Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-04, 18:54   #22921
klutsch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 14
356 mil på ca 288 h. Siktade på 365 mil, men blev förälder i augusti. Har sedan april mest sprungit skogsled och jagat höjdmeter vilket också dragit ner kilometertider.
__________________
Mor åt gröt, far åt helvete
klutsch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 16:58   #22922
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Vad använder ni för formel för att räkna ut kaloriförbrukning under ett löppass där farten är i princip konstant?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 17:09   #22923
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Vad använder ni för formel för att räkna ut kaloriförbrukning under ett löppass där farten är i princip konstant?
Kroppsvikten i kg x antalet kilometer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 17:12   #22924
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Kroppsvikten i kg x antalet kilometer.
Tack! Då var jag på rätt spår.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 08:59   #22925
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
En liten reflektion jag gjorde efter att ha gått igenom min egen träningsstatistik för 2019, där jag (peppar peppar ta i trä) var oskadad andra halvan av året trots högre träningsmängd än första halvan, är att jag började yoga mycket mer i slutet av sommaren. Har kört ca 1 pass yoga i veckan på en yogastudio innan men nu började jag yoga lite nästan varje dag hemma i vardagsrummet med hjälp av gratispass på Youtube. Det är ju lite för lite data och lite för få subjects (n=1) för att dra några vetenskapliga slutsatser, men spontant så känner jag mig smidigare i kroppen vilket jag tror är en bra motvikt till löpningens slitage. Styrketräningen jag gjort är ungefär densamma, ca två pass i veckan.

Jag skulle ju kunna googla kring huruvida det finns evidens för yoga som skadeförebyggande inom löpning, men samtidigt är det lite småtrevligt att vara lyckligt ovetande och salig på sin tro.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 10:26   #22926
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
En liten reflektion jag gjorde efter att ha gått igenom min egen träningsstatistik för 2019, där jag (peppar peppar ta i trä) var oskadad andra halvan av året trots högre träningsmängd än första halvan, är att jag började yoga mycket mer i slutet av sommaren. Har kört ca 1 pass yoga i veckan på en yogastudio innan men nu började jag yoga lite nästan varje dag hemma i vardagsrummet med hjälp av gratispass på Youtube. Det är ju lite för lite data och lite för få subjects (n=1) för att dra några vetenskapliga slutsatser, men spontant så känner jag mig smidigare i kroppen vilket jag tror är en bra motvikt till löpningens slitage. Styrketräningen jag gjort är ungefär densamma, ca två pass i veckan.

Jag skulle ju kunna googla kring huruvida det finns evidens för yoga som skadeförebyggande inom löpning, men samtidigt är det lite småtrevligt att vara lyckligt ovetande och salig på sin tro.
Väldigt många löpare säger sig ha nytta av yoga i ett skadeförebyggande syfte iaf. Själv får jag typ ryggskott och blir bara stelare av yoga (iaf Ashtanga Yoga). Vette fan om jag gjort fel bara, eller vad det kan vara. Men då jag varit någorlunda skadefri och kunnat löpträna så har jag å andra sidan ägnat mig åt rätt mycket stretching av mer eller mindre hela kroppen, och har nog tyckt att detta varit helt nödvändigt för att hålla mig skadefri. Den typen av stretching kan nog kanske sägas ge ungefär samma effekt som yoga (om man kan ta till sig yogan).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 19:56   #22927
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Är sugen på att köpa en foot pod. Lättare att få till intervaller på löpbandet då tänker jag.

Men jag hittar inte vilken modell jag ska köpa. Garmin har nåt som heter. Garmin’s Running Dynamics Pod.

