Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-14, 08:12   #3091
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg

Jag funderar även på att dra igång programmet för böj och marklyft, dock ser jag en svårighet i att utföra negativa reps. I marklyft funderar jag på att ersätta dessa med kronlyft men i böjen vet jag inte riktigt, är det någon som har förslag?
2set 1or nära max.

eller

Långa utlåsningar där du sänkt ställningen en bit.

https://www.youtube.com/watch?v=BrcBzWUmYk8
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 08:25   #3092
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
Drog igång en vända av nya MM2K idag. Har ett 1RM på 87.5 just nu, målet är att nå 100 kg kring årsskiftet! Vad tror ni om det?
Det beror på hur du har ökat den sista tiden. Har du nyligen ökat kraftigt så är det svårare att fortsätta öka i samma takt, men om du stått still eller ökat långsamt så går det lättare att öka med MM2K eller nåt annat progressivt schema.

Och om du kört några veckor/månader med högre reps så brukar det också vara lättare att öka, jämfört med om du kört mestadels lågreppare den senaste perioden.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 08:46   #3093
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Det beror på hur du har ökat den sista tiden. Har du nyligen ökat kraftigt så är det svårare att fortsätta öka i samma takt, men om du stått still eller ökat långsamt så går det lättare att öka med MM2K eller nåt annat progressivt schema.

Och om du kört några veckor/månader med högre reps så brukar det också vara lättare att öka, jämfört med om du kört mestadels lågreppare den senaste perioden.
Har inte ökat speciellt mycket på sistone rent viktmässigt, lite reps-tåligare på befintliga vikter möjligen. Första passet kändes såklart lätt, körde allt med ordentliga stopp, kanske något att fortsätta med..?
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 09:43   #3094
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
Har inte ökat speciellt mycket på sistone rent viktmässigt, lite reps-tåligare på befintliga vikter möjligen. Första passet kändes såklart lätt, körde allt med ordentliga stopp, kanske något att fortsätta med..?
Ja, det låter som en bra idé.

Du kommer att fixa 100kg till nyår.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 14:12   #3095
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Ja, det låter som en bra idé.

Du kommer att fixa 100kg till nyår.
Ska göra så gott jag kan för detta.

Dags för pass nummer två idag. Blir intressant med dem två negativa repetitionerna, något jag inte alls haft i min träning tidigare.
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 14:49   #3096
barkiiis
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 33
Dags för 11e passet imorgon, klarat programmet hitills men pass 12 ser jäkligt tufft ut, en maxning en bit över det jag tagit som mest tidigare...

Programmet har funkat bra annars för mig, har märkt utveckling, vilket jag inte gjorde ett antal månader innan
barkiiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 20:52   #3097
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
2:a passet gick utmärkt allt med stopp denna gång likväl. 92.5kgx1x1 (negativen) gick också bra.
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-02, 19:53   #3098
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Har nästan aldrig tillgång till passare när jag kör bänk.
Körde första passet av MM2K idag.

Vad tror ni om att köra de negativa i smithen ?
Så jag kan haka på stången precis när den når bröstet.
Jag har inte mycket val, hur mycket tror ni det påverkar ?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-03, 15:03   #3099
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Jag avverkade precis pass 3 i bänkpress med ett max satt till 95kg. Jag har för ca 18 månader sedan tagit 110kg i en ordentlig gymbänk så med lite viktvana borde jag få ett par gratiskilon. Min förhoppning är 105kg med stopp när jag är klar, allt över det är en bonus.

Jag funderar även på att dra igång programmet för böj och marklyft, dock ser jag en svårighet i att utföra negativa reps. I marklyft funderar jag på att ersätta dessa med kronlyft men i böjen vet jag inte riktigt, är det någon som har förslag?
Har avverkat sju pass i bänk, sju pass i böj och fem pass i marklyft. Än så länge känns det bra, framförallt i bänk och böj. Marklyft är min sämsta övning av de tre och det kändes redan i pass fem kämpigare än det gjorde i pass sju för de andra två. Bänk och böj känns hoppfullt och jag hoppas helt klart på schyssta ökningar.

Jag ersatte de negativa repetitionerna med rena singlar i marklyftet och singlar med stopp i böjen.

Jag återkommer om ytterligare ett par veckor när jag är ännu närmare målet.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-05, 10:50   #3100
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Startar på tisdag med mm2k v2.
Detta blir andra gången jag kör det, förra ökade jag från 115-125.
Detta var ca ett år sedan, var som högst uppe på 130 efter det men är nu nere och kämpar på 125 igen utan resultat.
Så denna gången blir det 125 som max.

Efter den vändan ska jag köra mm2k igen fast för marklyft. Ser fram emot detta mm2k är skoj!
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-19, 13:52   #3101
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Har avverkat sju pass i bänk, sju pass i böj och fem pass i marklyft. Än så länge känns det bra, framförallt i bänk och böj. Marklyft är min sämsta övning av de tre och det kändes redan i pass fem kämpigare än det gjorde i pass sju för de andra två. Bänk och böj känns hoppfullt och jag hoppas helt klart på schyssta ökningar.

Jag ersatte de negativa repetitionerna med rena singlar i marklyftet och singlar med stopp i böjen.

Jag återkommer om ytterligare ett par veckor när jag är ännu närmare målet.
Tråden är död...

Två pass kvar i både bänk och böj, det kommer att bli en spännande julledighet både på gymmet och hemma. Jag har inte ökat något i kroppsvikt så jag förväntar mig inga extraordinära resultat men några extrakilon borde jag kunna lyfta.

Marklyften funderar jag starkt på att ge upp med fyra pass kvar då jag inbillar mig att min rygg inte är helt hundra.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-20, 20:11   #3102
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Vilket av uppläggen kör du?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-20, 22:40   #3103
barkiiis
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 33
Programmet funkade bra, från 110 till 117.5. Blir att ta en omgång till om ett tag!
barkiiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-21, 09:43   #3104
spaffen
Registered User
 
spaffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Lund
Inlägg: 115
Kört igenom nya MM2K nu, missad ett reps nästsista failutetestet och sänkte vikten 2.5kg.
Gick in med 110kg och maxade 120 sista passet.

Mycket nöjd, ska köra en högrepsperiod och sen en runda till.
spaffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-21, 11:04   #3105
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Jag har tidigare kört nya MM2K och har nu kört fyra pass på gamla MM2K. Har flera gånger nu tittat igenom schemat och undrar om vikterna och repsen verkligen stämmer.

Förra perioden så klarade jag precis mina repstest på nya mm2k i slutet av schemat. Kanske att jag gjorde 4 reps på sista failtestet. Hur som helst är det ju helt orimligt i gamla MM2K att jag ska orka göra 2x5 på failtest vikten? Det hade aldrig gått förra perioden då jag körde nya mm2k. Där ska man ju som bekant oftast göra treor på failtest vikten innan man kör failtestet.

Om det ska vara fler reps i gamla borde ju vikten sänkas också. Ökade mitt 1rm med 10kg förra gången och hade ändå aldrig kunnat köra 2x5 innan de två sista failtesten.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)