Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-25, 12:50   #14926
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Var så klart tvungen att testa Olgor jävlar vad jobbigt! Körde 2 set, alltså 2x2000m. Men jag hittade nog rätt fart direkt (körde på löpband). Ganska rolig variant då det är högt tempo, lättare att motivera sig att springa x hundra meter istället för x sekunder av någon anledning. Kommer bli ett stående inslag!

Körde på 16.6 km/h på den snabba delen och 16.1 km/h på den "långsamma".
Ja det var ju faktiskt smart att köra Olgor på löpband. Jag tror det är ett superbra pass inför tävlingar att bygga mental tuffhet, fartkänsla och lära sig att (i den mån man nu gör det) återhämta sig medans man ändå springer rätt fort. Nu tävlar jag relativt mycket, så det är ett bra tag sen jag gjort just den varianten, men det är lätt hänt att man springer med för stor skillnad mellan den snabba och mindre snabba delen.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 14:18   #14927
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ja det var ju faktiskt smart att köra Olgor på löpband. Jag tror det är ett superbra pass inför tävlingar att bygga mental tuffhet, fartkänsla och lära sig att (i den mån man nu gör det) återhämta sig medans man ändå springer rätt fort. Nu tävlar jag relativt mycket, så det är ett bra tag sen jag gjort just den varianten, men det är lätt hänt att man springer med för stor skillnad mellan den snabba och mindre snabba delen.
Det kändes smart, speciell när man har hittat en lutning som ger samma hastighet/tider som när man löper på asfalt

Precis, då jag har läst så verkar det vara rätt många som gör just det, har för stora avstånd mellan snabba/mindre snabba delen. Sen verkar många utgå från sitt tröskeltempo på 5k. Efter att ha läst lite mer, även en holländsk text, så verkar man ska utgå från sin fart på 1500m alternativt ett tempo du kan hålla i 5-6x1 km. Så jag utgick från en snittfart som jag har haft på mina 1 km intervaller, det fungerade riktigt bra iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 13:32   #14928
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag körde mitt sista regelrätta intervallpass idag inför halvmarathon nästa lördag. Det blev 6x1000 meter med 1 minuts ståvila och jag försökte trycka på hyfsat (dvs sprang snabbare än milfart, kanske 5 km tempo men jag är fasiken osäker på vad jag skulle göra på 5 km). Tempot blev 3:50 min/km i snitt genom serien och jag sprang väldigt jämt. Efteråt var jag trött, men inte dödligt trött, och hade nog orkat klämma ett par intervaller till i samma tempo. Brasklappar: Kände mig lite tung i kroppen ( hej mens!) samt sprang på en grusväg som inte var helt platt. Mens lär jag tack och lov slippa på lördag men är ändå nervös för att formen är på väg nedåt.

Edit: Siktar alltså på halvmarathon sub1:30.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2016-08-26 klockan 13:34.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 13:35   #14929
KangaBanga
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 120
31km har det blivit den har veckan, det kanns inte som lopning dock mer som "shuffling". Runt 5min/km med 180-185 kadens. Gjorde ultraljudsundersokning i veckan for att fa reda pa varfor foten fortfarande ar svullen nio veckor efter stukning - ligamenten har lakt men arrbildningen har gjort dem tjockare och de skaver pa andra bitar runtomkring. Ska pa ultraljudsterapi(?) nasta vecka och se om det tar ned svullnaden.
KangaBanga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 12:11   #14930
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
När man kommer till Hellnerstadion och speakern säger: uppe på toppen är det 5 grader och kraftig vind, uppemot 15 sekundmeter" är man bra sugen på att vända hem. Uppe på fjället fick man luta sig en 15-20 grader sidledes mot vinden. Att springa när det är stenigt och jävligt med rätt stelfrusna fötter och ben är inte jättetrevligt.

https://connect.garmin.com/modern/ac...re_unique_id=3
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 13:50   #14931
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Bättre sent än aldrig

Nu finns racerapport från Ultravasan att läsa på www.multimotionaren.com
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 14:32   #14932
nottis
Registered User
 
nottiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Gällivare
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
När man kommer till Hellnerstadion och speakern säger: uppe på toppen är det 5 grader och kraftig vind, uppemot 15 sekundmeter" är man bra sugen på att vända hem. Uppe på fjället fick man luta sig en 15-20 grader sidledes mot vinden. Att springa när det är stenigt och jävligt med rätt stelfrusna fötter och ben är inte jättetrevligt.

https://connect.garmin.com/modern/ac...re_unique_id=3
En minut bättre än mig så vi har nog setts på fjället idag. Det var karaktärsdanade att springa idag =)
nottis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-27, 22:01   #14933
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ett sånt långpass är säkert guld att få in, men frågan är ju ifall du hinner återhämta dig efter det så du faktiskt får superkompensation till loppet? Effekten från det pass du körde igår lär du ju egentligen inte märka av förrän i slutet av nästa vecka, och du bör kanske inte köra ett tufft pass till förrän framåt helgen. Hur långt är det kvar till din tävling ifall du kör ett sådant långpass på fredag? Är det en och en halv vecka kvar då så kan du nog köra, annars är det nog ingen större ide. Kör du det passet tidigare än fredag är det risk att du springer med blyben och att hjärnan får diktera tempot (som blir för högt) och så har du skägget i brevlådan i ett par veckor... Men du känner ju din kropp själv också, och du kanske har snabbare återhämtning än vad jag räknar med.
Igår var jag ute, hade tänkt köra ett sånt 5+5+5 men det blev lite mer åt 4+11-hållet, 4 lugna 11 snabba
Jag var förskräckligt löpnödig tror jag.
Hur återhämtad jag är märker jag imorgon, då hade jag tänk springa 20-24km (beroende på väder, humör, ork och batteri i telefonen jag har Spotify i). Är jag väldigt tung och seg blir det lite kortare, då sliter jag bara i onödan men är det en bra dag tuffar jag väl på ett tag. Utifrån det jag får veta imorgon får jag sen planera nästa vecka, jag har ju fortfarande 2 veckor på mig, även om den sista ska gå till återhämtning.

