Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-20, 17:46   #511
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Men vem vet kanske sitter något framtida internettroll och predikar kring Darth Vader och kraften på tynande forum om 1700 år.
Det fins faktiskt redan en religion baserad på jedi-koden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jediism
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:43   #512
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Var får du det ifrån att det skulle röra sig om "självrättfärdiga människor"? Nu utgår jag från att du fortfarande menar att definitionen på ondska är den bibliska. Det finns ju gott om icke kristna som har en annan religion, och därför följer helt andra riktlinjer. Dessa riktlinjer bör ju då rimligtvis vara "onda". Men knappast självrättfärdigade, eller?
Nå sammanhanget var ju aborter i ett västerländskt sammanhang och om det inte är självrättfärdigt så vad är det? Ett offer till Moloch?

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det jag hakade upp mig på var det fega sättet att argumentera på. Ungefär som att de enda argumenten man klarar av att bemöta är de förvanskade argumenten som är helt verklighetsfrämmande.
Nåväl, inga försök görs ju av ateisterna att förstå bibeln utifrån det perspektiv den är skriven så det är knappast rimligt att deras perspektiv på abort behandlas annorlunda.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 19:02   #513
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För övrigt så är det inte alls så att andra religioner per definition är onda i bibeln. Vad som är ont är att avfalla från eller på annat sätt aktivt förstöra för tron.

Senast redigerad av Klein den 2020-01-20 klockan 19:06.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 19:56   #514
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
För att bara de som är rättfärdiga genom fri vilja ska nå himmelriket kanske?
Varför gjorde han inte alla människor till goda från början bara? Problem solved, alla kommer till himlen och ingen behöver lida.

Om gud existerar så är han en djupt ond person som själv bör hamna i helvetet för allt han fått människor att genomlida.

Senast redigerad av xan den 2020-01-20 klockan 20:00.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 20:09   #515
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför gjorde han inte alla människor till goda från början bara? Problem solved, alla kommer till himlen och ingen behöver lida.

Om gud existerar så är han en djupt ond person som själv bör hamna i helvetet för allt han fått människor att genomlida.
Gud skapade inte människan med syfte att döma den. Men människan bröt mot den enda regel som Gud satt upp och fick som ett resultat fri vilja och moralisk kompass och det är därför som Gud dömer.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 20:58   #516
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag är döpt, konfirmerad och vigd i svenska kyrkan, men efter att ha skummat tråden så verkar det vara antingen katolicismen (med särskilt fokus på homosexualitet och abort) eller någon sorts Kleinsk tolkning av Bibeln som är den Sanna Tron. Så det blir väl helvetet för mig också vad det lider. Isf hoppas jag på att Hieronymus Bosch bild ligger hyfsat nära sanningen, det kan ju bli en intressant upplevelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 21:18   #517
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Gud skapade inte människan med syfte att döma den. Men människan bröt mot den enda regel som Gud satt upp och fick som ett resultat fri vilja och moralisk kompass och det är därför som Gud dömer.
Varför skapade gud människor som är homosexuella, när det är fel? Om det finns en fri vilja så kan man ju bestämma att inte vara homosexuell längre. Eller är sexuell läggning det enda man inte kan bestämma över?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 21:24   #518
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag är döpt, konfirmerad och vigd i svenska kyrkan, men efter att ha skummat tråden så verkar det vara antingen katolicismen (med särskilt fokus på homosexualitet och abort) eller någon sorts Kleinsk tolkning av Bibeln som är den Sanna Tron. Så det blir väl helvetet för mig också vad det lider. Isf hoppas jag på att Hieronymus Bosch bild ligger hyfsat nära sanningen, det kan ju bli en intressant upplevelse.
Även om formen är viktig så är det ju tron på Gud och Jesus Kristus som vår frälsare och erkännandet och ånger över de synder man begått som är det viktigaste. Svenska kyrkan har dock perverterats och säger att många saker som är synder är okej, vilket gör att dess medlemmar begår dessa synder utan ånger, vilket leder till helvetesstraff. T.ex. homosexualitet och aborter förespråkas ju av Svenska kyrkan. Speciellt aborter är det extra allvarligt att Svenska kyrkan stöder eftersom det är ett brott mot Guds femte bud: Du ska inte dräpa.

