Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-07-25, 20:41   #1741
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
För att vara lite mer tydlig så tycker jag bara att det är en bra grej att ha så hög TUT under stången när man kör negativa som man klarar av. Bottenläget upplever jag stärks ändå, eftersom det är först där som man försöker trycka så hårt man bara kan. Innan dess bromsar man bara
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 21:04   #1742
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Du gillar inte Damiens resonemang att det är bottenläget som behöver få fokus, och därmed den biten som bör få mest fokus i de negativa?

Jag vill minnas att Damien sagt nedanstående tidigare, och min tanke var om några nya tankar/rön kommit upp eller om det är samma princip som gäller fortfarande... Men du föredrar samma hastighet (eller åtminstone sträva efter samma hastighet) i hela rörelsen?
Gillar faktiskt bättre att hålla emot hela vägen. Han som tipsade mig om att släppa på första tredjedelen var en som förespråkade excentriska 3or, men jag tycker inte dom fungerar nåt bra med MM2K (när man kör tung bänk 2ggr/vecka), det krävs alldeles för lång återhämtning. Ska man köra excentriska 3or så fungerar det bättre att kör det i ett annat program där man kör det 1 pass varannan vecka, eller att man kör ett tungt pass i veckan med excentriska och ett lätt pass i veckan.

Tycker excentriska 1or (som det är i orginalet) fungerar bättre med MM2K. Har därför tagit bort "version b".

Så här skrev jag i den senaste versionen av programmet :

Hur utför man de negativa (excentriska)?
Lyft ut stången.
Bromsa hela vägen ner i 6-10 sekunder (viktigaste biten att bromsa hårt är sista 10 centimetrarna).
När stången är i bottenläget så ska passaren dra upp stången, samtidigt som bänkpressaren pressar allt han kan.

Vill man göra programmet lite "hårdare" så kan man byta ut de exentriska 1orna mot excentriska 2or eller 3or. Sänk då den vikten med 2.5 respektive 5kg.
Men då blir det svårare att återhämta sig mellan passen.
__________________
MM2K och bänkpressprogram

Senast redigerad av Damien Thorne den 2011-07-25 klockan 21:05.
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 04:01   #1743
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Gillar faktiskt bättre att hålla emot hela vägen. Han som tipsade mig om att släppa på första tredjedelen var en som förespråkade excentriska 3or, men jag tycker inte dom fungerar nåt bra med MM2K (när man kör tung bänk 2ggr/vecka), det krävs alldeles för lång återhämtning. Ska man köra excentriska 3or så fungerar det bättre att kör det i ett annat program där man kör det 1 pass varannan vecka, eller att man kör ett tungt pass i veckan med excentriska och ett lätt pass i veckan.

Tycker excentriska 1or (som det är i orginalet) fungerar bättre med MM2K. Har därför tagit bort "version b".

Så här skrev jag i den senaste versionen av programmet :

Hur utför man de negativa (excentriska)?
Lyft ut stången.
Bromsa hela vägen ner i 6-10 sekunder (viktigaste biten att bromsa hårt är sista 10 centimetrarna).
När stången är i bottenläget så ska passaren dra upp stången, samtidigt som bänkpressaren pressar allt han kan.

Vill man göra programmet lite "hårdare" så kan man byta ut de exentriska 1orna mot excentriska 2or eller 3or. Sänk då den vikten med 2.5 respektive 5kg.
Men då blir det svårare att återhämta sig mellan passen.
Tack för inblicken, ska se till att ta ner den senaste versionen av programmet så jag håller mig bättre uppdaterad.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 21:59   #1744
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Pass nr5 avklarat idag, första passet med failuretest. Var orolig över hur det skulle gå idag, då jag pga omprioriteringar körde pass nr4 i lördags (48tim vila mellan de båda passen), så kändes slitsamt... Gick dock över förväntan, fick iväg 6reps på 105kg i sista setet med failuretest, MM2K börjar redan ge resultat (då jag för bara några veckor sedan kämpade med 5or på 105kg som tidiga arbetsset), roligt att se.

Ska bli kul nu när det börjar komma in negativa reps på de jämna passen.
En fråga angående detta; Är det "okej" att köra negativa i ett powerrack, och således endast göra den excentriska fasen? (alltså inte få hjälp av någon att trycka upp stången).
Eller är det att föredra att ha en passare som kan hjälpa till för varje negativ repetition?
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 17:50   #1745
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Ska bli kul nu när det börjar komma in negativa reps på de jämna passen.
En fråga angående detta; Är det "okej" att köra negativa i ett powerrack, och således endast göra den excentriska fasen? (alltså inte få hjälp av någon att trycka upp stången).Eller är det att föredra att ha en passare som kan hjälpa till för varje negativ repetition?
Så gör jag eftersom jag tränar ensam. Fungerar bra.

Bra med 6 reps
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 22:06   #1746
Mjölkprotein
Registered User
 
Mjölkproteins avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Västernorrland
Inlägg: 633
Funkar det att blanda det här med SL 5x5? :S
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
eftersom jag marklyfter mest vikt i tråden borde jag alltså vete bäst?

Koloscience
Mjölkprotein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:29   #1747
Henke1975
Registered User
 
Henke1975s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Lomma
Inlägg: 43
Jag har några frågor. Läste de första 100 sidorna i tråden...kan inte läsa mer, mina ögon blöder...

