Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-05-05, 10:16   #15781
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Senaste gången jag sprang ett lopp var jag ~10 år gammal. Det var inget riktigt lopp utan mer ett mindre barnlopp. Vill minnas att jag var helt otroligt nervös redan då och att jag vek ned mig, kom trea men det hade nog kunnat gå ännu bättre med lite pannben. Därefter sprang jag bara mot andra när det var idrott i skolan, hade lite fallenhet för det och fick bl.a. den bästa tiden på två km som min idrottslärare hade varit med om under sin ganska långa period som lärare på skolan. Var dock sjukligt nervös även vid dessa tillfällen så det var nog mer ångest än glädje totalt sett. Fick jag en dålig tid så var jag besviken, fick jag en bra tid så tänkte jag att jag kunde ha pressat mig själv hårdare.

Jag sprang i alla fall aldrig ett riktigt lopp p.g.a. att jag inte ville göra mig själv besviken. När jag blev äldre, och sprang mindre, så motiverade jag mig även med att det inte var någon mening att springa lopp om man inte kunde få en bra tid. Kom man inte under 20 minuter på fem km så förstod jag inte vitsen med att tävla.

Nu är jag 26 år gammal och har sprungit väldigt sporadiskt de senare åren. Därmed har pressen på att prestera när jag springer minskat mer och mer. För en och en halv eller två månader sedan började jag springa två gånger i veckan för att må lite bättre och få upp lite flås till Korpen-säsongen. Det gick ganska bra, och under ett svagt ögonblick så anmälde jag mig till ett fem km långt lopp. Ångrade mig DIREKT efteråt och tänkte att jag nu, återigen, hade tagit bort det avslappnande och roliga med löpningen och ersatt det med press och prestationskrav. För två veckor sedan började löpningen gå sämre och sämre. Jag tappade den lilla lust jag hade för loppet, sänkte kraven och tänkte "det är bara att genomföra skiten så är det över sen".

Med inga krav på mig sprang jag igår loppet. Jag tog inte ut mig fullständigt men höll ändå ett bra tempo där det var jobbigt att ligga. Uppnådde mitt ursprungliga mål på 4:30-tempo i snitt, vilket ger 22:30 min på fem km. Hade sänkt detta mål när träningen gick dåligt och tänkt att det fick duga om jag hamnade kring 23 min. Det var skitkul att springa. Man kände sig stark och motiverad när man sprang förbi andra löpare, och den där känslan av att vilja stanna hela tiden var som bortblåst. Kommer absolut att springa fler lopp!

Långt text, men finns säkert andra som har haft liknande "problem". Det är ju ändå rätt sjukt att man ska behöva bli vuxen innan man vågar göra något som man har sysslat med hela livet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 11:45   #15782
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har inte läst just detta, ännu. Men hört detta tidigare.

Man går ju inte ofta ner vråldjupt då man tar sats inför ett hopp, vilket ju talar för kvartsböjar. Det är typ mer specifikt än djupa böjar.

Dessutom är man ju starkare ju närmare toppläget man kommer. Så det går ju att köra med tyngre vikter, vilket gör att man kan bli ännu starkare just i toppen av böjen.

Jag är inte helt hundra på att ovanstående stämmer till hundra procent. Men jag tror att det väl är i alla fall en del av resonemanget kring varför det är bra med kvartsböjar för hoppstyrka.

Problemet med att köra kvartsböjar på 150% av 1RM för djupare böjar, är ju då såklart att skaderisken ökar. Går man ner lite för djupt vet man ju inte vad som kan hända, och i största allmänhet borde ju kompressionskrafterna på ryggraden bli större. Kör man på lättare vikter får man ju problemet att det inte ger särskilt bra resultat, eftersom man är så stark i toppen. Fördelen med djupare böjar är ju att man blir starkare i alla vinklar ovanför bottenläget, och att man inte kan använda supertunga vikter är då snarare ett plus (eftersom skaderisken blir lägre ju lägre vikter man kan använda och ändå få önskat resultat). Om jag inte minns fel finns detta med i Vladimir Zatsiorskys bok Science and practice of strength training. Jag har dock tappat bort min, så jag ska inte svära på det.