Nån som har testat den eller har tips på andra fot podar?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 21:03   #22928
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
En liten reflektion jag gjorde efter att ha gått igenom min egen träningsstatistik för 2019, där jag (peppar peppar ta i trä) var oskadad andra halvan av året trots högre träningsmängd än första halvan, är att jag började yoga mycket mer i slutet av sommaren. Har kört ca 1 pass yoga i veckan på en yogastudio innan men nu började jag yoga lite nästan varje dag hemma i vardagsrummet med hjälp av gratispass på Youtube. Det är ju lite för lite data och lite för få subjects (n=1) för att dra några vetenskapliga slutsatser, men spontant så känner jag mig smidigare i kroppen vilket jag tror är en bra motvikt till löpningens slitage. Styrketräningen jag gjort är ungefär densamma, ca två pass i veckan.



Jag skulle ju kunna googla kring huruvida det finns evidens för yoga som skadeförebyggande inom löpning, men samtidigt är det lite småtrevligt att vara lyckligt ovetande och salig på sin tro.


Funkar det så funkar det, DU kanske löser någon rörlighetsmalfunktion hos just dig som annars lett till skada men som andra inte behöver.

Jag skulle vilja stretcha mer, och fnular på squat-utmaningen i brist på annat för att det är mätbart och eventuellt hjälper förebygga artrosen i mitt knä som saknar korsband samt mina fotleder.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 08:18   #22929
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
En liten reflektion jag gjorde efter att ha gått igenom min egen träningsstatistik för 2019, där jag (peppar peppar ta i trä) var oskadad andra halvan av året trots högre träningsmängd än första halvan, är att jag började yoga mycket mer i slutet av sommaren. Har kört ca 1 pass yoga i veckan på en yogastudio innan men nu började jag yoga lite nästan varje dag hemma i vardagsrummet med hjälp av gratispass på Youtube. Det är ju lite för lite data och lite för få subjects (n=1) för att dra några vetenskapliga slutsatser, men spontant så känner jag mig smidigare i kroppen vilket jag tror är en bra motvikt till löpningens slitage. Styrketräningen jag gjort är ungefär densamma, ca två pass i veckan.

Jag skulle ju kunna googla kring huruvida det finns evidens för yoga som skadeförebyggande inom löpning, men samtidigt är det lite småtrevligt att vara lyckligt ovetande och salig på sin tro.
Min upplevelse är att det finns en växande uppskattning för yogan som skadeförebyggande inom alla slitsamma sporter. Hör mycket om det från löpare, klättrare, skidåkare m.m. Känner en professionell slackliner som hade för vana att luxera axeln men säger sig ha blivit kvitt det genom ffa yoga.

Fruktansvärt ovetenskapligt men vafan, om folk tar sig rätten att tro på en platt jord så kan vi med gott samvete tro på detta
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 09:13   #22930
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Om jag fick välja att helt plötsligt bli intresserad av en ny hobby så hade jag valt yoga. Detta utan att jag egentligen vet jättemycket om träningsformen Men det känns som att det är en del balans och en del bålstyrka etc. och det känns ju kanon i kombination med löpning. Så utan några direkt konkreta belägg så stödjer jag WSD's tes

Jag körde en mer eller mindre helt ny intervallform igår och fick ett litet uppvaknande. Kör man t.ex. 4x1000 m med tre min ståvila emellan så ser man dels ett snabbt slut på eländet samt hinner bli mer eller mindre helt återhämtad mellan intervallerna. Nu körde jag och en polare istället 8x400 med 45 sek joggvila och det var ju något helt annat. Vilan kändes fan obefintlig och det blev grymt jävla jobbigt, man hann utbyta ett par ord bara innan man fick höra "nu kör vi om 3, 2, 1, KÖR!". Det kändes som att jag för en gångs skull tränade på riktigt Var verkligen inte i min komfortzon. Vi höll något för högt tempo så redan halvvägs igenom skiten så var jag inne i det där tillståndet där man nästan blundar och springer, troligtvis med ett ansiktsuttryck likt det jag brukar ha under sista kilometern på LL

