Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-10, 13:00   #31
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Här är en åsikt om antalet set. 12:44 och framåt i klippet.


https://www.youtube.com/watch?v=oKrso8dQLOk
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 13:01   #32
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men då det handlar om att inte bara tjäna ihop till sitt levebröd utan även tjäna rätt bra på det genom sin fysik tror jag många, jättemånga, är redo att ta risker och smyga med det.
Skulle säga att anledningen till att t.ex de flesta professionella idrottsmän inte dopar sig är för att de blir testade. Den ekonomiska vinningen av att vara dopad och därmed lite bättre än alla andra är en enorm lockelse, för att inte tala om vad kändisskapet är.

Youtube testar vad jag vet inte sina kreatörer. Inte heller Hollywood. Och vem fan bryr sig egentligen? Det går alltid rykten om att den och den skådisen dopade sig inför den rollen osv. Det är ju bara rykten och det har i princip aldrig skadat någons karriär vad jag vet? Som PureWhey skriver, de får det utskrivet och det sker under läkares kontroll. Det är inget de kommer att åka dit för. Och i slutändan är det INGEN som bryr sig om Hugh Jackman har dopat sig eller inte, uppenbarligen! Och han kan sitta på Jimmy Fallon och säga att detta är resultatet av 5 timmars träning om dagen och en diet uteslutande bestående av ekologisk kycklingfilé - för det är säkert sant det OCKSÅ.
Håller fullständigt med.
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 14:25   #33
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Overklig och overklig, beror på vad man har för referenspunkt.
Omöjligt? Nej. Sannolikt? Också nej. Vad har en person som tjänar sitt levebröd på sin fysik på youtube att tjäna på att inte dopa sig.
Sannolikt för vem?

Jag tycker inte hans fysik är hans främsta leverbröd, snarare är leverbrödet hans innehåll i kanalen som baseras på mycket mer än bara hans fysik.

Han är runt 165 och har inte utvecklats på många år, inte speciellt hög FFMI. Nippard skulle jag själv tippa är ren med hyfsat stor säkerhet.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 14:35   #34
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Sannolikt för vem?

Jag tycker inte hans fysik är hans främsta leverbröd, snarare är leverbrödet hans innehåll i kanalen som baseras på mycket mer än bara hans fysik.

Han är runt 165 och har inte utvecklats på många år, inte speciellt hög FFMI. Nippard skulle jag själv tippa är ren med hyfsat stor säkerhet.

/Bruce
Okej, igår var första gången jag såg snubben iöht. Jag följer generellt inte träningsmänniskor på youtube eller andra sociala medier. Så jag vet inte hur hans utveckling sett ut de senaste åren, något du tydligen har stenkoll på.
Så jag skrev: möjlig men inte sannolik.
Och om du anser att hans kanal skulle vara lika populär om han såg ut som en påse skit, så ja, du har ju rätt till din tro...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 19:12   #35
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Det tror jag inte och det vet du också så du behöver inte hitta på saker som inte skrivs.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 00:30   #36
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Jag tycker inte hans fysik är hans främsta leverbröd, snarare är leverbrödet hans innehåll i kanalen som baseras på mycket mer än bara hans fysik.

/Bruce
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Det tror jag inte och det vet du också så du behöver inte hitta på saker som inte skrivs.

/Bruce
Det var ju just det du skrev.
Som kontext kan jag säga att jag för ca 10 år sedan la upp ett antal klipp på youtube, detta var under en period då jag var i bra form och uppenbarligen såg ”bra” ut. Bara några klipp där jag tränar, noll innehåll, jag försökte inte på något sätt att sprida dem - och detta tjänade jag pengar på. Alla som lägger upp träningsrelaterat innehåll på youtube är förstås fullt medvetna om detta - vältränad=inkomst, content är sekundärt, det hjälper, men med endast content kommer man ingenstans, plus att det förstås är enklare att se vältränad ut än att ha något vettigt att framföra. Detsamma gäller förstås för styrkesport som inte är lika utseendefixerat, där är det de som lyfter mest som får mest tittare.
De som ser mest vältränade ut och lyfter mest tjänar mest. Och deras ord tas som gospel - något som i sig för de flesta även det förstås är berusande.
Hur uppnår man detta lättast? Ekvationen är enkel. Därför: möjligt, men inte sannolikt att denne eller vilken random träningssnubbe som helst på youtube är ren.
Ha detta i åtanke när ni kollar på youtube, det handlar inte direkt om public service om man säger så.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 01:21   #37
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Sånna här studier kan brista väldigt mycket, har man tränat på stenhårt, länge så tror jag att kroppen Peakar på bra mycket högre volym. I längden, typ 1 år får iaf jag bättre resultat med ganska hög volym träning. Man kör tills kroppen säger ifrån, då e de dags att tjilla lite, nästa gång pallar kroppen enu mer osv. Det är vad min erfarenhet lärt mig
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 01:46   #38
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är väl mer en volymfråga än en setfråga. Men om jag ska hålla mig till den exakta frågeställningen så erinrar jag mig att gängse studier pekar på:
  • Nybörjare får bäst resultat av 1 set per muskelgrupp.
  • 1 dropset bygger bättre än 3 reguljära byggarset.
  • Längre setvila är bättre än kortare setvila ifall man matar på med samma belastning i alla set.

