Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-02, 15:49   #1
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Kombinera fysiskt jobb med träning

Tja,
Kombinera ett fysiskt jobb med träning var lite knepigare än jag trott, nån som sitter i samma sits?
Hösten har varit tung träningsmässigt, kan väl bero på flera faktorer men känt mig orkeslös och ont i ryggmuskler etc etc.
Hur gör ni som har fysiska jobb? Kost, sömn, träning..ändrar ni schema efter hur jobbet ser ut för stunden?
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 16:12   #2
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
För mig funkade det helt ok när jag åt som fan och sov ordentligt, lastade ur containers nattetid 60h i veckan.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 16:24   #3
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
För mig funkade det helt ok när jag åt som fan och sov ordentligt, lastade ur containers nattetid 60h i veckan.
Ok, kanske får se över vad jag äter. Sov dåligt hela hösten i princip, spelar nog in en hel del också..
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 18:14   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
En bra säng som är snäll mot ryggen och mycket sömn. Lugna helger också där man verkligen inte gör nånting, man behöver 2 dagar för att koppla bort.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 18:18   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kaloriöverskott + lugna helger har funkat för mig. Sömn verkar inte ha varit så superviktigt faktiskt (verkar ha räckt med typ 6 timmar istället för mitt vanliga 8).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 20:50   #6
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Är rätt ny som cykelbud och lugna dagar ger 6 mil medan de mest intensiva dagarna har levererat det dubbla. Märker väldigt tydligt när jag inte äter eller sover tillräckligt. Sköter man det tror jag kroppen justerar efter ett tag. Just nu orkar jag inte träna efter jobbet men kollegorna som jobbat några månader vittnar om att kroppen vant sig för dom. Inser vad som är det ’nya normala’. Så ät och sov
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 06:53   #7
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Kroppen vänjer sig rätt bra. Jag gjorde så att jag tränade på kvällen och inte direkt efter jobbet. Utnyttja dom lediga dagarna.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:08   #8
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
En bra säng som är snäll mot ryggen och mycket sömn. Lugna helger också där man verkligen inte gör nånting, man behöver 2 dagar för att koppla bort.
Ok, här har det varit fullt upp på veckorna och försökt att träna på kvällarna efter jobbet och sedan tränat på helgen om jag inte hunnit med under veckan. Ibland både Lördag & Söndag..
Sängen funderar vi på att byta.
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:12   #9
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kaloriöverskott + lugna helger har funkat för mig. Sömn verkar inte ha varit så superviktigt faktiskt (verkar ha räckt med typ 6 timmar istället för mitt vanliga 8).
Ok, har fått 2 veckor ledigt nu och det börjar att kännas Ingen träning då jag blev förkyld men hoppas att det ska gå bättre då man väl börjar igen. Tror att man lurar sig själv ibland genom att vilan kommer i sista hand..
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:13   #10
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är rätt ny som cykelbud och lugna dagar ger 6 mil medan de mest intensiva dagarna har levererat det dubbla. Märker väldigt tydligt när jag inte äter eller sover tillräckligt. Sköter man det tror jag kroppen justerar efter ett tag. Just nu orkar jag inte träna efter jobbet men kollegorna som jobbat några månader vittnar om att kroppen vant sig för dom. Inser vad som är det ’nya normala’. Så ät och sov
Exakt, sover eller äter man dåligt märker man det ganska fort.. Särskilt i efterhand så kan man förstå vad man gjorde fel, kan ha svårt att hitta "felet" då man är mitt upp i det.. Lätt att vara efterklok
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:15   #11
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Kroppen vänjer sig rätt bra. Jag gjorde så att jag tränade på kvällen och inte direkt efter jobbet. Utnyttja dom lediga dagarna.
Så du tränade bara nån timme efter jobbet och inget på helgen?
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:17   #12
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är rätt ny som cykelbud och lugna dagar ger 6 mil medan de mest intensiva dagarna har levererat det dubbla. Märker väldigt tydligt när jag inte äter eller sover tillräckligt. Sköter man det tror jag kroppen justerar efter ett tag. Just nu orkar jag inte träna efter jobbet men kollegorna som jobbat några månader vittnar om att kroppen vant sig för dom. Inser vad som är det ’nya normala’. Så ät och sov
12 mil vissa dagar?! Inte illa..
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 12:08   #13
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Building Visa inlägg
Så du tränade bara nån timme efter jobbet och inget på helgen?
Jag försöker alltid träna under helgerna för då har man mer energi. När jag hade ett fysiskt jobb så åkte jag hem och åt, vilade 2-3 timmar och sedan till gymmet. Det handlar ju också om hurdant jobb man har.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 12:28   #14
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Skillnad på fysiskt jobb och fysiskt jobb, har ju alltid haft det i olika former och skiljer sig lite åt. Vissa räcker det med att dra ner till att träna varannan dag och äta mer mat, vissa (skogsröjning) får man helt enkelt inse att det blir ingen träning på vardagar. Realistiskt sett då, allt går ju men
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-06, 21:59   #15
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Jag har periodvis haft problem att följa tänkta program slaviskt. Det funkade bra då jag satt i skolbänken men med oberäkneliga arbetsdagar då jag kanske har stått på knä och skruvat från morgon till kväll så har inte alltid kroppen varit i form för tex tunga marklyft. Jag har försökt att vara tillåtande för att göra schemaändringar efter dagsform, så har marklyft inte funkat kanske jag iaf har kunnat köra bänkpress och sparar resten till nästa dag. Viktiga och tunga pass har jag försökt att förlägga till dagar då jag haft mer ork, ofta på helgerna.

Jag har haft problem i flera år med ömmande underarmar och greppet höll inte efter jobbrelaterad överbelastning. Jag fick rådet att skippa remmar för att träna upp mig vilket gjorde mig ännu svagare. Antagligen var det mer återhämtning som mina underarmar/greppet behövde för jag ändrade kurs helt och började istället använda remmar till det mesta och from då kom min greppstyrka smygande tillbaka. Mitt tips här då är att ifall du är slutkörd i händer och underarmar pga jobbet så våga vila greppet mer.

Idag är min största utmaning skiftarbete med konstiga tider och sömn/mat rutiner. Jag försöker att anpassa min träning efter jobbet så gott det går. Tung träning funkar oftast bättre vissa dagar då man fått sova ordentligt och dagar då jag vet att jag brukar vara i sämre form så kör jag något simpelt alt inte alls. Jag försöker att lyssna på min kropp så gott jag kan och anpassar mig lite efter dagsformen.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)