Skriver inte detta för att ge tips då jag är väl medveten om att fyrahundringar är så etablerat som intervalldistans som det bara kan vara. Det var mer att jag nu inser varför jag kanske inte har haft någon raketutveckling på kortare distanser - jag har ju hållit mig ifrån sånt här som är direkt obekvämt. Kort vila= helvetet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 12:18   #22931
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
svenbanan ; finns det någon nackdel att träna kondition med hög puls? Får man sämre cardio gains när man som jag ligger på ~87%(168?) av maxpuls(193?) i snitt på 65min motionscykel enligt motionscykeln jämfört med att trampa runt långsammare i 65 min?
Btw, brukar alltid inkludera ~30+ "intervaller" under cyklingen. Jämnfart enbart i början/slutet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-01-07 klockan 12:21.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 13:52   #22932
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
svenbanan ; finns det någon nackdel att träna kondition med hög puls? Får man sämre cardio gains när man som jag ligger på ~87%(168?) av maxpuls(193?) i snitt på 65min motionscykel enligt motionscykeln jämfört med att trampa runt långsammare i 65 min?
Btw, brukar alltid inkludera ~30+ "intervaller" under cyklingen. Jämnfart enbart i början/slutet.
Jag vet inte mycket om cykling, förutom att det generellt sett krävs längre träningstid på cykel än vid löpning (eftersom cykling är lite mindre slitsamt än löpning), och att man inte kan komma upp i lika hög maxpuls på cykel (eftersom man sitter ner).

Men anlednignen till att man i allmänhet vill hålla nere intensiteten (pulsen) är för att man vill kunna träna flera dagar i veckan (i princip varje dag). Dvs man vill få in så stor volym per vecka som möjligt för att maximera den aeroba uthålligheten. Detta är alltså svårt att uppnå ifall man håller ett såpass hårt tempo att man inte klarar att hålla igång under en längre period. Det typiska (vid löpning) är att man håller sig kring 75% av maxpuls (pratfart) under dessa pass som kanske är 30-60min långa. Skulle tro att man vid cykling kör minst dubbelt så lång tid på dessa pass.

Det är också så att enbart långa pass på låg intensitet inte är nån höjdare i längden. Man behöver annat än bara aerob uthållighet. Distanspassen enligt ovan är i princip mest att se som utfyllnad mellan kvalitetspassen. Träningseffekten av distanspassen får man pga en ackumulerad hög träningsvolym. De enskilda passen är ofta inte särskilt utmattande. Dock kan man räkna in långpass (1 - 2,5h vid löpning och troligen mycket längre vid cykling) i denna kategori också. De utför man också vid låg intensitet, och de ger bättre aerob uthållighet. Men skillnaden är att långpassen håller på under såpass lång tid att benmusklerna hinner bli uppmörade och man får en massa lokal anpassning (kapillärer och mitokondrier) för att bättre klara av att hålla igång flera timmar. Det brukar sägas att 80% av träningen ska vara lågintensiv så man kan hålla ordentlig kvalitet på de återstående 20 procenten.

Kvalitetspass är som sagt också en viktig del. Ifall man håller ett såpass högt tempo att man kroknar efter 10-20min om man verkligen tar ut sig så håller man VO2max-tempo. Träning vid detta tempo kommer ge väldigt bra effekt på syreupptagningen (VO2max). Ett typiskt att göra detta på (vid löpning) är 4x4min i det höga tempot (90-95% av maxpuls kanske) och vila i 3min. Men det går att göra med kortare intervaller och kortare vila också.

En annan effekt av den lågintensiva basträningen är att den hjälper till att bygga upp benen så de klarar av att absorbera kvalitetsträningen utan att man skadar sig. Dvs senor och liknande får en chans att bli starka innan man börjar med högintensiv träning. Huruvida detta är en faktor vid cykling törs jag inte säga, men troligen är det iaf inte lika viktigt som vid löpning (eftersom cykling är såpass low-impact).

Dock är det ju också så att ifall man inte tänker träna 2-3h per dag 5-6 dagar per vecka ändå så minskar ju behovet av att ta det lite lugnt. Så då kan man ju lika gärna hålla uppe intensiteten också.

