Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-07-17, 21:00   #2296
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag får virusvarningar genom att gå in på siten..
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Samma här, fungerar inte när man ignorerar varningen heller. 404.

någon som sitter på excelfilerna som har lust att ladda upp?
Såg att jag fått nåt virus på hemsidan. Raderade allt och la in allt på nytt igen, så nu fungerar den som den ska.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 21:03   #2297
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Dl1 Visa inlägg
Vet inte om frågan tidigare kommit upp, men jag undrar hur pass viktigt återhämtningspasset är ? Kan man hoppa över det helt och köra på sin maxning eller missar man en stor poäng då? (återhämtningspasset är ju väldigt låga vikter överhuvudtaget)

Tacksam för svar
Enligt orginalprogrammet (MM2Kv1) så kör man inget återhämtningspass.

Jag la in det eftersom alla styrkelyftare gör så inför en tävling för att kunna prestera maximalt.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 21:22   #2298
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av gemalto Visa inlägg
Ni som har testat på de olika versionerna av programmet. Vilken version (och titel för den delen) rekommenderar ni till en som har varit aktiv under 1-2 år men aldrig testat MM2K? Om jag förstått det rätt verkar många tycka att version 3 är för aggressiv och att version 2 är mer human och linjär i sin ökning. Ifall det stämmer, ska man använda sig utav den gamla eller nya versionen av version 2?
Version 1 (Gamla och Nya) är orginalprogrammen från tidningen Muscle Media 2000 (från -95 och -97). Av dom så gillar jag gamla bättre eftersom det är mer variation mellan vikterna och repsen mellan "högreps" och "lågrepspassen". På Nya är det ganska lika. Jag tycker även att Nya Mm2k börjar alldeles för tungt.

Jag gjorde några ändringar i programmen och kallade dom för version 2.

Gjorde även en version 3 som skulle vara tyngre på högrepsdagarna med mindre reprange, men den var för slitsam så den åkte bort.
Senare gjorde jag en ny version 3 som är som version 2 på lågrepsdagarna, men på högrepsdagarna så är det riktiga högreppare (12-14 första passet och 6-8 sista passet). Målet är att man ska öka sitt 1RM samt sitt 6RM.

Det är bra med variation. Jag rekommenderar att du börjar med Gamla MM2K version 2, ska du sen köra det igen så väljer du Nya version 2 eller Version 3
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 19:23   #2299
gemalto
Registered User
 
gemaltos avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Det är bra med variation. Jag rekommenderar att du börjar med Gamla MM2K version 2, ska du sen köra det igen så väljer du Nya version 2 eller Version 3
Tack tack tack
gemalto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 19:32   #2300
gemalto
Registered User
 
gemaltos avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 81
Nu när vi ändå har dig här Damien Thorne. Vad tycker du om schemat?

Måndag (Bröst/mage)
MMK v.2 (Jämna pass)
Snebänk i smith
Stående cable-fly
Crunches
Plankan

Tisdag (Rygg/biceps)
Chins
Marklyft
Liggande cable-fly
Sittande kabelrodd
Stångrodd
Shrug
Hantelcurl
Skivstångscurl

Onsdag
Vila

Torsdag (Bröst/tricpes/axlar)

MMK v.2 (ojämna pass)
Hantelpress
Stående cable-fly
Militärpress
Hantelsidolyft
Cable pushdown med stång

Fredag (Ben/mage)
Knäböj
Benpress
Sittande benspark
Sittande lårcurl
Stående vadpress
Crunches
Plankan
gemalto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 21:30   #2301
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Jag tycker schemat ser bra ut
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 23:05   #2302
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Körde igenom gamla, version 3 nyligen.Fick inte riktigt så goda resultat som jag hade hoppats på, men men. Skrev in 127,5 som 1RM först men det blev tungt vid ett pass (pass 6) där jag failade med den sista tvåan och bara lyckades göra en repetition. Sänkte 1RM till 125 och har sedan dess klarat allt förutom 135 (det tyngsta lyftet) som var planerat under pass 12. Lyckades dock göra 7 repetitioner nu på sista passet, vilket var på 110 kg (6RM på 110 kg), så helt åt helvete har det inte gått.



Rekommenderar ändå version 3 för den som är intresserad. I mitt fall kan den uteblivna ökningen ha berott på antingen för mycket träningsvolym (drygt 3 pressövningar ā 9 set totalt, två gånger i veckan) eller för lite mat (har legat på balans). Ser man till att inte missa dessa parametrar så bör man få rätt hyfsade resultat av programmet, förutsatt att man inte redan är någorlunda toppad.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 21:27   #2303
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Tack för rapporten.

