Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-26, 13:19   #1
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Tips inför Lumpen/GMU

Har testat o hitta andra GMU-trådar men dem flesta är från 2013ish så tänkte skapa en ny tråd istället.
Har bestämt mig för att göra lumpen och sen ansöka till Markstridssoldats utbildningen om det skulle passa mig men måste först göra provet i Stockholm.

Har ni tips på vad jag kan träna och till exempel hur det ser ut där nu för tiden? Något speciellt man ska tänka på osv. Tack!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 13:24   #2
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Cykla. Cykla mycket och med motstånd. Gör cykeltestet regelbundet så du vänjer dig vid det. Generellt så kommer benen faila innan syreupptagningen gör det.
Det är även en fördel att vara stark i marklyft.
åh andra sidan behövs det väl inte speciellt höga poäng för att bli markstridssoldat?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 13:33   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag skulle tro man har mer nytta av att köra löpning istället för cykel. I alla fall att man har mer nytta av löpning när man väl är soldat. Man springer ju oftast runt på två ben i skog och mark, och då lär löpning ha bättre överföring tänker jag.

Sen är väl testet nån form av motionscykel, så man kanske klarar detta lättare om man är van vid cykelträning snarare än löpning.

Utöver konditionsträning så tror jag allmän styrketräning är en bra idé. Man vill ju kunna vara kapabel att hantera sin egen kropp i diverse situationer så att vara stark i armhävningar och pullups och bålövningar är nog en bra idé. Dessutom vill man ju klara av att ha en tung ryggsäck på sig medans man är ute och marcherar. Ifall man inte vill träna på att just vara ute och marchera så tror jag man kommer hyfsat långt med helt vanlig styrketräning (rodd, marklyft, knäböj och nån slags pressövning).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 14:27   #4
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Mitt tips är också att cykla motionscykel mycket, jag hade relativ god kondition men mina lår tvärdog på cykeln.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 15:00   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Ja för att göra bra ifrån sig på konditionstestet så ska du givetvis cykla på motionscykel för det är vad dom utför konditionstestet på. Förslagsvis roar du dig på cykeln med intervallträning och längre distanser.

Styrka som tidigare nämnt, allmän styrketräning. Fokus på knäböj,marklyft,press över huvud, skivstångsrodd, pullups.

Vana vid att marschera med tung packning, vet inte om det används på prov idag men kan vara bra att redan nu börja leka lite med detta.

Sedan ska du också förbereda dig för den teoretiska biten tycker jag. Det är väl någon typ av IQ prov som man gör på datorn så börja öva på sådana och träna upp de bitar du har svårt med.

Inför psykologi-testet så är det helt enkelt bara att vara ärlig och rättfram, ögonkontakt, ingen flackande blick och framförallt komma dit förberedd med varför du vill gå med i det i militära, vad du siktar på osv. "Jag vill panga vapen och hade varit coolt att vara i Afghanistan" kommer inte vara ett bra svar.
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 16:01   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Ett par saker att tänka på gällande cykeltestet, är att träna på rätt saker. Dvs cykla, men det räcker inte med att köra en massa spinning på gymmet utan träna under samma förutsättningar som på Rekryteringsmyndigheten.

Ett par saker, man spänner inte fast fötterna på något sätt, så man kan inte rundtrampa eller dra på uppvägen som man ofta kan på spinning.

Det andra är att man inte får trampa för fort eller för långsamt, båda leder till diskning, således måste man träna på att prestera i spannet 60 – 70 rpm. Det är bättre att ligga nära den högre gränsen så man inte faller under 60 när motståndet höjs.
Man får inte heller ställa sig upp när det blir jobbigt. Så vänj dig vid sittande cykling i fast tempo och stegra motståndet. Det kommer svida rejält i låren om du gör rätt, bit ihop och gilla läget.

De olika betygsstegen på cykeln är baserad på antal watt per kilo kroppsvikt. Så en tjock person måste cykla längre än en smal person. Så kan du deffa bort några kilon innan mönstring utan att tappa styrka och kondition så gör det provet mycket enklare.

Vad det gäller styrkan så är det drag till hakan som man övar mer eller mindre, men maskinen mäter bara upp till i höjd med bröstvårtorna. Öva på att dra med ett fast bestämt tempo. Motståndet styrs av hur hårt du drar så exploderar du från marken upp till låren så blir det skittungt att få upp den till bröstet. Bestämt men utan att vara ryckigt är det som gäller.

IQ testet är svårare, här är det bara att öva ordkuskap och rotera figurer/kuber i huvudet. Finns troligen bra böcker på biblioteket för den som vill träna på det.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 18:36   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vana vid att marschera med tung packning, vet inte om det används på prov idag men kan vara bra att redan nu börja leka lite med detta.
+1
Testas nog inte men du kommer ha igen det när det väl börjas, om inte för annat än skadeförebyggande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 18:53   #8
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg

Vad det gäller styrkan så är det drag till hakan som man övar mer eller mindre, men maskinen mäter bara upp till i höjd med bröstvårtorna. Öva på att dra med ett fast bestämt tempo. Motståndet styrs av hur hårt du drar så exploderar du från marken upp till låren så blir det skittungt att få upp den till bröstet. Bestämt men utan att vara ryckigt är det som gäller.
Nej, skivstången rör sig med en förutbestämd hastighet. Det som mäts är hur hårt du drar. Även om du drar skithårt så går det inte fortare än att att dra upp den långsamt med mindre kraft. Men ju mer du tar i, desto högre poäng får du.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 21:36   #9
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Mitt tips är också att cykla motionscykel mycket, jag hade relativ god kondition men mina lår tvärdog på cykeln.
This. Var så besviken att jag bara fick sju av nio då jag hade väldigt god kondition på den tiden. Min kompis med sämre kondition men mer cykelvana och kanske bättre syratålighet fick istället nio av nio.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 13:31   #10
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Nej, skivstången rör sig med en förutbestämd hastighet. Det som mäts är hur hårt du drar. Även om du drar skithårt så går det inte fortare än att att dra upp den långsamt med mindre kraft. Men ju mer du tar i, desto högre poäng får du.
Du har rätt, jag har fel!

