Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-22, 15:40   #46
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har koll på vad jag skall säga men det kommer ut lite dåligt eller borde kanske bli tydligare. Dom frågade hur min engelska är och jag svarade sådär fastän jag borde ha sagt att den är bra för på deras skala skulle den räknas som bra.
Oh, det är ett misstag. De räknar nämligen med att folk skarvar här så att du säger att den är "sådär" innebär att de tror att du i princip inte kan ett enda ord engelska.

Dios råd ovan är bra överdriv i positiva ordalag sådant som inte enkelt kan kontrolleras. Man bör dock även kunna backa upp sådant som man säger man är bra på tex försäljning. Gärna siffror och data som exemplifierar hur mycket du sålt etc.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:41   #47
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jomen precis. Sen är frågan "är du bra på xxx?" faktiskt ganska svår att svara på. "Bra" är ju en relativ term så det beror helt på vad man jämför med? Frågan är ju egentligen "är du tillräckligt bra för tjänsten du söker? Och hur motiverar du det?" På en sådan fråga svarar jag tveklöst "ja" och kan motivera det med konkreta exempel (eller varför inte lösa en matrismultiplikation eller differentialekvation eller vad de nu vill ha för "bevis" ), men i en intervjusituation kan det ibland vara svårt att tänka logiskt. Eller ja, det kan vara svårt i livet i allmänhet - alla människor som inte är fullblodsnarcissiter har garanterat självtvivel ibland.
Jag gräver gärna djupare i det och ber dem gärna presentera ribban som avgör bra, ifall de kan. Sen tar jag gärna i lite om någon egenskap ska lyftas. Inte på skrytnivå, även om jag en gång under intervju rent av sa: "Nä, hör ni, jag ber banne mig om ursäkt men nu kommer jag skryta." Och därefter la fram en erfarenhet som ingen annan på min gamla arbetsplats vågade röra vid just då.

Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag blir stel när de frågar om löneanspråk. Jag nästan stänger av, det kan variera ganska mycket. Man vill inte sabba sin chans med att begära för mycket, samtidigt inte för lite.

Så hur gör ni när de frågar om löneanspråk ? Finns det någon motfråga/svar på den ?
Det är nog lite förarbete man måste göra. Populära och kända positioner kan ha både diskussionsforum och lite statistik tillgängligt. För IT-positioner finns ju till exempel Sweclockers som en fantastisk resurs. Då kan man hitta olika nivåer, och lägga sig på en man accepterar.

Senaste intervjun för en position som business developer sa jag rakt av: "Runt 30-strecket är nog en bra början." Och fick genast medhåll. Därefter bad jag dem återkomma med andra poster ifall det monetärt skulle landa på en lägre nivå. Semester? Friskvård? Försäkring? Finns det några friheter och flexibilitet?

Kika runt och se vad andra har för direkta erfarenheter.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:42   #48
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bara var dig själv så går det bra!
Kan tänka mig att detta är det vanligaste du fått höra om hur du ska vara när du raggar på tjejer? Näst efter att du måste ta i när du lyfter här på kolo möjligen...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:46   #49
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Kan tänka mig att detta är det vanligaste du fått höra om hur du ska vara när du raggar på tjejer? Näst efter att du måste ta i när du lyfter här på kolo möjligen...
Helt korrekt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:49   #50
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Gud vad jag känner igen detta. De senaste intervjuerna jag har varit på har jag fått frågan om jag är bra på matematik. Jag har doktorerat i ett matematiktungt ämne, jag hade alltid högsta betyg i matte i grundskolan och i gymnasiet, jag var en av få som öht klarade de svåraste teoretiska kurserna på min universitetsutbildning på grundnivå, och jag läste en masterutbildning som i princip bara var matematik. Men, jag råkar vara ihop med ett mattesnille utav Guds nåde, jag hade under mina doktorand- och masterstudier främst kinesiska klasskompisar och dessa är drillade i matematik på ett sätt som brädar de flesta med en svensk grundutbildning, och jag har ibland fått kämpa rätt hårt för att ta mig igenom kurser där jag inte riktigt haft rätt förkunskaper. Så jag har liksom inte känt mig som en person som är bra på matematik relativt min väldigt snävt definierade omgivning, och då har jag haft svårt att på en intervju säga "jomen jag är ett mattegeni".