Blev det ingen 1RM-maxning som sista pass (enligt schemat)?

Om det är dags för det nu så tycker jag du ska testa köra 4 set upptrappnings-1or följd av maxningen :
95x1, 105x1, 115x1, 125x1 och 135x1
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 21:38   #2304
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Tack för rapporten.

Blev det ingen 1RM-maxning som sista pass (enligt schemat)?

Om det är dags för det nu så tycker jag du ska testa köra 4 set upptrappnings-1or följd av maxningen :
95x1, 105x1, 115x1, 125x1 och 135x1
Jag valde att hoppa det istället. Det är mycket möjligt att 135 hade suttit en bra dag men eftersom jag redan vet var jag ligger - på ett ungefär - känns det onödigt att tillägna ett pass åt det och ev. bli besviken.

Tack för inputen i alla fall!
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 18:57   #2305
hurtbullen
Registered User
 
hurtbullens avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Tidigare var bänkpress mitt absolut sämsta lyft. Därför beslöt jag mig för att prova något nytt som mm2k. Det har fungerat förvånansvärt bra, vid dom två tillfällena jag provat schemat.

Period 1: från blygsamma 70 till 90. (Med den gamla versionen)
Period 2 (3-4 månader senare): Från 100 till 110. (Med den nya versionen)
-Kroppsvikten är oförändrad på 72 kg & 178 cm lång, vilket var en del av målet.


Min följdfråga till er blir - tycker ni att det är för aggressivt att påbörja en ytterligare period med mm2k, nu på en gång? Borde jag prova något annat? Hur går tankarna?

I övrigt är jag helt skadefri.
hurtbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 21:16   #2306
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Kör på.
Upp med 120!
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 23:21   #2307
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Jag sparkade igång med MM2K v3 idag. Först missförstod jag nog det här med max på sista set och trodde att jag skulle behöva ändra mitt 1RM på studs då jag klarade 6st fler reps än reprange. Egentligen är det bara maxresultatet på pass 5,7,9 och 11 som kan påverka eventuella ändringar av 1RM om jag fattat det hela rätt, fast varför har man då en reprange alls på dom övriga max-passen?
Ska försöka att följa passen efter bästa förmåga förutom att jag tänkte träna med stopp. Jag återkommer med vad jag får för resultat.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 05:46   #2308
Silveta
Registered User
 
Silvetas avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 690
Ska precis påbörja vecka 3 nu och än så länge har jag inte mcket att säga, relativt låga vikter fortfarande då jag gick in med 5kg mindre än min absoluta max, får se om jag rekommenderas höjning efter imorgon då jag kör mitt första maxrep pass.
__________________
Tjockfet, magersmal ectogainer
BP: 107.5/115 - KB: 147.5/150 - ML: 200/200
Total: 455/465
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 21:02   #2309
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Jag sparkade igång med MM2K v3 idag. Först missförstod jag nog det här med max på sista set och trodde att jag skulle behöva ändra mitt 1RM på studs då jag klarade 6st fler reps än reprange. Egentligen är det bara maxresultatet på pass 5,7,9 och 11 som kan påverka eventuella ändringar av 1RM om jag fattat det hela rätt, fast varför har man då en reprange alls på dom övriga max-passen?
Ska försöka att följa passen efter bästa förmåga förutom att jag tänkte träna med stopp. Jag återkommer med vad jag får för resultat.
Ser att jag missat att skriva att i v3 så ska man aldrig ändra sitt 1RM, då kör man bara på enligt schemats vikter. På pass 10 ska man ta 2.5kg mer än 1RM och i pass 12 ska man göra försök på 5kg samt 10kg mer än sitt ursprungliga 1RM. Spelar ingen större roll om man klarar dom vikterna eller inte, den egentliga maxningen är ju ändå 14. Så på det passet kan man ha som mål att göra 2.5kg mer än det mesta man lyckats ta hittills i programmet (Tex om man klarade +5kg men inte +10kg i pass 12 så kan man försöka ta +7.5 i pass 14)

Klarar du fler än rep-range i pass 1, pass 3 osv... så ska du höja ditt 6RM med 2.5kg. Klarar du mindre än rep-range så sänker du ditt 6RM med 2.5kg
__________________
MM2K och bänkpressprogram

Senast redigerad av Damien Thorne den 2013-08-07 klockan 21:04.
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 15:56   #2310
Philley
Registered User
 
Philleys avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 856
Jag får inte exelfilerna att fungera. Det går inte att ställa in 1RM osv. Är felet att jag testar från Iphonen eller något annat?
__________________
Philley lyfter och svittas

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)