Det är hemskt att Svenska kyrkan skriver så här på sin hemsida

5. Du skall inte dräpa.
Värna och vörda livet i alla dess former


samtidigt som de förespråkar abort.

https://www.svenskakyrkan.se/abort
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 21:28   #519
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Varför skapade gud människor som är homosexuella, när det är fel? Om det finns en fri vilja så kan man ju bestämma att inte vara homosexuell längre. Eller är sexuell läggning det enda man inte kan bestämma över?
Livet är ett test från Gud och man kan välja hur man ska leva det, eller hur?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 22:48   #520
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Gud skapade inte människan med syfte att döma den. Men människan bröt mot den enda regel som Gud satt upp och fick som ett resultat fri vilja och moralisk kompass och det är därför som Gud dömer.
Hur kan man bryta mot en regel om man inte har fri vilja?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 23:40   #521
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Livet är ett test från Gud och man kan välja hur man ska leva det, eller hur?
Nej..? Jag sa precis att fri vilja inte finns.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 01:04   #522
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nå sammanhanget var ju aborter i ett västerländskt sammanhang och om det inte är självrättfärdigt så vad är det? Ett offer till Moloch?
Det är din tolkning. Jag läste ingenstans att påståendet enbart gällde västerlänningar.

Men jag antar du kan komma på några andra anledningar till abort än offer till avgudar? Om du faktiskt försöker vill säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nåväl, inga försök görs ju av ateisterna att förstå bibeln utifrån det perspektiv den är skriven så det är knappast rimligt att deras perspektiv på abort behandlas annorlunda.
Jag har inte lusläst tråden, vilket verkar varit ett bra val av mig om det är så att ingendera sidan är intresserad av att förstå den andra sidan och hellre väljer att tolka allt på samma sätt som fan läser bibeln. Pun intended.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För övrigt så är det inte alls så att andra religioner per definition är onda i bibeln. Vad som är ont är att avfalla från eller på annat sätt aktivt förstöra för tron.
Jag hittade det inte nu (tråden är för lång) men du slängde in nåt slags definition av ondska tidigare. Jag minns inte ordagrannt vad du skrev. Men jag tolkade det som att allt som inte var saker gud uttryckligen var positiv till var utslag av ondska. Jag kanske minns fel då?

Men enligt definitionen ovan så är man alltså inte "ond" om man är en buddhistisk seriemördare?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 08:17   #523
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Hur kan man bryta mot en regel om man inte har fri vilja?
Gud kan göra vad han vill, även bryta mot logikens lagar. I detta fall kan det vara så enkelt att Adam och Eva inte hade fri vilja förutom i valet att äta av frukten eller inte.


Och för ordningen skull, detta är inte min personliga åsikt, jag bara noterar var jag hört om just detta problem.

Senast redigerad av MasterChief den 2020-01-21 klockan 08:19.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 11:10   #524
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är din tolkning. Jag läste ingenstans att påståendet enbart gällde västerlänningar.
Det gör det inte heller men det är aborter vi diskuterade och som du reagerade mot så låt oss hålla oss där.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men jag antar du kan komma på några andra anledningar till abort än offer till avgudar? Om du faktiskt försöker vill säga.
Ja det finns så klart multipla anledningar till abort men utifrån vad jag har läst så är det i 99% av fallen INTE på grund av våldtäkt eller sjuklighet hos fostret. Dessa 99% är i huvudsak omogen mamma, tidsbrist, pengabrist, eller bortsprungen pappa.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har inte lusläst tråden, vilket verkar varit ett bra val av mig om det är så att ingendera sidan är intresserad av att förstå den andra sidan och hellre väljer att tolka allt på samma sätt som fan läser bibeln. Pun intended.
Jag förstår mycket väl utifrån vilket perspektiv ateisterna tolkar bibeln och vem deras läromästare är. Men det förändrar inte att det är hyckleri att kräva att bli behandlad bättre än man behandlar andra.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag hittade det inte nu (tråden är för lång) men du slängde in nåt slags definition av ondska tidigare. Jag minns inte ordagrannt vad du skrev. Men jag tolkade det som att allt som inte var saker gud uttryckligen var positiv till var utslag av ondska. Jag kanske minns fel då?
Nej nu förvanskar du mina ord. Det Gud hatar är ondska. Det Gud älskar är gott. Det betyder inte allting människan tar sig för är antingen gott eller ont.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 11:17   #525
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Hur kan man bryta mot en regel om man inte har fri vilja?
Det här inte svårare än att en hund kan bryta mot en regel utan att behöva stå till svars för överträdelsen i en officiell domstol.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)