Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-10, 11:14   #16
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Vill du utveckla?
Frågan är väl om det egentligen behövs? Genomförandet lämnar så mycket felmarginal åt alla håll.
Citat:
Participants agreed to follow and self-manage diet with follow-up at six-week intervals to achieve 1500-1600 calorie intake of assigned diet type
Få människor klarar av att hålla sig strikt till en diet om så deras liv och hälsa hänger på det. Andra argument har tagits upp i tråden redan.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 14:53   #17
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Regarding the Fleming paper in Clinical Cardiology:

"Very many thanks for letting us know about Dr Felming. We had already been notified by another nutrition expert and we have removed the manuscript, pending a full investigation. Clinical Cardiology is a very well respected and established peer-review journal and this submission was fully peer-reviewed. Our reviewers were obviously not aware of Dr Fleming's history and I, as editor, was not alerted to this. We will look into why our chosen reviewers failed to mention this."
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:30   #18
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Omnomnom Visa inlägg
25E% kolhydrater kan vara "low carb" för en low carb-förespråkare. Sånt har hänt (till och med högre andel kolydrater än så).

Men det gäller bara så länge resultaten passar. Är det dåliga resultat är det alltid för mycket kolhydrater, eller nåt annat fel. Bekvämt att kunna flytta målstolparna.
Nämn ett sånt exempel.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:39   #19
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Frågan är väl om det egentligen behövs? Genomförandet lämnar så mycket felmarginal åt alla håll. Få människor klarar av att hålla sig strikt till en diet om så deras liv och hälsa hänger på det. Andra argument har tagits upp i tråden redan.
Min tanke oxå.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 20:59   #20
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
När förutsättningarna är samma så är det inte speciellt mycket som skiljer dieter. Ligger du på överskott får du sämre hälsovärden, underskott ger bättre värden. Äter du mindre processerat är det troligen bättre oavsett diet än mer.

Du är ju tyvärr inte riktigt där att du lyssnar på speciellt bra källor....Taubes, Noakes mfl om jag inte missminner mig.

Tränar du högintensivt är kolhydrater bra. Gemene man skulle dock kunna äta mindre kolhydrater.
Det är ett gigantiskt arbete att sammanställa något som visar på vilken kost som ger vilka fördelar och varför. Ingen kommer kunna göra mer än en mindre del i det gigantiska pusslet. Och pusslet läggs inte av forskare som inriktar sig på lågkolhydratkost utan skapas av all forskning på kost och träning.

Jag lyssnar inte på enskilda källor som om de skulle kunna påverka vad jag tycker. Studier kan peka i en riktning eller ge exempel på en förklaring varför något eventuellt är på ett visst vis men de kommer aldrig ge hela bilden. Den kommer vi inte ha på årtionden, minst.

Den hänvisade artikeln visar vad vi redan vet. Högt kolhydratintag och högt fettintag är dåligt. Det är bara dålig politik att försöka binda det till vad som benämns lågkolhydratkost av de som förespråkar det.

Layne Norton tycker jag också skriver mycket vettigt.
Noakes är en bra källa. Taubes ör väl vetenskapsjournalist, har nog aldrig läst något av honom.

Personligen använder jag mig av en kost baserad på väldigt lite kolhydrater just nu. Det funkar fantastiskt bra både för CrossFit och muskelbyggande som jag ägnar mig åt nu och mina blodvärden ser kanonbra ut. Finns ingen anledning att ändra för mig då. Andra kanske inte har samma resultat. Då får de prova något annat. Jag skulle kunna tänka mig att äta mer kolhydrater, bortåt 100-200g om dagen när jag tränar skulle nog funka fint.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 21:40   #21
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Noakes är inte en bra källa, han tillhör den skara LCHFare som kokar ihop lögner med 4 delar sanning och 1 del lögn.

Att det går att träna lågt på kolhydrater är en sak, vill man optimera sin explosivitet och intensitetsförmåga så är kolhydrater vägen att gå
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 14:49   #22
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Frågan är väl om det egentligen behövs? Genomförandet lämnar så mycket felmarginal åt alla håll. Få människor klarar av att hålla sig strikt till en diet om så deras liv och hälsa hänger på det. Andra argument har tagits upp i tråden redan.
Studien svarar på frågeställningen om vad som händer när man ger råd om olika kost, inte vad som händer när man faktiskt äter en specifik kostsammansättning (100% följsamhet). Den första frågeställningen är mer relevant eftersom den ger svar på vad man kan förvänta sig om man ger dessa råd.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 09:56   #23
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Är någon makro mer skadlig än den andra egentligen?

Om vi snackar överviktig person som äter kaloriöverskott, "skadas" han mer av ett högt fettintag då kontra högt kolhydrats intag?

Eller om vi pratar om en normalviktig person på energibalans, Påverkas han negativt av en LCHF diet t.ex
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 10:05   #24
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Alkohol på övervikt är knappast bra.


Annars är det nog ingen större skillnad mellan de andra näringsämnena.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)