Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-20, 08:23   #2116
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Som sagt, helvete vad sugen jag är. Även om jag självklart gladdes när jag såg ditt resultat så fanns det även en ganska stor mängd avundsjuka från min sida också. Dels att du fick göra det Göteborgsvarvet som jag hade drömt om att göra förra året och dels att jag visste exakt hur du kände efteråt och blev avundsjuk på den känslan. Frustrerande att första tänka att man bara vill ut och träna för att kunna göra en bra halvmara senare i år och sedan känna hur fotknölen fortsatt pulserar lite.

Göteborgsvarvet har seedat dig till LL så det är bara att ställa in siktet på det loppet, nu har du redan en schysst startgrupp. Tror jag fick startgrupp 1 med mina 1:39 i fjol. Egentligen behöver du ju inte ändra någonting utan bara träna vidare så som du har gjort. Kanske lite högre volym. Gillade du Varvet så kommer du att gilla LL. Troligtvis en ännu större tillfredsställelse att gå i mål där.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 09:14   #2117
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Som sagt, helvete vad sugen jag är. Även om jag självklart gladdes när jag såg ditt resultat så fanns det även en ganska stor mängd avundsjuka från min sida också. Dels att du fick göra det Göteborgsvarvet som jag hade drömt om att göra förra året och dels att jag visste exakt hur du kände efteråt och blev avundsjuk på den känslan. Frustrerande att första tänka att man bara vill ut och träna för att kunna göra en bra halvmara senare i år och sedan känna hur fotknölen fortsatt pulserar lite.

Göteborgsvarvet har seedat dig till LL så det är bara att ställa in siktet på det loppet, nu har du redan en schysst startgrupp. Tror jag fick startgrupp 1 med mina 1:39 i fjol. Egentligen behöver du ju inte ändra någonting utan bara träna vidare så som du har gjort. Kanske lite högre volym. Gillade du Varvet så kommer du att gilla LL. Troligtvis en ännu större tillfredsställelse att gå i mål där.
Tack! Förstår att du är sugen. Jag var nöjd med att ha slagit din tid, även om det förstås inte går att jämföra då du hade ett skitlopp och dessutom sämre väderförutsättningar för en bra tid
Gladdes även mycket åt att jag slog en halvbekant från studietiden som jag följer på Strava och som verkar väldigt jämn med mig på milen. Fick 2 sekunder bättre tid på Varvet

Gällande fortsatt träning har jag funderat en gång. Kommer självklart fortsätta springa, men samtidigt ska det bli skönt med en period av icke prestationsfokuserad löpning. Sedan januari har jag skippat mycket vanlig träning för att hålla benen fräscha inför kvalitetspassen och tränat väldigt lite ben/wodar som anstränger benen.

Det kommer garanterat bli långpass på helgen om det är fint väder, förmodligen ganska ofta till sjön (7 km enkel väg). Måste ju använda västen. Sedan tänker jag mig ett intervall/trköskelpass mitt i veckan med minst 10 km total distans. Då borde jag bara där få en veckovolym på 30 km och eventuella extrapass blir en bonus. Om jag bestämmer mig för Lidingö får det bli lite backspecifik träning senare i sommar. Får fundera på saken.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 09:31   #2118
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Tack! Förstår att du är sugen. Jag var nöjd med att ha slagit din tid, även om det förstås inte går att jämföra då du hade ett skitlopp och dessutom sämre väderförutsättningar för en bra tid
Gladdes även mycket åt att jag slog en halvbekant från studietiden som jag följer på Strava och som verkar väldigt jämn med mig på milen. Fick 2 sekunder bättre tid på Varvet

Gällande fortsatt träning har jag funderat en gång. Kommer självklart fortsätta springa, men samtidigt ska det bli skönt med en period av icke prestationsfokuserad löpning. Sedan januari har jag skippat mycket vanlig träning för att hålla benen fräscha inför kvalitetspassen och tränat väldigt lite ben/wodar som anstränger benen.

Det kommer garanterat bli långpass på helgen om det är fint väder, förmodligen ganska ofta till sjön (7 km enkel väg). Måste ju använda västen. Sedan tänker jag mig ett intervall/trköskelpass mitt i veckan med minst 10 km total distans. Då borde jag bara där få en veckovolym på 30 km och eventuella extrapass blir en bonus. Om jag bestämmer mig för Lidingö får det bli lite backspecifik träning senare i sommar. Får fundera på saken.
Yes, men jag har börjat pudla lite angående min tid. Jag behöver givetvis inte vara stolt över den men nu är det ju faktiskt min halvmara-tid och det som tills vidare får gälla som mitt pb. Kan tycka att det har varit lite osoft av mig att hela tiden proklamera hur illa den återspeglar min förmåga. Min kompis hade också ett rätt dåligt lopp och fick typ 1:38:30 samma år och min första reaktion var "fan, var det så nära? Hade jag vetat det hade jag pressat mig mer!" istället för "grattis, idag var du starkare än mig". Det är lite småsint. Så du är bättre än mig på halvmaran tills den dagen jag förbättrar mig, glöm alla mina jävla ursäkter