Nu har min sambo sagt åt mig att sluta fjanta mig och inse att även om jag inte är bäst i hela världen på matematik så är jag "bra på matte". Ungefär det du säger: man ska jämföra sig med kriterierna för den tjänst man söker, och inte med sin egen subjektiva och ibland ogrundade känsla.

Sen vet jag inte vilket kön du har - men ett annat i diverse forskning konstaterat fenomen är att män oftare övervärderar sina kunskaper, medan kvinnor nedvärderar sina. Trots att jag är rätt macho i många sammanhang så kan jag känna igen mig i den grejen i t.ex. löneförhandlingar. Medan min sambo helt självklart går in och drämmer till med en fantasilön som han på fullt allvar tycker att han är värd, så är jag mer "nämen inte är väl lilla jag värd att betala nåt för". Helt värdelöst och en känsla man måste lära sig komma över.
Haha, detta är väldigt typiskt kvinnor. Jag drillade mitt ex stenhårt i löneförhandlingar att hon till slut fick högre lön än mig (samma typ av tjänst) trots att hon är mycket yngre...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:50   #51
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Helt korrekt!
Ofta tjejer som ger såna klockrena råd dessutom...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:57   #52
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag blir stel när de frågar om löneanspråk. Jag nästan stänger av, det kan variera ganska mycket. Man vill inte sabba sin chans med att begära för mycket, samtidigt inte för lite.

Så hur gör ni när de frågar om löneanspråk ? Finns det någon motfråga/svar på den ?
Först, tillbakakaka: "Vad har ni för lönespann på den här tjänsten?" eller kanske ännu bättre, "Hur mycket, mellan tumme och pekfinger, har ni tänkt er betala för en vadenuär som ni söker?".

För du inget vettigt svar du kan använda dig av: "Hur ska jag kunna ge er ett löneanspråk?".

Har du en hyfsad bild av löneläget ger du dem ett intervall, där det lägsta är något över deras lägstanivå och det högsta är så högt att du aldrig kommer få det (men inte för högt). Ligger lönerna mellan 30-36? Dra till med 31,5-38, kanske.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:58   #53
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ofta tjejer som ger såna klockrena råd dessutom...
Det stämmer ju från tjejens synvinkel. "Jag blev attraherad av en kille en gång, och han var sig själv... Tror jag?"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:59   #54
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Haha, detta är väldigt typiskt kvinnor. Jag drillade mitt ex stenhårt i löneförhandlingar att hon till slut fick högre lön än mig (samma typ av tjänst) trots att hon är mycket yngre...
Ja, det är beforskat inom lite olika discipliner (nationalekonomi, sociologi, psykologi osv) och ett ganska samstämmigt resultat. Ödmjukhet är såklart bra, samt att inse sina egna svagheter/begränsningar så att man kan jobba på dessa, men att ständigt nedvärdera sig själv är ganska kontraproduktivt. Många tjejer skulle behöva en spark i baken, samtidigt som vissa snubbar (även på världens mäktigaste positioner) hade behövt en stor portion självinsikt kring sin egen ofullkomlighet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:01   #55
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det stämmer ju från tjejens synvinkel. "Jag blev attraherad av en kille en gång, och han var sig själv... Tror jag?"
Precis så lär det vara ja.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:03   #56
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ja, det är beforskat inom lite olika discipliner (nationalekonomi, sociologi, psykologi osv) och ett ganska samstämmigt resultat. Ödmjukhet är såklart bra, samt att inse sina egna svagheter/begränsningar så att man kan jobba på dessa, men att ständigt nedvärdera sig själv är ganska kontraproduktivt. Många tjejer skulle behöva en spark i baken, samtidigt som vissa snubbar (även på världens mäktigaste positioner) hade behövt en stor portion självinsikt kring sin egen ofullkomlighet.
Som tjej har man en enorm konkurrensfördel om man bara är lite mer "aggressiv" och insäljande av sig själv.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:39   #57
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Osäker pga att du inte känner dig obekväm i situationen ? eller är du osäker rent generellt som person ? Nervös är man säkert.
Borde kanske besvara frågorna med lite längre svar även om jag ttckte jag frågade bra frågor och höll nivån hyffsat ostel. Man är i en situation där man inte är säker. Frågar nån mig, oavsett vem om nånting jag verkligen vet nåt om så är jag lugn

Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag blir stel när de frågar om löneanspråk. Jag nästan stänger av, det kan variera ganska mycket. Man vill inte sabba sin chans med att begära för mycket, samtidigt inte för lite.

Så hur gör ni när de frågar om löneanspråk ? Finns det någon motfråga/svar på den ?
Jag räknade ut lite vad jag borde förtjäna för att gå på plus då arbetsvägen blir längre. Jag tyckte också att lönen var rimlig. Felet jag gjorde var att jag uppgav minimilönen jag vore nöjd med. Troligtvis var den i nedre kanten för de sade att det är en realistisk summa. Nu beror det ju på vilken situation man är i. Först ta reda på att vad kan den ungefärliga lönen ligga på allmänt. Jsg har redan ett jobb så ingen ide att byta ifall jag inte vinner nåt rent ekonomiskt. Skulle jag vara arbetslös så hade jag säkert begärt 2k mindre
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:44   #58
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det måste ju varit någon form av test. Vem kallar till intervju bara för att meddela att du inte passar för tjänsten?
Så kan det gå ifall rekryteraren inte har koll på vad företaget söker. Deras jobb är ju att rensa bort de okompetenta.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:55   #59
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Det är inte helt lätt att utvärdera sig själv heller. Om man varit på en intervju och inte gått vidare så skadar det inte att efterfråga lite feedback.

Jag skulle vilja slå ett slag för att även presentera hur man tänker när man svarar på vissa frågor. Är du bra på X? Då kan man antingen efterfråga mer tydlighet i frågan, men man bör inte ställa motfrågor till varje fråga. Ett alternativ är istället att själv resonera kring frågan. T ex Jag utgår från att... Jag tolkar det som... Jag kan ge exempel på min nivå...

Det är alltså inte upp till dig att värdera om du är bra eller dålig. Det får intervjuaren göra.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 17:02   #60
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Det är inte helt lätt att utvärdera sig själv heller. Om man varit på en intervju och inte gått vidare så skadar det inte att efterfråga lite feedback.

Jag skulle vilja slå ett slag för att även presentera hur man tänker när man svarar på vissa frågor. Är du bra på X? Då kan man antingen efterfråga mer tydlighet i frågan, men man bör inte ställa motfrågor till varje fråga. Ett alternativ är istället att själv resonera kring frågan. T ex Jag utgår från att... Jag tolkar det som... Jag kan ge exempel på min nivå...

Det är alltså inte upp till dig att värdera om du är bra eller dålig. Det får intervjuaren göra.
Sant men det går ju att läsa av deras beteende till en viss del. T.ex så sade dom idag att dom ringer nästa vecka flr stt dom vill fundera om de kör med alternativ 1 eller om de ännu kommer att fundera över andra alternativ. En annan grej var att min största fördel var min erfarenhet men under intervjun sade dom att dom inte direkt söker nån med erfarenhet...så man kan läsa lite mellan raderna.Jag fick känslan av att jag var den sista och valet redan var gjort.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)