Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-07-11, 08:21   #3196
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Eftersom du är så nära slutet på programmet så är det bara att köra på enligt plan.
Vilken vikt klarade du 3reps på? Och vilka vikter och reps hade du kört på i setten före?
Vilket 1rm har du skrivit in? Har du ändrat 1rm under dessa veckor?
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 20:07   #3197
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Hade kört 2set 95kgx5reps och 2 set 105kgx3reps, och det var setet efter som var till fail och där klarade jag precis en trea och jag hoppades på en fyra.

Har satt 115kg som one rep max, och har ej gjort några ändringar.
Aja jag kör på, det får bära eller brista på slutet.
Jag får nog helt enkelt nöja mig med ca 5kg ökning efter avklarat program.


Du ska ha tack för att du tog dig tid att svara Damien
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-03, 21:59   #3198
Oppson
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 26
Körde pass 9 ikväll. Har satt 1 rm som 85 kg(med stopp), då jag innan det här programmet hade kört sheiko i ca 3 månader. Jag gick direkt från sheiko till det här programmet med bara någon dags vila efter maxningen på sheiko.

Nu till problemet. Ikväll så skulle jag ha kört 1x70x6 , 2x77,5x5 och 1x77,5 x fail.
Jag klarade första settet x 6 och även andra settet x 5. Men på andra settet på 77,5 kg gjorde jag bara en 4a. Körde ändå failsettet och gjorde en 3a där.

På dom två tidigare fail testen så har jag gjort 5 reps.

Bör jag sänka med 2,5 kg eller 5 kg? Tveksam till om jag kommer klara samma pass nästa måndag, vilket det blir om jag bara sänker 2,5 kg.
Oppson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-03, 22:26   #3199
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Sänk 2,5kg denna gång. Missar du även nästa pass så sänker du 2,5kg igen. Det innebär att du fått 3 chanser på samma vikt.

De gånger jag klarade 5, 4, 3 på samma vikt där sista var failuretest så räknade jag det som godkänt iallafall. Man hade ju ändå gjort 5reps på den vikten som man ska göra failuretest på.

Och det är ändå inte hela världen om man missar nåt rep på dom sista setten, det blir bra träning ändå med en massa lyft på bra vikter genom programmet.
Huvudsaken att man tar i ordentligt, då borde man öka i styrka ändå.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-03, 22:44   #3200
Oppson
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Sänk 2,5kg denna gång. Missar du även nästa pass så sänker du 2,5kg igen. Det innebär att du fått 3 chanser på samma vikt.

De gånger jag klarade 5, 4, 3 på samma vikt där sista var failuretest så räknade jag det som godkänt iallafall. Man hade ju ändå gjort 5reps på den vikten som man ska göra failuretest på.

Och det är ändå inte hela världen om man missar nåt rep på dom sista setten, det blir bra träning ändå med en massa lyft på bra vikter genom programmet.
Huvudsaken att man tar i ordentligt, då borde man öka i styrka ändå.
Tack för svaret
Blir att sänka 2,5 kg. Förstår inte riktigt hur du menar att jag får 3 chanser på samma vikt? Om jag sänker 2,5 kg så blir nästa failtestet -(även det sista) samma vikt så det blir väl bara 2 gånger på samma vikt?

Jag kör gamla versionen om det har någon betydelse.
Oppson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 07:22   #3201
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Oppson Visa inlägg
Tack för svaret
Blir att sänka 2,5 kg. Förstår inte riktigt hur du menar att jag får 3 chanser på samma vikt? Om jag sänker 2,5 kg så blir nästa failtestet -(även det sista) samma vikt så det blir väl bara 2 gånger på samma vikt?

Jag kör gamla versionen om det har någon betydelse.
Har ej kollat vikterna i programmet. Du körde på 77,5 på pass 9. Om du sänker 2,5 så blir fet 77,5 på pass 11 också. Sänker du då ytterligare 2,5 så blir det 77,5 på pass 13 också.
Det blir 3 ggr på 77,5.

Men pass 13 kanske är andra vikter?
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 08:11   #3202
Oppson
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Har ej kollat vikterna i programmet. Du körde på 77,5 på pass 9. Om du sänker 2,5 så blir fet 77,5 på pass 11 också. Sänker du då ytterligare 2,5 så blir det 77,5 på pass 13 också.
Det blir 3 ggr på 77,5.

Men pass 13 kanske är andra vikter?
Enligt den exelfil som jag har så är pass 13 maxningen, dvs det pass där jag ska köra 2,5-5 kg mer än vad jag tidigare har tagit som max i programmet.
Ska iaf sänka 2,5 kg så att jag på nästa pass där jag ska köra till fail( dvs pass 11) får försöka på samma vikter som jag hade på pass 9.

