Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-13, 04:50   #16
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av saZmer Visa inlägg
Att jag inte äter all olja är rätt uppenbart med tanke på vad som finns kvar i kastrullen och så vidare. Samma sak som med kycklingstekning alltså.
Popcorn borde ju ta upp mer olja helt klart. När dom börjar poppa upp blir ju strukturen väldigt porös och då sugs mer upp. Ju mer poröst livsmedel desto mer absorberat fett, Olja har en tendens att sugas upp i större mängd och är som sagt alltid ett sämre val som stekfett än margarin/smör (bortsett från när maträtten som sådan kräver olja för sin speciella tillagning förstås, typ wokade grönsaker, friteringar o.s.v.).

Är det så viktigt för dig att veta hur mycket dina popcorn sugit åt dig får du ju helt enkelt väga upp oljan och sedan väga det som är kvar i pannan. Känns sjukt onördigt men om det för dig känns viktigt så är det antagligen det mest korrekta tillvägagångssättet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 08:46   #17
saZmer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 19
Nja, jag försöker mer lära mig hur de rutinerade deffarna gör - jag är en first-timer

Därför frågade jag hur ni andra gör? Jag tolkar Vedders svar som att han inte är så noga.. Nån som har en annan åsikt?
saZmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 08:51   #18
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av saZmer Visa inlägg
Därför frågade jag hur ni andra gör? Jag tolkar Vedders svar som att han inte är så noga.. Nån som har en annan åsikt?
Jag deffar aldrig och jag poppar heler aldrig popcorn.

Så tolka snarare mitt svar som en förkaring om hur du gör en så pass exakt uppskattning du kan och om den exakta uppskattningen sedan känns relevant eller ej är ju en annan sak. Du gör vad du vill med informationen, jag ville bara förmedla den.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 09:02   #19
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Känns sjukt onördigt
Snarare väldigt nördigt skulle jag säga

Upptäckte för övrigt en intressant sak gällande micropopcorn, vilket var att lightvarianten innehöll lika många kcal/100g som originalsorten. Originalet innehöll mer fett, men lightvarianten innehöll betydligt mer kolhydrater, så summan blev densamma.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 18:30   #20
saZmer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 19
Tack för att du förmedlade informationen Eddie..

Micropopcorn sux, lätt att bränna och inte lika goda.. Kastrullpopcorn rox! :P
saZmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 21:00   #21
Cohen
Registered User
 
Cohens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 414
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Snarare väldigt nördigt skulle jag säga

Upptäckte för övrigt en intressant sak gällande micropopcorn, vilket var att lightvarianten innehöll lika många kcal/100g som originalsorten. Originalet innehöll mer fett, men lightvarianten innehöll betydligt mer kolhydrater, så summan blev densamma.
Har också noterat det där. Ganska förvånande måste jag säga.
En annan lite ovätad sak är ju att popcorn med smörsmak (alltså micropopcorn) ofta har mindre kcal än motsvarande variatnt med vanlig smak. Fråga mig inte varför, men så är det i alla fall. Och det är ju bra.
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 22:27   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Snarare väldigt nördigt skulle jag säga

Upptäckte för övrigt en intressant sak gällande micropopcorn, vilket var att lightvarianten innehöll lika många kcal/100g som originalsorten. Originalet innehöll mer fett, men lightvarianten innehöll betydligt mer kolhydrater, så summan blev densamma.
Vilket medför att lightpopcorn återigen visar sig vara den optimala post-workoutmåltiden under diet!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 04:29   #23
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Att näringsvärdet per 100g blir samma för popcorn utan fett känns inte jättekonstigt tycker jag. Tar man bort fettet blir det ju lite vikt som försvinner, eftersom popcorn väger typ ingenting så kan man ju ersätta den fettvikten med massa fler popcorn och således få upp energimängden genom mer popcorn på 100g.

Det blir massa mer kolhydrater från extra som ersätter vikten från oljan antar jag.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 07:18   #24
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Bumpar den här för att jag undrar hur ni tänker när ni steker i olja.

Om man steker, förslagsvis grönsaker, i vitlök och 2-3 msk olja - skulle ni då räkna med all olja i det totala näringsvärdet för rätten och antalet portioner. Dvs anta att all olja som används till stekning tas upp av grönsakerna?

Steker sällan kött.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 08:27   #25
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Bumpar den här för att jag undrar hur ni tänker när ni steker i olja.

Om man steker, förslagsvis grönsaker, i vitlök och 2-3 msk olja - skulle ni då räkna med all olja i det totala näringsvärdet för rätten och antalet portioner. Dvs anta att all olja som används till stekning tas upp av grönsakerna?

Steker sällan kött.
Kan bara svara för mig själv. Jag tar med all olja jag steker i min kaloriberäkning.
Sen jag köpte min Airfryer så steker jag dock väldigt sällan grönsakerna...
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)