Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-02, 11:45   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Var varsam för vilka vitaminer och mineraler du stoppar i dig

Ville bara dela med mig av lite anekdotiska händelser i samband med mitt intag av kosttillskott, då menar jag mer specifikt vitaminer och mineraler. För den som fått sina värden testade och fått sedermera bekräftat brist i vare sig järn, d-vitamin, b12 etcetera, så vill jag bara säga att det är helt motiverat att komplettera med tillskott för att reglera upp sina värden.

I detta fall ville jag mer rikta in mig på de som inte lider av underskott utan tar tabletter för att "ligga på den säkra sidan" och inte riskera att hamna för lågt. Detta är mina egna erfarenheter och komiskt nog flera andras som delat samma dilemma.

Jag skrev en tråd för säkert ett år sedan om mina insomnia besvär i samband med intag av D vitamin tillskott. Initialt förstod jag inte varför jag helt plötsligt inte kunde sova, då jag aldrig lidit av sömnbesvär och förstod inte varför det helt plötsligt skulle komma nu. Men jag började misstänka att d vitaminet (5000-10000 IU) kanske var boven i dramat. Jag började läsa om andra medlemmars erfarenheter kring dilemmat på forum såsom reddit. Det fanns somliga precis som jag som delade samma historier om sömnen, för dem såsom mig löstes det med att sluta ta det helt enkelt. Jag vill påpeka att jag testade d vitamin under flera omgångar med samma resultat även med mindre dos (1000-2000IU).

Då jag sedan månader tillbaka bestämde mig för att bli vegetarian så ville jag säkra mitt intag av det som kanske kunde bli för lite i kosten, så jag inhandlade B12 vitamin i burk. Utan att förstå kausaliteten eller vara uppmärksam under månader som gick, så märkte jag att min puls var högre än normalt, jag var piggare men jag hade också svårt att somna om kvällarna, det blev en fördröjningsfas som gjorde att jag somnade mellan 1-2 på natten. Jag vaknade flertal gånger under natten och vaknade gång på gång tidigt på morgonen utan att kunna somna om, hög puls och pigg, men liksom mör i kroppen och inte utvilad.

Efter mycket testade med att förbättra sömnhygienen, stänga av skärmar, ta vila från träningen, melatonin, sömnmedicin och mycket mer utan framgång, så höll jag på att bli galen och var väldigt labil under en längre period. Självklart försökte jag komma på lösningar och förstå orsaken, men inget av det jag testat verkade funka. Det var då för en vecka sedan det slog mig när jag skulle ta mina vitaminer och mineraler på kvällen, att jag tagit B12 nästan varje dag de senaste månaderna. Jag började googla och se om det finns några samband mellan höga värden B12 i kroppen och insomnia, det jag fann stämde, även fast det inte finns forskning och studier inom området, finns det såväl många luckor inom området.

Nu har det gått snart en vecka och min sömn börjar återgå till det normala, den har varit bättre för var dag som gått, kanske i samband med att mina höga nivåer börjar sakta men säkert fördrivas ut ur kroppen. Det jag vill få sagt är att alla är olika känsliga, men för den känsliga kan tabletter av sådan sort göra mer harm en nytta och jag hoppas ni kan ha detta i åtanke. Jag försöker inte bagatellisera andras sömnbesvär som är av större orsak, det är en annan diskussion, men ibland kan små justeringar ge stora förändringar. Det sagt kan man säkert hävda från en studie att högre intag är ofarligt, men att det går att generalisera utifrån få studier till en hel population, det kan bli svårt.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 12:51   #2
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, såna här trådar kan vara till hjälp för andra. :-)

Om det handlar om något som inte är känt eller bara drabbar vissa så finns det alltid en risk att det dyker upp en "evidence based" guru som avfärdar det hela med att du bara inbillar dig, speciellt om det inte finns någon lättillgänglig studie att googla fram.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 13:13   #3
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, såna här trådar kan vara till hjälp för andra. :-)

Om det handlar om något som inte är känt eller bara drabbar vissa så finns det alltid en risk att det dyker upp en "evidence based" guru som avfärdar det hela med att du bara inbillar dig, speciellt om det inte finns någon lättillgänglig studie att googla fram.
Exakt så. Jag pratade med läkare och apotekare angående insomnian jag fick av D vitamin, fick som svar att man absolut inte kan få sömnbesvär av det. Om sömmbesvär inträffar i samband med ett tillskott, så behöver det självklar inte vara tillskottet som är grundorsaken, mycket kan vara slump. Men efter jag testat mig på D vitamin ungefär 5 gånger med månads uppehåll mellan varje nytt försök, det var då jag började avfärda slumpen och se kausaliteten.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 15:11   #4
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Intressant. Men om du äter vitaminerna på morgonen då?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 15:30   #5
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Intressant. Men om du äter vitaminerna på morgonen då?
Jag testade självklart detta med vitamin D, visade sig inte göra någon skillnad alls därav slutade jag med det. Verkar inte heller som jag behöver det under vinternhalvåret heller, mina värden var bra utan tillskottet.

B12 vågar jag inte testa längre, tror mig få i mig tillräckligt ändå när jag äter ägg, fisk samt dricker soja, havre och mandelmjölk.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 16:50   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Jag tror inte du behöver bekymra dig om B12, cobolamin. Vitaminet har en specifik effekt på bildningen av blodkroppar, och bara där.