En annan variant av kvalitetsträning är tröskelträning. Tröskeltempo är det högsta tempo du kan hålla i c:a 60min. Pulsen brukar hamna kring 85-90% av maxpuls. Förbättrad mjölksyratröskel gör att man blir bättre att hålla ett rätt högt tempo under längre tid. Det ger också en viss effekt på VO2max, men inte lika bra som ren syreupptagsträning. Vid löpning är det typiska att man springer c:a 20-30min i detta tempo (som man alltså skulle kunna hålla i 60min). Dvs man tar inte ut sig maximalt. Men denna typ av träning är alltså betydligt tuffare än de där distanspassen (utfyllnadspassen). Vid tröskelträning andas man ansträngt (inte nån pratfart) och det upplevs som "snabbt men under kontoll". Man kan också köra tröskelträning uppåt en timme, men då får man hålla nere tempot lite (så man kanske kör en timme i ett tempo man skulle kunnat hålla i 90-120min vid en maxeffort).

VO2max-träning kan man nog ägna sig åt 2-4 ggr per vecka (beroende på hurpass lång träningsvana man har). Tröskelträning kan man kanske ägna sig åt 2 (eller max 3) gånger per vecka. Gör man det fler gånger så blir man nog rätt seg i benen. Kanske kan man köra fler kvalitetspass vid cykling. Men vid löpträning brukar de flesta nöja sig med 2 kvalitetspass per vecka (och så ytterligare upp till 8-10 utfyllnadspass beroende på nivå). Kanske ser detta annorlunda ut vid cykling dock eftersom det kanske inte är lika slitsamt även vid högre intensiteter.

TL;DR

Nej du kommer få effektivare träning under det enskilda träningspasset om du klarar att hålla en högre intensiter.

Den enda möjliga nackdelen är troligen en förhöjd skaderisk. Samt att du kanske inte kommer orka träna lika mycket under hela veckan vilket kommer göra att du inte får lika bra resultat över en längre period. Men har du inte tänkt träna fler pass under veckan så kvittar nog detta.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-07 klockan 13:55.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 14:16   #22933
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte mycket om cykling, förutom att det generellt sett krävs längre träningstid på cykel än vid löpning (eftersom cykling är lite mindre slitsamt än löpning), och att man inte kan komma upp i lika hög maxpuls på cykel (eftersom man sitter ner).

Men anlednignen till att man i allmänhet vill hålla nere intensiteten (pulsen) är för att man vill kunna träna flera dagar i veckan (i princip varje dag). Dvs man vill få in så stor volym per vecka som möjligt för att maximera den aeroba uthålligheten. Detta är alltså svårt att uppnå ifall man håller ett såpass hårt tempo att man inte klarar att hålla igång under en längre period. Det typiska (vid löpning) är att man håller sig kring 75% av maxpuls (pratfart) under dessa pass som kanske är 30-60min långa. Skulle tro att man vid cykling kör minst dubbelt så lång tid på dessa pass.

Det är också så att enbart långa pass på låg intensitet inte är nån höjdare i längden. Man behöver annat än bara aerob uthållighet. Distanspassen enligt ovan är i princip mest att se som utfyllnad mellan kvalitetspassen. Träningseffekten av distanspassen får man pga en ackumulerad hög träningsvolym. De enskilda passen är ofta inte särskilt utmattande. Dock kan man räkna in långpass (1 - 2,5h vid löpning och troligen mycket längre vid cykling) i denna kategori också. De utför man också vid låg intensitet, och de ger bättre aerob uthållighet. Men skillnaden är att långpassen håller på under såpass lång tid att benmusklerna hinner bli uppmörade och man får en massa lokal anpassning (kapillärer och mitokondrier) för att bättre klara av att hålla igång flera timmar. Det brukar sägas att 80% av träningen ska vara lågintensiv så man kan hålla ordentlig kvalitet på de återstående 20 procenten.

Kvalitetspass är som sagt också en viktig del. Ifall man håller ett såpass högt tempo att man kroknar efter 10-20min om man verkligen tar ut sig så håller man VO2max-tempo. Träning vid detta tempo kommer ge väldigt bra effekt på syreupptagningen (VO2max). Ett typiskt att göra detta på (vid löpning) är 4x4min i det höga tempot (90-95% av maxpuls kanske) och vila i 3min. Men det går att göra med kortare intervaller och kortare vila också.