30K som lägstavolym är bra. När loppet närmar sig så går du upp till 40K, det kommer att räcka för att göra ett bra lopp. Du har nu mer volym i dig än jag hade motsvarande tid inför mitt första Lidingölopp. Troligtvis BETYDLIGT mer då jag knappt sprang långt en enda gång förrän jag kom på idén med klassikern i juli 2017. Jag kom ändå in på 2:50 det året så även om du inte lägger dig på mina nuvarande volymer så kommer du att kunna göra ett riktigt bra lopp, framförallt för att vara första gången.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 10:14   #2119
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, men jag har börjat pudla lite angående min tid. Jag behöver givetvis inte vara stolt över den men nu är det ju faktiskt min halvmara-tid och det som tills vidare får gälla som mitt pb. Kan tycka att det har varit lite osoft av mig att hela tiden proklamera hur illa den återspeglar min förmåga. Min kompis hade också ett rätt dåligt lopp och fick typ 1:38:30 samma år och min första reaktion var "fan, var det så nära? Hade jag vetat det hade jag pressat mig mer!" istället för "grattis, idag var du starkare än mig". Det är lite småsint. Så du är bättre än mig på halvmaran tills den dagen jag förbättrar mig, glöm alla mina jävla ursäkter

30K som lägstavolym är bra. När loppet närmar sig så går du upp till 40K, det kommer att räcka för att göra ett bra lopp. Du har nu mer volym i dig än jag hade motsvarande tid inför mitt första Lidingölopp. Troligtvis BETYDLIGT mer då jag knappt sprang långt en enda gång förrän jag kom på idén med klassikern i juli 2017. Jag kom ändå in på 2:50 det året så även om du inte lägger dig på mina nuvarande volymer så kommer du att kunna göra ett riktigt bra lopp, framförallt för att vara första gången.
Haha. Vad blir nästa halvmara då?

Btw, startgrupp 1 på Lidingö, vill man verkligen ens vara där med 4:40-tempo på 21 km platt? Tänker att man kommer bli överkörd.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 10:21   #2120
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Haha. Vad blir nästa halvmara då?

Btw, startgrupp 1 på Lidingö, vill man verkligen ens vara där med 4:40-tempo på 21 km platt? Tänker att man kommer bli överkörd.
Gründer sprang pers med 1:21 på en halvmara i Strängnäs i höstas förra året. Orkar man vänta tills dess så är den nog optimal. Bra temp, borde vara platt samt inte så mycket folk.

Ja, det vill man nog. Jag skulle påstå att jag tillhörde den bättre skaran i den startgruppen med den sluttid jag sedan fick. Du har ju potential för nedåt 2:40 och det tror jag många i den startgruppen får som sluttid. Man springer om många om man lägger sig kring 5-tempo.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 18:23   #2121
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Fint gbglopp!
Andra bron är förrädisk
Du ser oförskämt pigg ut på bilden efter loppet.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 09:04   #2122
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Fint gbglopp!
Andra bron är förrädisk
Du ser oförskämt pigg ut på bilden efter loppet.
Tack! Ja, andra bron var tung. Tillräckligt sent in i loppet för att man skulle ha hunnit få tunga ben, men samtidigt typ 7 km kvar när man nådde toppen, vilket är ganska långt på trötta ben.

Nu taggar jag Blodomloppet i övermorgon. Prognosen har ändrats från spöregn hela dagen till 15 grader och sol på eftermiddag/kväll. Förra året sprang jag på 45:2X och det var mitt första tävlingslopp någonsin. Nu känner jag att jag _måste_ komma under 44 minuter (=pb på milen) men om benen är pigga ska jag nog försöka sikta på sub 43 vilket är en pace på typ 4:17. Höjdprofilen är i princip uppför första halvan och nedför andra, så om jag kan snitta strax under 4:25 efter den stora backen som slutar vid typ 5.5k borde jag ha goda möjligheter att jobba ner mig.

Banprofil: http://blodomloppet.se/wp-content/up...ofil-10-km.png

I morse blev det lite omotiverad bänkpress, ska springa lite ikväll för att få igång benen lite, vilat sedan i lördags.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 21:33   #2123
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
10 km pb-försök är en tuff utmaning. Kör hårt!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 07:32   #2124
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
10 km pb-försök är en tuff utmaning. Kör hårt!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Jag har inte försökt så många gånger, och lyckats slå pb varje gång jag försökt, så än så länge är det inte superångestladdat. Men jag kommer få ta i, helt klart

Igår kväll drog jag ut på en kortis med tanken att börja vänja in nya skor. Stor skillnad i dämpningen mot mina slitna som har ett år och gissningsvis kanske 75 mil i sig (varav 56 från i år, enligt strava). Blev lite kortare än tänkt så jag kände begynnande blåsor, totalt ca 3 km.