Om jag skulle misslyckas även på pass 11, bör jag ändå sänka med 2,5 kg även fast det inte kommer vara något till fail på på programmet?
Oppson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 12:36   #3203
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Sänk inte efter pass 11.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-09, 16:22   #3204
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Har precis kommit ut ur min deff är verkligen sugen på ett nytt schema 4 dagarschema, gärna med fokus på bröst då dessa släpar något för mig. Blev jättettaggad på ditt MM2K Damien, men har några funderingar som kanske redan ställts tidigare (ber om ursäkt isf):

1. Jag har inte alltid någon träningspartner hur tycker du att jag borde göra med de negativa seten, finns det något bra alternativ?

2. Kommit på att min kropp nästan uteslutande svarar på tunga basövningar, passar schemat lika bra för oss som tränat i många år? Ni som tränat i många år anser ni att det behövs utöka antal set i schemat?

Stort tack på förhand!
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-09, 16:35   #3205
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
1. Om du inte har tillgång till passare så funkar det att köra i smithen, sätt spärrarna så långt ner det går fast med liten marginal så du kan åla dig åt sidan när stången är i bottenläget.
Du går miste om själva pressfasen när passaren ska ta upp stången samtidigt som du pressar allt du kan, men smithen är bättre än inget skulle jag säga, eller powerrack såklart om det finns att tillgå.

2. Schemat är designat så det ska inte behövas mer volym.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-10, 08:59   #3206
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson_84 Visa inlägg
1. Om du inte har tillgång till passare så funkar det att köra i smithen, sätt spärrarna så långt ner det går fast med liten marginal så du kan åla dig åt sidan när stången är i bottenläget.
Du går miste om själva pressfasen när passaren ska ta upp stången samtidigt som du pressar allt du kan, men smithen är bättre än inget skulle jag säga, eller powerrack såklart om det finns att tillgå.

2. Schemat är designat så det ska inte behövas mer volym.

Tack Jansson_84! Tror ni inte det går köra någon variant där man helt skippar neg. set / eller om det finns något liknande schema? Känns som att det bli väldigt krångligt att hålla på att åla sig ut och lyfta upp stången själv.
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-13, 19:17   #3207
Oppson
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Oppson Visa inlägg
Körde pass 9 ikväll. Har satt 1 rm som 85 kg(med stopp), då jag innan det här programmet hade kört sheiko i ca 3 månader. Jag gick direkt från sheiko till det här programmet med bara någon dags vila efter maxningen på sheiko.

Nu till problemet. Ikväll så skulle jag ha kört 1x70x6 , 2x77,5x5 och 1x77,5 x fail.
Jag klarade första settet x 6 och även andra settet x 5. Men på andra settet på 77,5 kg gjorde jag bara en 4a. Körde ändå failsettet och gjorde en 3a där.

På dom två tidigare fail testen så har jag gjort 5 reps.

Bör jag sänka med 2,5 kg eller 5 kg? Tveksam till om jag kommer klara samma pass nästa måndag, vilket det blir om jag bara sänker 2,5 kg.
Körde pass 11 i måndags. Skulle då köra samma vikt som jag misslyckades med på pass 9, dvs 77.5 kg. Jag lyckades den här gången med 2 set 5 reps och 4 reps på fail testet.

Skulle egentligen köra pass 12 imorgon men blev tvungen att köra det ikväll då jag inte har nån möjlighet att köra det imorgon. Blev dock grymt besviken efter passet ikväll.

Jag skulle egentligen ha kört 1 set 80kg x 1 rep, 1 set 87,5kg x 1 rep och 1 set 92.5kg x 1 rep.

Men jag vill testa att maxa 90 kg så jag värmde upp med stången x 10. Sen 40kg 2 set 5 reps. Sen körde jag singlar upp till 90 kg med 10 kg hopp.

Misslyckades dock på 90 kg. Fick iväg den bra ifrån bröstet med kunde inte låsa ut. Kände att det var väldigt nära men gick tyvärr inte. Försökte även 1 gång till och det gick tyvärr inte heller.

Så vet inte riktigt hur jag ska göra på sista passet nu, som är maxningen. Är väldigt sugen på att testa 90 kg igen då jag borde klara det, tycker jag. Har klarat som mest 85 kg tidigare.

Har tänkt att köra det passet på måndag, är det nog med vila tycker ni?
Oppson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-13, 21:02   #3208
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Oppson Visa inlägg
Har tänkt att köra det passet på måndag, är det nog med vila tycker ni?
Ja
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-13, 21:25   #3209
Oppson
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Ja
Blir att försöka då igen, kanske blir på söndag dock. Fast om det blir för lite vila och jag inte kan på måndag så får det väl bli på tisdag.

Hur som helst ska jag fan få upp 90 kg då.
Oppson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 18:17   #3210
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Under de negativa repsen har jag stora problem med att bromsa upp desto närmare bröstet jag kommer. Detta kan ju te sig rimligt då man ofta är svagast där men ibland (läs: för ofta) blir det att jag inte kan hålla emot alls och bara faller igenom den fasen ner till bröstet.

Hur ska jag råda bot på detta? Att den del av lyftet som är viktigast kanske inte ens blir av är ju inte särskilt bra.
Jag har funderat på att helt enkelt inte följa vikten som schemat anger på de negativa repsen och istället ta en vikt jag känner att jag behärskar,

Någon som har andra förslag?
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)