En annan effekt av den lågintensiva basträningen är att den hjälper till att bygga upp benen så de klarar av att absorbera kvalitetsträningen utan att man skadar sig. Dvs senor och liknande får en chans att bli starka innan man börjar med högintensiv träning. Huruvida detta är en faktor vid cykling törs jag inte säga, men troligen är det iaf inte lika viktigt som vid löpning (eftersom cykling är såpass low-impact).

Dock är det ju också så att ifall man inte tänker träna 2-3h per dag 5-6 dagar per vecka ändå så minskar ju behovet av att ta det lite lugnt. Så då kan man ju lika gärna hålla uppe intensiteten också.

En annan variant av kvalitetsträning är tröskelträning. Tröskeltempo är det högsta tempo du kan hålla i c:a 60min. Pulsen brukar hamna kring 85-90% av maxpuls. Förbättrad mjölksyratröskel gör att man blir bättre att hålla ett rätt högt tempo under längre tid. Det ger också en viss effekt på VO2max, men inte lika bra som ren syreupptagsträning. Vid löpning är det typiska att man springer c:a 20-30min i detta tempo (som man alltså skulle kunna hålla i 60min). Dvs man tar inte ut sig maximalt. Men denna typ av träning är alltså betydligt tuffare än de där distanspassen (utfyllnadspassen). Vid tröskelträning andas man ansträngt (inte nån pratfart) och det upplevs som "snabbt men under kontoll". Man kan också köra tröskelträning uppåt en timme, men då får man hålla nere tempot lite (så man kanske kör en timme i ett tempo man skulle kunnat hålla i 90-120min vid en maxeffort).

VO2max-träning kan man nog ägna sig åt 2-4 ggr per vecka (beroende på hurpass lång träningsvana man har). Tröskelträning kan man kanske ägna sig åt 2 (eller max 3) gånger per vecka. Gör man det fler gånger så blir man nog rätt seg i benen. Kanske kan man köra fler kvalitetspass vid cykling. Men vid löpträning brukar de flesta nöja sig med 2 kvalitetspass per vecka (och så ytterligare upp till 8-10 utfyllnadspass beroende på nivå). Kanske ser detta annorlunda ut vid cykling dock eftersom det kanske inte är lika slitsamt även vid högre intensiteter.

TL;DR

Nej du kommer få effektivare träning under det enskilda träningspasset om du klarar att hålla en högre intensiter.

Den enda möjliga nackdelen är troligen en förhöjd skaderisk. Samt att du kanske inte kommer orka träna lika mycket under hela veckan vilket kommer göra att du inte får lika bra resultat över en längre period. Men har du inte tänkt träna fler pass under veckan så kvittar nog detta.
Tack så mycket för det utförliga svaret!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 21:23   #22934
Löpskor
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 1
Eventuellt att detta bryter mot Forumregel §14 "marknadsföring", men jag håller tummarna att det ändå är OK. Jag lägger in en bild med kort beskrivning om ett projekt på GIH i Stockholm, gällande löpskor och löpekonomi, då jag tror det kan passa målgruppen här i tråden.

Löpskor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 15:26   #22935
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Är det någon som har praktisk erfarenhet av tidslopp? Har hittat ett sextimmarslopp i Karlstad i februari där man springer så många varv som möjligt på en 200 m "lång" oval. Jag är sugen på själva konceptet då det är något nytt men jag kan inte avgöra om det är realistiskt att palla något så extremt monotont. Det bör dessutom i princip bli som att springa i en konstant kurva. Hade rundslingan varit en km hade jag signat upp direkt men jag skräms rejält av att man ska spendera sex timmar på en löpbana.

Skulle uppskatta om någon har gjort detta och kan bistå med ett "äh, man kommer in i det, det fixar du, det är en kul utmaning!"
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)