Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-12, 09:56   #46
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Håller med yia till 100%.

Man låter korkade stadsbor bestämma över landsbygden.

Potatis:

Höst: Plöja
Vår: Götsla med kogötsel, harva och sen sätta potatisen. Sladda och kupa.
Sommar: Ala några gånger. Även handränsa bort ogräs, typ molla.
Höst: Slå blasten, ta bort den lösa blasten. Ta upp potatisen.


Och sen plöja igen.


Detta har min familj gjort i alla tider fram till 2014 då min mor lämnade in.

Är man Miljöpartist, så var man inte varit med om att göra detta. Miljöpartister bor i stan och åker buss och cykel och tror att man kan odla all sin egen mat i en blomlåda.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-05-12 klockan 09:58.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 09:59   #47
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Vi har två bilar och det blir en del åkande totalt. Men ser ingen anledning att störa mig särskilt på bensinpriset. Det finns ju redan så mycket annat idiotiskt som kostar mig mer pengar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 10:35   #48
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Tror att efterfrågan kommer att vara fortsatt hög även denna sommar på beg bilar som går på E85. Kanske dags att sälja en av våra två flexifuel. Ångrar inte en sekund att vi skaffade sådana bilar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 10:56   #49
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
I Danmark denna vecka såg jag diesel för 9,49 dansk kronor i Helsingör. Ca 13-14kr litern.

Bensinen nått på 11 danska.

På andra ställen låg det dock lite högre.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-05-12 klockan 11:02.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 11:20   #50
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
I slutändan leder det till ökade kostnader för hela landet, så jag ser fram emot när det leder till höjda matpriser och energipriser och annat. Som är direkt bundna till transporter.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 11:34   #51
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.
Intelligensreserven har talat

Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
En stilla fråga som ett exempel. Tycker du att vi ska ha närodlad mat? Ekologiskt odlad mat? Är det en bra grej? Undvika långa transporter för miljön? Säkerställa god djurhållning? Ja, då behöver vi en levande landsbygd annars blir det inget med den saken. Tycker du vi ska ha gruvdrift i Sverige? ska vi ha skogsindustri? Basindustri? Det som drivit svenskt välstånd i hundra år? Om inte det duger så kan du gå in och läsa i Jordbruksverkets miljö och hållbarhetsrapport som konstaterar att svensk landsbygd är helt avgörande för att vi ska kunna uppnå våra miljömål överhuvudtaget. Skogsindustrin och dess produkter binder t.ex. en väldans massa koldioxid. Det är nämligen det som träd och växtlighet är, kolbehållare som hämtar koldioxid ur luften. Tyvärr går det inte att cykla över de avstånd som råder i Norrlands inland, men är det någon plats som klimatkompenserar för sina transporter ett par tusen gånger om så är det fan i mig där.

Det komiska är snarare den arrogans som råder bland sådana som du. Personer i stadsmiljö eller förort som tror att om alla bara rullar tummarna och bor på samma plats så blir allt bra. Samtidigt kan man i Jordbruksverkets rapport vidare konstatera att Storstadskommunerna är bland de som orsakar mest koldioxidutsläpp per person och år, vilket inte kompenseras alls. Så det är knappast svårt att driva argumentet att vi lika gärna kan beskatta våra storstäder, eftersom alla städer fungerar som parasiter som inte klarar sitt eget uppehälle. Allting som du konsumerar måste komma utifrån och du gör ingenting för att själv upprätthålla din egen försörjning.

Personligen tror jag att problemet i huvudsak består i att vi har en urban miljörörelse. Vi har alldeles för många personer vars enda regelbundna miljökontakt är blomlådan på lägenhetsbalkongen. Då blir det naturligt att man driver symbolfrågor som bensinskatt snarare än riktig miljöpolitik. Samtidigt lever komiskt nog människor på landet naturnära per definition. De har naturen runt knuten och vet vad det innebär. Men inte desto mindre anser sig de förstnämnda ha rätt att läxa upp de senare. Det är alldeles för mycket arrogans och egoism. Folk verkar helt ha tappat förmågan att sätta sig in i andra människors situation.
+1
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:31   #52
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
I slutändan leder det till ökade kostnader för hela landet, så jag ser fram emot när det leder till höjda matpriser och energipriser och annat. Som är direkt bundna till transporter.
Ja jag tänkte också på detta, och vi har redan haft iaf en tråd (fler?) som uppmärksammat just stigande matpriser. Samtidigt som kronan sjunker. Låter inte som en skitbra idé tänker jag spontant att just höja bensinskatt som verkligen drabbar många industrier, snarare sänka den isf. Får jag som spontant tanke iaf, men jag är inte ekonom heller.

