Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-12, 09:12   #196
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ishnak Visa inlägg
Kan ta ett exempel, en getbock "inseminerar" en hel flock alldeles själv på mindre än en vecka vilket leder till en fördubbling av antalet djur på ett år. Exponentiell ökning av populationen om man inte slaktar eller har rovdjur som tar ned antalet. Ska du inte låta djuren tillåtas sina drifter att para sig utan artificiellt utrota dem genom att hålla dem isär? Du verkar inte ha något moraliskt problem med slakt eller att vi håller djur utan det är endast lidandet som du ser som ett problem. Med din syn på djurhållning så är i princip allt kött jag äter från "humana förhållanden" är det då ok? Är den moraliska aspekten styrd av antalet djur som hålls? Direkt ohälsosamma raser, som jag tolkar det utifrån det du skriver, borde ju vara människan? Om de flesta veganer har en liknande moralisk bas för sina argument så har ni svåra etiska och moraliska problem att lösa med er själva eller så inser ni inte själva var er moral kommer ta er. För att ta ett argument som du kan fundera över så tycker du att det är ok att utrota en ras för att förhindra framtida lidande. Fundera över den en sväng.
Jag förstår inte problemen som du verkar skapa ur ingenstans. Mycket riktigt låter ansvarsfulla bönder inte getterna få fritt utlopp för sin sexdrift, man låter inte en getbock fördubbla flockstorleken i ett svep om man inte vill det. Att djuret inte får ligga varje gång djuret vill tycker jag nog är inom rimliga godkända gränser för djurplågeri. Och självklart slaktar man övertaliga djur.

Den moraliska aspekten styrs av hur mycket djuret får utlopp för sina naturliga behov och är fritt från sjukdom. Att det inte är för många djur på liten yta har mycket med det att göra, ja. En lagom stor flock, med lagom fördelning av kön och åldrar, hållen med tillgång till mycket utevistelse i miljöer där den trivs, och där all slakt sker så snabbt och lidandefritt som möjligt, det tycker jag är moralisk djurhållning.

Och vadå "ni veganer"? Jag är inte vegan.

Dina sista tre meningar begriper jag inte, ärligt talat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 11:27   #197
Ishnak
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag förstår inte problemen som du verkar skapa ur ingenstans. Mycket riktigt låter ansvarsfulla bönder inte getterna få fritt utlopp för sin sexdrift, man låter inte en getbock fördubbla flockstorleken i ett svep om man inte vill det. Att djuret inte får ligga varje gång djuret vill tycker jag nog är inom rimliga godkända gränser för djurplågeri. Och självklart slaktar man övertaliga djur.

Den moraliska aspekten styrs av hur mycket djuret får utlopp för sina naturliga behov och är fritt från sjukdom. Att det inte är för många djur på liten yta har mycket med det att göra, ja. En lagom stor flock, med lagom fördelning av kön och åldrar, hållen med tillgång till mycket utevistelse i miljöer där den trivs, och där all slakt sker så snabbt och lidandefritt som möjligt, det tycker jag är moralisk djurhållning.

Och vadå "ni veganer"? Jag är inte vegan.

Dina sista tre meningar begriper jag inte, ärligt talat.
Ok, det jag ville visa på är att om man tar den moraliska ståndpunkten "att hålla djur för mat" är fel hamnar du väldigt fort i extrema ståndpunkter vilket du själv visade genom att säga att du är villig att låta djurarter dö ut för att nå målet och du är inte ens vegan. Om man har som enda argument "äta djur är äckligt" så är det också en ståndpunkt men det är ju inte en moralisk sådan. Sen hamnar jag själv givetvis också i etiska och moraliska trångmål med köttätande. Som gång på gång visats så kan industriell djurhållning vara oetisk och hemsk varför jag försöker beröra den så lite som möjligt för min egen kosthållning. Men att äta en klav som jag sett fribeta och växa upp för att sedan gå till slakt är inget moralisk problem för mig.
Ishnak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 03:42   #198
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Jag är vegan.

