procent sugen på en till. Den biologiska klockan säger inte ett pip om det, däremot känner jag mig absolut som en dålig morsa som inte "ger" min dotter ett syskon. Det ska ju tydligen vara min högsta önskan, enligt "biologin". Jag håller dock med om att syskon för vissa verkar stå över allt annat - psykisk ohälsa, dålig ekonomi, high need första barn som verkligen suger musten ur föräldrarna, ingen avlastning osv osv.

Jag hade en enkel graviditet och förlossningen var ärligt talat fruktansvärt överhypad vad det gäller smärta. Det gjorde ondare att krossa stortån än att föda barn. Min dotters pappa är en fenomenal förälder och vi har mer avlastning än typ alla jag känner. Jag vill ändå inte ha fler. Man ska aldrig skriva något i sten men jag förstår ju delvis varför så många förhållanden kollapsar och varför så många verkar bli bittra i medelåldern när man under sin "prime time" sätter allt på paus för familjebildandets skull.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 21:22   #174
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har ett barn på 3,5 och är i skrivandets stund 0 procent sugen på en till. Den biologiska klockan säger inte ett pip om det, däremot känner jag mig absolut som en dålig morsa som inte "ger" min dotter ett syskon. Det ska ju tydligen vara min högsta önskan, enligt "biologin". Jag håller dock med om att syskon för vissa verkar stå över allt annat - psykisk ohälsa, dålig ekonomi, high need första barn som verkligen suger musten ur föräldrarna, ingen avlastning osv osv.

Jag hade en enkel graviditet och förlossningen var ärligt talat fruktansvärt överhypad vad det gäller smärta. Det gjorde ondare att krossa stortån än att föda barn. Min dotters pappa är en fenomenal förälder och vi har mer avlastning än typ alla jag känner. Jag vill ändå inte ha fler. Man ska aldrig skriva något i sten men jag förstår ju delvis varför så många förhållanden kollapsar och varför så många verkar bli bittra i medelåldern när man under sin "prime time" sätter allt på paus för familjebildandets skull.
Jag växte upp som enda barnet och har än så länge inte lidit av det.
Mitt barn kommer också bli enda barn, ingen tvekan på den frågan, känner inte minsta dåligt samvete över det heller.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 21:33   #175
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har ett barn på 3,5 och är i skrivandets stund 0 procent sugen på en till. Den biologiska klockan säger inte ett pip om det, däremot känner jag mig absolut som en dålig morsa som inte "ger" min dotter ett syskon. Det ska ju tydligen vara min högsta önskan, enligt "biologin". Jag håller dock med om att syskon för vissa verkar stå över allt annat - psykisk ohälsa, dålig ekonomi, high need första barn som verkligen suger musten ur föräldrarna, ingen avlastning osv osv.

Jag hade en enkel graviditet och förlossningen var ärligt talat fruktansvärt överhypad vad det gäller smärta. Det gjorde ondare att krossa stortån än att föda barn. Min dotters pappa är en fenomenal förälder och vi har mer avlastning än typ alla jag känner. Jag vill ändå inte ha fler. Man ska aldrig skriva något i sten men jag förstår ju delvis varför så många förhållanden kollapsar och varför så många verkar bli bittra i medelåldern när man under sin "prime time" sätter allt på paus för familjebildandets skull.
Min brorson är ensambarn och den lyckligaste unge jag känner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-27, 22:54   #176
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag växte upp som enda barnet och har än så länge inte lidit av det.
Mitt barn kommer också bli enda barn, ingen tvekan på den frågan, känner inte minsta dåligt samvete över det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Min brorson är ensambarn och den lyckligaste unge jag känner.
Tack för input!

Att jag brottas med frågan är nog för att jag personligen tycker att syskon är nice att ha, särskilt i vuxen ålder, men att skaffa ytterligare barn enkom och endast för min dotters skull känns verkligen inte klockrent. Hon kanske dessutom hade fått en jättesugig relation till sina syskon, sånt vet man ju inte på förhand och det finns inga garantier.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 01:23   #177
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Jag är nöjd med det mesta, bra lön, snygg fru och söta ungar
Men jag är missnöjd med att mina investeringar går halvdant och att jag inte hinner med alla intressen jag har
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 08:34   #178
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag växte upp som enda barnet och har än så länge inte lidit av det.
Mitt barn kommer också bli enda barn, ingen tvekan på den frågan, känner inte minsta dåligt samvete över det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Tack för input!

Att jag brottas med frågan är nog för att jag personligen tycker att syskon är nice att ha, särskilt i vuxen ålder, men att skaffa ytterligare barn enkom och endast för min dotters skull känns verkligen inte klockrent. Hon kanske dessutom hade fått en jättesugig relation till sina syskon, sånt vet man ju inte på förhand och det finns inga garantier.
Jag är också ensambarn och det gick la bra för mig. Inte som att jag saknar syskon - vid normal social begåvning går det ju att skaffa vänner istället.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 09:59   #179
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Min gosse blir också utan syskon. Jag beslöt mig vid ett skede, mest för att jag är rädd att jag inte orkar eller har möjlighet att vara en förälder på den nivå jag vill. Skillde mig från modern redan när pojken var 3 och det var traumatiskt att i 2 års tid strida om gossen, skulle aldrig göra det igen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-28, 10:10   #180
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Tack för input!

Att jag brottas med frågan är nog för att jag personligen tycker att syskon är nice att ha, särskilt i vuxen ålder, men att skaffa ytterligare barn enkom och endast för min dotters skull känns verkligen inte klockrent. Hon kanske dessutom hade fått en jättesugig relation till sina syskon, sånt vet man ju inte på förhand och det finns inga garantier.
Står väldigt nära min syrra i vuxen ålder, men det hade lika gärna kunnat finnas en vanlig kompis i hennes ställe.

Står inte så nära min bror.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)