Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-22, 14:27   #2131
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag håller inte med om att det är mer givande med avlägsna drömmål, så är det åtminstone inte för egen del. För egen del är det betydligt mer givande med realistiska drömmål och kanske framförallt otroligt mycket roligare att gå i mål och ha uppfyllt sitt realistiska mål snarare än att vara så nära ens orealistiska mål som möjligt. Så fungerar jag. Allt är möjligt och jag vill som sagt inte vara den som säger åt andra vad de klarar och inte klarar av. Men 2:15 som något sorts drömmål på sitt första Lidingölopp är i min värld helt uppåt väggarna skevt. Det ska inte ens nämnas, eftersom att det i praktiken inte är möjligt. 2:30 bör vara det som 2:15 är för dig, d.v.s. ett väldigt ambitiöst mål på LL för pepplez. Det är sinnessjukt bra om han löser det!

Vad 4:30-tempo på maran faktiskt innebär är att pepplez ska springa två stycken av hans Göteborgsvarv efter varandra OCH öka tempot med 10 sek/km. Det kan ju ge en bild av hur avlägset 2:15 är.

Jag ska springa mitt tredje LL i år och siktar på att träna bättre än någonsin inför detta. Jag siktar på 2:20 och tycker att det är extremt ambitiöst, jag är tveksam till om jag grejar det men jag ska ge det mitt bästa försök. 4:40-tempo på den banan över tre mil känns ruggigt bra. Skulle jag fixa 2:15 så skulle jag inte veta var jag skulle ta vägen, skulle tjuta av lycka och inte tro att det var sant. Så bra är den tiden, enligt mig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 14:42   #2132
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag håller inte med om att det är mer givande med avlägsna drömmål, så är det åtminstone inte för egen del. För egen del är det betydligt mer givande med realistiska drömmål och kanske framförallt otroligt mycket roligare att gå i mål och ha uppfyllt sitt realistiska mål snarare än att vara så nära ens orealistiska mål som möjligt. Så fungerar jag. Allt är möjligt och jag vill som sagt inte vara den som säger åt andra vad de klarar och inte klarar av. Men 2:15 som något sorts drömmål på sitt första Lidingölopp är i min värld helt uppåt väggarna skevt. Det ska inte ens nämnas, eftersom att det i praktiken inte är möjligt. 2:30 bör vara det som 2:15 är för dig, d.v.s. ett väldigt ambitiöst mål på LL för pepplez. Det är sinnessjukt bra om han löser det!

Vad 4:30-tempo på maran faktiskt innebär är att pepplez ska springa två stycken av hans Göteborgsvarv efter varandra OCH öka tempot med 10 sek/km. Det kan ju ge en bild av hur avlägset 2:15 är.

Jag ska springa mitt tredje LL i år och siktar på att träna bättre än någonsin inför detta. Jag siktar på 2:20 och tycker att det är extremt ambitiöst, jag är tveksam till om jag grejar det men jag ska ge det mitt bästa försök. 4:40-tempo på den banan över tre mil känns ruggigt bra. Skulle jag fixa 2:15 så skulle jag inte veta var jag skulle ta vägen, skulle tjuta av lycka och inte tro att det var sant. Så bra är den tiden, enligt mig.
Alla triggas ju av lite olika grejer. För mig var det som sagt 2h15 som hägrade redan första gången jag sprang. Men jag brukar inte ha problem att ha flera parallella mål. Jag tror att jag säkert också hade som delmål att bara ta mig runt utan att avlida den första gången, och att detta var en av anledningarna till att jag ändå stod ut med att jogga första milen på 60min, men att jag sedan ändå klickade i på drömmålet, fastän det då i princip var omöjligt. För jag insåg ju såklart att jag inte skulle kunna springa två mil i sträck på under 38min för att komma i mål på 2h15, men jag pushade mig ändå så hårt jag bara kunde hela vägen.

Kanske en av aspekterna också är att jag då skrotade i princip all annan träning och var all in på enbart löpning. Jag hade ju tidigare ägnat mig religiöst åt volleyboll och spänstträning (med tillhörande benstyrka) men skippade detta helt under den här perioden. Om inte annat så gör ju detta att det går bra mycket snabbare att gå från en nivå till nästa i löpningen (eftersom man slipper balansera träningen med andra moment).

Men det är som sagt nästan uteslutande en fråga om volymträning. Och att gå från en relativt låg volym på 30-40km/v upp till de 60-80km/v som kanske krävs tar ju förmodligen rätt lång tid, eller väldigt bra genetik så man inte går sönder.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-22 klockan 14:46.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 08:00   #2133
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Nu är jag anmäld till Lidingö. Funderar på att ansöka till ASICS FrontRunners också för att boosta min instagram lite.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 20:36   #2134
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Blodomloppet 10k

Kände inte 100 innan. Lite irriterad i knät och kom inte i ”the zone” trots att jag försökte tagga hemma innan och på väg till loppet.

