Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 10:18   #3961
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 728
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du får inte lura dig att muskelstyrka är detsamma som optimal muskeltillväxt. Det är Mike Mentzer som trodde att det hängde ihop därför bygger hans träningsmetodik på den tesen. Utan det är arbete som det handlar och självklart måste styrkan utvecklas men det går inte hand i hand med varandra.

Tror att du hittar säkert rätt i din träning - Tyvärr är det inte lätt utvärdera vad de olika programmen ger eftersom det inte visar sig speciellt tydligt i ökningar- Antar att du ska hitta programupplägg som ger dig tillräcklig återhämtning och stimulans utifrån dina personliga förutsättningar.
Mitt mål är att hitta ett upplägg där jag kan ha tillräcklig volym och intensitet för att växa "optimalt" samtidigt som det ger förutsättning för bra teknik och återhämtning. Sen är jag såklart ute efter någon form av progression, t ex några extra reps eller set varje månad, alternativt tyngre vikt på stången.

Jag har småbarn samt ett jobb där jag reser regelbundet och har mycket ansar osv. så jag kan träna 4-6 ggr per vecka, men max 1h per pass.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 19:47   #3962
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Mitt mål är att hitta ett upplägg där jag kan ha tillräcklig volym och intensitet för att växa "optimalt" samtidigt som det ger förutsättning för bra teknik och återhämtning. Sen är jag såklart ute efter någon form av progression, t ex några extra reps eller set varje månad, alternativt tyngre vikt på stången.

Jag har småbarn samt ett jobb där jag reser regelbundet och har mycket ansar osv. så jag kan träna 4-6 ggr per vecka, men max 1h per pass.
En timme per pass 4-6 pass per vecka och den målsättning som du har borde vara en bra kombo. Menar det är säkert ett vinnande koncept om du hittar programupplägget som passar dig och dina preferenser på vad som känns bra för just dig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 15:51   #3963
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
En gång för alla vad gäller vid muskelsträckingar om man är ute efter snabbast bäst återhämtning?


RICE verkar dumt för man vill ju fortfarande röra på sig om möjligt och inte sitta stilla, ice verkar väl också dumt om det dämpar inflammationen för man vill väl låta kroppen använda inflammationen?

Värme har jag sett att det kan hjälpa med mer blod osv men också läst att det kan göra så blödningen blir större (eller nåt sånt)


Vad säger vetenskapen och smarta skallar år 2024?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 15:55   #3964
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 039
Gissning: Rehab + värme.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 15:57   #3965
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
RICE gör du akut.

Värme och sådant kommer senare.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 16:00   #3966
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
RICE gör du akut.

Värme och sådant kommer senare.

Vad är poängen med is direkt efteråt i rent återhämtningssyfte?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)