Det är riktigt spännande det här ju, vad man kan göra på 3 veckor bara! Kroppen är en fantastisk manick, så otroligt anpassningsbar. Jag blir alldeles fascinerad!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-30, 19:49   #14934
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
En fundering som dykt upp. Har börjat (försiktigt) ta upp löpningen efter en period med rätt lite löpning. Den träning som blivit av de senaste åren har framförallt varit styrketräning, längdskidor när det är möjligt, samt rodd.

Funderingen gäller vilken skillnad det är i träningseffekt att springa ett pass på 10km, kontra att springa 2x5km där 5km sker på morgonen och 5km sker strax innan middag, alltså flera timmar mellan.

Försöker få in löpningen i vardagen och har därför börjat springa till och från universitetet ett par gånger i veckan. Blir väl två dagar löpning per vecka. Samt två dagar på gymmet.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 05:20   #14935
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
En fundering som dykt upp. Har börjat (försiktigt) ta upp löpningen efter en period med rätt lite löpning. Den träning som blivit av de senaste åren har framförallt varit styrketräning, längdskidor när det är möjligt, samt rodd.

Funderingen gäller vilken skillnad det är i träningseffekt att springa ett pass på 10km, kontra att springa 2x5km där 5km sker på morgonen och 5km sker strax innan middag, alltså flera timmar mellan.

Försöker få in löpningen i vardagen och har därför börjat springa till och från universitetet ett par gånger i veckan. Blir väl två dagar löpning per vecka. Samt två dagar på gymmet.
Kan tänka att största skillnaden blir att vilan avbryts halvvägs. Jag provade själv att göra så, och ärligt talat gillade jag det inte alls. Om det funkar för dig är det inget fel på det.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 06:14   #14936
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Kan tänka att största skillnaden blir att vilan avbryts halvvägs. Jag provade själv att göra så, och ärligt talat gillade jag det inte alls. Om det funkar för dig är det inget fel på det.
Det och att effekten av själva träningen blir annorlunda.

I alla fall om man håller på uppåt en timme eller längre då man springer hela passet. I så fall är ju 10k ett långpass där man får en hel del träningseffekt lokalt i musklerna av att man håller på under såpass lång tid. Dvs man blir trött i benen snarare än i lungorna. Splittar man upp passet på två halvtimmar istället så kommer man aldrig upp i samma långa sammanhängande långkörare.

Dock kan man ju kanske få nån annan typ av träningseffekt av att man blir tvungen att vänja sig vid att springa igen innan man är helt utvilad.

Så det kan säkert vara lite både och. Huruvida det blir mer eller mindre slitigt är svårt att svara på. Men generellt brukar det väl inte anses vara nån vits med att köra dubbla pass förrän man kör sex dagar i veckan och ligger uppåt 60-80km/vecka ungefär. Så ifall man främst är ute efter att maximera sin träningseffekt är det förmodligen en dålig idé. Men ifall det har att göra med nån slags balansgång kring vad man hinner/orkar med på en vecka, då man ändå ligger en bra bit under sitt "tak", kan det säkert funka.

Mina fem cent i frågan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 06:19   #14937
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
En fundering som dykt upp. Har börjat (försiktigt) ta upp löpningen efter en period med rätt lite löpning. Den träning som blivit av de senaste åren har framförallt varit styrketräning, längdskidor när det är möjligt, samt rodd.

Funderingen gäller vilken skillnad det är i träningseffekt att springa ett pass på 10km, kontra att springa 2x5km där 5km sker på morgonen och 5km sker strax innan middag, alltså flera timmar mellan.

Försöker få in löpningen i vardagen och har därför börjat springa till och från universitetet ett par gånger i veckan. Blir väl två dagar löpning per vecka. Samt två dagar på gymmet.
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Kan tänka att största skillnaden blir att vilan avbryts halvvägs. Jag provade själv att göra så, och ärligt talat gillade jag det inte alls. Om det funkar för dig är det inget fel på det.
De enstaka gångerna jag testat liknande har det känts oerhört segt att ta sig iväg på den andra rundan - förmodligen en vanesak.

Träningseffekten bör bli något större av att springa 10 km i sträck än att dela upp det, men med något mindre slitage. Knappast någon större praktiskt på prestation över tid - gissar jag.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 07:44   #14938
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Fast om han kör 2x5km så kanske han håller högre fart än vid 1x10km...
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 17:35   #14939
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Jag får lite smått värk i ena baksida lår efter vissa rundor. Vad kan det bero på och hur åtgärdar man det? Höftlyft, plankan och mer styrka? Är väldigt svag, måste prioritera styrka men är alltid dödstrött efter passen och skippar alltid det..

Några bra övningar för baksida lår man kan göra hemma? Försökt med finnen men misslyckades, hur kan man göra den själv? Vill bara ha några övningar för bål och baksida lår jag kan göra direkt efter passen, inget för avancerat eller så..
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 20:08   #14940
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Vad säger ni, ligger det något i det artikeln påstår eller är det en överdrift/feltolkning?
http://www.runnersworld.se/artiklar/...oparskador.htm
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)