Hade det varit bättre för landets bästa att helt enkelt höja skatten för arbete? Kan tänka mig det hade varit mycket sämre för valresultat.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 15:16   #53
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ja jag tänkte också på detta, och vi har redan haft iaf en tråd (fler?) som uppmärksammat just stigande matpriser. Samtidigt som kronan sjunker. Låter inte som en skitbra idé tänker jag spontant att just höja bensinskatt som verkligen drabbar många industrier, snarare sänka den isf. Får jag som spontant tanke iaf, men jag är inte ekonom heller.

Hade det varit bättre för landets bästa att helt enkelt höja skatten för arbete? Kan tänka mig det hade varit mycket sämre för valresultat.
Jag skulle kalla det olika intressebubblor. Vi är så låsta vid att höjt bensinpris har en "önskad" effekt att det är svårt för vissa att se liknade effekter från andra åtgärder.

Jag tror inte det är rimligt med skatteökningar om landet ska må bra. Istället får vi diskutera olika effektiviseringar. Rent krasst borde skatteintäkterna räcka.

Är tanken att vi ska minska co2 utsläpp, finns det bra kalkyler på effektivisering av vår kärnkraft och exportering av överskottet till öst. Kanske till och med till subventionerat pris. Då finns potential att lägga ned stora delar av de lokala kolkraftverken. Och utsläppsminskning i storleksordningen som en halv miljon personbilar årligen.

Det är vad jag menar med intressebubbla och effektivisering. I mycket är det betydligt effektivare att satsa miljöåtgärder om 10 miljarder i de värsta sektorerna på global skala, än att göra det i exempelvis Stockholm.

Allt beror på vad målet är. Bensinpriset slår mest mot fattigare arbetare som måste åka längre sträckor dagligen. När Stockholm kan erbjuda tunnelbana anknytning till sin egen lokala malmgruva eller relaterad basindustri. Då lovar jag att knipa käft
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 17:59   #54
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
En stilla fråga som ett exempel. Tycker du att vi ska ha närodlad mat? Ekologiskt odlad mat? Är det en bra grej? Undvika långa transporter för miljön? Säkerställa god djurhållning? Ja, då behöver vi en levande landsbygd annars blir det inget med den saken. Tycker du vi ska ha gruvdrift i Sverige? ska vi ha skogsindustri? Basindustri? Det som drivit svenskt välstånd i hundra år? Om inte det duger så kan du gå in och läsa i Jordbruksverkets miljö och hållbarhetsrapport som konstaterar att svensk landsbygd är helt avgörande för att vi ska kunna uppnå våra miljömål överhuvudtaget. Skogsindustrin och dess produkter binder t.ex. en väldans massa koldioxid. Det är nämligen det som träd och växtlighet är, kolbehållare som hämtar koldioxid ur luften. Tyvärr går det inte att cykla över de avstånd som råder i Norrlands inland, men är det någon plats som klimatkompenserar för sina transporter ett par tusen gånger om så är det fan i mig där.

Det komiska är snarare den arrogans som råder bland sådana som du. Personer i stadsmiljö eller förort som tror att om alla bara rullar tummarna och bor på samma plats så blir allt bra. Samtidigt kan man i Jordbruksverkets rapport vidare konstatera att Storstadskommunerna är bland de som orsakar mest koldioxidutsläpp per person och år, vilket inte kompenseras alls. Så det är knappast svårt att driva argumentet att vi lika gärna kan beskatta våra storstäder, eftersom alla städer fungerar som parasiter som inte klarar sitt eget uppehälle. Allting som du konsumerar måste komma utifrån och du gör ingenting för att själv upprätthålla din egen försörjning.