Ett av problemen med att använda knäböj för att hoppa högre, är ju att man måste bromsa in innan man når toppläget. Det är sällan positivt att hoppa med en tung skivstång på ryggen. Det finns ju diverse utrustning iofs som tar hand om hela eller delar av vikten då man landar efter ett sådant hopp. Dessutom finns det utrustning som gör att en del av vikten lossar då man når ett visst djup i en tung negativ knäböj, sedan har man en betydligt lättare stång att accelerera upp och göra ett hopp med. Betydligt enklare torde det vara att använda sig av tyngdlyftarövningar som ryck och stöt för att kunna accelerera fullt ut. Även knäböj med kedjor kan ju göra att man kan få det tyngre högre upp.

Det är ju sällan enbart knäböj används för att öka hoppspänsten. Det typiska är ju att man använder knäböj för att öka muskelmassa och maxstyrka och så tyngdlyftning för att omsätta detta i mera explosiv power. Dessutom i kombination med plyometrisk träning.

Jag gissar att kvartsböjarna tar över en del av den träning som frivändningar och liknande kan ge i slutfasen av accelerationen. Skulle vara intressant att se nån typ av jämförelse där knäböj + frivändningar är med, eftersom det ju ger bättre resultat än bara knäböj.

EDIT: Varför la du in detta i löpartråden förresten?
Förlåt trodde det var en tråd för löpning eller får man bara diskutera skor och hur många lopp man springer?

Jag valde att placera inlägget här för att slippa höra massa dynga om hur tungt och djupt man måste böja för att vara manlig osv. Tycker det är bra om man kan dela med sig av värdefulla tips och metoder för att bli bättre på att springa, både långt, snabbt och säkert

Senast redigerad av Korvryttaren den 2017-05-05 klockan 11:46.
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 13:06   #15783
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Förlåt trodde det var en tråd för löpning eller får man bara diskutera skor och hur många lopp man springer?

Jag valde att placera inlägget här för att slippa höra massa dynga om hur tungt och djupt man måste böja för att vara manlig osv. Tycker det är bra om man kan dela med sig av värdefulla tips och metoder för att bli bättre på att springa, både långt, snabbt och säkert
Tror kortare rom kanske kan ge grenspecifika bra effekter, men muskel- och styrkebyggande får man nog ändå bättre med fullt rom?

Typ på samma sätt som jägarvila säkert är bra för hockeyspelare och skidåkare men kanske inte supernödvändigt för fotbollsspelare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 13:13   #15784
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Annars är det väl som det stod i artikeln att det kanske fortfarande är vettigare för "nybörjare" att köra djupare böjar, för att kunna klara av grundare böjar senare i karriären.
När man väl har byggt upp en rimlig grundstyrka i knäböj med ett djupare utförande så måste man inte välja utan kan köra varianterna parallellt och/eller periodiserat. Nu har jag inte läst artikeln men om de faktiskt körde frivändningar och inte styrkevändningar så var det också det som de gjorde.

Vill man ha hög acceleration kan man köra hängdrag vilka oftast går att köra utan att man behöver bromsa vikten (i alla fall med rätt utrustning).
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 13:22   #15785
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Förlåt trodde det var en tråd för löpning eller får man bara diskutera skor och hur många lopp man springer?

Jag valde att placera inlägget här för att slippa höra massa dynga om hur tungt och djupt man måste böja för att vara manlig osv. Tycker det är bra om man kan dela med sig av värdefulla tips och metoder för att bli bättre på att springa, både långt, snabbt och säkert
Det var en fråga, eftersom jag inte tyckte det hade så mkt med löpning att göra. Det var inte kritik. Du kanske märkte att jag först skrev femhundra rader om topic, och även skrev att jag tyckte det var väldigt intressant...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 13:42   #15786
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tror kortare rom kanske kan ge grenspecifika bra effekter, men muskel- och styrkebyggande får man nog ändå bättre med fullt rom?

Typ på samma sätt som jägarvila säkert är bra för hockeyspelare och skidåkare men kanske inte supernödvändigt för fotbollsspelare?
Full rom är alltid bäst ur ett muskelbyggande syfte men för idrottare handlar det oftast om att bli snabbare/starkare på vissa moment.

Hockeyspelare och fotbollsspelare har nytta av samma övningar om du bortser från valet av utrustning.



Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det var en fråga, eftersom jag inte tyckte det hade så mkt med löpning att göra. Det var inte kritik. Du kanske märkte att jag först skrev femhundra rader om topic, och även skrev att jag tyckte det var väldigt intressant...
Hade naturligtvis fokuserat på innehållet om det inte vore för att du avslutade på ett sådant negativt sätt. När vi har rett ut den delen så kan vi återgå till ämnet

Appropå frivändningar så är det en väldigt teknisk svår övning som kräver många timmar att bemästra och det är nog därför man valde att enbart inkludera olika djup på knäböj. Det är trots allt en betydligt vanligare övning som inte enbart utförs på atletklubbar och liknande.