Så nybörjare skulle få bättre resultat av 1 set per muskelgrupp per vecka? Stämmer verkligen detta? Hur länge är man "nybörjare" isf? Gäller det om man redan tränat förut fast haft uppehåll?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 11:10   #39
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Så nybörjare skulle få bättre resultat av 1 set per muskelgrupp per vecka? Stämmer verkligen detta? Hur länge är man "nybörjare" isf? Gäller det om man redan tränat förut fast haft uppehåll?
Studien jag tänkte på undersökte inte totala nybörjare men deras genomsnittsliga nivå var relativt blygsam:

https://www.byggamusklersnabbt.se/ny...for-nyborjare/

Det var också väl att bemärka 1 set per pass och 3 pass i veckan. Inte 1 set per vecka.

Senast redigerad av Klein den 2020-05-11 klockan 11:11.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 11:18   #40
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Studien jag tänkte på undersökte inte totala nybörjare men deras genomsnittsliga nivå var relativt blygsam:

https://www.byggamusklersnabbt.se/ny...for-nyborjare/

Det var också väl att bemärka 1 set per pass och 3 pass i veckan. Inte 1 set per vecka.
Jag ser inget om uppvärmningsvolym/protokoll i den studien, missar jag något? Att ta tre set till failure i 9 övningar 3 gånger per veckan kan jag förstå är en halvbra träning för nybörjare. Tränar någon nybörjare så?

Nja.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 11:48   #41
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hst sög hästballe, åtminstone för mig var det uselt. Jag har också testat 2 set per dag vs 6 set 2 ggr i veckan och 6 set x 2 var bättre. Det beror på olika faktorer t.ex hur länge man tränat, kör man till fail osv. Säkert finns det nån gräns där kurvorna korsar varandra men jag behöver åtminstone en viss volym/pass för att trigga muskeltillväxten.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 22:48   #42
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag ser inget om uppvärmningsvolym/protokoll i den studien, missar jag något? Att ta tre set till failure i 9 övningar 3 gånger per veckan kan jag förstå är en halvbra träning för nybörjare. Tränar någon nybörjare så?

Nja.
De flesta nybörjare tränar väl ändå i ganska stor utsträckning till failure så i den bemärkelsen är väl studien inte så tokig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 07:14   #43
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
De flesta nybörjare tränar väl ändå i ganska stor utsträckning till failure så i den bemärkelsen är väl studien inte så tokig.
Du kan inte dra slutsatsen att 1 set är bäst för nybörjare från det i alla fall.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 10:01   #44
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det var ju just det du skrev.
Som kontext kan jag säga att jag för ca 10 år sedan la upp ett antal klipp på youtube, detta var under en period då jag var i bra form och uppenbarligen såg ”bra” ut. Bara några klipp där jag tränar, noll innehåll, jag försökte inte på något sätt att sprida dem - och detta tjänade jag pengar på. Alla som lägger upp träningsrelaterat innehåll på youtube är förstås fullt medvetna om detta - vältränad=inkomst, content är sekundärt, det hjälper, men med endast content kommer man ingenstans, plus att det förstås är enklare att se vältränad ut än att ha något vettigt att framföra. Detsamma gäller förstås för styrkesport som inte är lika utseendefixerat, där är det de som lyfter mest som får mest tittare.
De som ser mest vältränade ut och lyfter mest tjänar mest. Och deras ord tas som gospel - något som i sig för de flesta även det förstås är berusande.
Hur uppnår man detta lättast? Ekvationen är enkel. Därför: möjligt, men inte sannolikt att denne eller vilken random träningssnubbe som helst på youtube är ren.
Ha detta i åtanke när ni kollar på youtube, det handlar inte direkt om public service om man säger så.
Tack för redogörelsen av hur youtube fungerar.

Det ändrar dock inte min bedömning som baseras på annat.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 11:43   #45
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Du kan inte dra slutsatsen att 1 set är bäst för nybörjare från det i alla fall.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Bara att det är bättre än 3 set till failure vid en frekvens på 3 gånger i veckan. Det man kan utläsa generellt är väl att träning till failure ställer ökade krav på återhämtning men det visste vi ju redan
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)