Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-10-04, 12:33   #3061
zharz
Registered User
 
zharzs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gotland
Inlägg: 387
Hur länge brukar ni ha kvar ert nya 1RM i kroppen efter avslutat MM2k? Jag känner att jag har tappat lite i maxstyrka, cirka 5kg.
__________________
En Gotlännings Journal!

Bänkpress 130x1 Knäböj 135x1 Marklyft 190x1 Chins kv97+40 x4
zharz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-04, 21:52   #3062
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Japp, så var det en gång i tiden
Jag har gjort några ändringar under de senaste åren/månaderna.
Jag såg en av mina gamla versioner som nån lagt ut på internet. Den hade jag glömt bort. Då var det 3 återhämtningspass. Undrar hur jag tänkte då?

Nu är både pass 12 och 13 maxningspass. Pass 13 är sista passet.
Vad var tanken bakom att ta bort sista failtestet?
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 13:05   #3063
barkiiis
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 33
Började precis detta, ska bli kul att se om jag kan lyckas öka stått stilla på 110 i några månader... första passet var väl som väntat, hyfsat lätt.
barkiiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 17:25   #3064
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Vad var tanken bakom att ta bort sista failtestet?
Jag tyckte att man inte var helt återhämtat i musklerna om man kört ett repparpass bara några dagar före maxningen. Först så bytte jag ut det mot ett lätt återhämtningrpass, men då var det några som presterade sämre pga att dom tappade viktkänslan. Tog sen bort passet helt.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 17:26   #3065
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Jag tyckte att man inte var helt återhämtat i musklerna om man kört ett repparpass bara några dagar före maxningen. Först så bytte jag ut det mot ett lätt återhämtningrpass, men då var det några som presterade sämre pga att dom tappade viktkänslan. Tog sen bort passet helt.
Okej, låter vettigt.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 18:20   #3066
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Fungerar detta program bra i en kombination av madcow?

Orkar inte skriva hela upplägget men det är bänk 2 dagar i veckan där som ursprung.

Sedan den "sista" bänkdagen är det dips/smalbänk och tricepextensions som assistansövningar.


Om jag byter ur bänkupplägget i madcow, mot detta, ska jag lägga in några assistansövningar (det blir typ mer bänkpress med MM2K än madcow-upplägget, dock)


Såhär hade jag tänkt mig:

#1: böj, bänk (mm2k #1), stångrodd (+mage, ryggresningar, ev.vader)
#2: böj (lätt), militärpress, marklyft (+mage, ev.vader)
#3: böj, bänk (mm2k #2), stångrodd, (+smalbänk, tricepextensions, bicepscurl)

3 pass i veckan alltså.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 20:56   #3067
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Tycker de verkar prima.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 10:02   #3068
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Då jag precis avslutat ett MM2K-schema så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.
Detta var första gången jag körde MM2K och jag började med version 2, den gamla varianten.

Innan jag påbörjade programmet låg mitt 1 RM på 125 kg i bänkpressen. Det tog jag i våras och helt ärligt är jag inte säker på om jag hade klarat den vikten när jag skrev in den som mitt max och påbörjade programmet. När man tittade på dom vikter man skulle klara av om endast 5-7 veckor så såg det väldigt, väldigt tungt ut och jag trodde inte att det skulle vara realistiskt att på bara sju veckor kunna förbättra sitt 1 RM så markant.

Men programmet gick bra. Pass efter pass bokades av utan att misslyckas och självförtroendet blev bättre och bättre. Under dom sju veckorna så låg jag på ett ganska kraftigt kalorieöverskott och gick upp från 97,5 kg till nästan 102 kg. I fredags körde jag mitt sista maxningspass och kunde glatt konstatera att mitt nya PB är 140 kg nu. Alltså en ökning på 15 kg på sju veckor - helt otroligt egentligen. Jag har under tiden alltså ätit bra och mycket. Förutom att jag följt schemat måndagar och fredagar har jag kört kompletteringsövningar och ett benpass i veckan. Till en början körde jag en del marklyft också men det slutade jag med ungefär halvvägs in i programmet då jag kände att jag ville vara ordentligt återhämtad till bänkpressen.

Nu kommer jag köra lite mer högreppare i några månader för att sedan gå på en ny omgång av MM2K i början av nästa år. Då siktar jag på 150 kg.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 12:00   #3069
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Skoj att du ökade så mycket.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 12:08   #3070
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Gedigna ökningar!

Själv började på schemat för några veckor sen, 100 kg i utgångs-1RM. Efter pass 7 deltog jag lite spontant i en lyftartävling där jag fick en ganska lätt 108 kg. Tog sen vid där jag slutade och är nu på pass 10 nästa gång. Är optimistisk att 110 kg äntligen ska komma vid schemats slut. (Kör alla reps med stopp och liten brygga.)
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 16:41   #3071
alphahanen2
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: en
Inlägg: 1 268
Finns det några nackdelar med att alltid köra stopp förutom när det är max rep?
alphahanen2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 16:47   #3072
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av alphahanen2 Visa inlägg
Finns det några nackdelar med att alltid köra stopp förutom när det är max rep?
Jag tror det bara är fördelar med att alltid köra med stopp. Jag körde själv igång med MM2K igår och jag ska testa att köra alla lyft med stopp (inklusive upptrappningen och maxrepparna)
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 17:22   #3073
alphahanen2
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: en
Inlägg: 1 268
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Jag tror det bara är fördelar med att alltid köra med stopp. Jag körde själv igång med MM2K igår och jag ska testa att köra alla lyft med stopp (inklusive upptrappningen och maxrepparna)
Ok! Är på pass 8, ska köra med stopp förutom när det är max-rep och sen utvärdera. Kan säga att jag hittills slagit PB i båda testen ganska stort. Och det känns som att passen blir lättare för varje vecka även om det låter lite kaxigt.. Tycker dock det känns konstigt att ställa om sig från stopp till TnG direkt. Men det är väl individuellt också..
alphahanen2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 08:29   #3074
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Bänkpass igår och efter några set högreppare blev jag så jävla sugen på att lyfta tungt så jag lade på 142,5 för nytt PB - och det gick plättlätt. Fick verkligen till ett optimalt lyft. Kaxig efter det så testade jag på 145 kg en stund senare. Det gick visserligen allt annat än lätt och det var på inget sätt snyggt men jag klarade det! Så en 20 kg (!) ökning på åtta veckor. Är med andra ord hyfsat nöjd med MM2K-programmet och kan rekommendera det för alla.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 10:27   #3075
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon Visa inlägg
Bänkpass igår och efter några set högreppare blev jag så jävla sugen på att lyfta tungt så jag lade på 142,5 för nytt PB - och det gick plättlätt. Fick verkligen till ett optimalt lyft. Kaxig efter det så testade jag på 145 kg en stund senare. Det gick visserligen allt annat än lätt och det var på inget sätt snyggt men jag klarade det! Så en 20 kg (!) ökning på åtta veckor. Är med andra ord hyfsat nöjd med MM2K-programmet och kan rekommendera det för alla.
Jävligt bra.

Hur länge har du tränat?
Har du kört några bänkprogram tidigare, vilka?
Hur har bänkökningarna sett ut?
__________________
MM2K och bänkpressprogram

Senast redigerad av Damien Thorne den 2014-11-06 klockan 10:30.
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)