Personligen tror jag att problemet i huvudsak består i att vi har en urban miljörörelse. Vi har alldeles för många personer vars enda regelbundna miljökontakt är blomlådan på lägenhetsbalkongen. Då blir det naturligt att man driver symbolfrågor som bensinskatt snarare än riktig miljöpolitik. Samtidigt lever komiskt nog människor på landet naturnära per definition. De har naturen runt knuten och vet vad det innebär. Men inte desto mindre anser sig de förstnämnda ha rätt att läxa upp de senare. Det är alldeles för mycket arrogans och egoism. Folk verkar helt ha tappat förmågan att sätta sig in i andra människors situation.
Hmm, bönder och folk som jobbar med industri som Sverige tjänar på kan få rabatterade bensinpriser men folk som bara gillar att bo off tycker jag inte "behöver" bo där dom bor. Var gränsen ska gå vet jag inte. Tänker att många människor bosätter sig långt ifrån saker trots att de har valet att bo närmare kollektivtrafik och jobb och ändå klagar, trots att de valt att bo off.

Bra inlägg av dig! Intressant läsning
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 19:59   #55
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Hmm, bönder och folk som jobbar med industri som Sverige tjänar på kan få rabatterade bensinpriser men folk som bara gillar att bo off tycker jag inte "behöver" bo där dom bor. Var gränsen ska gå vet jag inte. Tänker att många människor bosätter sig långt ifrån saker trots att de har valet att bo närmare kollektivtrafik och jobb och ändå klagar, trots att de valt att bo off.

Bra inlägg av dig! Intressant läsning
Du har ingen vidare koll på hur det ser ut i Sverige. Det är mycket uppenbart. Det positiva är ju iof att du inte hymlar om det och försöker ge sken av att du har koll.
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 20:19   #56
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av Jpn Visa inlägg
Du har ingen vidare koll på hur det ser ut i Sverige. Det är mycket uppenbart. Det positiva är ju iof att du inte hymlar om det och försöker ge sken av att du har koll.
Absolut!
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 19:05   #57
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nu finns bensinupproret 3.0 som vill höja priset.

Klart att de inte tänker på folk på landet som måste åka och jobba. Som redan nu har det tufft. Och som inte har råd att köpa elbil. Och det spelar väl ingen roll, då de snart kommer skattas hård de med.


Nä, stadsbor borde buntas ihop och ... eller ni kommer ändå dö av alla däckrester som elbilarna bidrar med.

Tycker synd om de som ge upp och flytta till lägenhet i stan i stället.

Känner en som gjort det. Stackare.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-05-13 klockan 19:13.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 19:31   #58
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Om våra politiker hade varit seriösa i omställningen från fosilfritt hade man arbetat lite mer med morot och betydligt mindre med piskan. Momsbefria alla elbilar och se till att det är 0 i tull på dom. Tillåt ett nybilsköp momsfritt per person var 3e eller var 5e år.

Nu arbetar man bara med piskan och hänvisar till faktorer utanför statens kontroll, vilket är ett skämt när 60% av bensin och dieselpriserna består av skatt...

Som alltid kan man önska lite mer pragmatiskt tänkande när det kommer till den så kallade miljöpolitiken och mindre fullkomligt rubbade ideal som bara drabbar den egna befolkningen.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 21:45   #59
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu tillhör ju inte jag de som med religiös fanatism vurmar för elbilar. Men dessa kan ju i alla fall i teorin tillverkas och användas på ett rätt så fossifritt sätt.

Även om oljan kanske inte tar slut under vår livstid, så är det ju inte en outtömlig resurs. Om jag fattat det där med "peak oil" rätt så är vi väl nära maxproduktion nu, om vi inte redan nått taket. Dvs vi kommer inte kunna öka produktionstakten på olja per år särskilt mycket längre (vilket vi väl gjort sedan industriella revolutionens dagar typ) och då blir vi ju tvungna att använda annan energi i större och större utsträckning i den mån produktionen inte kommer kunna fylla behovet.

Så om inte annat är det ju iaf bra att det kommer alternativ till de gamla bensindrivna trotjänarna. Nån gång framöver kommer detta ju vara väldigt nödvändigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 22:29   #60
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Tycker vi kan införa obligatorisk bränsleskatt för samtliga skattebetalare, precis som det gjordes med TV-licensen. Det skulle vara solidariskt mot alla de som måste använda sin bil till och från arbetet samt på sin fritid.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)