1. Ska jag ha någon speciell vila mellan alla set? Tex 2 minuters vila mellan bänkpresseten?

2. En sak jag alltid undrat är om inte den tunga bänkpressen blir lidande av att du varvar med högrepsset. Om jag tex en dag i veckan kör 2or-4or dvs tung bänk men andra dagen den veckan kör 8 reps, är det inte som att ta ett steg tillbaka. Tung-bänk-dagen vande sig musklerna vid en hög vikt...plötsligt får den lägre vikt o högreps...dvs kroppen glömmer den tunga vikten och måste börja om nästa pass man kör tungt? (OBS, min egna riktigt riktigt dåligt underbyggda teori).

3. Återhämtningspasset, är det pass nr 14? Dvs bara "lätt" bänkpress?

Sist undrar jag om jag har rätt info nu.

Jag kör idag 4-6 på 110 i bänk o har stått stilla så RIKTIGT länge. Jag kan alltså inte komma över den gränsen liksom.

Jag har laddat hem damiens MM2K v2 och imorgon tänkte jag börja. Då står det att jag ska repa på 80 kg, 85 kg o 87,5 kg sen avsluta med 90 kg failure.

Är detta rätt? Det känns bara som väldigt låga kg om jag är van att köra 4-6 på 110 i bänk. (Har satt 1RM på 125 kg o 8RM på 105)

Senast redigerad av Henke1975 den 2011-08-04 klockan 21:33.
Henke1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:42   #1748
Henke1975
Registered User
 
Henke1975s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Lomma
Inlägg: 43
Sry, kom på en till fråga:

4. Blir lite orolig när där inte är någon tung axelpressövning med i programmet. Tex militärpress alternativt axelpress i smith. Blir inte axlarna lidande utan sådana pass?

Senast redigerad av Henke1975 den 2011-08-04 klockan 21:44.
Henke1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:50   #1749
buten
Registered User
 
butens avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Henke1975 Visa inlägg
Sry, kom på en till fråga:

4. Blir lite orolig när där inte är någon tung axelpressövning med i programmet. Tex militärpress alternativt axelpress i smith. Blir inte axlarna lidande utan sådana pass?
Under tiden jag körde mm2k så körde jag bara 2 set axlar efter mm2k passet. Såg ut såhär ungefär

MM2k Bänkpress
3 set liggande hantelpress
3 set i smithen (8-10reps)
Triceps 8 set~
Axlar 2 set~

Alltså inte mycket axlar alls, Får tillräckligt med axlar i bänkpressarna osv. Körde mest 2 sista set axlar för att hålla tekniken uppe i militärlyft ungefär.

Ökade från ungefär 100 - 120 i bänkpress under en kort tid. Ökade även väldigt mycket i militärpressen osv även med bara 4 set axlar i veckan. Axlarna tar tillräckligt med stryk ändå
buten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:51   #1750
JJOHANSSON
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: värmland
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Henke1975 Visa inlägg
Sry, kom på en till fråga:

4. Blir lite orolig när där inte är någon tung axelpressövning med i programmet. Tex militärpress alternativt axelpress i smith. Blir inte axlarna lidande utan sådana pass?
bänkpressarna sliter tillräckligt på axlarna (egentligen för mycket), släng in lite sidolyft så räcker det sen.
JJOHANSSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 22:04   #1751
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkprotein Visa inlägg
Funkar det att blanda det här med SL 5x5? :S
Jag skrev en post ett par sidor bakåt att jag startar en provomgång med MM2K+5x5:
http://kolozzeum.com/forum/showpost....postcount=1712

Är nu inne på tredje veckan, och jag tycker allt funkar över förväntan hittills faktiskt. Var orolig i början att bänken skulle bli lidande av att köras efter tunga knäböjar, men än sålänge funkar det galant.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 23:28   #1752
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Har också börjat på en ny runda av MM2K (v2, nya).

Jag kör Damiens förslag på 4-split just nu men jag gillar inte lutande hantelpress speciellt mycket, finns det något som man kan byta den mot eller är hantelpressen ett genomntänkt/viktigt komplement till bänken?

Vad sägs om lutande bänk eller vanlig smalbänk?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 10:54   #1753
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Har också börjat på en ny runda av MM2K (v2, nya).

Jag kör Damiens förslag på 4-split just nu men jag gillar inte lutande hantelpress speciellt mycket, finns det något som man kan byta den mot eller är hantelpressen ett genomntänkt/viktigt komplement till bänken?

Vad sägs om lutande bänk eller vanlig smalbänk?
Du kan nog välja komplement relativt fritt, eller också skippa det helt utan negativa effekter på vare sig styrkeresultatet av MM2K eller muskelutveckling.

Kör själv inga komplement alls, eftersom jag är övertygad om att repetitionsintervallet och setantalet som MM2K jobbar inom (1-7reps i 4-6set) är tillräckligt för att bygga både styrka och massa om övriga parametrar sköts.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 10:57   #1754
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Sant, men jag vill nog köra något komplement. Kanske är bra med hantelpressar då jag har ganska dålig balans ibland.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 11:03   #1755
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Sant, men jag vill nog köra något komplement. Kanske är bra med hantelpressar då jag har ganska dålig balans ibland.
Jag brukar köra med dips nu, det känns som att det är en bra övning för att öva upp styrka som behövs även i bänkpressen. Sen om det är opti eller ej har jag ingen aning om, det är nog egentligen bäst att fråga nån som tränar på styrkeklubb eller liknande om det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)