Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-17, 23:04   #16
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Låter vettigt, om du är någon som har lite lättare för att gå upp i vikt så ta det lugnt med bulken i början. Man vill gärna gå upp snabbt eftersom man får mer energi o vill ha stort resultat direkt men det tar tid, annars går du upp massa fett igen.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 01:25   #17
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av PepsiMax Visa inlägg
Tack för ännu mer svar.
Med alla kommentarer i åtanke ska jag deffa till en rimlig kroppsfetts nivå(10-15%) och sedan fokusera på muskel och styrkeökningar genom en långsam bulk.
Tack igen för alla svar!
Du behöver absolut inte ner till 10%.
Ligger du under 20% så är det väl inget större problem för hälsan och 10% är ju absolut inget du behöver ha som mål. 15% räcker ju fint.
10% är ju för folk som poserar upp det de har så att säga och säkert andra som inte äter så mycket också men det är ju inget måste. Utan bara så att du kan släppa "fet" i "smalfet" om du nu tycker att det stör dig
Behöver inte se ut som någon uthållighetstränande människa.

Jag köpte en Huawei AH100-våg som jag inte vet hur korrekt den är för 299 kr men den säger ca 19.5% på mig och jag skulle ju tro du ligger lite högre. Jag hade gärna legat på 15-16% iaf men just nu har jag inga muskler så .. =P
En gång i tiden låg jag antagligen (en ganska bra bit?) under 10% med ännu mindre muskler och det hade jag ju inget för. Bara svält.
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Låter vettigt, om du är någon som har lite lättare för att gå upp i vikt så ta det lugnt med bulken i början. Man vill gärna gå upp snabbt eftersom man får mer energi o vill ha stort resultat direkt men det tar tid, annars går du upp massa fett igen.
Just energin är anledningen till att jag ALDRIG har velat köra någon bulk och deff. Jag vill helst känna mig helt på topp på gymmet. Det gör man ju inte alltid och det är säkert bättre att köra ändå och man borde nog inte fokusera så mycket på det men att träna hungrig och leva hungrig verkar så tråkigt.

Jag har inte tränat på många år och ätit jättedåligt. Småtränat lite tre veckor nu och som sagt det här tycker min våg är 19.5% kroppsfett typ, bilden är dock med lite pump och jag spänner mig ju en del så gott det går / poserar, avslappnat ser det ju sämre ut men som några procentenheter mer kroppsfett antar jag att du har:
https://pasteboard.co/IfbUhDI.png

Senast redigerad av Korvil den 2019-05-18 klockan 01:33.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 01:36   #18
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
.. och nu fick jag inte editera längre:
Är man liten och klen och otränad - typ som jag - kanske det känns som det kan "gå" / "vara ok" att utgå ifrån det läget? Fast jag hade ju hellre börjat mer ännu mindre kroppsfett. Inte så pigg på att minska ner nu innan sommarn är igång iaf. Blir antagligen ingen "en månads deff" för mig heller för jag har ju inget att deffa fram. Jag hade ju hellre varit grov än ännu tanigare.

Skiljer antagligen 20 års ålder på oss också så du har ju bättre åldersrelaterat hormonella förutsättningar och gott om tid på dig. Jag vet att när man börjar känns det som en evighet om någon säger typ att det skulle ta TRE MÅNADER! innan man ser något. Och när det väl har gått så ser man ingen större skillnad .. ;D Men om du väl börjar så har du väldigt snart tränar 3-4 år och fortsätter du i 10 så kommer det ju se jättebra ut =P - och fortsätter du då kommer det ju se bra ut i många decennier!

Träna, ät lite mindre, fokusera lite på proteintag / skippa typ godis och glass och kanske ta några promenader eller något och kör på det en tre månader eller så och se var du hamnar. Behöver ju inte göra något extremt. Lev livet och gör rätt och låt det ta den tid det tar, du har massa tid på dig.

