Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-03, 10:01   #1
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Vill promenera mera, behöver stöd ;)

Det korta svaret är givetvis bara "Ut och gå" men hur kul är det?
Senaste två åren har jag haft ett dagligt snitt på 4800 steg per dag och jag skulle vilja öka det snittet typ 5000+ till att börja med.

Om jag bara sätter i system att ta en lång promenad varje lördag exempelvis och går en runda på typ 20k steg så kommer visserligen snittet att öka men det känns lite som fusk för det jag egentligen vill uppnå är mer naturlig rörelse i min vardag.

Jag tycker det är väldigt svårt att motivera mig att gå bara för att gå det krävs att jag är påväg någon stans för att motivationen ska finnas där.

Någon som har tips på hur man kan få in mer rörelse i sin vardag utan att det känns som att man tränar?

Min nuvarande rutin är typ Gå till gymmet ca 1000 steg, gå till tåget ca 500 steg, gå från tåget till jobbet ca 500 steg, hemmet till mataffären ca 500 steg sen brukar det bli ytterligare ungefär 500 steg när jag äter lunch på jobbet.

På själva jobbet blir det max några 100 steg per dag från skrivbordet till kaffeautomaten eller till kopiatorn osv
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 10:03   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det går inte att förlita sig på "motivation". Då blir inget gjort. Du måste göra det ändå. Gör det till en rutin.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 10:11   #3
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Disciplin och vanor. Det är så alla framsteg fungerar. Att försöka få det gjort men ändå känna att du inte gör det fungerar inte.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 10:26   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Ta en omväg till jobbet, ja det betyder att du måste gå upp tidigare men om det här är viktigt för dig så kommer det inte vara något problem.

Fixa höj/sänkbart skrivbord och stå upp hela dagarna.

Sälj bilen, då måste du gå överallt hela tiden.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 12:26   #5
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det går inte att förlita sig på "motivation". Då blir inget gjort. Du måste göra det ändå. Gör det till en rutin.
Poängen är att jag vill hitta ett sätt så det skrev utan att jag aktivt behöver tänka på det. Dvs att det blir ett naturligt steg i min vardag.
Men om det är för svårt kanske jag borde sätta i system att istället hoppa av tåget en station från jobbet och gå dom sista kilometerna eller något liknande.
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:04   #6
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fixa höj/sänkbart skrivbord och stå upp hela dagarna.
Finns väl studier som visar att det inte är bra att stå upp hela tiden, eller minns jag fel? Har tom för mig att det optimala var att stå ca 5-10 minuter per timme bara.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:05   #7
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ta en omväg till jobbet, ja det betyder att du måste gå upp tidigare men om det här är viktigt för dig så kommer det inte vara något problem. .
Hänger på den!
Lägg upp några olika rundor du kan gå till och från jobbet så får du in det i vardagens rutiner.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:09   #8
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Hänger på den!
Lägg upp några olika rundor du kan gå till och från jobbet så får du in det i vardagens rutiner.
Har lite drygt 10 km till jobbet, har prövat att gå hem några gånger när det varit fint väder och det brukar ta ungefär 2 timmar :P
Kanske måste lära mig att gå lite snabbare
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:09   #9
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Gör det någon skillnad för hälsan att gå överallt? Hur många steg krävs?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:21   #10
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Har lite drygt 10 km till jobbet, har prövat att gå hem några gånger när det varit fint väder och det brukar ta ungefär 2 timmar :P
Kanske måste lära mig att gå lite snabbare
Bra cykeldistans!
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:39   #11
lillaPiggy
Registered User
 
lillaPiggys avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 23
jag tycker det är tråkigt att gå men jag går mycket, för mig är knepet att gå till någonstans, tex gå till en större/billigare mataffär istället för att handla i den i området, gå till och från jobbet, gå ett par stationer på tunnelbanan istället för att stå på perrongen och vänta på nästa tub.

ett annat knep är att lyssna på någon dokumentar eller podcast när jag går eller prata i telefon
lillaPiggy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:53   #12
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Poängen är att jag vill hitta ett sätt så det skrev utan att jag aktivt behöver tänka på det. Dvs att det blir ett naturligt steg i min vardag.
Men om det är för svårt kanske jag borde sätta i system att istället hoppa av tåget en station från jobbet och gå dom sista kilometerna eller något liknande.
Ja? Hur svårt är det att bara gå ut? Tipset var att bara göra det, det vill säga att det blir ett naturligt steg i din vardag.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:57   #13
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ställ dig på ett gåband på gymmet och gör något annat under tiden (surfplatta, mobil). Gåbandet blir den "passiva" aktiviteten som du inte behöver tänka på, så kan du fokusera på roligare saker samtidigt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 14:38   #14
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Är det något i din vardag som hindrar dig från att gå mer? Har du familj och barn? Enda sättet för mig numera att kunna GARANTERAT träna och promenera så mycket som jag vill är att gå upp 2 timmar innan alla andra. Och det är inte så kul...
Men har man inte bördan av en familj över sig så har man inga ursäkter. Antingen så vill man gå 10 000 steg om dagen eller så vill man inte. Vill man så gör man det. Vill man inte så gör man det uppenbarligen inte.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 15:10   #15
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Börja spela discgolf. Då får du utöva en rolig och givande sport som även bidrar till din vardagsmotion.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)