Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-06, 23:48   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Kan man se vältränad ut året runt? Eller är det omöjligt?

Jag är inte så insatt i begreppen .. men av dom jag vet som tränar mkt håller på att snacka om Bulka eller deffa .. alltså är dom tjocka en stor del av året, sen går dom ner i vikt till sommaren eller något så dom får sexpack och ådriga muskler.
Varför kan man inte ha det utseendet hela tiden ? Måste man bli tjock ibland för att få större muskler ? Går det inte balansera så man bara äter lagom för att få större muskler, utan att få ett fettlager?
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 00:39   #2
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
https://traningslara.se/
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 00:48   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Jo det går bra. Jag har legat på kaloribalans i Jag vet inte hur många år. Minst 6. Det kanske tar lite längre tid att bygga men styrketräning är ändå ett så sjukt långt projekt. Bulka är det sämsta jag gjort i min träningskarriär. Rekommenderar det inte.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 08:18   #4
kimone
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 62
Det beror på vad du lägger i begreppet vältränad. Men låt oss anta att det handlar om att ha en lägre fettprocent än genomsnittet (8-13%) samt en ansenlig mängd muskler. Givetvis kan man det. Det kräver dock för de flesta både mycket god planering, prioritering, och hårt arbete.

Kolla på tex Rassk här på forumet. Han har håller vad som i de flestas ögon anses vara en otroligt bra form året runt och har gjort det under flera års tid. Givetvis har han goda förutsättningar i grunden men är även väldig konsekvent och strukturerad.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72389
kimone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:12   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Att bulka så att man blir "tjock" är varken bra eller nödvändigt, det bästa är att göra det långsamt och hålla sig under 15% fettprocent, då spenderar man en större del av tiden på ett överskott, deffarna blir kortare och man är i form året runt.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:22   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Det är fullt möjligt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:29   #7
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
stjäler tråden

Om man bulkar med bara 200 kcal extra eller 1000kcal extra, bygger man långsammare då?

Jag antar att så länge man ligger på litet plus så bygger man lika mycket som ett stort plus?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:34   #8
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Ja, vi har en del medlemmar som är i riktigt bra form året runt. Jag tänker främst på Grub och RassK.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:41   #9
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Det är det mest utmanande du kan göra ur både mental och livsstilssynpunkt. Mycket mer utmanande än att deffa (även att bli superhård) eller "bulka". Men ja, det är fullt möjligt. Frågan är inte hur du ska göra det. Frågan är om du är tillräckligt mentalt stabil, flexibel och skicklig på att hantera omständigheter för att klara av det. Du måste mer eller mindre vara en expert på nutrition, timing, träning och periodisering för att göra ett bra jobb OCH hålla det hållbart.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:51   #10
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Tycker nog jag håller en hyfsad form året runt. Ser ut så här 12 månader om året
https://www.instagram.com/p/CAsDdN3j..._web_copy_link
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 10:56   #11
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
stjäler tråden

Om man bulkar med bara 200 kcal extra eller 1000kcal extra, bygger man långsammare då?

Jag antar att så länge man ligger på litet plus så bygger man lika mycket som ett stort plus?
Ligger du på ett för stort överskott så kommer du bara lägga på dig extra mycket fett.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 11:58   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Jag brukar pendla mellan 80-86kg, där jag vid 86kg fortfarande ser magrutor i optiljus. Är detta ett rimligt intervall att ligga mellan? Dvs deffa ned till 80kg för att sedan långsamt gå upp till 86 över typ 2 år? Brukar bli något kg högre kroppsvikt i bra form varje gång.

Edit: Kan tycka att det är lätt att hamna i dålig form om man hänger mycket på youtube, där hävdas det alltid att man ska ligga på typ 90-95kg om man är strax över 180cm för att inte vara "spinkig". Dock så är väl 99% av folk där inte rena men men..

Senast redigerad av smerk den 2020-06-07 klockan 12:01.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 12:12   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
stjäler tråden

Om man bulkar med bara 200 kcal extra eller 1000kcal extra, bygger man långsammare då?

Jag antar att så länge man ligger på litet plus så bygger man lika mycket som ett stort plus?
Du bygger mer muskler med ett större, men samtidigt väldigt mycket mer kroppsfett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 12:40   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
Jag är inte så insatt i begreppen .. men av dom jag vet som tränar mkt håller på att snacka om Bulka eller deffa .. alltså är dom tjocka en stor del av året, sen går dom ner i vikt till sommaren eller något så dom får sexpack och ådriga muskler.
Varför kan man inte ha det utseendet hela tiden ? Måste man bli tjock ibland för att få större muskler ? Går det inte balansera så man bara äter lagom för att få större muskler, utan att få ett fettlager?
Tror att du måste definiera vad som är vältränat för dig först.

Varför skulle man inte kunna se vältränad ut året om? Jag förstår inte frågan.

Vältränad är inte en fråga om bara kroppsfett utan en kombination av muskelmassa i förhållande till fettmassa. Min definition av vältränad och den är subjektiv. Ofta känner jag mig inte själv vältränad och fit men omgivningen tycker det och kallar mig gärna ortorektiker.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 12:42   #15
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att du måste definiera vad som är vältränat för dig först.

Varför skulle man inte kunna se vältränad ut året om? Jag förstår inte frågan.

Vältränad är inte en fråga om bara kroppsfett utan en kombination av muskelmassa i förhållande till fettmassa. Min definition av vältränad och den är subjektiv. Ofta känner jag mig inte själv vältränad och fit men omgivningen tycker det och kallar mig gärna ortorektiker.
Kallas du inte BicepsmanneN^ i din omgivning?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)