Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-30, 11:14   #526
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Skulle ni säga att Werlabs testosterontest är onödigt att göra om man endast är nyfiken att se var man ligger till?
Japp, du bör fundera på vad du gör om du får lågt eller högt..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 12:37   #527
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Skulle ni säga att Werlabs testosterontest är onödigt att göra om man endast är nyfiken att se var man ligger till?
Nej.

Du är nyfiken och får svar på din frågeställning.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 12:39   #528
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
De misstänker med största sannolikhet klinefelters syndrom.. har varit ledsen k typ två timmar och haft overklighetskänslor. Inte dödshotade men kan inte få barn isåfall. Efter två år av ångest får jag detta, blir lite svårt att ta sig igenom alla bakslag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 12:45   #529
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
De misstänker med största sannolikhet klinefelters syndrom.. har varit ledsen k typ två timmar och haft overklighetskänslor. Inte dödshotade men kan inte få barn isåfall. Efter två år av ångest får jag detta, blir lite svårt att ta sig igenom alla bakslag.
Behandling med hormoner (antar jag?) är ju inte alltför jäkligt kan jag tänka mig. Barn kan du adoptera.

Se det som skönt att få det bekräftat (om det stämmer) istället och att du kan få hjälp med det. Kunde ju vart värre än det. Om det stämmer och du får behandling kommer det säkert kännas bättre överlag och som sagt, barn kan du adoptera.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 12:48   #530
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ja, är bara rätt jobbigt att som man bara skaka av sig och gå vidare. Är ju ändå ett jobbigt besked som känns olustigt att veta att man aldrig kommer kunna få egna barn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 14:49   #531
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ja, är bara rätt jobbigt att som man bara skaka av sig och gå vidare. Är ju ändå ett jobbigt besked som känns olustigt att veta att man aldrig kommer kunna få egna barn.
Har verkligen förståelse för det. Fast å andra sidan kanske du kan få rätt behandling och må bättre under det livet du har. Om du har hormonella rubbningar som kan behandlas så finns det gott hopp om att allting kommer kännas lättare, även en eventuell barnlöshet. Som jag förstått det innebär inte klinefelter en 100% sterilitet.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 14:51   #532
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Jag tror inte det är 100% att man inte kan få barn om man har kleinefelter nej? Ej säker, men har hört att det inte är helt säkert.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 08:57   #533
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
En fråga:

Jag har tidigare, för 7-8 år sen, testat för testosteron och låg då i övre delen av referensintervallet och nu ligger i nedre delen (dock ändå inom). Min styrke- och muskelökningar har varit obefintliga i gymmet senaste 1,5 åren trots bra koll på kost och flera olika träningsupplägg. Till det hör att jag också har börjat sova sämre, sämre koncentration, trött, lättirriterad och överkänslig, färre antal morgonerektioner, minskad sexlust, svårt att komma igång när jag väl har sex, sömnen sviktar sedan drygt 1 år tillbaka etc. Kan min kropp ha vant sig vid en högre mängd och får bristsymtom trots att jag ligger inom referensintervallet?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 10:51   #534
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
En fråga:

Jag har tidigare, för 7-8 år sen, testat för testosteron och låg då i övre delen av referensintervallet och nu ligger i nedre delen (dock ändå inom). Min styrke- och muskelökningar har varit obefintliga i gymmet senaste 1,5 åren trots bra koll på kost och flera olika träningsupplägg. Till det hör att jag också har börjat sova sämre, sämre koncentration, trött, lättirriterad och överkänslig, färre antal morgonerektioner, minskad sexlust, svårt att komma igång när jag väl har sex, sömnen sviktar sedan drygt 1 år tillbaka etc. Kan min kropp ha vant sig vid en högre mängd och får bristsymtom trots att jag ligger inom referensintervallet?
Frågar du en läkare får du antagligen Nej som svar. Men rimligtvis borde ens personliga utgångsläge också spela roll, oavsett var i intervallet man befinner sig.

Symptomen du listar stämmer väl överens med lågt testo men det stämmer också in på annat som ex depression/utmattning som i sin tur kan trycka ned testot.

Så frågan är om du får symptomen av att du har lågt testo eller om det låga testot är en följd av din livssituation.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 16:43   #535
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
De misstänker med största sannolikhet klinefelters syndrom.. har varit ledsen k typ två timmar och haft overklighetskänslor. Inte dödshotade men kan inte få barn isåfall. Efter två år av ångest får jag detta, blir lite svårt att ta sig igenom alla bakslag.
Vissa av oss tänker inte skaffa barn av andra skäl...

Isf behöver du inte tänka på bollarna utan du skall ta hormoner.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 17:43   #536
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Kleinerfelters-fri. Smart att skriva ”patienten har med största sannolikhet Klinerfelters” i min journal, till mig som är supernojjig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 19:03   #537
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Kleinerfelters-fri. Smart att skriva ”patienten har med största sannolikhet Klinerfelters” i min journal, till mig som är supernojjig.