För att bedömma framstegen gör det inte mer komplicerat än ett måttband runt magen eller kläm ihop lite fett på den och se hur det ser ut och se hur det ser ut sen eller bara ta nya bilder om säg två månader och se om det har hänt något

Senast redigerad av Korvil den 2019-05-18 klockan 01:41.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 08:46   #19
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
.. och nu fick jag inte editera längre:
Är man liten och klen och otränad - typ som jag - kanske det känns som det kan "gå" / "vara ok" att utgå ifrån det läget? Fast jag hade ju hellre börjat mer ännu mindre kroppsfett. Inte så pigg på att minska ner nu innan sommarn är igång iaf. Blir antagligen ingen "en månads deff" för mig heller för jag har ju inget att deffa fram. Jag hade ju hellre varit grov än ännu tanigare.

Skiljer antagligen 20 års ålder på oss också så du har ju bättre åldersrelaterat hormonella förutsättningar och gott om tid på dig. Jag vet att när man börjar känns det som en evighet om någon säger typ att det skulle ta TRE MÅNADER! innan man ser något. Och när det väl har gått så ser man ingen större skillnad .. ;D Men om du väl börjar så har du väldigt snart tränar 3-4 år och fortsätter du i 10 så kommer det ju se jättebra ut =P - och fortsätter du då kommer det ju se bra ut i många decennier!

Träna, ät lite mindre, fokusera lite på proteintag / skippa typ godis och glass och kanske ta några promenader eller något och kör på det en tre månader eller så och se var du hamnar. Behöver ju inte göra något extremt. Lev livet och gör rätt och låt det ta den tid det tar, du har massa tid på dig.

För att bedömma framstegen gör det inte mer komplicerat än ett måttband runt magen eller kläm ihop lite fett på den och se hur det ser ut och se hur det ser ut sen eller bara ta nya bilder om säg två månader och se om det har hänt något


Tack för tipsen
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 08:53   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag vill också slänga in en varning om att inte bli för fixerad vid deffen och låta den gå överstyr. Många här inne på forumet är halvt ärstörningsdrabbade - eller värre. Den här varningen kanske låter som en självklarhet, men bättre att ta den en gång för mycket än en gång för lite. Håll i åtanke att livet inte magiskt blir fantastiskt bara för att man har en fantastisk kropp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 09:01   #21
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vill också slänga in en varning om att inte bli för fixerad vid deffen och låta den gå överstyr. Många här inne på forumet är halvt ärstörningsdrabbade - eller värre. Den här varningen kanske låter som en självklarhet, men bättre att ta den en gång för mycket än en gång för lite. Håll i åtanke att livet inte magiskt blir fantastiskt bara för att man har en fantastisk kropp.


Ska ha det i åtanke, tack för varningen
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 09:15   #22
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vill också slänga in en varning om att inte bli för fixerad vid deffen och låta den gå överstyr. Många här inne på forumet är halvt ärstörningsdrabbade - eller värre. Den här varningen kanske låter som en självklarhet, men bättre att ta den en gång för mycket än en gång för lite. Håll i åtanke att livet inte magiskt blir fantastiskt bara för att man har en fantastisk kropp.

Exakt vad jag menade med att detta forum inte är ett medel av befolkningens åsikter, utan just sett ut ett utseende fixerad syn på kroppen.

Frågar du på detta forum om man får välja mellan styrka och ”snygg kropp” så är snygg kropp viktigare. Dvs andras syn på dig.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 09:26   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Exakt vad jag menade med att detta forum inte är ett medel av befolkningens åsikter, utan just sett ut ett utseende fixerad syn på kroppen.

Frågar du på detta forum om man får välja mellan styrka och ”snygg kropp” så är snygg kropp viktigare. Dvs andras syn på dig.
Vadå, menar du att styrka rent objektivt är viktigare, eller? Man har nog ungefär lika stor nytta av att orka lyfta ett piano som man har av magrutor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 11:48   #24
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Av bilderna gissar jag att TS inte är särskilt gammal - gymnasieåldern? Träna ordentlig styrketräning, ät vettigt och försök hålla ner intaget av skräp och onyttigheter. Det ”överflödiga hull” du har kommer sannolikt att försvinna om du undviker chips, läsk, bullar och annat skräp/onyttigt.
Och som flera andra påpekat: de flesta av oss som hänger här är smått störda när det gäller vad som är starkt, tjockt, normalt eller sunt. På de flesta ”folkgymmen” stirrar folk om man är ”rippad” och kör marklyft på 200 kg. Här på Kolo är det inget ovanligt alls.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 12:54   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Det ”överflödiga hull” du har kommer sannolikt att försvinna om du undviker chips, läsk, bullar och annat skräp/onyttigt.
Det där har jag läst liknande versioner av flera gånger. Vad baseras det på? Erfarenheter eller gissningar? Jag åt nyttigt och tränade som tonåring, mitt hull försvann då inte. Jag tror påståendet baseras mer på innan-30-var-det-så-lätt-att-vara-smal-romantik än fakta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 13:24   #26
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Förutsatt att du är relativt ny på gymmet kan du gott "deffbygga" på ett litet underskott. Du kommer då se resultat snabbare och på så vis ge dig mer motivation att fortsätta träna även när träningen går trögare.