Sedan är mekanismen bakom upptaget av denna gigantiska molekyl, så reglerad med en IF-faktor, att du tar bara upp det du behöver. Sök på nätet så framgår det hela tiden att B12 inte har någon toxisk effekt alls. Så hårt reglerad är upptaget. Det är injektioner av stora dosor som ger problem.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 17:01   #7
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror inte du behöver bekymra dig om B12, cobolamin. Vitaminet har en specifik effekt på bildningen av blodkroppar, och bara där.

Sedan är mekanismen bakom upptaget av denna gigantiska molekyl, så reglerad med en IF-faktor, att du tar bara upp det du behöver. Sök på nätet så framgår det hela tiden att B12 inte har någon toxisk effekt alls. Så hårt reglerad är upptaget. Det är injektioner av stora dosor som ger problem.
Om jag har sökt på nätet angående det, ohja. Precis som det står att det inte har en toxisk effekt står det även att höga doser KAN ha en toxisk effekt. Jag tror absolut att det kan ha det och att man dessutom kan få olika symptomer av höga värden i kroppen.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 17:40   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Hur fick du höga värden ? Vad stoppade du i dig ?
Du måste upp i milligram, dvs ett par hundra gånger dagsbehovet för att komma dit.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 17:50   #9
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur fick du höga värden ? Vad stoppade du i dig ?
Du måste upp i milligram, dvs ett par hundra gånger dagsbehovet för att komma dit.

Återigen så hade jag redan stabila värden gälland D-vitamin under vintern när jag tog blodprov. Men jag ville ändå ligga på den säkra sidan och komplementerade med tillskott och låg då dagligen på 5000-10000 IU. När jag fick symptomer efter bara någon dag förstod jag att jag låg för högt, därav inte heller kunde sova.

Samma sak gäller b12 vitamin, såfort jag börjar inta kapslarna så kommer symptomerna med det. Intog 1mg dagligen där. Jag förstår inte varför man skriver på förpackningarna att inta 1000 mikrogram per dag. Livsmedelsverket säger att man ska ligga på 2 mikrogram dagligen. Jag har alltså legat på mer än 1000 mikrogram mer än mitt dagliga behov, om inte mer då jag får i mig vitaminer via föda. Förstår inte varför man använder så höga doser som riktlinjer, helt idiotiskt.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-07-02 klockan 17:56.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 18:05   #10
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Typiskt exempel på en produkt som vill att man ska överskrida sitt dagliga intag med hela tusen mikrogram. Nu gäller det säkerligen inte andra produkter, men denna köpte jag för ett tag sedan. Andra b12 produkter jag fann hade mycket lägre doser, sådär 100 mikrogram.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-07-02 klockan 18:09.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 18:19   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Du får inte länka till andra webshopar. Jag tog bort länken.

Men det finns tydligen B12 tillskott som ger 1 mg / dag. Betänker man att dagsbehovet är 3 - 4 ug / dag så är dosen ca 300 ggr dagsbehovet.
Uppenbart försöker man sälja på veganers rädsla att inte få i sig B12. Men 4 ug / dag hade räckt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 18:31   #12
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du får inte länka till andra webshopar. Jag tog bort länken.

Men det finns tydligen B12 tillskott som ger 1 mg / dag. Betänker man att dagsbehovet är 3 - 4 ug / dag så är dosen ca 300 ggr dagsbehovet.
Uppenbart försöker man sälja på veganers rädsla att inte få i sig B12. Men 4 ug / dag hade räckt.
Det visste jag faktiskt inte, tack för du sa till. Men du måste hålla med om att en sådan dos som rekommenderas av tillverkaren är ganska absurd och alldeles för hög? 😁
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-02, 18:49   #13
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du får inte länka till andra webshopar. Jag tog bort länken.

Men det finns tydligen B12 tillskott som ger 1 mg / dag. Betänker man att dagsbehovet är 3 - 4 ug / dag så är dosen ca 300 ggr dagsbehovet.
Uppenbart försöker man sälja på veganers rädsla att inte få i sig B12. Men 4 ug / dag hade räckt.
Doserna är höga för att man vill utnyttja den passiva resorptionen av den stora molekylen - brist på intrinsic factor är ett "vanligt" sjukdomstillstånd.

Åtminstone för läkemedelsberedningen https://www.fass.se/LIF/product?user...20010601000327 som doseras 1 mg x1. Vid bekräftad brist ger man flera tabletter per dag initialt.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-03, 13:08   #14
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Jag blev nyfiken på hur tillverkare och importörer måste tänka när det gäller kosttillskott och förgiftning.

Livsmedelsverket hänvisar till branchriktlinjerna:
https://www.livsmedelsverket.se/glob...ttillskott.pdf


Branchriktlinjerna hänvisar till För mer information se Efsas bok Tolerable upper intake levels for vitamins and minerals, 2006.

https://www.efsa.europa.eu/sites/def...lerableuil.pdf

Vad säger den om förgiftning av vitamin B12 ?
Faktiskt inte så mycket. B12 ska inte vara så giftigt. Men den är läsvärd ifall man vill lära sig mer om B12 och upptaget.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-03, 13:32   #15
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Sålänge det finns ringa forskning som bekräftar toxiciteten i samband med höga doser av ett tillskott så finns det säkerligen ingen anledning att bekymra sig om vilka doser tillverkaren rekommenderar på en produkt. Man vill säkerligen att individen ska ligga på ett relativt högt intag för att minimera risken för brist, hellre för högt än får lågt och därav alltid ligga på den säkra sidan. Man förstår väl inte att det medför bieffekter av detta, eller så har man faktiskt inte koll på vad det rekommenderade dagliga intaget är och sätter egna höga doser.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)