Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-24, 23:53   #31
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033
Ok, men seriöst nu. Kan någon bara förklara dem absoluta grunderna? Jag fattar noll och ändå är jag Den Utvalde
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:01   #32
prime^
Registered User
 
prime^s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 825
http://www.ultimate-guitar.com/

duger bra tycker jag..



haha griip
prime^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:01   #33
Slayerized
Registered User
 
Slayerizeds avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 495
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Ok, men seriöst nu. Kan någon bara förklara dem absoluta grunderna? Jag fattar noll och ändå är jag Den Utvalde
Javisst. PM:a mig med dina frågor.



/Slayerized - Kan spela både Gubben Noak och Björnen sover.
Slayerized är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:17   #34
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Inte mycket att förklara, vill du t.ex. spela ett E så sätter du fingrarna på rätt plats och drar med tummen från tjockaste till tunnaste sträng.

Ett E tas med fingersättningen 022100. Pekfingret på första bandet, fjärde strängen. Lång- och ringfingret på andra bandet, andra och tredje strängen.

</barnpedagogik>
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:21   #35
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Inte mycket att förklara, vill du t.ex. spela ett E så sätter du fingrarna på rätt plats och drar med tummen från tjockaste till tunnaste sträng.

Ett E tas med fingersättningen 022100. Pekfingret på första bandet, fjärde strängen. Lång- och ringfingret på andra bandet, andra och tredje strängen.

</barnpedagogik>

Vad menas med ett E? Finns ju en sträng som heter E också, eller nej, 2! Förvirringen är enorm, men det börjar klarna. Har kunnat lite förut så det där är inte helt främmande, men vad var det du beskrev? Ett ackord?

Användar man tabbar när man bara ska slå an en sträng? Fade to Black introt tex är väl knappast ackord right?
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:36   #36
prime^
Registered User
 
prime^s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 825
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Vad menas med ett E? Finns ju en sträng som heter E också, eller nej, 2! Förvirringen är enorm, men det börjar klarna. Har kunnat lite förut så det där är inte helt främmande, men vad var det du beskrev? Ett ackord?

Användar man tabbar när man bara ska slå an en sträng? Fade to Black introt tex är väl knappast ackord right?
Japp han syftade på ackordet.. strängarnas namn nämns nästan aldrig, inte för mig iaf o jag har spelat gitarr ett tag nu.

istället säger man som han sa 022100.. första siffran e tjockaste, sista sifran e tunnaste.. där siffrorna representerar bandet, band 1 och 2 dvs i detta fallet

http://www.8notes.com/guitar%5Fchord%5Fchart/
ifall du vill se hur man ska ta ackord


tabs e hur man "plockar" strängarna, du ska slå på den sträng som visas på det bandet som anges.. jo man tar ackord ändå, men oftast anger dom itne vilket så det får man klura ut själv.. skillnaden e bara att du inte slår på alla strängar utan du slår bara på den angivna/dom angivna(ibland ska du slå på kanske 3 osv)..

make sens?
prime^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:45   #37
jean-wim
Registered User
 
jean-wims avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 311
Finns bara en site värd att nämna:

http://www.guitarshredshow.com/

Allt annat är överflödigt.
jean-wim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 02:29   #38
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Vad menas med ett E? Finns ju en sträng som heter E också, eller nej, 2! Förvirringen är enorm, men det börjar klarna. Har kunnat lite förut så det där är inte helt främmande, men vad var det du beskrev? Ett ackord?

Användar man tabbar när man bara ska slå an en sträng? Fade to Black introt tex är väl knappast ackord right?
E är en ton, den kan spelas på otroligt många sätt. T.ex. som ett helt ackord som jag visade, eller genom att bara plinga till tjockaste strängen.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 08:16   #39
Mashik
Slarti Clan
 
Mashiks avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Finland
Inlägg: 265
Ett ackord består av flera toner.
Mashik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 08:55   #40
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Som någon nämnde tidigare: Guitar Pro. Har fördubblat hastigheten i vilken jag lär mig nya låtar med hjälp av detta program. Kanonsmidigt för att se tabbarna i ett program, och sedan bara slå till "space" så lirar den låten i midiform och visar exakt på tabben var i låten du är. Du kan även välja hastighet o.s.v. Extremt bra!

En bra tabsida, som är nämnd innan är www.911tabs.com
Där finns länkar till tabbar både i text och guitarpro, från olika sidor.
En av sidorna för GuitarPro-tabbar är (Också tidigare nämnd )
www.mysongbook.com

Keep on lira! Man kommer grymt långt på att vara självlärd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 12:18   #41
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Mitt gitarrspelande gå kanon. Ska kanske gästspela på en skiva.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 13:45   #42
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Mashik
Ett ackord består av flera toner.
Givande inlägg där.

Jag har inte läst någon musikteori alls, så jag säger bara hur jag har förstått det. Visst är det flera toner, men när man spelar ett ackord i sin helhet så blir det väl en ton också? När man spelar ackordet E så kommer ju onekligen ett E, men det kanske inte heter ton?
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 13:48   #43
Spinkot
Smalfet
 
Spinkots avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 828
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Givande inlägg där.

Jag har inte läst någon musikteori alls, så jag säger bara hur jag har förstått det. Visst är det flera toner, men när man spelar ett ackord i sin helhet så blir det väl en ton också? När man spelar ackordet E så kommer ju onekligen ett E, men det kanske inte heter ton?
Ett E-ackord består av tonerna E,G# och B. jag tror inte att man kan kalla det ljud som kommer av att spela detta ackord för ett E
Spinkot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 14:08   #44
Officer
Registered User
 
Officers avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Inlägg: 4 308
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot
Ett E-ackord består av tonerna E,G# och B. jag tror inte att man kan kalla det ljud som kommer av att spela detta ackord för ett E

Mnjodå, du kallar ju det för E men med en ändelse t ex E-dur eller E-moll, eller E med olika sluttoner osv för att ändra karaktäristiken på ackorden. Fast det var nog det du tänkte på ändå.
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 14:10   #45
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot
Ett E-ackord består av tonerna E,G# och B. jag tror inte att man kan kalla det ljud som kommer av att spela detta ackord för ett E
Men ett E är det ju som kommer likväl, ett E låter ju likadant oavsett hur man tar det och vilket instrument man tar det på. Även stämapparaten håller med.

Att det är ett E som kommer när man spelar ackordet E är det inga tvivel om, jag undrar bara om man kallar det en ton.

Måste ju finnas någon här som verkligen vet?
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)