Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-15, 18:57   #31
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Intressant tråd. Har tänkt mycket på detta. Jag älskar godis och chips. Jag ha oftast koll på ungefär hur mycket jag äter. Jag kan äta en mindre portion till middagen eller skippa kvällsmålet bara för att stoppa i mig en påse godis till en film på kvällen. Vad spelar det för roll egentligen? Får jag sämre återhämtning? Jag får i mig 2ggr protein per kg kroppsvikt. Jag är inte hungrig och orkar ändå träna styrka och kondition 7 dagar i veckan.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 06:21   #32
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hunger är bara en känsla. Det kan man helt ignorera. Det är vad jag lärt mig här.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 15:04   #33
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hunger är bara en känsla. Det kan man helt ignorera. Det är vad jag lärt mig här.
Aldrig förstått mig på det där. Det gör det väl inte mindre jävligt bara för att det är en känsla, eller?
''Självmordsångest? Vem fan bryr sig? Det är ju bara en känsla!''
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 16:59   #34
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av SHH Visa inlägg
Aldrig förstått mig på det där. Det gör det väl inte mindre jävligt bara för att det är en känsla, eller?
''Självmordsångest? Vem fan bryr sig? Det är ju bara en känsla!''
Man kan öva upp sin förmåga att agera på känslor. Att vara hungrig kan alltså få dig att vilja mörda folk eller så kan det vara en fis i havet.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 00:19   #35
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Man kan öva upp sin förmåga att agera på känslor. Att vara hungrig kan alltså få dig att vilja mörda folk eller så kan det vara en fis i havet.
Fast.. det är väl ändå en viss skillnad? Då är det väl bättre att skriva så med en gång anser jag.

Annars tycker jag det låter sjukt efterblivet. En känsla är inte 'bara' en känsla. En känsla kan begränsa ens liv något djävulskt.
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 04:11   #36
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Beror ju på, om man går för lågt med kalorierna så blir det mer än bara hunger det blir obehagligt och obekvämt. Men vanlig hunger kommer och går och man kan definitivt lära sig att tackla den.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 20:30   #37
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av SHH Visa inlägg
Fast.. det är väl ändå en viss skillnad? Då är det väl bättre att skriva så med en gång anser jag.

Annars tycker jag det låter sjukt efterblivet. En känsla är inte 'bara' en känsla. En känsla kan begränsa ens liv något djävulskt.
Det finns hunger och "hunger" också.

T.ex. är du van att äta en viss tid kan du bli hungrig men du är inte hungrig "på riktigt".

Och man vänjer sig ganska snabbt så man inte känner känslan. Ungefär som om du nyper dig en längre period. Först gör det ont, men sen domnar området av och man känner typ ingenting längre.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:02   #38
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ät mindre kolhydrater från pasta/ris/potatis/bröd de dagar du får i dig mycket kolhydrater från godis och chips. Käkar du 3hg godis får du i dig typ 1000 kcal och nästan allt från kolhydrater (sockerarter), så då behöver du inga mer kolhydrater den dagen. Har jag frossat brukar jag se till att bara äta protein + grönsaker resten av dagen.
Exakt så gör jag. De dagar jag vrålsvullar i lösgodis så äter jag bara protein, fett och grönsaker resten av dagen.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 22:07   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hunger är bara en känsla. Det kan man helt ignorera. Det är vad jag lärt mig här.
Som om jag brukar säga, själva hungern i sig är väl inte problemet, utan att man blir surare, mer okoncentrerad osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 10:43   #40
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Som om jag brukar säga, själva hungern i sig är väl inte problemet, utan att man blir surare, mer okoncentrerad osv.
Håller med själva hungern är aldrig ett problem. Det är energibristen som blir ett
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 11:57   #41
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Håller med själva hungern är aldrig ett problem. Det är energibristen som blir ett
Jag har varken utbildning eller är speciellt insatt, men energibrist låter verkligen som en myt. Tror verkligen inte kroppen får brist på energi bara för att du inte äter på ett tag. Jag fastar minst 36 timmar två dagar i veckan och det är inga som helst problem.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 16:30   #42
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Det finns hunger och "hunger" också.

T.ex. är du van att äta en viss tid kan du bli hungrig men du är inte hungrig "på riktigt".

Och man vänjer sig ganska snabbt så man inte känner känslan. Ungefär som om du nyper dig en längre period. Först gör det ont, men sen domnar området av och man känner typ ingenting längre.
Mja, det är jag väl medveten om, men det var inte riktigt det jag snackade om.
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)