Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-10, 12:28   #22966
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Kom på en annan grej som är bra med Crossfit och som påverkar löpningen positivt - Alla tusentals double unders man tvingas göra Tror det har stärkt vaderna, akilles och de delarna. Sen pumpen också en del, förstås.

Härligt pepplez!
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 13:00   #22967
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg
Kom på en annan grej som är bra med Crossfit och som påverkar löpningen positivt - Alla tusentals double unders man tvingas göra Tror det har stärkt vaderna, akilles och de delarna. Sen pumpen också en del, förstås.

Härligt pepplez!
Om vi ska fortsätta klubben för inbördes beundran tror jag även det faktum att man gör rätt mycket utfall och andra "versatila" rörelser som i löpvärlden kallas "löpstyrka" gör att man har ganska goda chanser att hålla sig skadefria. Folk som skadar sig av löpning ordineras ju ofta typ enbensböj, utfall och annat "rehab" för att stärka upp muskler de aldrig tränat innan men det får man ju lite på köpet när man har en bas av varierad träning.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 13:12   #22968
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Om vi ska fortsätta klubben för inbördes beundran tror jag även det faktum att man gör rätt mycket utfall och andra "versatila" rörelser som i löpvärlden kallas "löpstyrka" gör att man har ganska goda chanser att hålla sig skadefria. Folk som skadar sig av löpning ordineras ju ofta typ enbensböj, utfall och annat "rehab" för att stärka upp muskler de aldrig tränat innan men det får man ju lite på köpet när man har en bas av varierad träning.
Fast jag vill ju egentligen höra till löparklubben Men visst är det som du säger.

Funderar om jag ska springa en halvmara någon månad innan LL som en liten generalrepetition. Måste bara hitta något passande.
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 13:49   #22969
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Om vi ska fortsätta klubben för inbördes beundran tror jag även det faktum att man gör rätt mycket utfall och andra "versatila" rörelser som i löpvärlden kallas "löpstyrka" gör att man har ganska goda chanser att hålla sig skadefria. Folk som skadar sig av löpning ordineras ju ofta typ enbensböj, utfall och annat "rehab" för att stärka upp muskler de aldrig tränat innan men det får man ju lite på köpet när man har en bas av varierad träning.
Jag var i mitt livs form, även löpmässigt, 2014 då jag körde i snitt tre pass Crossfit.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 14:50   #22970
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag testade för ett gäng år sedan att göra Cindy (20 min av: 5 pullups, 10 armhäv, 15 knäböj) typ 3-4 ggr/vecka för att se om detta påverkade mina löpresultat positivt. Jag tänkte att det kanske borde påverka på nåt sätt eftersom jag blev så väldigt andfådd bara typ 10min in i wod:en. Men jag såg ingen effekt på löpningen av detta.

Senare, efter en period av mycket löpträning och inte så mycket Cindy så klarade jag betydligt fler varv på de där 20 minuterna.

Notera att jag alltså inte gjorde en massa andra crossfit grejer. Jag valde bara Cindy på måfå, för att det var enkelt att göra hemma.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 13:20   #22971
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Sådär, då åkte Kipsang dit för doping.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 13:35   #22972
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Sådär, då åkte Kipsang dit för doping.
Citat:
Wilson Kipsang has been provisionally suspended for anti-doping testing whereabouts failures and tampering.
Citat:
No specific details on the whereabouts failures or tampering have been disclosed yet.
Jag tycker det där snarare låter som nåt i stil med det där Meraf Bahta råkade ut för. Dvs missat att ange var man är vid vissa datum, eller missat provtillfällen eller nåt sådant. Eller så handlar det om att han mixtrat med provet (löspenis med rent urin eller nåt liknande kanske). Lite oklart vad formuleringen innebär kan jag tycka.

Nedanstående är från hans agent eller advokat eller nåt liknande:
Citat:
"As the management of Mr Wilson Kipsang we have received the Notice of Charge regarding an alleged Anti-Doping Rule Violation by Wilson. It concerns alleged Whereabouts Failures (article 2.4) and alleged tampering or attempted tampering (article 2.5). At this point it is only an accusation. We emphasize that there is no case of use of doping. No prohibited substance was found. The accusation regarding alleged/attempted tampering (article 2.5) concerns an explanation that was given in the results management process regarding a possible Whereabouts Failure and does not concern tampering with a doping test itself. Pending the case and our own investigation we will not communicate anything more about it."
https://www.si.com/olympics/2020/01/...-record-holder

