Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-21, 11:35   #61
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag äter alltid minst en helvegitarisk måltid om dagen.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 12:06   #62
Primitiv
Registered User
 
Primitivs avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 492
Jag äter inte kött eller fisk, men äter ägg och mjölk. Jag är alldeles för stor konsument av mejeriprodukter och tyvärr för oansvarig att få tummen ur och sluta med det också.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 21:36   #63
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag trodde att han syftade på gårdsslakt för försäljning. Att slakta för eget bruk är OK och görs såklart av många, men det är olagligt att sälja det köttet.
Jag syftade på det där med det olagliga. Det är avsevärt mer vanligt än vad folk nog tror.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 21:44   #64
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag fascineras över hur många som väldigt gärna vill visa hur goda, medvetna och fina de är egentligen trots att de äter kött. Med argument som "Jag vet att det är fel men..." "Jag äter kött ganska sällan (bara till sju av dagens 9 mål)" osv. Vad beror detta på?

Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att man vill ligga med veganer och andra "upplysta" och därför tar en urskuldande inställning.
Är väl inga konstigheter att man vill visa att man vet att det man gör är fel? Om du gör något du vet är fel i något annat sammanhang, och nån kommer på dig, kommer du inte vilja urskulda dig då?

Dessutom är några av de som urskuldar sig i tråden kvinnor, och kvinnor vill aldrig ligga med någon, så din teori håller inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 22:21   #65
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Med tanke på hur billigt det är med proteinpulver så är man ju förvånad att inte fler äter det istället för kött.

1 kg vassle ger ju 7-800 g protein för 100 kr eller mindre på olika hemsidor med rea. 1 kg kycklingfile ger ju 200-220 g protein för 60-80 kr.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 01:21   #66
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Jag är inte etisk vegan, men jag äter bara växtbaserad kost men fattar varför andra väljer att vara just etisk vegan. Har inget problem att äta något animaliskt men har tillgång till alla råvaror och matkällor för att ständigt äta endast växter och ser ingen anledning att glida ifrån det och jag hamnar aldrig på en öde ö nuförtiden ändå.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2019-04-22 klockan 01:24.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 08:15   #67
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Om vi inte blivit omnivorer (allätare) dvs börjat med köttdiet utan stannat kvar på veganstadiet (tex Paranthropus sp.) så hade vi varit utdöda för länge sedan pga av RIKTIGA KLIMATförändringar som vi inte kunnat anpassat vår extrema kosthållning till. Dessutom bidrog bl.a det ljuvliga animaliska proteinet till att vår hjärna kunde både tillväxa och utvecklas. Även våra tänder hade varit mycket större om vi om vi blivit omnivorer. Däremot så var käkmusklerna enormt starka och stora... alltid något...

Så en saftig blodig utsökt biff är bra för kropp och själ...

https://www.newdinosaurs.com/1128_pa...oman_yevseyev/
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 08:36   #68
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Om vi inte blivit omnivorer (allätare) dvs börjat med köttdiet utan stannat kvar på veganstadiet (tex Paranthropus sp.) så hade vi varit utdöda för länge sedan pga av RIKTIGA KLIMATförändringar som vi inte kunnat anpassat vår extrema kosthållning till. Dessutom bidrog bl.a det ljuvliga animaliska proteinet till att vår hjärna kunde både tillväxa och utvecklas. Även våra tänder hade varit mycket större om vi om vi blivit omnivorer. Däremot så var käkmusklerna enormt starka och stora... alltid något...

Så en saftig blodig utsökt biff är bra för kropp och själ...

https://www.newdinosaurs.com/1128_pa...oman_yevseyev/
Det är klart att köttätande har varit en stor resurs för mänskligheten under vår historia som art, men det är inte på något sätt ett argument för att vi behöver äta kött nu. Nu när vi är så många är det snarare mer klokt att så många som möjligt äter så växtbaserat som möjligt. Och att just animaliskt protein ska ha varit avgörande i vår hjärnas utveckling får du gärna komma med en källa på.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 09:06   #69
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Mest för att kött är gott, och ja det är värt det. Sen hade det inneburit ett extra stressmoment och begränsning i mitt liv, behöver inte fler såna. Gå runt och titta på innehållsförteckningar, tacka nej till mat borta. Kan lägga min energi på annat.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 09:10   #70
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det är klart att köttätande har varit en stor resurs för mänskligheten under vår historia som art, men det är inte på något sätt ett argument för att vi behöver äta kött nu. Nu när vi är så många är det snarare mer klokt att så många som möjligt äter så växtbaserat som möjligt. Och att just animaliskt protein ska ha varit avgörande i vår hjärnas utveckling får du gärna komma med en källa på.
Du menar att du inte tar ersättning för Vitamin B12?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 09:18   #71
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Du menar att du inte tar ersättning för Vitamin B12?
Nej, det menar jag absolut inte. Förstår faktiskt inte vad ditt svar ens har med mitt inlägg att göra?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 09:43   #72
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Du menar att du inte tar ersättning för Vitamin B12?
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nej, det menar jag absolut inte. Förstår faktiskt inte vad ditt svar ens har med mitt inlägg att göra?
Det är faktiskt inte en helt irrelevant svar, finns ju en som "krediterar" (vad fan heter det på svenska? "tillskriver?") människans (hjärnas) utveckling till just ökat intag av B-vitaminer från exempelvis kött, fisk etc.

Däremot så går det ju att tillgodose sina vitaminbehov utan kött mha med tillskott i nutid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 09:46   #73
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det är klart att köttätande har varit en stor resurs för mänskligheten under vår historia som art, men det är inte på något sätt ett argument för att vi behöver äta kött nu. Nu när vi är så många är det snarare mer klokt att så många som möjligt äter så växtbaserat som möjligt. Och att just animaliskt protein ska ha varit avgörande i vår hjärnas utveckling får du gärna komma med en källa på.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är faktiskt inte en helt irrelevant svar, finns ju en som "krediterar" (vad fan heter det på svenska? "tillskriver?") människans (hjärnas) utveckling till just ökat intag av B-vitaminer från exempelvis kött, fisk etc.

Däremot så går det ju att tillgodose sina vitaminbehov utan kött mha med tillskott i nutid.
Jag _tror_ det är hyfsat välbelagt att så är fallet. Oavsett är det i princip helt irrelevant för vad man bör äta i dagsläget, liksom 99,9% av koster som motiveras av "vi åt såhär under tidsperiod X".
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 09:50   #74
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
”Behöver” är blott en fråga om överlevnad. För sunda människor finns det mer till livet än att bara överleva.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 10:02   #75
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag fascineras över hur många som väldigt gärna vill visa hur goda, medvetna och fina de är egentligen trots att de äter kött. Med argument som "Jag vet att det är fel men..." "Jag äter kött ganska sällan (bara till sju av dagens 9 mål)" osv. Vad beror detta på?

Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att man vill ligga med veganer och andra "upplysta" och därför tar en urskuldande inställning.
Personligen känner jag mig rätt god, medveten och fin och det kött jag äter, den mängden jag skräpar ner och den belastning jag utgör anser jag vara min rätt som människa och jag ser inga problem med det. Alls.
Kosten avgör liksom inte hur man är som människa.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)