Senast redigerad av Korvryttaren den 2017-05-05 klockan 13:44.
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 13:46   #15787
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Full rom är alltid bäst ur ett muskelbyggande syfte men för idrottare handlar det oftast om att bli snabbare/starkare på vissa moment.

Hockeyspelare och fotbollsspelare har nytta av samma övningar om du bortser från valet av utrustning.





Hade naturligtvis fokuserat på innehållet om det inte vore för att du avslutade på ett sådant negativt sätt. När vi har rett ut den delen så kan vi återgå till ämnet

Appropå frivändningar så är det en väldigt teknisk svår övning som kräver många timmar att bemästra och det är nog därför man valde att enbart inkludera olika djup på knäböj. Det är trots allt en betydligt vanligare övning.
Jag avslutade inte på ett negativt sätt. Det var du som tolkade en fråga som om det vore kritik...

Angående frivändningar så körde de ju det som en del av styrketräningen. Alla grupperna körde frivändningar efter sina böjar...

Citat:
All subjects performed 4 workouts per week for 16 weeks, using a daily undulating periodization routine, with the load increasing from 8RM, 6RM, 4RM, to 2RM over 4 workouts. Each week involved 2 lower body workouts and 2 upper body workouts. The lower body workouts comprised squats, power cleans, lunges, leg curls, and step ups.

The squat part of the workout involved 4–8 sets of squats (linear increase in volume over the 16-week period). Each group performed the squats at the prescribed depth for their group, followed by the other exercises.

Senast redigerad av svenbanan den 2017-05-05 klockan 13:48.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 13:51   #15788
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag avslutade inte på ett negativt sätt. Det var du som tolkade en fråga som om det vore kritik...

Angående frivändningar så körde de ju det som en del av styrketräningen. Alla grupperna körde frivändningar efter sina böjar...
En del av programmet för samtliga deltagare men inte en del av studiens syfte som enbart fokuserade på 3 olika djup i knäböj.

Nästa gång kanske man använder frivändningar mot kvartsböj och ser hur resultatet blir.
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 14:06   #15789
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
En del av programmet för samtliga deltagare men inte en del av studiens syfte som enbart fokuserade på 3 olika djup i knäböj.

Nästa gång kanske man använder frivändningar mot kvartsböj och ser hur resultatet blir.
Det måste ju ha varit en del av studiens syfte, eftersom de valde att använda den övningen...

Ja men man kan ju ändå se hur djupa böj + frivändningar (vilket ju i princip är det som har brukat ansets vara effektivast) står sig mot grunda böj + frivändningar. Och då stod sig ju grunda böj + frivändningar bra.

Jag tror det redan finns data som visar att djupa böj + frivändningar > enbart frivändningar > enbart djupa böj. Så egentligen får man ju ingte så mycket ny info av att jämföra enbart frivändningar mot enbart kvartsböj, eftersom grunda böj + frivändningar rimligen är bättre än enbart böjarna, eller enbart vändningarna.

Dock är jag lite tveksam till att de faktiskt fick ut max av sina frivändningar (som jag skrev tidigare) när de först körde 4-8 set av knäböj innan. Jag skulle ju hellre sett frivändningarna före knäböjarna, eller ännu hellre kanske separata träningspass.

Senast redigerad av svenbanan den 2017-05-05 klockan 14:07.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 14:22   #15790
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det måste ju ha varit en del av studiens syfte, eftersom de valde att använda den övningen...

Ja men man kan ju ändå se hur djupa böj + frivändningar (vilket ju i princip är det som har brukat ansets vara effektivast) står sig mot grunda böj + frivändningar. Och då stod sig ju grunda böj + frivändningar bra.

Jag tror det redan finns data som visar att djupa böj + frivändningar > enbart frivändningar > enbart djupa böj. Så egentligen får man ju ingte så mycket ny info av att jämföra enbart frivändningar mot enbart kvartsböj, eftersom grunda böj + frivändningar rimligen är bättre än enbart böjarna, eller enbart vändningarna.

