Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-03, 18:39   #14956
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jäkla skit. Misslyckades med farthållningen och gick ut alldeles för hårt på dagens halvmaraton. Ville springa under 1:30 och första milen gick på 41:15 vilket visade sig vara för hårt. Höll ihop det fram till 17 km men på den 18:e gav min mage upp och jag fick stanna och kräkas. Efter det väggade jag helt och låg på maxpuls sista tre kilometrarna trots att farten var så lusig som 4:50. Jag var till och med tvungen att gå några meter åt gången. Gick i mål på 1:31:45 och var rätt besviken på mig själv. Har nog aldrig väggat så här hårt faktiskt. Lärdom att dra: farthållning är kinkigt och man ska INTE gå ut för hårt om målet är högt satt. Bättre lycka nästa gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 18:54   #14957
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men då låter det ju som om speed inte skulle vara nåt större problem för dig. Tycker det verkar som om du kör en hel del i tempon snabbare än 5k fart.

Hur länge har du kört på ungefär samma upplägg då? Inga variationer i stil med uppbyggnadsperioder och sådant?

Är resten i lugnt tempo då eller kör du nåt i tröskelfart alls? Ungefär hur många km klämmer du in på en vecka då du kör två sådana kvalitetspass?

Jag brukar inte alls köra så mycket i tempo högre än 5k-tempo. Men det är klart, du kanske kör såpass hög volym att två högintensiva intervallpass är en fjärt i havet...

Men det låter klart intressant. Kanske nåt för en sengångare som mig att ta efter... :-)
Skrev fel, höll på att baka samtidigt som jag skrev inlägget det jag skulle behöva jobba mest på för att förbättra 10 km är alltså uthållighet, längre intervaller. Därför har jag nu börjat lägga in Olga-intervallerna. Just snabbhet på 50-200 är något jag bara vill bli bättre på, samt för lite överföring till fotboll t.ex.

Jag är inte så pass seriös så att jag tänker på uppbyggnadsperioder osv då skulle jag säkert också tröttna fort på löpning. Jag har väl kört liknande sen April/Maj kanske. Det blir typ det jag tycker är kul, egentligen bara för att få en bättre allmän kondition som jag även kan utnyttja på fotbollsplanen.

Dom flesta passen brukar hamna kring 8-10 km totalt, med uppvärmning, intervallerna och nedjogg. Jag brukar träna 4-5 pass i veckan, där 3 pass är någon slags intervall enligt ovan, sedan alltid ett distanspass på 15-21 km. Blir det en extra dag så är det oftast bara lite lugn jogg några km. Känner jag mig riktigt sliten någon av dagarna då jag ska köra intervaller, så kanske jag bara far ut och slöjoggar 8-10 km, men det är sällan.

Så det blir lite olika, ibland kanske 40-45 km i veckan, ibland säkert upp mot 55-60 km. Sedan då lite fotboll på det. Plus 2 pass med styrketräning för benen (Böj, mark, utfall, hip thrust, hang clean, raka mark/lårcurl). Sedan brukar jag avsluta två av intervallpassen med spänst.

Så ja, volymen blir ju väldigt hög med allt men jag har heller aldrig utvecklats så pass bra som nu, så jag känner inte för att göra några större förändrar innan det börjar ta stopp. Just nu klarar jag ändå att prestera på dom passen jag har tänkt. Men det är säkert väldigt väldigt långt ifrån något optimalt sätt. Men jag prioriterar att ha kul samtidigt som jag tränar, och jag tycker just att kortare intervaller är så himla mycket roligare än längre (trots att jag nu precis har börjat införa ett sådant pass). Jag satsar ju inte på någon löptävling eller liknande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2016-09-03 klockan 18:55.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 18:55   #14958
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Gjorde exakt samma sak när jag brände av halvmaran på 1.31.18, eller vad jag nu fick. Alldeles för hårt i början. Första milen på strax över 40 min och andra halvan blev katastrof, just pga detta.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 19:06   #14959
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Gjorde exakt samma sak när jag brände av halvmaran på 1.31.18, eller vad jag nu fick. Alldeles för hårt i början. Första milen på strax över 40 min och andra halvan blev katastrof, just pga detta.
Min planerade snittfart var 4:15 min/km eller strax under, och då är 4:07 min/km helt enkelt för hårt som snittfart första milen. Samtidigt var jag lite greedy och tyckte att det kändes så himla lätt och trevligt tills det plötsligt inte var lätt och trevligt längre . Jag insåg också att halvmarathon är en lite för lång sträcka för att inte vara hård på farthållningen.

