Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-08-18, 01:17   #14896
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Coolt med parkrun i sverige. Ännu grymare vore det ifall man kunde få välja att springa två eller tre varv för att få tävla på lite längre sträckor också. Jag tänker att man kanske ledsnar på 5k efter ett tag. Men man kan ju alltid springa lite extra efteråt... Synd bara att det är så långt till Fjollträsk, annars skulle jag lätt vara med varje lördag. Tvivlar på att jag har ork till att försöka få till ett event häruppe.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 06:35   #14897
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Tack hörrni, det låter som att jag inte är helt off range! Försöket blir på Trondheim Halvmarathon och banan är en hyfsat platt tvåvarvsbana. Det är väl mest vädret som kan ställa till det; regn och stark vind är inte superovanligt här.

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag brukar använda den här: http://www.runbayou.com/jackd.htm

Du kanske menar den här: http://web.archive.org/web/200502180.../OmvandTab.asp

Fullt rimligt, go for it!

Själv blir det 10k landsväg imorgon som jag enligt ovan hoppas gå i alla fall sub 37, helst ned mot 36:40 (omvandlar min 17:34 på 5k) Förmodligen bättre grundform än då jag sprang 5k på bana, men 10k går på småknixig landsväg. Samt en jävla träningsvärk från gårdagens frontböj :/. Hoppas formförbättringen räcker till att ta ut det andra.
Jaa, länken till Studenternas var den jag tänkte på! Tack!

Lycka till på 10 km .

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som sagts; borde gå fint.

Fixade själv 1:32 för två år sedan då min 10km tid var ett par minuter långsammare än 40 (inga träningspass över 10km, men uthållighet från cykling).
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Tror också det är fullt rimligt!

Förenklat kan man tänka så här: när du dubblar från 10 km till halvmaraton lägger du på 5% per mil (eller 2 min vid milen på 40 min). Då blir det 42+42+5 = 89 min eller 1:29h. Bygger på att banan är likvärdig och att man är tränad för distansen.

Du kanske tänker på Mcmillan Running calculator.
McMillan har jag använt förr och min erfarenhet är att den överskattat mig lite. Men att lägga på fem procent per mil låter rätt rimligt. 2 mil ska vara piece of cake för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 08:39   #14898
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
McMillan har jag använt förr och min erfarenhet är att den överskattat mig lite. Men att lägga på fem procent per mil låter rätt rimligt. 2 mil ska vara piece of cake för mig.
McMillan ger dig 1:29:10, 5% ger dig 1:29, studenternas 1:28. Så McMillan är ju mest konservativ?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 09:31   #14899
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jaa, länken till Studenternas var den jag tänkte på! Tack!

Lycka till på 10 km .
Tack för det, gick oförsämt bra.

Jag verkar ha tränat på bra i sommar, 36:07 på inte helt perfelt bana utan att alls bry sig om loppet, sprang längsta långpasset på evigheter i lördags, tungt frontböjpass i söndags. Liket lever!

Kommer så smått lägga upp träningen mot ett millopp om 6 veckor lite drygt, då kan ta mig tusan perset på 35:30 vara i fara om banan är lättsprungen.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 10:25   #14900
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tack för det, gick oförsämt bra.

Jag verkar ha tränat på bra i sommar, 36:07 på inte helt perfelt bana utan att alls bry sig om loppet, sprang längsta långpasset på evigheter i lördags, tungt frontböjpass i söndags. Liket lever!

Kommer så smått lägga upp träningen mot ett millopp om 6 veckor lite drygt, då kan ta mig tusan perset på 35:30 vara i fara om banan är lättsprungen.
Starkt!

Lycka till med att krossa PB.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 11:26   #14901
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Starkt!

Lycka till med att krossa PB.
Tackar ödmjukast.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 19:02   #14902
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tackar ödmjukast.
Stort lycka till!
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 19:04   #14903
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Några löpare som testat New Balances skomodeller och kan tipsa? Jag söker en bra sko av lättare karaktär. Springer mycket och ska vara tålig

Förresten: Kört en del distans nu senaste veckan. Finns det några riktlinjer gällande tempo om man inte går efter puls? Det vill säga, vad ska jag ligga på för tempo under mina distans/långpass? Jag ska göra några testlopp närmsta månaden, bland annat 3000, 5000 och 10000 m för att se hur jag ligger till Sub 10 inomhus på 3000 m vore kul!
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 17:01   #14904
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Haha.
Har sprungit typ en gång varannan vecka sedan maran (hälsenorna bråkade lite) och har som bäst under denna tid tagit mig 6km på typ 35+ minuter.
Har även gått upp 9kg sedan dess.

Putsade mitt personbästa på 5km med över 20 sekunder i dag.

Vila sig i form är tydligen min grej =9
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-21, 06:52   #14905
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Mår som jag förtjänar idag. Ultravasan 90 igår känns i knän och lår
Återkommer med racerapport när jag är hemma igen.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-21, 08:03   #14906
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Skönt att värmen lagt ned sig, inga som helst problem att dra ut och plocka en mil utan någon vidare förberedelse. Jag tror jag ligger runt 6 tempo på milen, funderar på om jag ska öka milen eller köra en halvmil på lite högre tempo.

Intervaller är jag nog inte redo för, jag har lite höftproblem som inte gillar när man springer som en dåre ...
Det var värre än jag trodde med hastigheten, jag mätte upp 7,38 förra veckan. Men jag har kört på med milen och låg igår på 6 tempo. Sista km'n vart dock lite för jobbig ..

Ska försöka testa 6 km på 5,3 tempo nån gång
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-21, 08:13   #14907
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Mår som jag förtjänar idag. Ultravasan 90 igår känns i knän och lår
Återkommer med racerapport när jag är hemma igen.
Bra kämpat. Har kör stafetten ett par år och bevittnat hur trasiga folk kan se ut efter ultran
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-21, 19:00   #14908
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Lite hux flux blev jag draftad till Stockholm HM om 3 veckor. Hinner man förbättra sig något på så kort tid, tänker få upp farten lite mest för själva distansen oroar mig inte. Men jag har blivit lat över sommaren och bekvämlighetssprungit bara, och det blir man inte så snabb av
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 05:49   #14909
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Lite hux flux blev jag draftad till Stockholm HM om 3 veckor. Hinner man förbättra sig något på så kort tid, tänker få upp farten lite mest för själva distansen oroar mig inte. Men jag har blivit lat över sommaren och bekvämlighetssprungit bara, och det blir man inte så snabb av
Tja du har väl en, kanske en och en halv vecka på dig att slänga in några kvalitetspass som du hinner få effekt av inför loppet.

Jag skulle springa nåt lite längre distanspass i tänkt tävlingsfart så snart som möjligt och så kanske ett eller två intervallpass i lite högre tempo (typ 5k tempo eller nåt) för att förhoppningsvis få till nåt slags formtopp då du tar det lite lugnare sista veckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-22, 09:08   #14910
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Någon som kan tipsa om ett lite lättare, typ mellantungt, intervallpass som man kan köra på antingen löpband eller ute på vägen?

Har senaste måndagarna varierat mellan 4-5x3 minuter (oftast denna), 30-20-10 och backintervaller. Men idag känner jag mig lite mer sliten och skulle gärna testa något annat. Någon som har tips? 60/60 kanske?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)