Siktade på sub 43 med planen att gå ut kring 4:20, ha råd att tappa lite i stigningspartiet i mitten av banan och sedan släppa på ordentligt sista 3 km när det mestadels går nedåt och förhoppningsvis landa precis under 43 min (snitt på ca 4:17). Lyckades danska perfekt med det:


Startade samtidigt som två kollegor, varav en är triatlet. Han stack iväg ganska snabbt i början och jag lockades inte att haka på. Jag och den andre kollegan höll ihop fram till 6 km då jag ökade men han hade inte ork att hänga med. Vid 8 km såg jag triatleten 50 meter framför och fick energi. Sprang om honom vid 9 km och drog ifrån in i mål. 43:07 blev det så tyvärr 7 sekunder på fel sida men det är inget jag lägger någon vikt vid. Pb på milen med ca 1:20 (Varvetmilen i mars) och 2:20 bättre än samma lopp för exakt ett år sedan.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 20:39   #2135
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Grattis!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 16:54   #2136
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
I morse

Utfalls gång 2x10 steg upp till 80 kg
C&J upp till 80x1
Frontböj upp till 120x1
Bänkpress 100 reps med stången. Vi funderade på om det var rimligt eller inte, visade sig vara ganska enkelt
Pushpress 60x3x3

50-40-30-20-10
- double unders
- situps

2h discgolf

10 km löpning @ 6:01-tempo
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 12:04   #2137
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
pepplez tränar

Thruster, upp till 65 kg x 5
Snatch balance, upp till 60 kg x 2
OH squat upp till 75 kg x 1

20 min AMRAP
- 5 devil PC*
- 12 cal AB legs only
- 15 Wall ball

*1 burpee + 3 hantel HPC 2x16 kg
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 07:50   #2138
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Bänk
70x8
80x8
90x2x3
80x6

30 min AMRAP
25-50-75-50-25
- cal AB
- cal rodd
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:42   #2139
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Pullups
16 kg x 5 x 4

Komplex: 1 power clean + 1 low hang squat clean + 1 split jerk
Upp till 70 kg

Push jerk 70 kg x 3 x 3

Kippade pullups 4x12 E2MOM

Ring dips 4x8

Deficit HSPU, jobba till max höjd (30 cm kanske?)
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 18:25   #2140
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Pass 2
Löpning, 16 km, 5:30-tempo. Sista kilometern bestod av 5 backbestigningsar, ganska brant men kort backe (~20 sekunders stigning kanske).
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 19:34   #2141
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Hang power snatch
Upp till två singlar på 60 kg

Power clean
Upp till singlar på 90 kg (fail 95) sedan 30 st på 80 kg så fort som möjligt. Tid ca 10 min

12 min EMOM
Udda: 12 pushjerk 40 kg
Jämn: 8 t2b

3 varv:
15 m single arm OH walking lunge vänster
10 enbens raka mark vänster
Samma med höger
21 situps
Vila 2:00
22 kg hantel

Sedan en två timmars cykeltur. Hade tänkt springa på kvällen men orkade inte.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 11:42   #2142
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Löpning, 19.2 km, 5:30-tempo

På med ett par shorts och skor och ut i solen, underbart. Behövde inte västen då frugan cyklade bredvid med vatten och lite energi.

Märks att jag vant mig vid distans på ett helt annat sätt nu, den här distansen är liksom bara att bränna av utan några konstigheter. Lite hungrig mot slutet då jag bara ätit ett äpple innan men benen var pigga hela tiden.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 07:25   #2143
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
pepplez tränar

Striktpress 7x6 36 kg (kb hängande i gummiband från stång)

Striktpress 4x4 50 kg

OH utfall upp till 60 kg x 4

30 min amrap:
500m rodd
8 GHD situps
12 boxjump 75 cm
15 armhävningar
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik

Senast redigerad av pepplez den 2019-06-03 klockan 07:32.
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 12:39   #2144
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Idé i sommar: du springer från Linköping och jag från Norrköping. Avståndet bör vara ungefär ett marathon. Vi kör varsin halvmara och möts ungefär halvvägs vid en sjö, badar och degar och springer sedan hem igen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 13:22   #2145
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Idé i sommar: du springer från Linköping och jag från Norrköping. Avståndet bör vara ungefär ett marathon. Vi kör varsin halvmara och möts ungefär halvvägs vid en sjö, badar och degar och springer sedan hem igen.
Hmm, alla gånger du chockökat volymen (oförberedda långpass på > 30 km) har du skadat dig. 42 km är min maximala veckovolym sedan jag började springa, vet inte om jag vågar bränna av det på en dag.

Halvvägs är strax väster om Norsholm. Där finns Roxens mynning till Göta kanal. Oklart hur bra badmöjligheter det finns?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)