Dock är jag lite tveksam till att de faktiskt fick ut max av sina frivändningar (som jag skrev tidigare) när de först körde 4-8 set av knäböj innan. Jag skulle ju hellre sett frivändningarna före knäböjarna, eller ännu hellre kanske separata träningspass.
Konceptet är grymt men det har tagit väldigt lång tid i relation till hur snabbt utvecklingen gått inom träningsvärlden. Denna studie är mycket intressant och nu bör man ju ta steget vidare och försöka använda 3 "bästa" separata övningarna och sen jämföra resultatet om man lägger till en extra övning typ:

Kvartsböj + frivändning
Kvartsböj + box böj
Kvartsböj + hip thrust

Kvart+frivänd+hip tror jag är en skrämmande kombo.


https://bretcontreras.com/squats-ver...o-performance/
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 14:40   #15791
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Tveksam om hip-thrusters är så supereffektiva för hoppspänst. Svårt att tro att nånting kan rubba tynglyftning från tronen... Contreras tycker ju att hip-thrusters är lösningen på all världens problem har jag för mig. Men för hoppspänst tror jag inte röven är så jätteviktig (relativt andra faktorer). Det beor väl iofs lite på exakt vilken slags hopp man mäter också. Men jag skulle säga att quads är viktigare, och att kanske även hamstrings . Snackar vi sprint är det kanske en annan femma.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 15:06   #15792
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tveksam om hip-thrusters är så supereffektiva för hoppspänst. Svårt att tro att nånting kan rubba tynglyftning från tronen... Contreras tycker ju att hip-thrusters är lösningen på all världens problem har jag för mig. Men för hoppspänst tror jag inte röven är så jätteviktig (relativt andra faktorer). Det beor väl iofs lite på exakt vilken slags hopp man mäter också. Men jag skulle säga att quads är viktigare, och att kanske även hamstrings . Snackar vi sprint är det kanske en annan femma.
Kan ändå förstå honom, han lever för forskningen och just röven verkar det inte finnas särskilt mycket forskning kring ur ett tränings/prestationssyfte.

Därför kombinationen med någon variant av böj och ht är vägen till Rom. Nåja, ska ut i solen springa lite och tänka på annat
Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 18:56   #15793
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Imorgon klockan 05:45 så ska ett marathon påbörjas som ska springas under 2 h för första gången någonsin.
http://www.runnersworld.com/2-hour-m...rathon-attempt

Ska kunna gå att se live här: http://www.runnersworld.com/2-hour-marathon
och här: https://www.facebook.com/nike/
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 03:35   #15794
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Imorgon klockan 05:45 så ska ett marathon påbörjas som ska springas under 2 h för första gången någonsin.
http://www.runnersworld.com/2-hour-m...rathon-attempt

Ska kunna gå att se live här: http://www.runnersworld.com/2-hour-marathon
och här: https://www.facebook.com/nike/
Haha. Tänkte just slänga upp en länk till detta också.

Det ska streamas live på Nikes youtubekanal också.


Ifall de där skorna (som hela projektet såklart går ut på att promota) är någorlunda vettiga (vilket de ju såklart är) så tror jag alla tre har kapaciteten att springa under rekordet. Det som blir viktigast lär vara dagsformen. Egentligen skulle de förmodligen behöva göra en drös försök med de här förutsättningarna, för att det ska kännas troligt att de faktiskt kommer under 2h. Under 2h är brutalt, men jag tror det finns en chans om allt faller på plats. Fräscha farthållare (som tex Bernad Lagat!!!) som hoppar in under loppets gång, och som springer i specifika formationer för att skydda dem mot vindmotsånd kommer vara extremt värdefullt, och vädret såklart...

Största "faran" lär ju vara att de försöker gå med i farthållarnas tempo trots att de egentligen inte orkar, och så väggar de halvvägs. Men ifall de har såpass många farthållare att de kan dela upp sig i grupper, så kanske någon kan sladda lite under en period och sedan komma tillbaka lite senare i loppet utan att knäcka sig själv.

Jävligt coolt projekt i vilket fall. Jag ska lätt kolla!

Lite mer att läsa:
http://runningmagazine.ca/nike-breaking2-live-stream/
http://www.wired.co.uk/article/two-h...nike-breaking2
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-06, 03:36   #15795
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Kan ändå förstå honom, han lever för forskningen och just röven verkar det inte finnas särskilt mycket forskning kring ur ett tränings/prestationssyfte.

Därför kombinationen med någon variant av böj och ht är vägen till Rom. Nåja, ska ut i solen springa lite och tänka på annat
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)