Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-11-06, 11:26   #3076
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Jag har styrketränat "ordentligt" i kanske två år nu. Innan detta hade jag egentligen aldrig lyft en enda vikt utan istället spelat fotboll i hela mitt liv. Sen var man väl inte lika seriös med sin styrketräning i början som man är idag, det har kommit i takt med att man ökat och lärt sig mer om hur det fungerar med kost, kropp och träning.

Jag har aldrig testat några ordentliga program förut. Kört mycket 5x5 och även en hel del "Bulgaren", men aldrig följt något riktigt program/schema. Ett tag körde jag mycket 1-3 or och det var under den perioden jag lyckades slå mitt före detta PB då på 125 kg.

När jag började träna tog jag inte mycket mer än 60 kg. Sen gick det ju väldigt fort upp till ungefär 100 kg där man fick börja slita på riktigt för att öka. Men ganska snabbt var jag uppe på runt 120 kg, en vikt där jag stod still i nästan ett år utan att göra några ökningar. Men det ska sägas att jag väger 20 kg mer nu än när jag började styrketräna för två år sedan, så mycket av mina ursprungsökningar kom ju med viktökningen också. Idag är jag 28 år gammal och väger in på 102 kg. Började som 25-26 åring på 82 kg.

Nu är jag väldigt nöjd och glad över mitt PB i bänkpressen. Har gott om och förbi alla mina vänner som styrketränar och är den som jag vet som lyfter mest i mitt kompisgäng. Däremot har jag dåliga rekord i både marklyft (187,5 kg) och knäböjen (150 kg) som jag måste fokusera ordentligt på nu för att komma upp i respektabla siffror. Hoppas kunna nå 220 kg i marken under 2015 och runt 180 kg i knäböjen. Det borde inte vara omöjligt (om än jävligt tufft såklart) om man får vara skadefri.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 18:31   #3077
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Mycket bra utveckling på så kort tid
20kgs viktuppgång har hjälpt till bra för styrkan.

Lycka till med böjen och marken, det fixar du.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 22:23   #3078
Sluggen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Förslöv
Inlägg: 8
Hej har en undran om vilket mm2k eller något annat program man ska pröva nu efter att haft en "händelserik" start på sin träning sen 1.5 år med 5x5 till högreppare från 90-111kg, gammla mm2k 111-130kg, och nu kör jag 2st 10v bänk program som räknas om på mitten alltså ett bp program utan kloss och ett med kloss som jag kört parallellt med RSR för böj plus en mark dag =4a dagar i veckan. Har kommit 5 veckor in i detta och misslyckades på mitt kanske optimistiska 135kg som sen blev ett försök på 132.5 kg "bet" fick testa på mitt gammla pb 130 vilket jag lyfte lättare än tidigare. Knäböjen har jag tagit mig i desto bättre i. Bänken blev nitlott = gärnspöken! Hur göra alltså vilket program ska jag satsa på?

