Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-01, 14:21   #61
Menigar
Registered User
 
Menigars avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 708
Ja. A och D plockar du, sen plockar du eller slår G, B, E tillsammans.
__________________
”If you love somebody it doesn’t matter if he’s a director, or if he’s the president of a company or if he is a king”
Menigar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 14:25   #62
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Menigar
Ja. A och D plockar du, sen plockar du eller slår G, B, E tillsammans.
Super!

Den har da, tears in heaven. kolon

A E(onG#)
E||--------------------|-----------------------------|
B||--------------------|--------2h3p2----5-----5--2--|
G||--------------------|-----2--------2--4-----4--2--|
D||--------------------|-----------------------------|
A||--------------------|--0--------------------------|
E||----------------0h2-|-----------------4--4-----2--|

Vad betyder 2h3p2 och 0hp.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 14:27   #63
Menigar
Registered User
 
Menigars avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: sthlm
Inlägg: 708
h betyder hammer-on(att du slår på strängen med den handen du tar ackorden med) p står för pull-off(att du tar bort fingret) för att skapa ett speciellt ljud.
__________________
”If you love somebody it doesn’t matter if he’s a director, or if he’s the president of a company or if he is a king”
Menigar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 14:38   #64
Joppe
Registered User
 
Joppes avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: 52nd street
Inlägg: 175
En risk med att låta internet lära en spela gitarr just detta träsk med tabbar. Varför ligger ofta gitarrister ljusår efter alla andra instrumentalister när det kommer till teori, gehör och notläsning? Svar: tabbar! Det är the dark side, jag lovar. Tabbar ger ingen som helst insikt i de musikaliska byggstenarna, vilket inte minst denna tråd vittnar om med förvirringen kring ackord och toner. Fördelen med tabbar är man relativt enkelt lär sig fingersättningen på enkla låtar när man är nybörjare, men detta får man igen så det ryker om det så fort man kommit lite längre. Alternativet? Lär er hur man bygger upp ett ackord från grunden, då kommer ni plötsligt ha 20 sätt att ta Em på, instället för två. Planka låtar, 95% av alla rock/pop -låtar är så enkla att en normalbegåvad musikant kan ta ut dem på gehör (givetvis krävs här en ansträngning, men en belönande sådan). Sist men inte minst, lär er noter, you wont regret it.
Joppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 14:43   #65
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Joppe
En risk...
Precis vad min polare sager. Jag tror ocksa att det ar sa. Men teori ar trakigt. Skulle aldrig orka lara mig noter. Hur man bygger ackord ska jag lara mig i alla fall.

Tack till alla for all info!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 19:13   #66
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Joppe
Lär er hur man bygger upp ett ackord från grunden,
Nåt bra tips på hur man gör detta? Hur lär man sig gehör? Är inte det nåt man har eller inte har?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 19:59   #67
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Nåt bra tips på hur man gör detta? Hur lär man sig gehör? Är inte det nåt man har eller inte har?
Tja, spela spela spela spela. Försök att plocka ut låtar själv, ta någon enkel poplåt och försök komma på ackorden själv, sen är det bara att kolla på lite olika tabbar på internet och se hur de säger att låten ska spelas. Fast du får nog räkna med att det tar tid innan du blir bra på det.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 20:15   #68
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Den mest kompletta tab-sidan på nätet är nog:

http://www.e-chords.com/

Väldigt bra för nybörjaren!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 23:24   #69
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Är du bra än slarti?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 00:00   #70
jean-wim
Registered User
 
jean-wims avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Joppe
En risk med att låta internet lära en spela gitarr just detta träsk med tabbar. Varför ligger ofta gitarrister ljusår efter alla andra instrumentalister när det kommer till teori, gehör och notläsning? Svar: tabbar! Det är the dark side, jag lovar.
Nja, det finns ju ett skäl till att notläsning och gitarr är svårt och det är att varje not kan greppas på upp till 5-6 platser på gitarrhalsen. "En not" blir därför mindre värd för en gitarrist, jämfört t.ex. med en pianist, för vilken varje not bara har en plats. På klassisk gitarr har man kommit ifrån det genom att använda strikta positioner, men även där är det en massa kludd på varje not för att ange vilka fingrar som gör vad etc.

Resultatet är att även de mest skolade klassiska gitarristerna använder noter till instudering, men de kan i princip inte "läsa noter" rakt av och spela efter det. Det är nästan omöjligt på gitarr. Och det är också därför så många nybörjare har problem med den biten just på gitarr. Jag tror det är väldigt få av de "stora" gitarristerna som läser noter, även om de kan vara mer eller mindre insatta i musikteori ändå.
jean-wim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 01:03   #71
wintzell
Registered User
 
wintzells avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Nja, det finns ju ett skäl till att notläsning och gitarr är svårt och det är att varje not kan greppas på upp till 5-6 platser på gitarrhalsen. "En not" blir därför mindre värd för en gitarrist, jämfört t.ex. med en pianist, för vilken varje not bara har en plats. På klassisk gitarr har man kommit ifrån det genom att använda strikta positioner, men även där är det en massa kludd på varje not för att ange vilka fingrar som gör vad etc.

