Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-11, 13:22   #31
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Hade kunnat köra en elbil till och från jobbet, har 3,5 mil enkel väg. Men har ingenstans att ladda den hemma. Kollektivtrafik är inget alternativ för mig heller, måste ha eget fordon.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:05   #32
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Ni behöver lite perspektiv för att inse hur otroligt korkat saker och ting är i Sverige.

Här betalar vi ~8.30 SEK per liter och det är dyrt.

Vi betalade ~6.30 SEK för inte så länge sedan.
Och i Venezuela får du 3,5miljoner liter för 1USD.
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:15   #33
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Det här känns mest som ett symptom på landets problem. Saker och ting sköts inte seriöst längre. Kör elbil säger vissa. Jo, men vi håller ju på och få elbrist också. I ett land beroende av tung basindustri. Elnätsavgifterna går i taket, reaktorer läggs ner och ska ersättas med flum och tomma ord. Grundbultarna som praktiska Sverige alltid haft ordning på sköts inte längre. Det är råder inte längre traditionell sunt förnuft-Socialdemokrati som går hand i hand med näringslivet, utan nu verkar man vara 100% inriktad på att nå en mijö-utopi som ingen vet vad det är. I praktiken verkar det gå ut på nyckfulla symbolhandlingar som plötsligt dyker upp. Att kärnkraft ska kapas eller skatter höjas för att det låter bra, utan riktiga utvärderingar av konsekvenserna.

Svenskar är praktiska och tål inte hur mycket som helst. Det kommer koka över någonstans när bensinen är för dyr, elen är för dyr, kronkursen kollapsar, vårdköerna slår rekord, polisen har inte koll på läget, kommunerna har inga pengar o.s.v. Det är så mycket som inte fungerar som ska fungera i Sverige. Det är verkligen ganska olustigt.

Senast redigerad av yia den 2019-05-11 klockan 17:23.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:15   #34
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
"Kollade upp lita statistik : https://www.naturvardsverket.se/.../...anvandning.../ här ser man att förbrukningen minskat till hälften på 40 år vilket bevisar att snacket om att det skulle döda landsbyggden är bara dravel. Även om priset gått upp ca 50% sen 1980 https://teknikensvarld.se/sa-mycket-...e-bensinen.../ så har endå snittkostnaden / mil i bränsle minskat från 10 till ca 8, dvs en reell minskning på 20 %. Visst det är inte kul att betala massa i soppapengar. Men om någon skulle gå under av det, skulle dom gjort det för läääänge sen..." (inte min kommentar utan från VoF)
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:19   #35
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jo elbil i all ära med det finns folk på landet som äger bilar i 10 tusenkronors klassen och inte alls har möjlighet att låna upp till en ny elbil.
Många familjer har två fordon.

Och sen kommer snart skatt på de också. Summan av alla skatter ska ju vara samma eller mer.

Lika korkat som att man åker till Tyskland och köper svensk öl och cider.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:26   #36
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Bor man inte i hus har man det i princip omöjligt att ladda sin elbil dessutom. För hur många hyresvärdar har sådana elstoplar att ladda bilen i, typ ingen. Det är timerinställda motorvärmare som bara går en liten stund.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:50   #37
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:59   #38
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Som andra påpekat så är det lantisar och de som faktiskt "lever i naturen" som straffas, och de som bor i skokartonger och bara ser kossor och gröna ängar på youtube påverkas inte. Dvs. de som faktiskt vill njuta av moder jord pressas därifrån in till städer där just miljön är sämre...

Men det är väl bara att fortsätta och pissa på glesbygden, hipsters blir säkert glada sen när de kan köpa närodlat från Spanien.
Du är ju egentligen alldeles för snäll i din kritik. Jag är övertygad om att det i grund och botten handlar om lättkontrollerat valboskap. Sen finns förstås en hel del nyttiga idioter.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 18:01   #39
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.
Så talar en riktig kapitalist.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 18:11   #40
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Är väl fortfarande runt 60% skatt på bensinen. Bodde i Frankrike och bäpridet gick ned rejält för några år sedan i Sverige så var det knappast någon skillnad då staten direkt höjde skatten

Vill man dräpa landsbygden så är skyhöga bensinpriser vägen att gå.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 18:18   #41
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag kör på E85. Fungerar hur bra som helst!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 18:29   #42
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Sen bensinpriset gick över 8 kr/l har det varit åt helvete. Inte en krona av skatten går till miljön eller något vettigt miljöarbete. Symbolpolitik och andra kostnader pga uselt använda skattepengar och dåliga beslut. Jag skulle gärna sluta tanka och undvika så många skatter som möjligt för att slippa skänka min lön till idioter men tyvärr behöver jag bilen.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 18:30   #43
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958


Tagen ifrån:

https://www.facebook.com/tino.sanand...56437587413231


Enkel men förklarande graf
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 23:57   #44
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.
En stilla fråga som ett exempel. Tycker du att vi ska ha närodlad mat? Ekologiskt odlad mat? Är det en bra grej? Undvika långa transporter för miljön? Säkerställa god djurhållning? Ja, då behöver vi en levande landsbygd annars blir det inget med den saken. Tycker du vi ska ha gruvdrift i Sverige? ska vi ha skogsindustri? Basindustri? Det som drivit svenskt välstånd i hundra år? Om inte det duger så kan du gå in och läsa i Jordbruksverkets miljö och hållbarhetsrapport som konstaterar att svensk landsbygd är helt avgörande för att vi ska kunna uppnå våra miljömål överhuvudtaget. Skogsindustrin och dess produkter binder t.ex. en väldans massa koldioxid. Det är nämligen det som träd och växtlighet är, kolbehållare som hämtar koldioxid ur luften. Tyvärr går det inte att cykla över de avstånd som råder i Norrlands inland, men är det någon plats som klimatkompenserar för sina transporter ett par tusen gånger om så är det fan i mig där.

Det komiska är snarare den arrogans som råder bland sådana som du. Personer i stadsmiljö eller förort som tror att om alla bara rullar tummarna och bor på samma plats så blir allt bra. Samtidigt kan man i Jordbruksverkets rapport vidare konstatera att Storstadskommunerna är bland de som orsakar mest koldioxidutsläpp per person och år, vilket inte kompenseras alls. Så det är knappast svårt att driva argumentet att vi lika gärna kan beskatta våra storstäder, eftersom alla städer fungerar som parasiter som inte klarar sitt eget uppehälle. Allting som du konsumerar måste komma utifrån och du gör ingenting för att själv upprätthålla din egen försörjning.

Personligen tror jag att problemet i huvudsak består i att vi har en urban miljörörelse. Vi har alldeles för många personer vars enda regelbundna miljökontakt är blomlådan på lägenhetsbalkongen. Då blir det naturligt att man driver symbolfrågor som bensinskatt snarare än riktig miljöpolitik. Samtidigt lever komiskt nog människor på landet naturnära per definition. De har naturen runt knuten och vet vad det innebär. Men inte desto mindre anser sig de förstnämnda ha rätt att läxa upp de senare. Det är alldeles för mycket arrogans och egoism. Folk verkar helt ha tappat förmågan att sätta sig in i andra människors situation.

Senast redigerad av yia den 2019-05-12 klockan 00:04.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 09:37   #45
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Älskar upproret. Folk har inga problem att betala 15 kr, MEN NÄR DET GÅR ÖVER 16 KR DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Startar vi en facebookgrupp!

Så jävla svenskt.
Att gnälla på att något är så jävla svenskt; badtumtsssss;

SÅ JÄVLA SVENSKT!
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)