Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-16, 14:58   #3061
scrutch
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 15
https://www.youtube.com/watch?v=vKDYfRtfqng

Denna. Han pratar om att ett set bör ligga kring 45 sekunder, hur sant är det egentligen? Jag testade att ta tid häromdagen och kom knappt upp i 30s.
scrutch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 15:01   #3062
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Varför är tricepsextensioner över huvud så himla mycket värre för armbågarna jämfört med andra övningar som pushdowns exempelvis?
Det krävs mer rörlighet för att hålla axlarna utåtroterade då man har armarna över huvudet. Lätt hänt att armbågarna börjar peka utåt (inåtroterade axlar) annars. Ifall man håller i en stång och joxar över huvudet så är ju händerna fixerade och då kan det kanske bli en rotationskraft i armbågen vilket då kan slita.

Själv får jag inte ont av den övningen, men ifall jag är stel så känner jag att jag inte kan hålla in vänstra armbågen. Ifall jag är duktigare med stretching och rörelseträning så har jag betydligt enklare för detta. Men som sagt så får jag inte ont.

Ont i armbågen får jag däremot (då jag stretchat dåligt en tid) och försöker göra pullups. Speciellt då jag gör chins (handflatorna vända mot ansiktet) men även som sagt pullups (med handflatorna vända bort från ansiktet). Såvitt jag kan förstå så är det samma anledning som vid tricepsträck runt huvudet.

Ovanstående är alltså inget jag har mer belägg för annat än via empiriska studier med n=1 och mitt egna sunda förnuft. Men jag tror alltså inte att rörelsen i sig är skadlig. Däremot om man har nåt problem sedan tidigare (dålig rörlighet etc) så kan övningen vara problematisk. Men det är ju lite som att säga att löpning är skadligt bara för att man får jävligt ont i knäna om man har trasigt brosk.

Mina problem är förutom att jag är stel i axeln om jag inte stretchar duktigt och tränar rotatorcuffar också något av golfarmbåge på samma sida. Dvs lite smärta på lillfingersidan av armbågen.

Nedanstående är lite kortfattat vad som funkar för att jag inte ska få problem med armbågen:

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 15:17   #3063
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det krävs mer rörlighet för att hålla axlarna utåtroterade då man har armarna över huvudet. Lätt hänt att armbågarna börjar peka utåt (inåtroterade axlar) annars. Ifall man håller i en stång och joxar över huvudet så är ju händerna fixerade och då kan det kanske bli en rotationskraft i armbågen vilket då kan slita.

Själv får jag inte ont av den övningen, men ifall jag är stel så känner jag att jag inte kan hålla in vänstra armbågen. Ifall jag är duktigare med stretching och rörelseträning så har jag betydligt enklare för detta. Men som sagt så får jag inte ont.

Ont i armbågen får jag däremot (då jag stretchat dåligt en tid) och försöker göra pullups. Speciellt då jag gör chins (handflatorna vända mot ansiktet) men även som sagt pullups (med handflatorna vända bort från ansiktet). Såvitt jag kan förstå så är det samma anledning som vid tricepsträck runt huvudet.

Ovanstående är alltså inget jag har mer belägg för annat än via empiriska studier med n=1 och mitt egna sunda förnuft. Men jag tror alltså inte att rörelsen i sig är skadlig. Däremot om man har nåt problem sedan tidigare (dålig rörlighet etc) så kan övningen vara problematisk. Men det är ju lite som att säga att löpning är skadligt bara för att man får jävligt ont i knäna om man har trasigt brosk.

Mina problem är förutom att jag är stel i axeln om jag inte stretchar duktigt och tränar rotatorcuffar också något av golfarmbåge på samma sida. Dvs lite smärta på lillfingersidan av armbågen.

Nedanstående är lite kortfattat vad som funkar för att jag inte ska få problem med armbågen:

Intressant, jag har alltid kunnat hålla armbågarna ihop bra men har på senare tid börjat få känningar igen så lekte lite med övningen och om jag lät armarna peka utåt så kunde jag köra liggande tricepsext utan smärta, kanske bara är en tidsfråga tills det blir smärta där med och sedan sitter man i smeten..

Brukar alltid försöka stretcha ut underarmar och bröst just för armbågarnas skull men "ulnar nerve flossing" är nytt för mig och definitivt något jag ska börja göra några gånger per dag tillsammans med de andra rörlighetsövningarna!
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 15:34   #3064
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Intressant, jag har alltid kunnat hålla armbågarna ihop bra men har på senare tid börjat få känningar igen så lekte lite med övningen och om jag lät armarna peka utåt så kunde jag köra liggande tricepsext utan smärta, kanske bara är en tidsfråga tills det blir smärta där med och sedan sitter man i smeten..