Rimligt skäl till att inte vara vegan är väl att allting kommer att dö likförbannat och livet bara upprepas för liv som kan leva och reproducera sig konkurrerar ut det liv som inte klarar av det så det bara matar på generation efter generation utan nytta och syfte.

En morot försöker också överleva, den går i blom och får frön tillslut.
En lins är ett frö men om du äter det så blev det ju ingen växt av det.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 06:16   #199
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Häst & kebab är för gott. Ägg är för nyttigt. Bomull är för varmt & kvalster finns överallt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 06:41   #200
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Häst & kebab är för gott. Ägg är för nyttigt. Bomull är för varmt & kvalster finns överallt.
EDIT@Bomull är visst veganskt, bara får/ull som inte är det. Död åt får. För varma, görs bättre på kebabsvarven.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 09:16   #201
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Att inte vara vegan känner jag håller på att bli ett statement. Ett viktigt sådant som säger "Det räcker med er jävla kommunisthjärntvätt nu".
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 15:13   #202
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Jag är inte vegan för att jag äter kött ibland
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 11:58   #203
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Inte vegan för jag äter 100% animaliska produkter.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 12:00   #204
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Ni som inte är veganer och bara skriver i tråden för att trigga folk, till exempel genom att skriva som personen ovan, kan väl sluta upp med det.

Dels är det irriterande. Men man blir också besviken på mänskligheten att alla inte gör sitt bästa för att rädda klimatet. För att inte tala om det oetiska med hela köttindustrin.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 12:03   #205
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ni som inte är veganer och bara skriver i tråden för att trigga folk, till exempel genom att skriva som personen ovan, kan väl sluta upp med det.

Dels är det irriterande. Men man blir också besviken på mänskligheten att alla inte gör sitt bästa för att rädda klimatet. För att inte tala om det oetiska med hela köttindustrin.
Goddammit!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 12:20   #206
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ni som inte är veganer och bara skriver i tråden för att trigga folk, till exempel genom att skriva som personen ovan, kan väl sluta upp med det.

Dels är det irriterande. Men man blir också besviken på mänskligheten att alla inte gör sitt bästa för att rädda klimatet. För att inte tala om det oetiska med hela köttindustrin.
Jag är inte vegan därför att jag dels inte vill göra avkall på god och näringsriktig mat och dels därför att jag inte tror att det är bättre för klimatet.

Statistiskt så smälter isarna i samma takt som veganismen ökar, jag är besviken!
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 12:39   #207
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Äter kött, helst vilt, övervägde förut att bli vegan men det finna inga som helst argument för att köttätande är dåligt för miljön eller omoraliskt.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 16:20   #208
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Smak
Nöjdhetskänsla
Pris
Tid

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 16:51   #209
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Jag tror inte det är bra för hälsan att utesluta kött.
Krångligare.

En hel del veganer/vegetarianer som vart det en längre tid tycker jag ser utmärglade ut. Lystern är borta. Kroppen ser halvdöd ut. Ingen substans, ingen power, ser 10 år äldre ut än vad de är, ögonen sjunker in ... O.s.v..
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2019-09-20 klockan 16:59.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 22:25   #210
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jag tror inte det är bra för hälsan att utesluta kött.
Krångligare.

En hel del veganer/vegetarianer som vart det en längre tid tycker jag ser utmärglade ut. Lystern är borta. Kroppen ser halvdöd ut. Ingen substans, ingen power, ser 10 år äldre ut än vad de är, ögonen sjunker in ... O.s.v..
Jag tycker jag har changerat på sistone, jag kan mycket väl tänka mig att det handlar om hur stor andel raffinerade matvaror man äter.

Äter man baljväxter, grönsaker och frukt, nötter och ser till att få sig alla vitaminer och mineraler man behöver så kanske det ser bra ut.

Lever man däremot på texturerat sojaprotein, vitt mjöl, havremjölk, sojaglass, choklad, läsk och alkohol ja då kanske kroppen lider.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)