Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-14, 06:00   #61
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu tillhör ju inte jag de som med religiös fanatism vurmar för elbilar. Men dessa kan ju i alla fall i teorin tillverkas och användas på ett rätt så fossifritt sätt.

Även om oljan kanske inte tar slut under vår livstid, så är det ju inte en outtömlig resurs. Om jag fattat det där med "peak oil" rätt så är vi väl nära maxproduktion nu, om vi inte redan nått taket. Dvs vi kommer inte kunna öka produktionstakten på olja per år särskilt mycket längre (vilket vi väl gjort sedan industriella revolutionens dagar typ) och då blir vi ju tvungna att använda annan energi i större och större utsträckning i den mån produktionen inte kommer kunna fylla behovet.

Så om inte annat är det ju iaf bra att det kommer alternativ till de gamla bensindrivna trotjänarna. Nån gång framöver kommer detta ju vara väldigt nödvändigt.
Just peak oil som jag förstår det är ju en teori att efter en statistisk topp kommer det sedan sjunka. Hittar man nya oljekällor eller når bättre utvinning så skapar man en "peak oil" topp.
Klart det bara finns Y mängd olja men just peak oil tycker jag verkar vara en klumpig teori.
Jag har ingen aning hur nära utvinningstakten ligger behovet? Men visst sjunker den blir det väl rimligtvis ännu dyrare.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tycker vi kan införa obligatorisk bränsleskatt för samtliga skattebetalare, precis som det gjordes med TV-licensen. Det skulle vara solidariskt mot alla de som måste använda sin bil till och från arbetet samt på sin fritid.
Vi kan ju också skatta för mat, el, telefon, kläder och boende.
Nej tack. Är den generell så tappar du hela poängen med varför bensinskatten är så hög, just att man hoppas påverka folk att köra mindre bil. Sen vet jag inte hur effektivt det fungerar, lite påverkar det säkert. Men har man 4 mil att pendla till jobbet blir ju inte avståndet kortare bara för att skatten höjs, trots att miljöpartister verkar tro att skatter kan böja rumtiden
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2019-05-14 klockan 06:01.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 06:33   #62
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Hmm, bönder och folk som jobbar med industri som Sverige tjänar på kan få rabatterade bensinpriser men folk som bara gillar att bo off tycker jag inte "behöver" bo där dom bor. Var gränsen ska gå vet jag inte. Tänker att många människor bosätter sig långt ifrån saker trots att de har valet att bo närmare kollektivtrafik och jobb och ändå klagar, trots att de valt att bo off.

Bra inlägg av dig! Intressant läsning
Så de som jobbar och bor på landet så affärer kan gå runt ute i glesbygden osv. ska då inte få billigare bensin? Du vill ha en enhet eller myndighet som kontrollerar att man tillhör/jobbar på rätt industri för att få bidrag osv... Dvs. mer byråkrati för att lösa för hög skatt?

Jag tycker inte folk har "rätt" som i att alla ska kunna bo i Stockholms centrum eller alla ha sjötomt om de vill, man får betala helt enkelt. Men att statligt prisa ut folk är fel. Det är den punkten det handlar om när man egentligen pratar om att man får bostätta sig vart man vill. Det är liksom inte som att staten nu säger "ni får bara bo där det finns över 100 pers per kvadratkilometer", då de hade totalt brutit mot FN-regler osv... men det man gör är i princip ekonomiskt ohållbart att bo ute i det fria. Tänk då på att löner ute i glesbygden generellt är lägre än städer, så redan där har man mindre att röra sig med. Det är verkligen en skjuta sig själv i foten ideologi, vi vet alla att bönder har det sämst, att urbanisering pågår och inte är bra för miljön...

Om något ska man göra glesbygden mer attraktiv, framförallt för invandrare då de garanterat integreras snabbare ute i landsbygden.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2019-05-14 klockan 06:36.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 07:15   #63
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag tror vi är i en egen liga här i Hongkong, över 20kr/liter:

https://www.globalpetrolprices.com/g...s/World-top10/
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 08:32   #64
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag tror vi är i en egen liga här i Hongkong, över 20kr/liter:

https://www.globalpetrolprices.com/g...s/World-top10/
Men Hongkong är väl så att en liter så kan man köra fram och tillbaka och sett hela staden?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 09:03   #65
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Men Hongkong är väl så att en liter så kan man köra fram och tillbaka och sett hela staden?
Nästan
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 19:12   #66
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Bättre förslag är att nya bilar ej ska kunna köras på fossils bränsle.

Och på så sätt fasar man ut bensinbilarna på sikt. Utan att drabba oss på landsbygden.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 19:53   #67
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Bättre förslag är att nya bilar ej ska kunna köras på fossils bränsle.

Och på så sätt fasar man ut bensinbilarna på sikt. Utan att drabba oss på landsbygden.
Ja, och med kraftig statlig subventionering, så att folk har råd att vara ”miljövänliga”. För det är det vi vill, eller hur? Det är väl det våra folkvalda politiker vill i detta demokratiska land? Eller?
I så fall fram med moroten och lägg undan piskan så ska ni se att vi blir fossilfria om 5 år.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 20:49   #68
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja, och med kraftig statlig subventionering, så att folk har råd att vara ”miljövänliga”. För det är det vi vill, eller hur? Det är väl det våra folkvalda politiker vill i detta demokratiska land? Eller?
I så fall fram med moroten och lägg undan piskan så ska ni se att vi blir fossilfria om 5 år.
Eftersom kommun efter kommun visar röda siffror i bokslutet har jag svårt att tro det är miljön som ligger i fokus är det gäller skatter. Symbolpolitik och rena lögner känns närmare någon sorts sanning.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 08:11   #69
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...i-flera-timmar

Miljövänligt och nyttigt att bo i stan.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 08:45   #70
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Helt rätt att straffa lantisarna, har man valt att bo i Tyresö, Åkersberga eller Vallentuna så förtjänar man sitt straff.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 09:35   #71
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...i-flera-timmar

Miljövänligt och nyttigt att bo i stan.


Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Helt rätt att straffa lantisarna, har man valt att bo i Tyresö, Åkersberga eller Vallentuna så förtjänar man sitt straff.
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 10:09   #72
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
tankade miles 98 igår för 17,60 typ. Det kändes sådär.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 10:28   #73
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
tankade miles 98 igår för 17,60 typ. Det kändes sådär.
Tänker du göra något åt det då?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 11:32   #74
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Han skrev ju om sina känslor på kolozzeum.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 11:39   #75
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
tankade miles 98 igår för 17,60 typ. Det kändes sådär.
Var det med flit? Tankade Miles plus av misstag, hur fan kan det kosta 1 krona mer per liter? Snart börjar de säkert erbjuda laddstationer med Miles plus premium-el.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)