Brukar alltid försöka stretcha ut underarmar och bröst just för armbågarnas skull men "ulnar nerve flossing" är nytt för mig och definitivt något jag ska börja göra några gånger per dag tillsammans med de andra rörlighetsövningarna!
Den övningen som funkar bäst för mig av nervflossningsövnignarna är nog att sätta handflatorna mot kinderna (med fingrarna pekandes mot hakan och tummarna pekande framåt) och sedan göra sidoböjningar samtidigt som jag aktivt pressar armbågarna bakåt så mycket som möjligt för att öppna upp bröstet. Men jag gör två-tre andra varianter också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 16:07   #3065
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den övningen som funkar bäst för mig av nervflossningsövnignarna är nog att sätta handflatorna mot kinderna (med fingrarna pekandes mot hakan och tummarna pekande framåt) och sedan göra sidoböjningar samtidigt som jag aktivt pressar armbågarna bakåt så mycket som möjligt för att öppna upp bröstet. Men jag gör två-tre andra varianter också.
Tack för tipset!
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 18:02   #3066
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=vKDYfRtfqng

Denna. Han pratar om att ett set bör ligga kring 45 sekunder, hur sant är det egentligen? Jag testade att ta tid häromdagen och kom knappt upp i 30s.
Skulle inte lyssna så mycket på honom.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 18:07   #3067
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Verkar vara väldigt många som har problem med den typen av extensioner över huvud, liggande, men klarar av att göra andra övningar och ofta rekommenderas just att undvika dom övningarna om man har problem med armbågarna, så något måste det väl ligga i det? Google är ju fyllt av precis det här, inte direkt något jag hittat på sida 57 i ett av sökresultaten
Folk håller inte in armbågarna eftersom dom är viktkåta. Armbågarna åker ut och det blir mer av en pressövning än en extension. Ser det ofta när folk gör sittande extension bakom huvudet med hantel. Armbågarna pekar rakt ut.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 18:07   #3068
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle inte lyssna så mycket på honom.
Jag skulle säga att Jeff är över medel vettig att lyssna på om man vill bygga en skadefri schyst fysik men om du vill slå PBs i böj bänk mark eller ha på sig kalsonger på en scen så är han kanske inte den man borde lyssna på först och främst för då krävs det ju att man gör saker som är utanför vad man borde göra.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 07:53   #3069
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Är det ens möjligt att kunna utföra korrekta knäböj om man inte är vig?

Eller kan jag träna mig till det, och hjälper det att stretcha? (Dio hävdar att det at meningslöst)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 15:40   #3070
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Om ni ställer er upp på ett ben med naturlig hållning, inte svankar en massa eller något. Hur långt kan ni föra hälen mot rumpan? Hur långt bör man kunna föra hälen mot rumpan? Jag menar inte försöka sparka sig själv i rumpan utan kontrollerat föra upp benet/hälen till den högsta punkten med knäet fixerat (inte röra knäet bakåt också) och kunna hålla kvar den där.

Senast redigerad av baggard den 2019-06-18 klockan 15:41.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 15:46   #3071
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Är det ens möjligt att kunna utföra korrekta knäböj om man inte är vig?

Eller kan jag träna mig till det, och hjälper det att stretcha? (Dio hävdar att det at meningslöst)
Stretcha hjälper för 99,99 % av befolkningen, men vissa får bara ont i lederna av det.

Jag kan göra snygga knäböj fast jag är stel på insida lår, eftersom jag är vig på andra ställen (t ex fotlederna).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 15:48   #3072
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Om ni ställer er upp på ett ben med naturlig hållning, inte svankar en massa eller något. Hur långt kan ni föra hälen mot rumpan? Hur långt bör man kunna föra hälen mot rumpan? Jag menar inte försöka sparka sig själv i rumpan utan kontrollerat föra upp benet/hälen till den högsta punkten med knäet fixerat (inte röra knäet bakåt också) och kunna hålla kvar den där.
Var tvungen att pröva, tyckte det blev typ 30 graders vinkel mellan underben och lår.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 15:55   #3073
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Var tvungen att pröva, tyckte det blev typ 30 graders vinkel mellan underben och lår.
Det var bättre än mig, jag kommer till 90 grader, lite mer om jag verkligen pressar men då börjar hamstrings krampa som jag tränade idag.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 16:15   #3074
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det var bättre än mig, jag kommer till 90 grader, lite mer om jag verkligen pressar men då börjar hamstrings krampa som jag tränade idag.
Kanske såg fel, det var en konstig vinkel!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 18:46   #3075
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det var bättre än mig, jag kommer till 90 grader, lite mer om jag verkligen pressar men då börjar hamstrings krampa som jag tränade idag.
90 grader i knäleden? Dvs att underbenet pekar rakt bakåt (och inte snett uppåt)? Det låter extremt tycker jag, ifall du inte har superkralliga lår.

Själv kan jag få hälen ungefär 20cm från rumpan. Ingen riktig aning om vilken vinkel det blir, men nåt i stil med 45 grader tror jag. Det som begränsar är nog främst förmågan för hamstrings att kontrahera ännu mer då den redan är i princip maximalt ihopdragen. Och dessutom att vaden kläms ihop mot låret när hälen börjar komma närmare mot rumpan, och då blir det svårare att få upp benet mer. Det är väl detta som får hamstrings att krampa antar jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)