I morse 15 minuter på löpbandet (i gamla skorna) med lite fartökningar för att ”rekrytera muskelfibrer” och ”väcka aeroba enzymer till liv” och vad de nu pratar om i löpartråden. Innan dess blev det lite push jerk.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:34   #2125
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Får hålla med. Spurten ser brutalt fin ut! Vad gör du 400m på ifall du inte sprungit en halvmara innan?

Bra sprunget i övrigt också!

Kul att du ser fräschare ut vid målgång än tidigt i loppet.

Lidingöloppet på 2h15 och silvermedalj i höst då?

Här är checklistan för att (kanske) greja det:
  • Milen på sub 40-41min
  • Förbättrad aerob bas (mängdträning) så att långpass runt +25km inte är väldigt utmanande
  • Vana vid backlöpning (gärna långpass i kuperad terräng)
  • Seedningslopp innan så du slipper starta i sista startgrupp i 6min/km-tempo första 20km.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:37   #2126
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
I morse 15 minuter på löpbandet (i gamla skorna) med lite fartökningar för att ”rekrytera muskelfibrer” och ”väcka aeroba enzymer till liv” och vad de nu pratar om i löpartråden. Innan dess blev det lite push jerk.
Det där låter som mumbo jumbo jag brukar svänga mig med när jag inte riktigt har koll på bakomliggande mekanismer,
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 12:16   #2127
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Får hålla med. Spurten ser brutalt fin ut! Vad gör du 400m på ifall du inte sprungit en halvmara innan?

Bra sprunget i övrigt också!

Kul att du ser fräschare ut vid målgång än tidigt i loppet.

Lidingöloppet på 2h15 och silvermedalj i höst då?

Här är checklistan för att (kanske) greja det:
  • Milen på sub 40-41min
  • Förbättrad aerob bas (mängdträning) så att långpass runt +25km inte är väldigt utmanande
  • Vana vid backlöpning (gärna långpass i kuperad terräng)
  • Seedningslopp innan så du slipper starta i sista startgrupp i 6min/km-tempo första 20km.
Tack! Bilden från "tidigt i loppet" är ju dock 18 km in, så precis lagom långt för att man inte riktigt börjat se ljuset i tunneln än.

2h15 på Lidingö låter kaxigt... det är vad min kollega siktar på, och han sprang Varvet på 1:22 (Varvetmilen på 37). 2h30 kanske snarare är ett rimligt mål för mig, även om jag tror även det är lite kaxigt baserat på att MackeJuve ännu inte fixat det. Backträning är definitivt något jag måste börja med, har kört väldigt flackt under vintern. Vi har dock ett ökänt kuperat motionsspår strax utanför stan som jag tänkt utforska i sommar.

Gbg-varvet ska vara seedningsgrundande och 1:38 ska räcka till grupp 1 enligt MackeJuve, så det borde vara på det torra. Det lutar åt att jag kommer anmäla mig, behöver något mål för att inte tappa löpningen nu och september är lagom långt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där låter som mumbo jumbo jag brukar svänga mig med när jag inte riktigt har koll på bakomliggande mekanismer,
Det var garanterat något jag läst från dig
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 12:24   #2128
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Lidingöloppet på 2h15 och silvermedalj i höst då?

Här är checklistan för att (kanske) greja det:
  • Milen på sub 40-41min
  • Förbättrad aerob bas (mängdträning) så att långpass runt +25km inte är väldigt utmanande
  • Vana vid backlöpning (gärna långpass i kuperad terräng)
  • Seedningslopp innan så du slipper starta i sista startgrupp i 6min/km-tempo första 20km.
Det där skrev du till mig i fjol också, kändes inte särskilt relevant för en kille som hade kvar att springa sub 2:30 och känns väl kanske ännu mindre relevant för någon som gör sitt första LL. Jag tycker att du underskattar vad 2:15 innebär ganska rejält.

Dina punkter behöver inte vara fel i teorin, det är säkert fysiskt möjligt att springa LL på 2:15 med en miltid på 41 min. Gör man dock det så är man betydligt bättre på att springa LL än vad man är på att springa milen. Oddsen för att man(typ jag & pepplez) skulle vara så pass bra tränad att en sådan situation ens är möjlig känns låga.