Bra, ingen genetisk soppa.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 20:57   #538
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
En fråga:

Jag har tidigare, för 7-8 år sen, testat för testosteron och låg då i övre delen av referensintervallet och nu ligger i nedre delen (dock ändå inom). Min styrke- och muskelökningar har varit obefintliga i gymmet senaste 1,5 åren trots bra koll på kost och flera olika träningsupplägg. Till det hör att jag också har börjat sova sämre, sämre koncentration, trött, lättirriterad och överkänslig, färre antal morgonerektioner, minskad sexlust, svårt att komma igång när jag väl har sex, sömnen sviktar sedan drygt 1 år tillbaka etc. Kan min kropp ha vant sig vid en högre mängd och får bristsymtom trots att jag ligger inom referensintervallet?
Så länge du ligger inom intervallet så har du ju normalt testo. Och testot blir inte nämnvärt sämre med åldern.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 21:01   #539
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Skulle ni säga att Werlabs testosterontest är onödigt att göra om man endast är nyfiken att se var man ligger till?
Om du ligger utanför intervallet så kan det vara värt det.

Det inte spelar någon roll vilket värde man har så länge man ligger inom intervallet. Dock kan någon som ligger lågt i intervallet ha bättre testo än någon som ligger högt inom intervallet. Så mycket klokare blir man tyvärr inte.

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2020-01-21 klockan 21:02.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 08:33   #540
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Lite äldre tråd men jag flikar in ändå! Jag hamnade dock inte här av en slump utan av ett fenomen. Så med andra ord faller föll jag inte för grupptrycket då jag redan bokat in tid för att göra tester

Jag har valt att göra ett testosteron test i Malmö via rewell.se, någon med erfarenheter? Kan säkerligen också ta mig till Göteborg där ekenhalsan ligger, dock två timmars resa så tar mig hellre till Malmö staden då det ligger timmen ifrån.

Lite bakgrundsfakta

Jag har alltid haft extremt dåligt minne vilket jag också haft från min far. Sen att jag har adhd kan vara en bidragande faktor absolut. Men på riktigt, till och med mina lärare så att det var katastrofalt i gymnasiet.

Har dessutom opererats för gynekomasti, vilket också för mig kan vara en gedigen anledning att faktiskt titta upp sina värden. Jag gjorde detta privat då landstinget inte ville bidra, dem ansåg av någon anledning att jag inte yttrade tillräckligt mycket "gynekomasti" för att dem själva skulle kunna operera bort det. Märkligt nog hade jag och en överläkare skickat in remiss då han konstaterade för mig att jag hade påtaglig gynekomasti då han kände på "knölarna" Står till och med i journalen. Fick bekosta det själv vilket jag kände var värt.

Detta kommer låta ganska konstigt men som jag vill uttrycka mig hursomhelst som ett "fenomen". Efter sex, ejakulation känner jag en överväldigande utmattning och trötthet. Detta behöver inte komma direkt utan dagen efter och håller i sig någon vecka (om jag har tur 2-3 dagar ungefär) Ja och då tänker ni självklart att det är vanligt efter orgasm att bli det pga utsöndring av sömnhormoner. Problemet är att det varar dagar efter, jag blir liksom bakis dagen efter vare sig sex eller onani. Det största problemet jag får är en typ av hjärndimma, om någon upplevt detsamma? Jag tappar det kognitiva, sluddrar i talet, hittar inte orden och får en väldans ångest som gör mig väldigt asocial. Har gått på antidepressiva för detta och terapeutisk behandling. Hjälpte inte för min del, speciellt inte medicinen. Lyckades hitta mig till en typ av studie där en man upplevde samma sak och åtgärdade det med testosteron behandling, symptomerna för mig är densamma, så därav gav det mig ett incitament att ta tag i det hela. Detta har hållit på sedan puberteten vad jag kan minnas. Är 27 idag.

https://metro.co.uk/2020/01/22/orgas...-sex-12101204/


Diabetes typ 2 har gått i min släkt, vilket jag hört kan vara vanligt med någon som har diabetes typ 2 att också ha lägre testosteron? Har testat mig för det också och får svar nästkommande vecka. Jag är en person som vill utesluta allt och hitta kärnan av det hela som ni hör.

Bukfetma har jag alltid haft lätt att samla på mig även fast kosten varit stabil (2600 kalorier) Träning 6 dagar i veckan, kondition 3 av passen efterföljt med styrka, promenader dagligen på löpbandet dessutom utöver konditionspassen. Protein 180-190, fett upp till 100 gram dagligen, kolhydrater upp till 200 gram på ett ungefär, mer på konditionsdagarna. Att jag haft ont i musklerna till och från är vanligt för mig men det kan självklart bero på annat som jag tar tag i nu (rehabilitering). Min styrka har inte gått upp särskilt mycket över de senaste 5 åren fastän jag finslipat något otroligt på tekniken.

Jag säger inte att testosteronet är den huvudsakliga faktorn till mina symptomer, men varför inte utesluta det som allt annat, så jag kan skapa bättre förutsättningar att attackera grundproblemet?

Om någon är intresserad av resultatet kan jag skicka det här nästa vecka!

Mvh
Robin

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2020-04-25 klockan 08:39.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)