Nåväl, det är bara att bryta ihop och komma igen. På söndag ska jag springa fjällmarathon i Trollheimen och då hoppas jag på finväder och en mysig dag bland norska fjäll och fjordar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2016-09-03 klockan 19:09.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 19:25   #14960
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jäkla skit. Misslyckades med farthållningen och gick ut alldeles för hårt på dagens halvmaraton. Ville springa under 1:30 och första milen gick på 41:15 vilket visade sig vara för hårt. Höll ihop det fram till 17 km men på den 18:e gav min mage upp och jag fick stanna och kräkas. Efter det väggade jag helt och låg på maxpuls sista tre kilometrarna trots att farten var så lusig som 4:50. Jag var till och med tvungen att gå några meter åt gången. Gick i mål på 1:31:45 och var rätt besviken på mig själv. Har nog aldrig väggat så här hårt faktiskt. Lärdom att dra: farthållning är kinkigt och man ska INTE gå ut för hårt om målet är högt satt. Bättre lycka nästa gång.
Ouch!

Låter brutalt. Negativa splits nästa gång då?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 20:47   #14961
HerrLuta
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 540
Åker hem från en veckas semester i USA idag. Första veckan i Texas lämpade sig i mitt tyckte inte alls för utomhuslöpning - galet kvavt och värmen uppåt 40 grader.

Andra veckan i NY så det blev istället morgonlöpning varje dag och sjukt vad häftigt det är att springa i den miljön! Kvavt där med och varmt, men kul att ha testat!
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 21:15   #14962
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Skrev fel, höll på att baka samtidigt som jag skrev inlägget det jag skulle behöva jobba mest på för att förbättra 10 km är alltså uthållighet, längre intervaller. Därför har jag nu börjat lägga in Olga-intervallerna. Just snabbhet på 50-200 är något jag bara vill bli bättre på, samt för lite överföring till fotboll t.ex.

Jag är inte så pass seriös så att jag tänker på uppbyggnadsperioder osv då skulle jag säkert också tröttna fort på löpning. Jag har väl kört liknande sen April/Maj kanske. Det blir typ det jag tycker är kul, egentligen bara för att få en bättre allmän kondition som jag även kan utnyttja på fotbollsplanen.

Dom flesta passen brukar hamna kring 8-10 km totalt, med uppvärmning, intervallerna och nedjogg. Jag brukar träna 4-5 pass i veckan, där 3 pass är någon slags intervall enligt ovan, sedan alltid ett distanspass på 15-21 km. Blir det en extra dag så är det oftast bara lite lugn jogg några km. Känner jag mig riktigt sliten någon av dagarna då jag ska köra intervaller, så kanske jag bara far ut och slöjoggar 8-10 km, men det är sällan.

Så det blir lite olika, ibland kanske 40-45 km i veckan, ibland säkert upp mot 55-60 km. Sedan då lite fotboll på det. Plus 2 pass med styrketräning för benen (Böj, mark, utfall, hip thrust, hang clean, raka mark/lårcurl). Sedan brukar jag avsluta två av intervallpassen med spänst.

Så ja, volymen blir ju väldigt hög med allt men jag har heller aldrig utvecklats så pass bra som nu, så jag känner inte för att göra några större förändrar innan det börjar ta stopp. Just nu klarar jag ändå att prestera på dom passen jag har tänkt. Men det är säkert väldigt väldigt långt ifrån något optimalt sätt. Men jag prioriterar att ha kul samtidigt som jag tränar, och jag tycker just att kortare intervaller är så himla mycket roligare än längre (trots att jag nu precis har börjat införa ett sådant pass). Jag satsar ju inte på någon löptävling eller liknande.
Det verkar rimligare att nån slags uthållighet skulle vara begränsande. Men samtidigt så får du ju till en rätt mastig volym, så det kanske inte heller är nån direkt svaghet hos dig.

Själv tycker jag det är rätt kul att just "periodisera", eftersom löppassen kan se lite olika ut beroende på vad man fokuserar på. Och man behöver inte alltid försöka springa snabbt, eller man behöver inte alltid försöka springa långt eller ofta eller vad man nu fokuserar på. Det blir lite mental avkoppling på nåt sätt.

Men jag håller helt klart med om att det verkar onödigt att ändra på ett koncept som du gillar och som uppenbarligen funkar. Det finns ju gott om olika aproacher till periodisering, där en del förordar att det vettigaste är att inte periodisera, utan klämma in alla sorts varianter av tempon och träningspass varje vecka (eller varje tvåveckorsperiod eller nåt).

Men hur du pallar att köra 50k per vecka med 3 kvalitetspass och en massa benstyrka och extra fotboll och hoppträning övergår mitt förstånd. Jag har dock iofs vaga minnen av att jag också var kapabel till "idiotträning" i min ungdoms glada dagar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 21:22   #14963
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLuta Visa inlägg
Åker hem från en veckas semester i USA idag. Första veckan i Texas lämpade sig i mitt tyckte inte alls för utomhuslöpning - galet kvavt och värmen uppåt 40 grader.

Andra veckan i NY så det blev istället morgonlöpning varje dag och sjukt vad häftigt det är att springa i den miljön! Kvavt där med och varmt, men kul att ha testat!
Att springa i kvalmig hetta är helt klart nåt som tar sin lilla tid att vänja sig vid.