Pepplez 1:38 på halvan motsvarar t.ex. 2:34 på LL(enl. Jogg.se). Den kalkylatorn vill ha det till att 2:15 på LL motsvarar 1:25:30 på halvan, eller 38 min på milen. Säger inte att denna kalkylator är ett absolut facit men det kanske kan ge en hint. Väljer vi att tro den samt tro att Pepplez på sin absoluta höjd kan bli exakt lika bra på LL som på halvmaror så ska han sänka sitt halvmara-pers med 12,5 minuter under sommaren.

Vill inte vara den som berättar för andra vad som är möjligt för dom men i min värld skulle det vara absolut urstarkt om han drar av sub 2:30 under sitt första(!) LL. Att gå ut för att hålla 4:30-tempo i debuten på 30 km backig terränglöpning känns helt ärligt inte görbart.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 14:07   #2129
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Absolut att 2h15 på LL skulle vara en sjuk utveckling från 1h38 på halvmaran bara på en sommar. Men vafan sikta mot stjärnorna och landa trädtopparna... Men jag tror ju inte heller det är riktigt möjligt. Men det är mer givande att ha ett "drömmål" som man i alla fall nästan kan nå, än att enbart ha en relaistisk målsättning som man är hyfsat säker på att kunna nå tycker jag personligen.

Jag tror inte jag underskattar vad som krävs. Jag har själv inte grejat 2h15. Då jag hade kapaciteten för det (sub 38min på milen trots nästan enbart fokus på mängdträning) så startade jag i sista startgrupp (eftersom jag inte fattat att det var 10000 andra som ville stå och trängas med mig och att de knappt ens ville jogga) och inledde med första milen på 60min vilket omöjliggjorde 2h15. Eftersom jag är lite tjockskallig så försökte jag ändå och lyckades springa på 2h24, vilket är mitt bästa resultat.

Året efter hade jag tränat mycket mindre men försökte ändå greja 2h15, eftersom i min värld kunde jag lika gärna skita i det helt annars. Då blev det ändå 2h28 (ungefär) efter att jag inlett med första milen på 45min, men sedan börjat få kramp överallt efter ytterligare några kilometer. Det året hade jag definitivt underskattat 2h15.

Men ifall man grejar en plan mil på runt 40min och har matat in tillräckligt med km i benen och är van vid backlöpning är inte 4:30 ett så mördande tempo på den banan.

Det brukar sägas att en bra riktlinje är att man kan hålla samma tempo på LL som man kan hålla på maran (dvs på en platt asfaltsmara, typ i Sthlm). 4:30-tempo på maran är typ ekvivalent med 41min på 10k (på samma typ av bana). Så man kan tänka sig att ifall man grejar milen på runt 40min så har man lite buffert, och behöver kanske inte heller fullt lika mycket mängdträning för att hålla 4:30 tempo på maran eller LL. Men det behövs som sagt ändå en hel del mängdträning (inklusive ordentliga långpass på +25k) och en hel del backar inbakade i denna mängdträning för att milen på 40min ska vara ekvivalent med LL på 2h15.

Att gå från milen på 45min till 40min är ju ändå rätt görbart på 5 månader. Speciellt ifall man inte har många års träning bakom sig (och alltså har en del "nybörjargains" kvar att göra eftersom man är såpass långt från sitt "genetiska max").

Men att förbättra sitt maratempo från 4:55 till 4:30 (speciellt omman inte ens sprungit en mara) är såklart tuffare (även fast det är ekvivalent med ovanstående). För att man ska greja detta krävs det ganska myckat dedikation, samt framförallt förmåga att hålla sig skadefri trots att man ökar volymen rätt ordentligt på rätt kort tid.

Ifall det ska vara görbart så skulle jag säga att man ska ha fått nästan hela förbättringen av miltiden genom ökning av träningsmängd (och inte genom specialiserad milträning och tröskelträning).

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-22 klockan 14:08.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 14:16   #2130
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Pepplez 1:38 på halvan motsvarar t.ex. 2:34 på LL(enl. Jogg.se). Den kalkylatorn vill ha det till att 2:15 på LL motsvarar 1:25:30 på halvan, eller 38 min på milen. Säger inte att denna kalkylator är ett absolut facit men det kanske kan ge en hint. Väljer vi att tro den samt tro att Pepplez på sin absoluta höjd kan bli exakt lika bra på LL som på halvmaror så ska han sänka sitt halvmara-pers med 12,5 minuter under sommaren.
Jag har inte sett denna kalkylator. Det enda jag har hört är det där med att LL-tempo och maratontempo ska vara jämförbara.

Då jag sprang en hyfsat platt mil på sub 38min så var jag definitivt kapabel att springa under 2h15 ifall jag haft bra förutsättnignar. Men min "fysprofil" var nog iofs också betydligt mer lämpad för långlopp än för 10k den sommaren (eftersom jag bara körde mängdträning och rätt ofta två långpass per vecka).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)