Senast redigerad av Sluggen den 2014-11-07 klockan 22:26.
Sluggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 20:18   #3079
Blindan66
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 30
Hade tagit 147,5 kg som mest i maj 2013. Och efter det har träningen gått sådär, hade en formtopp nu i jan/feb men blev sliten och skadad. Tänkte att fan, mm2k har alltid varit roligt/utmanande, bestämde mig för att dra igång programmet i början på oktober. Satte 1 rm på 142,5 kg och 6 rm på 122,5. Nu på pass 10 tog jag 152,5 kg. Blir intressant att se vad man landar på sen!
__________________
A viking approaches
Blindan66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-09, 17:01   #3080
Sluggen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Förslöv
Inlägg: 8
Kanske sattsa på nya mm2k som är mer högreppare i hop med ett lätt rsr program + en lätt och en tung markdag. Skulle vilja prova omvänd pyramid i knäböj en tid och se hur utvecklingen blir någon mer som provat blanda dessa program eller de förstör för bänkpressen förmycket?
Sluggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 20:46   #3081
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Drog igång en vända av nya MM2K idag. Har ett 1RM på 87.5 just nu, målet är att nå 100 kg kring årsskiftet! Vad tror ni om det?
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 23:58   #3082
manomannen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
tror ni att det skulle fungera att köra negativa reps i smithen om det finns stopp? brukar nämligen köra själv.
manomannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-11, 00:26   #3083
Sluggen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Förslöv
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Blindan66 Visa inlägg
Hade tagit 147,5 kg som mest i maj 2013. Och efter det har träningen gått sådär, hade en formtopp nu i jan/feb men blev sliten och skadad. Tänkte att fan, mm2k har alltid varit roligt/utmanande, bestämde mig för att dra igång programmet i början på oktober. Satte 1 rm på 142,5 kg och 6 rm på 122,5. Nu på pass 10 tog jag 152,5 kg. Blir intressant att se vad man landar på sen!
Mycket nöjd med mm2k också men hoppas att jag inte nått en seg platå där man bara får 2,5kg ökning varje gång man kör något bänk program. dom där negativa lyften gör nog susen! är i valtet och kvalet om jag ska sattsa på bänken eller fortsätta med lika mycket mark o böj som innan i hopp om att det inte sabbar mm2k om jag nu ska ge mig på det.
Sluggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-11, 08:48   #3084
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av manomannen Visa inlägg
tror ni att det skulle fungera att köra negativa reps i smithen om det finns stopp? brukar nämligen köra själv.
Jodå, finns inget powerrack annars?
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-11, 12:19   #3085
RichardNixon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 14
Jag har en fråga som inte rör MM2K direkt utan snarare bänkpress i allmänhet, nämligen angående svanken. Jag är stel som en pinne och kan inte svanka för fem jävla öre. Det gör att jag i mitt bottenläge får en enorm belastning på axlarna. Det har ju fungerat bra hittills men ju tyngre vikterna blir så lär väl också belastningen öka och således skulle jag vilja öva upp mig på att svanka så att jag får ett kortare lyft.

Är det någon som vet vad man ska träna på för att få till en hyfsad svank? Några övningar man kan göra? Är som sagt stel som en pinne så har väl en lång väg framför mig, men man måste ju börja någonstans.
RichardNixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-11, 12:42   #3086
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
Drog igång en vända av nya MM2K idag. Har ett 1RM på 87.5 just nu, målet är att nå 100 kg kring årsskiftet! Vad tror ni om det?
12,5 kg på två månader, det är rätt mycket faktiskt. Inte för att det är omöjligt men...Har du tagit 100 förut? I så fall är det mer troligt än om 87,5 är det tyngsta du nånsin lyft.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-11, 13:01   #3087
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
12,5 kg på två månader, det är rätt mycket faktiskt. Inte för att det är omöjligt men...Har du tagit 100 förut? I så fall är det mer troligt än om 87,5 är det tyngsta du nånsin lyft.
Nej, har tagit 90 vid ett tillfälle. Första delmålet är såklart att klara 90 relativt lätt. Kring årsskiftet var nog i min hjärna runt mitten av januari/början av februari. Har känt mig stark i bänken på sistone, så hoppas kunna fortsätta så ett tag framöver.
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-11, 13:19   #3088
manomannen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
Jodå, finns inget powerrack annars?
Nej, tyvärr. Får köra på smithen då.
manomannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 15:37   #3089
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Jag avverkade precis pass 3 i bänkpress med ett max satt till 95kg. Jag har för ca 18 månader sedan tagit 110kg i en ordentlig gymbänk så med lite viktvana borde jag få ett par gratiskilon. Min förhoppning är 105kg med stopp när jag är klar, allt över det är en bonus.

Jag funderar även på att dra igång programmet för böj och marklyft, dock ser jag en svårighet i att utföra negativa reps. I marklyft funderar jag på att ersätta dessa med kronlyft men i böjen vet jag inte riktigt, är det någon som har förslag?
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 16:59   #3090
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Färdig med min runda på nya mm2k.

Utgångsvikt var 100 kg. Valde att maxa på pass 12 då det var där jag var fräschast förra gången jag körde. Fick 110 kg vilket är personligt rekord. Supernöjd. Körde alla pass med stopp (ej maxning).
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)