Fick ta och läsa på om ISOKAI, jag kunde ha svurit på att de förklarade på min mönstring att det var viktigt att dra med ett jämt tryck då stången ökade i motstånd ju hårdare man drog, men till mitt försvar skall nämnas att jag mönstrade på andra sidan millennieskiftet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 13:32   #11
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
This. Var så besviken att jag bara fick sju av nio då jag hade väldigt god kondition på den tiden. Min kompis med sämre kondition men mer cykelvana och kanske bättre syratålighet fick istället nio av nio.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Kan han ha vägt mindre med? Då det är W/Kg som man mäter så har man ju mycket att vinna på att vara deffad.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 13:38   #12
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Du har rätt, jag har fel!

Fick ta och läsa på om ISOKAI, jag kunde ha svurit på att de förklarade på min mönstring att det var viktigt att dra med ett jämt tryck då stången ökade i motstånd ju hårdare man drog, men till mitt försvar skall nämnas att jag mönstrade på andra sidan millennieskiftet.
Så fick jag det förklarat för mig också!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 13:47   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Kan han ha vägt mindre med? Då det är W/Kg som man mäter så har man ju mycket att vinna på att vara deffad.
Ja, det borde han ha gjort. Är väl under tvåan i gymnasiet som man gör det? Då hade jag gymmat ett par år och han lagt ned så det diffade nog några kg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 19:50   #14
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Mitt absolut bästa tips är att komma till mönstringen motiverad och med en tydlig plan, vilket du verkar ha! Så bra jobbat, håll uppe motivationen och kör stenhårt på testerna

Utöver det, för att förbereda dig så bra som möjligt inför testerna så se till att träna så varierat som möjligt. Nog för att det är ett cykeltest på mönstringen så skall du för allt i världen inte utesluta löpträningen! Bygg upp en god grundvolym på löpningen varvat med cykel.

De flesta löp-tester som genomförs under en militär utbildning och karriär ligger på 2000, 3000 och 10.000 meter med varierande tidskrav. Samtliga tester kan genomföras antingen med eller utan utrustning (uniform, stridsväst och packning till exempel) beroende på vilket förband du sedan hamnar på.

När det kommer till styrketräningen så gäller det att stärka de mest utsatta kroppsdelarna och muskelgrupperna. Till exempel knän, axlar och bål. Så som tidigare inlägg, knäböj, chins, rodd, marklyft och liknande. Men stirra dig inte blind på just de övningarna utan träna hela kroppen, men lägg extra fokus på dessa muskelgrupper. Dynamiska och statiska bålövningar är en framgångsfaktor för att hålla dig hel och vara stadig. Till exempel olika variationer på plankan!

Framförallt, håll dig hel, var motiverad och ha kul!

PS: Har du några övriga frågor, är du mer än välkommen att skicka ett PM. Så ska jag svara så gott jag kan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111

Senast redigerad av Godfella den 2019-03-27 klockan 19:52.
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 20:41   #15
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
TACK SÅ MYCKET för all information och tips grabbar!

@svenbanan Kommer ihåg att jag frågade dig om tips ang det här för ca 1 månad så just nu följer jag det du har skrev och känner att min kondis blir bättre o bättre!


Just nu så löper jag 3 gånger i veckan där jag kör snabb joggning/gå i 20 minuter i skogen. Finns ett friluftsgym där också så började använda de i måndags. Jag kommer börja cykla igen också för det var ca 2 år sen jag brukade cykla dagligen så nu för tiden så känner jag i benen direkt efter några minuter.

Enda problemet är dock att jag känner smärta i hälarna när jag springer. Och det tror jag har att göra med min aknebehandling(går på Isotretinoin). Tabletterna får min kropp att ligga i träningsvärk-mode varje gång jag gör nåt fysiskt så att säga. Smärtan under löpningen får mig att känna mig mer trött pga att jag inte vill skada mig så det är därför jag kör jogg/gå istället för sprint/jogg.

Läste nånstans på deras sida att ens kondition borde ligga på nivån så man kan springa 2km på ca 11 minuter.

Jaq har skickat in en ansökan inför mönstringen i alla fall så inväntar svar, ska se om man kanske kan köra den efter Juni men får se hur jag känner mig som sagt.

Jag vet att man kan söka 2 gånger under året men vill t.ex inte dra dit nästa vecka o köra allin o faila. Vill börja med GMU så snabbt som möjligt dock haha för jag hoppade av distans-plugget pga att de inte passa mig men min familj vet inte om det så tanken är att så fort jag klarar mönstringen så berättar jag för dem hur min framtid ser ut.

Sorry för lång text men tack för all info som sagt!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)