För några år sedan var jag i Virginia över sommaren, och det var också 30+ mest hela tiden. Dagtid var det omöjligt att springa, så jag var nästan aldrig ute innan solen gått ned. Det var inte mycket behagligare luft på kvällen, men man slapp bli grillad i alla fall. Men det tog ett antal veckor innan jag började kunna hantera det någorlunda. Men sedan blev det att jag inte tänkte så mycket på att det var så varmt och kvalmigt.

Men ifall man försöker använda sig av samma löptempon som man är van vid funkar här hemma vid c:a 10-15 grader (vilket ju är i det närmaste optimalt för att prestera över lite längre sträckor) så går man ju direkt på en nit. Då ligger man ju helt plötsligt på 85% intensitet istället för 70% på vanliga lugna distanspass.

Men välkommen hem till en underbar svensk löparhöst.Får jag rekommendera två mil i 8 grader celsius och tät dimma i solupgången imorgon bitti? Det hoppas jag på i alla fall...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 08:11   #14964
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ouch!

Låter brutalt. Negativa splits nästa gång då?
Det var bland det värsta jag varit med om under ett lopp faktiskt. Rätt intressant att ha upplevt dock, vad som händer när kroppen pressas över den berömda gränsen. Det gör man ju typ aldrig (eller, i alla fall inte jag...).

Yes, negativ split får bli målet att kunna åstadkomma .
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 10:08   #14965
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det var bland det värsta jag varit med om under ett lopp faktiskt. Rätt intressant att ha upplevt dock, vad som händer när kroppen pressas över den berömda gränsen. Det gör man ju typ aldrig (eller, i alla fall inte jag...).

Yes, negativ split får bli målet att kunna åstadkomma .
Nä, oftast så känner man ju att man springer för fort för att orka hela vägen och sänker farten. Det krävs nog att det är en riktigt viktig tävling och att man vägrar lyssna på kroppen och tvingar sig vidare i det tempo man bestämt sig för.

Det krävs nog en speciell talang för självplågeri och ett riktigt tjockt pannben för att vägga riktigt hårt. Annars följer man ju liksom de impulser kroppen skickar ut om att man bör sänka farten...

Jag har lyckats med nåt liknande på Lidingöloppet för många år sedan, så du är inte ensam om att vara "tjockskallig" i spåret...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 11:03   #14966
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Jag har ett par nästintill oanvända Saucony Triumph Iso 2 I stl 38.5 (dammodell) som står och skräpar hemma efter ett felköp, någon som behöver eller vet någon som behöver ett par väldämpade löpardojor?
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 17:24   #14967
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
3km på 11:59.7 . Förra PB var 12:49.

Tyvärr signerar jag ej autografer. Amatörlöpare av min kaliber har inte tid med sånt, förstår ni. (såjävlanöjd)
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 18:47   #14968
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Hur har ni koll på era km-farter när ni löper?

Korrelerar pulsen (antagligen inte?!) med hastigheten eller har ni benkoll på varje km längs er sträcka och stämmer av tiden?
Eller konstaterar ni det efteråt när ni kollar loggen via app/pulsklocka?
Eller finns det bättre klockor än min som rent av visar hatigheten m.h.a. GPS?

Är personligen hopplös på att "känna" hastigheten, kan liksom inte skilja på 16 eller 19 km/h om jag trycker på eller 13-15 om jag tar det mer piano. Får bli löpband isf men är ju inte lika roligt, men känns säkrare för progressionen
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 20:22   #14969
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hur har ni koll på era km-farter när ni löper?

Korrelerar pulsen (antagligen inte?!) med hastigheten eller har ni benkoll på varje km längs er sträcka och stämmer av tiden?
Eller konstaterar ni det efteråt när ni kollar loggen via app/pulsklocka?
Eller finns det bättre klockor än min som rent av visar hatigheten m.h.a. GPS?

Är personligen hopplös på att "känna" hastigheten, kan liksom inte skilja på 16 eller 19 km/h om jag trycker på eller 13-15 om jag tar det mer piano. Får bli löpband isf men är ju inte lika roligt, men känns säkrare för progressionen
Efteråt via app.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 20:33   #14970
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hur har ni koll på era km-farter när ni löper?

Korrelerar pulsen (antagligen inte?!) med hastigheten eller har ni benkoll på varje km längs er sträcka och stämmer av tiden?
Eller konstaterar ni det efteråt när ni kollar loggen via app/pulsklocka?
Eller finns det bättre klockor än min som rent av visar hatigheten m.h.a. GPS?

Är personligen hopplös på att "känna" hastigheten, kan liksom inte skilja på 16 eller 19 km/h om jag trycker på eller 13-15 om jag tar det mer piano. Får bli löpband isf men är ju inte lika roligt, men känns säkrare för progressionen
Mäter jag så sker det på löpbana. Då är det till och med hopplöst att fuska
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)