Resultatet är att även de mest skolade klassiska gitarristerna använder noter till instudering, men de kan i princip inte "läsa noter" rakt av och spela efter det. Det är nästan omöjligt på gitarr. Och det är också därför så många nybörjare har problem med den biten just på gitarr. Jag tror det är väldigt få av de "stora" gitarristerna som läser noter, även om de kan vara mer eller mindre insatta i musikteori ändå.
Du behöver inte krydda... De mest skolade klassiska gitarristerna kan läsa noter rakt av. De klarar inte av lika svåra arrangemang som pianister men nog kan de läsa många arrangemang rakt av och spela det direkt.
Ville bara klargöra det, kan ju finnas skolade gitarrister som tar illa upp... Ville inte verka messerschmitt...
wintzell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 01:37   #72
jean-wim
Registered User
 
jean-wims avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av wintzell
De mest skolade klassiska gitarristerna kan läsa noter rakt av. De klarar inte av lika svåra arrangemang som pianister men nog kan de läsa många arrangemang rakt av och spela det direkt.
Nja, det är ju frågan om mer eller mindre. Enklare stycken kan kanske vissa gitarrister bara "riva av", men utan någon större musikalisk kvalitet och med mycket "fel". Jag vet inte om du själv studerat klassisk gitarr, men att plugga in en repertoar i huvudet är en av de stora utmaningarna. Många jobbar i åratal för att behärska några minuter långa stycken. Allt måste vara inlärt i minsta detalj, på ett helt annat sätt än för pianister. Om du ser en klassisk gitarrist som kör med noter framför sig fungerar de bara som stolpar för att komma ihåg huvuddragen i styckena.

Däremot tror jag många jazz-studiomusiker kan läsa många enklare arrangemang rakt av, men då består de mestadels av ackord, med lite enklare slingor inlagda här och var.

Eftersom de flesta här vill spela rawk så tror jag vi kan enas om att läsa noter inte är lika användbart eller nödvändigt för att lära sig spela gitarr. Man kan bli bra på harmonilära och musikteori även om man inte läser noter flytande.
jean-wim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 02:23   #73
Dipshit
Registered User
 
Dipshits avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 3 303
ELLER så är tabbar skitbra för oss medelsvennsons som inte kan allt..

Sen brukar jag alltid lira tillsammans med ljudklipp/videoklipp på låten jag försöker lära mig.. get the feeelin
Dipshit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 09:27   #74
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Är du bra än slarti?
Nä, men jag har roligt!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 13:12   #75
wintzell
Registered User
 
wintzells avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Nja, det är ju frågan om mer eller mindre. Enklare stycken kan kanske vissa gitarrister bara "riva av", men utan någon större musikalisk kvalitet och med mycket "fel". Jag vet inte om du själv studerat klassisk gitarr, men att plugga in en repertoar i huvudet är en av de stora utmaningarna. Många jobbar i åratal för att behärska några minuter långa stycken. Allt måste vara inlärt i minsta detalj, på ett helt annat sätt än för pianister. Om du ser en klassisk gitarrist som kör med noter framför sig fungerar de bara som stolpar för att komma ihåg huvuddragen i styckena.

Däremot tror jag många jazz-studiomusiker kan läsa många enklare arrangemang rakt av, men då består de mestadels av ackord, med lite enklare slingor inlagda här och var.

Eftersom de flesta här vill spela rawk så tror jag vi kan enas om att läsa noter inte är lika användbart eller nödvändigt för att lära sig spela gitarr. Man kan bli bra på harmonilära och musikteori även om man inte läser noter flytande.

Det beror ju självklart på vad det är för stycken, de som de sitter med i flera år är ju creme de la creme av stycken. Man får avgöra vilken nivå man skall diskutera. När jag spelade så fick jag sitta och nöta in alla grepp, fingersättningar och skalor i flera timmar, medan min gitarrlärare bara spelade de perfekt rakt av. Så det är klart, de svårare styckena måste även de skolade gitarristerna plugga in, men de har fortfarande en förmåga att läsa noter rakt av, även om det inte är de svåraste styckena.

Men jag håller verkligen med om att just själva notläsningen inte är lika viktigt på gitarr som när man spelar piano. Däremot så bör man verkligen lära sig om harmonilära för att förstå allt mycket mer. Kan man det så kan man mycket lättare planka låtar, transponera och lättare skriva egna arrangemang. Så just själva musikteorin är väldigt viktig för gitarr likväl och det är väldigt synd att den nonchaleras. Jag var jag på väg att förstå allting och få ett grepp om musikteorin, men så slutade jag, och det ångrar jag väldigt mycket idag....
wintzell är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)