Senast redigerad av derko den 2019-05-18 klockan 13:25.
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 15:06   #27
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vill också slänga in en varning om att inte bli för fixerad vid deffen och låta den gå överstyr. Många här inne på forumet är halvt ärstörningsdrabbade - eller värre. Den här varningen kanske låter som en självklarhet, men bättre att ta den en gång för mycket än en gång för lite. Håll i åtanke att livet inte magiskt blir fantastiskt bara för att man har en fantastisk kropp.
Och "ät mindre" behövs ju kanske inte om han på det han gör nu lägger att träna styrketräning och ta sig till och från gymmet. För då ökade ju energibehovet en bit där. Sålänge kroppen redan var i energibalans redan innan han började träna. Fast risken finns ju att man blir hungrigare och äter mer , fast det kanske fungerar då med, tränar han och ligger på energiöverskott lär han ju få muskler och tränar han och ligger på energiunderskott tappa fett så på något vis blir det väl ok hur han än gör. Frågan gällde väl i vilken riktning han borde skjuta först och det kan ju få bli automatiskt utifrån hur det blev med matintaget
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Exakt vad jag menade med att detta forum inte är ett medel av befolkningens åsikter, utan just sett ut ett utseende fixerad syn på kroppen.

Frågar du på detta forum om man får välja mellan styrka och ”snygg kropp” så är snygg kropp viktigare. Dvs andras syn på dig.
Jag hade trott att storlek och styrka hade blivit viktigare eftersom det känns som samhället har blivit tuffare.
Å andra sidan är det flera människor och vapen det handlar om så är det väl inte till så stor nytta.

Sålänge han bara kör på med träningen och utvärderar situationen någon gång igen så har han ju gott om tid och möjlighet att byta spår och inriktning och göra om och göra rätt och .. Viktigaste är väl att komma igång

Senast redigerad av Korvil den 2019-05-18 klockan 15:11.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 16:37   #28
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det där har jag läst liknande versioner av flera gånger. Vad baseras det på? Erfarenheter eller gissningar? Jag åt nyttigt och tränade som tonåring, mitt hull försvann då inte. Jag tror påståendet baseras mer på innan-30-var-det-så-lätt-att-vara-smal-romantik än fakta.
Jag skrev sannolikt... I övrigt baseras det på erfarenhet. De flesta, åtminstone ungdomar, minskar i fettmängd om de slutar äta ”skräp” och lever ett aktivt liv. Men visst kan det finnas undantag. Min äldste son är ett undantag åt andra hållet. Han kan äta precis vad som helst, när som helst, utan att lägga på sig fett.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 16:43   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Jag skrev sannolikt... I övrigt baseras det på erfarenhet. De flesta, åtminstone ungdomar, minskar i fettmängd om de slutar äta ”skräp” och lever ett aktivt liv. Men visst kan det finnas undantag. Min äldste son är ett undantag åt andra hållet. Han kan äta precis vad som helst, när som helst, utan att lägga på sig fett.
Okej, dåså!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 16:47   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Jag skrev sannolikt... I övrigt baseras det på erfarenhet. De flesta, åtminstone ungdomar, minskar i fettmängd om de slutar äta ”skräp” och lever ett aktivt liv. Men visst kan det finnas undantag. Min äldste son är ett undantag åt andra hållet. Han kan äta precis vad som helst, när som helst, utan att lägga på sig fett.
Jag gissar att han inte har särskilt lätt att lägga på sig muskelmassa heller. Låter precis som mig i tonåren. Käkade hur mycket mat som helst, drack minst en liter standardmjölk om dagen och godis/kakor/chips vid varje tillfälle. Ändå var jag smal som en sticka med magrutor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)