Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-04, 13:06   #1
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Ont i bakre del av axeln vid dips

Har börjat försöka köra mer kroppsviktövningar och försökt på dips igen efter att bara ha kört militärpress och bänk.

Men jag får ont i bakre delen av höger axel även när jag kör dips på en bänk. Alltså inte den "vanliga" smärtan som folk får vid dips i främre axel vid bröstet.

Märker även av det när jag försöker göra dips rörelsen genom att dra upp armarna på samma sätt som när man går ner till 90grader vid dips. Känns som att jag inte har samma rörlighet i höger axel/arm jämnfört mot vänstra, och vänstra känns inte alls.

Har haft svårt att hitta folk med liknande problem när jag googlar runt..

https://imgur.com/ZLrkl0f

Någon som har en idé?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 16:47   #2
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Ska du inte tävla i dips så ser jag ingen anledning till att köra den, det finns betydligt mycket säkrare och effektivare övningar för de involverade musklerna.
Det är ju som du förmodligen vet inget ovanligt att dips orsakar axelproblem, vilket inte känns så konstigt, då det inte är särskilt naturligt att arbeta med armarna bakom kroppen.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 10:14   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Ledkapselsmärta kanske? Nyper det till men går över rätt fort eller håller det i sig som en molande värk?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 07:06   #4
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Det gör inte ont om jag slappnar av i axeln, men t.ex. 2-3 dar senare när jag kör bänk så känner jag av det. Även fast det är mycket mindre. Samma dag som jag testade så känner jag av det också om jag lyfter armen eller försöker sätta armen i samma läge som när man kör dips.

Överbelastning vore inte jättekonstigt eftersom jag tränar bordtennis 3-4ggr i veckan och kör med höger axel, samt sitter framför datorn 8+ timmar om dagen vid jobb/fritid och höger arm är musarmen.

Senast redigerad av Snobbe den 2019-03-08 klockan 07:08.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)