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-11 klockan 13:36.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 23:28   #22973
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag är medveten om att jag har nämnt att jag har haft lite svårt för Manne Forsberg men jag lyssnande på hans och John Klingstedts podcast Springa Snyggt och det var som löpnörd faktiskt rätt trevlig lyssning. Ett tips.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 08:27   #22974
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är medveten om att jag har nämnt att jag har haft lite svårt för Manne Forsberg men jag lyssnande på hans och John Klingstedts podcast Springa Snyggt och det var som löpnörd faktiskt rätt trevlig lyssning. Ett tips.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Tack för tips, har tänkt ge den en chans. Lyssnade tidigare på Elitpodden men Åkeson är ofta så irriterande så nu känns det mest ansträngande
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 08:31   #22975
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg
Tack för tips, har tänkt ge den en chans. Lyssnade tidigare på Elitpodden men Åkeson är ofta så irriterande så nu känns det mest ansträngande
Jag har testat den podden också och gav den en ärlig chans utan att fastna. I podden jag tipsar om så snackar de i ett avsnitt med en kille som springer drygt 600 av sina årliga 900 mil på löpband och hade överlag lite fokus på just löpband under hela avsnittet. Det gav mig lite pepp till att försöka mig på ett långpass på bandet
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 08:38   #22976
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har testat den podden också och gav den en ärlig chans utan att fastna. I podden jag tipsar om så snackar de i ett avsnitt med en kille som springer drygt 600 av sina årliga 900 mil på löpband och hade överlag lite fokus på just löpband under hela avsnittet. Det gav mig lite pepp till att försöka mig på ett långpass på bandet
Kan inte alls med löpband. Själva rörelsen känns så onaturlig för mig, på nåt sätt. Just att det är underlaget som rör på sig av sig självt Då tycker jag en "skillmill" känns lite bättre
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 09:56   #22977
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Bah, humbug! Min galaxy watch och strava har börjat bråka. Den loggar typ 20m på mitt löppass sedan slutar GPSen tracka, funkar bra i andra appar. Har installerat om klockan och stravaappen i den utan resultat. Undrar om det är något som har uppdaterats? Det är ju skitsvårt att träna om man inte kan logga ordentligt
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 11:29   #22978
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg
Kan inte alls med löpband. Själva rörelsen känns så onaturlig för mig, på nåt sätt. Just att det är underlaget som rör på sig av sig självt Då tycker jag en "skillmill" känns lite bättre
Köper det. Innan jag började min löpbandssatning under slutet av december så tror jag att mitt distansrekord utan att hoppa av bandet var typ 1,5 km Därmed är det väldigt belönande att nu kunna springa en obruten mil på löpband. Det plus den skonsamma faktorn gör att jag har vänt i frågan och nästan(betoning på detta) har börjat att tilltalas lite av skiten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:23   #22979
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Köper det. Innan jag började min löpbandssatning under slutet av december så tror jag att mitt distansrekord utan att hoppa av bandet var typ 1,5 km Därmed är det väldigt belönande att nu kunna springa en obruten mil på löpband. Det plus den skonsamma faktorn gör att jag har vänt i frågan och nästan(betoning på detta) har börjat att tilltalas lite av skiten.
Vette fan om det är så skonsamt med löpband... Har förvisso bara sprungit 3 ggr på löpband i hela mitt liv men fick känningar i knän och Gud vet var som jag inte känner av annars. Min känsla var att det berodde på den extremt monotona rörelsen där varenda steg ser exakt likadana ut. Kändes inte nyttigt. Men antar att det räcker med att jag ändrar på bandets lutning (och tempo) då och då. Vilket jag inte gjorde då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2020-01-13 klockan 12:31.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 12:57   #22980
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Vette fan om det är så skonsamt med löpband... Har förvisso bara sprungit 3 ggr på löpband i hela mitt liv men fick känningar i knän och Gud vet var som jag inte känner av annars. Min känsla var att det berodde på den extremt monotona rörelsen där varenda steg ser exakt likadana ut. Kändes inte nyttigt. Men antar att det räcker med att jag ändrar på bandets lutning (och tempo) då och då. Vilket jag inte gjorde då.
Som med allt annat är det vana, det tar några pass att vänja kroppen vid löpbandslöpning för att man får ett lite annorlunda steg. Ofta är det skonsammare då bandet är lite dämpande/fjädrande jämfört med asfalt eller grusväg.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)